Sivu 2 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/138

Viestiketju: Kauppatori: Helsinki

  1. #16

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1995

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onko tällaisia suunnitelmia oikeasti olemassa?
    Sepä se. Viimeistään Laajasalon vaunujen tukkiessa ydinkeskustan kadut niitä kaivettaneen esiin.

  2. #17

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3620

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Sepä se. Viimeistään Laajasalon vaunujen tukkiessa ydinkeskustan kadut niitä kaivettaneen esiin.
    Hmm. Kaivetaanko esiin Töölön metro vai Pohjois.-Esplanadin ratikka suunnitelma? Mihin ajattelit kuljettavan Pohjois-Espan kautta?

  3. #18

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1995

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Bulevardin kautta Eiraan, Jätkään ja Ruoholahteen.

    Linjasto jakautuisi siis nykyisen Aleksin ja Kaivokadun linjoista sekä uusista Laajasalon suunnan linjoista. Mielellään niin, että joka kadulta pääsee karkeasti joka suuntaan.

    Ehkä kutonen Kruununhaan kautta menevänä, ehkä jokin Laajasalon linjoista, ehkäpä vielä nelonen. Kutonen on aika kaukaa haettu, mutta menkööt. Aleksille jäisi tällöin seiska, kolmonen, nelosen terminaalivuorot ja tämän suunnan loput laajasalolaiset.

    Tuleva Unioninkadun limitetty raide voi haitata Espan hyödyntämistä merkittävästi, mikäli nelonen aiotaan ajaa siitä.

  4. #19

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Kuinkahan paljon lisää raitiovaunuliikennettä Helsingin keskustan läpi vielä saadaan sopimaan ennen kuin liikenne puuroutuu kokonaan? Lisäliikenteestä voisi olla enemmän hyötyä, jos olisi enemmän rinnakkaisia reittejä. Itä/länsi - suunnassa ei ole oikein muita mahdollisuuksia kuin eplanadinkadut. Eteläespa olisi suora jatke Bulevardiln suunnasta tuleville linjoille. Jos raiteet saataisiin vielä jatkettua Unioninkatua pohjoiseen, niin ei tarvitsisi pohtia tiukkaa käännöstä Aleksin kulmalla! Seuraava tulppakohta on tietysti Pitkäsilta.
    Juha

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Kuinkahan paljon lisää raitiovaunuliikennettä Helsingin keskustan läpi vielä saadaan sopimaan ennen kuin liikenne puuroutuu kokonaan?
    Riippuu täysin siitä, miten liikennettä kehitetään. Keskustan tärkeimmät pysäkit ovat jo nyt kyllin pitkiä 40-metrisille vaunuille/junille, mutta radan kapasiteetti kuluu 20-metrisiin vaunuihin. Ei ole sattumaa, että maailman raitiovaunukaupungeissa on yleisenä käytäntönä kaksinajo tai hyvin pitkät nivelvaunut.

    Antero

  6. #21

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Riippuu täysin siitä, miten liikennettä kehitetään. Keskustan tärkeimmät pysäkit ovat jo nyt kyllin pitkiä 40-metrisille vaunuille/junille, mutta radan kapasiteetti kuluu 20-metrisiin vaunuihin. Ei ole sattumaa, että maailman raitiovaunukaupungeissa on yleisenä käytäntönä kaksinajo tai hyvin pitkät nivelvaunut.
    Ratojen kapasiteetti on murto-osa mahdollisesta myös heikkojen valoetuuksien takia.
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.07.2009 kello 19:15. Syy: lainausta siivottu

  7. #22

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3620

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ratojen kapasiteetti on murto-osa mahdollisesta myös heikkojen valoetuuksien takia.
    Ratojen kapasiteetti ei ole järjestelmän pullolnkaula, vaan pullonkaulana on vilkkaimpien pysäkkien kapasiteetti. Yksipaikkaisen pysäkin käytännön maksimkapasiteetti on 45-50 yksikköä tunnissa. Kaksipaikkaisen pysäkin kapasiteetti on suurempi, mutta kaksipaikkaisuus toimii kunnolla vain lyhyillä ratikoilla (20m tai alle).

  8. #23

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1995

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ratojen kapasiteetti ei ole järjestelmän pullolnkaula, vaan pullonkaulana on vilkkaimpien pysäkkien kapasiteetti. Yksipaikkaisen pysäkin käytännön maksimkapasiteetti on 45-50 yksikköä tunnissa. Kaksipaikkaisen pysäkin kapasiteetti on suurempi, mutta kaksipaikkaisuus toimii kunnolla vain lyhyillä ratikoilla (20m tai alle).
    Jos päästään siihen, että nimenomaan pysäkit ovat pullonkaulana, eivät keinot ihan vielä lopu kesken. Pysäkkikorokkeita leventämällä ja raiteet niiden molemmille puolille asentamalla voivat molemmille puolilleen ovitetut vaunut saapua ja lähteä lähestulkoon samaan tahtiin kuin radalle mahtuu: ensimmäisellä raiteella voidaan ottaa matkustajia sisään ja sitten lähteä kun toiselle juuri saapuu vaunu purkamaan -- hetken päästä toisin päin. Sama rakennelma toimii myös hiljaisemmilla pysäkeillä, joilla kulkee useita linjoja: pysähtyvä vaunu menee oletusarvoisesti sivuraiteelle, jolloin suorahko pääraide jää ohitustilaksi takanatulevalle bussille tai ratikalle.

    Mutta ainiin, tuossahan katoaa henkilöautoilta katutilaa. Paras pitää pysäkit kapeina, ei tarvitse uudenmallisia vaunujakaan hankkia.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3549

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Malliesimerkki tämän hetkisestä suosikkikaupungistani, Zurichistä. Paradeplatz on kaupungin keskeisimpiä raitiolinjojen solmukohtia ja tilaa pysäkeille sekä vaunuille on riittävästi. Eikä ole muuta moottoriliikennettä. Helsingistä puuttuvat tällaiset "ratikkatorit".

    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...aradeplatz.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #25
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3549

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Unioninkadulle voisi sallia Kauppatorilta Aleksin suuntaan vain bussilinjan h16 (eli se pätkä merkittaisiin raitiotiekaistaksi, jossa olisi lisäkilpi linjalle h16), niin ongelmia voisi olla huomattavasti vähemmän.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #26

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ratojen kapasiteetti ei ole järjestelmän pullolnkaula, vaan pullonkaulana on vilkkaimpien pysäkkien kapasiteetti. Yksipaikkaisen pysäkin käytännön maksimkapasiteetti on 45-50 yksikköä tunnissa. Kaksipaikkaisen pysäkin kapasiteetti on suurempi, mutta kaksipaikkaisuus toimii kunnolla vain lyhyillä ratikoilla (20m tai alle).
    Helsingin pysäkkejä eivät kurista pysäkit itse, vaan valot pysäkkien päässä. Pysäkeillä on teoreettiset yksikkörajansa, mutta niitä ei ole vielä läheskään saavutettu.

  12. #27
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    28.5. Tänään kaupunkisuunnittelulautakunnassa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HKL
    Kaupunginvaltuuston strategiaohjelma 2009 – 2012 antaa joukkoliikenteelle ja sen kehittämiselle korkean prioriteetin, eikä torikortteleiden alueelle nyt esitetty raitioteiden uudelleenjärjestely tue sitä.
    HKL-liikelaitoksen lausunto

  13. #28

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Miksiköhän muuten raitiovaunu pitää viedä juuri Unioninkatua? Miksei vaihtoehtona ole tutkittu sitä, että tehdään Unioninkadusta kävelykatu ja laitetaan kaikki liikenne Katariinankadulle? Onko Unioninkadun pakko olla koko matkalta ajettava? Eikö vaihtoehtoisesti liikenne voisi kulkea Kirkkokadulta Snellmaninkadulle? Katariinankadun ja Aleksin risteykseen saataisiin reilusti tilaa kääntyville ratikoille.

  14. #29
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Meni ehdotuksen mukaan. Nyt on pallo kaupunginhallituksella.
    Luulisi, että kaupunkisuunnitteluun kuuluu asan puntarointi laajemminkin. Eikä vain tuijottaminen juuri siihen yhteen asiaan välittämättä siitä, miten se vaikuttaa kokonaisuuteen.
    Toivottavasti khs puntaroi asiaa ilman silmälappuja (hevosen siis).

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Luulisi, että kaupunkisuunnitteluun kuuluu asan puntarointi laajemminkin. Eikä vain tuijottaminen juuri siihen yhteen asiaan välittämättä siitä, miten se vaikuttaa kokonaisuuteen.
    Minun käsitykseni mukaan Kauppatorin ratkaisu ei olekaan varsinaisista kaupunkisuunnittelijoista kiinni. Hanke on apulaiskaupunginjohtajatasolla tai jopa kaupunginjohtajatasolla hyväksi päätetty ja pitää viedä läpi hinnalla millä hyvänsä. Tätä ei ilmeisesti kehdata aivan ääneen sanoa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. DVD: Helsinki 1973
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 22.03.2010, 20:26
  2. Helsinki tickets (very old)
    kirjoittanut STIB foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 23:50
  3. Helsinki City GP
    kirjoittanut Tuomas Kyheröinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.08.2006, 22:08
  4. Helsinki-otoksia
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.08.2005, 15:35
  5. Helsinki 2.8.
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2005, 01:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •