Sivu 1 / 10 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/138

Viestiketju: Kauppatori: Helsinki

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Leijona
    ...Katariinankatu muutetaan kävelykaduksi, jolla huolto- ja tontille ajo on sallittu. Kadulla on myös raitiovaunulinjojen vararaide.
    Raitiotielinjojen keskittäminen Unioninkadulle on merkittävä muutos.

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5746

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Asia on kaupunkisuunnittelulautakunnassa torstaina (esityslistassa otsikolla "Torikortteleiden liikennesuunnitelma").

  3. #3

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Asia on kaupunkisuunnittelulautakunnassa torstaina (esityslistassa otsikolla "Torikortteleiden liikennesuunnitelma").
    Liikennesuunnitelmassa näkyy, että 3T:n tullessa Aleksanterinkadulta ja kääntyessä Unioninkadulle etelään, se joutuu koukkaamaan risteyksessä vastaantulevien kaistalle. Mutkaan on merkitty 20,5 m kaarresäde. Onko niin, ettei 16 m kaarresäteen rakentamista uusiin risteyksiin enää sallita ollenkaan? Eikä 16 m ole kuitenkin ehdoton alaraja? Vai olisiko sekään riittänyt sellaiseen kurviin, jolla ei olisi tarvinnut viistää Aleksin pohjoista jalkakäytävää kapeammaksi?

  4. #4

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Liikennesuunnitelmassa näkyy, että 3T:n tullessa Aleksanterinkadulta ja kääntyessä Unioninkadulle etelään, se joutuu koukkaamaan risteyksessä vastaantulevien kaistalle. Mutkaan on merkitty 20,5 m kaarresäde. Onko niin, ettei 16 m kaarresäteen rakentamista uusiin risteyksiin enää sallita ollenkaan? Eikä 16 m ole kuitenkin ehdoton alaraja? Vai olisiko sekään riittänyt sellaiseen kurviin, jolla ei olisi tarvinnut viistää Aleksin pohjoista jalkakäytävää kapeammaksi?
    Unioninkadulle on piirretty limitetyt raiteet. Mikä on epäilyttävä idea.

  5. #5

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Liikennesuunnitelmassa näkyy, että 3T:n tullessa Aleksanterinkadulta ja kääntyessä Unioninkadulle etelään, se joutuu koukkaamaan risteyksessä vastaantulevien kaistalle. Mutkaan on merkitty 20,5 m kaarresäde. Onko niin, ettei 16 m kaarresäteen rakentamista uusiin risteyksiin enää sallita ollenkaan? Eikä 16 m ole kuitenkin ehdoton alaraja? Vai olisiko sekään riittänyt sellaiseen kurviin, jolla ei olisi tarvinnut viistää Aleksin pohjoista jalkakäytävää kapeammaksi?
    Ainakin Kauppatorin nurkille on piirretty 19,5m kaarteet, eli tiukentamisen varaa olisi ollut jos tuijotetaan vain kaarresäteitä. Ilmeisesti Aleksi-Unionin kaarteesta on haluttu kuitenkin tehdä mahdollisimman mukava ja nopea. Koukkaus vastaantulevien puoleltahan ei ole ongelma kunhan vastaan ei tule autoja vaan ainoastaan raitiovaunuliikennettä.

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ainakin Kauppatorin nurkille on piirretty 19,5m kaarteet, eli tiukentamisen varaa olisi ollut jos tuijotetaan vain kaarresäteitä.
    Tuskin vielä 1 m lisää riittäisi tekemään sellaista kaarretta, joka ei koukkaisi vastaantulevien kaistalle. Ja silloin kannattaa sitten koukata niin reilusti kuin mahtuu, jotta saadaan mahdollisimman loiva kaarre. Kysymykseni onkin nimenomaan, olisiko raitiovaunujen ehdottomasti tiukinkaan kaarresäde riittänyt suoraan kääntymiseen, vai onko koukkaus tehty nimenomaan paremman ajettavuuden vuoksi.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kysymykseni onkin nimenomaan, olisiko raitiovaunujen ehdottomasti tiukinkaan kaarresäde riittänyt suoraan kääntymiseen, vai onko koukkaus tehty nimenomaan paremman ajettavuuden vuoksi.
    Tämä ei ole aivan selvää. Tiukimmaksi kaarresäteeksi on virallisesti määritelty 19,5 m (keskilinja), joka ei tuosta taivu. Lienee kuitenkin niin, ettei pitkälliselläkään remontoimisella tulla saamaan kaikkia tuota pienempiä säteitä pois verkolta, joten tekninen minimi lienee jatkossakin pienempi. Juuri tällä hetkellä sitä pitkän tähtäimen minimiä ei kuitenkaan varmuudella tiedetä, koska nykyverkon korjausmahdollisuuksien selvittäminen on kesken. Jokseenkin varmasti on mahdollista eleminoida alle 17,5 m säteet, joten lopputulos on välillä 17,5 m - 19,5 m.

    Yleisesti 19,5 m vaatimuksesta ei ole haluttu tinkiä, koska kaupunkisuunnittelijoilla on tapana vaatia yhteen paikkaan hyväksyttyä ratkaisua kaikkiin muihinkin paikkoihin. Kauppatoria piti työstää pitkään, jotta päästiin tuohon ja kiuaus luovuttaa aiemmin olisi ollut suuri, jos ihan vieressä olisi sallittu vähemmän. Ennen toteutusta on kuitenkin tarkoitus erikseen selvittää onko Unioninkadun limitys täysin välttämätön.

    Unioninkadulle ollaan muuten sallimassa kaikki autoliikenne, joten limityksellä tulee vastaan muutakin kuin raitiovaunuja. Varsin todennäköisesti tästä seuraa ongelmia.

  8. #8

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1956

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Unioninkadulle ollaan muuten sallimassa kaikki autoliikenne, joten limityksellä tulee vastaan muutakin kuin raitiovaunuja. Varsin todennäköisesti tästä seuraa ongelmia.
    Ongelmia vain, jos autoilijat eivät ymmärrä liikennevalojen merkitystä. Mikonkadun tapainen opastinsysteemi toiminee ihan samalla tavalla tuossakin (luulisin että jopa helpommin lyhyemmän osuuden ansiosta), ja suurimmat karheudet eivät liity siihen, onko mukana autoja vai ei. Autothan eivät mene tässä limittäin, vaan ratikoiden poissaollessa molempiin suuntiin ollaan vihreillä.

  9. #9
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Mitä järkeä on laittaa raitiovaunuliikenne kaksisuuntaisena ja osin limitettynä Unioninkadulle? Ei mitään! Tällä vain kerjätään lisää ongelmia, sillä näkeehän mikonkadustakin, että tietokonepelleilyn vuoksi liikenne on entisestään hitaampaa ja häiriöherkempää. Ja kun tuohon sotkuun lisätään autoilijat pelleilemään, niin kaaos on valmis.

    Myös päätetyn ratkaisun perusteluissa vedottiin, että laskelmia oli tehty EMMEllä. Todennäköisyys siis ennusteen ja totuuden kanssa vastaa noin lottovoitton todennäköisyyttä. Tuntuu myös pöyristyttävältä, että haaveiltaessa "kävelykeskustasta" raitiotiestä pitää tehdä mahdollisimman huomaamaton ja sen pysäkit on siirrettävä "pois näköpiiristä"! Ja auta armias jos uudet pysäkit tehdään totuttuun tapaan alle 25-metrisinä!

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5746

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Helsingin Uutisissa on juttu aiheesta otsikolla Empirekeskustan elävöittäminen uhkaa sotkea koko raitiovaunuliikenteen.

  11. #11

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Rupesin miettimään, että voisikohan tuon hoitaa niin että tehtäisiin kiskot Aleksi - Fabianinkatu - Pohjoinen Makasiininkatu - Eteläranta ja tuo väli suljettaisiin henkilöautoilta?

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Helsingin Uutisissa on juttu aiheesta otsikolla Empirekeskustan elävöittäminen uhkaa sotkea koko raitiovaunuliikenteen.
    No Unioninkatu on ennenkin ollut raitioliikenteelle kaksisuuntainen. Tosin silloin henkilöauto ei ollut määräävä tekijä. Jospa se onnistuu nytkin.
    Toivoa sopii, että kulut otetaan siitä "projektista" eikä radanrakennuksesta yleensä!

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Koko touhu on aivan turhaa sikäli, että kukaan ei ole kiinnostunut rakennusten pohjoisseinämillä olevista terasseista, jonne ei paista auriko kuin keskikesällä illalla pari tuntia.

    Senaatintori on kaupunkirakenteessa paraatien ja muun mahtipontisuuden paikka, jota ei luonteeltaan ja arkkitehtuuriltaan ole edes tarkoitettu viihtyisäksi oleilupaikaksi. Empirekeskustan viihtyisä oleilupaikka on Esplanadi, ja terrasseille sopii nimenomaan Pohjois-Espa, joka autoliikenteen melun ja muun haitan häiriöstä huolimatta on jo nyt suosittu terassikatu. Pohjois-Espahan on mukana alkeellisimmissakin kävelykeskustasuunnitelmissa, joten miksi keskustan elävöittämistä ei tehdä sillä konstilla, joka kaupunkia todellisuudessa elävöittää?

    Kävely-Espan kanssa Kauppatorin raitioliikenteelle ei ole pakko tehdä mitään. Sillä koko sotkuhan lähtee siitä, että Katariinankatua ei haluta ajaa enää ratikoilla. Kävely-Espalla ei tarvita ryhmityskaistoja Kauppatorin pohjoispuolella, joten ratikan raiteille on tilaa eikä kävelykatutoimintoja tarvitse yrittää sijoittaa kapealle ja pimeälle Katariinankadulle.

    Antero

  14. #14

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Raitioliikenteen siirto Espalle olisi kyllä yksi tärkeä asia joka tahtoo jäädä näiden pienempien näpertelyjen alle.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3500

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Raitioliikenteen siirto Espalle olisi kyllä yksi tärkeä asia joka tahtoo jäädä näiden pienempien näpertelyjen alle.
    Onko tällaisia suunnitelmia oikeasti olemassa?

Sivu 1 / 10 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. DVD: Helsinki 1973
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 22.03.2010, 21:26
  2. Helsinki tickets (very old)
    kirjoittanut STIB foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 25.02.2008, 00:50
  3. Helsinki City GP
    kirjoittanut Tuomas Kyheröinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.08.2006, 23:08
  4. Helsinki-otoksia
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.08.2005, 16:35
  5. Helsinki 2.8.
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2005, 02:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •