Sivu 3 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/138

Viestiketju: Kauppatori: Helsinki

  1. #31

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3567

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Vaikka sitä ei ole virallisesti julkistettu, vaikuttaa siltä, että Helsingissä on menossa hidas raitioverkon ratageometrian uudistustyö, jonka yhteydessä oiotaan mutkia siellä missä se on mahdollista. Katariinankadun lenkistä luopuminen on yksi pieni hanke, joka parantaa raitioteiden ratageometriaa ja vähentää kaluston kulumista.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Vaikka sitä ei ole virallisesti julkistettu, vaikuttaa siltä, että Helsingissä on menossa hidas raitioverkon ratageometrian uudistustyö, jonka yhteydessä oiotaan mutkia siellä missä se on mahdollista. Katariinankadun lenkistä luopuminen on yksi pieni hanke, joka parantaa raitioteiden ratageometriaa ja vähentää kaluston kulumista.
    Valitettavasti päin vastoin.

    Aleksanterinkadun raiteiden paneminen kiemuralle tuo 2 uutta S-mutkaa, joihin molempiin vielä yhdistyy vaihteita ja ristikoita. Tärinä ja kolinahaitat pahenevat, samoin sekä radan että pyörien kuluminen ja vaunujen rasitus.

    Vielä suurempi ongelma on Kauppatori. Tori on liian pieni siihen, että sille mahtuisivat kaarteet ja suora pysäkki. Ajo Katariinankadun kautta mahdollistaa nykyisen pysäkin torin itäreunalla, koska sitä kuormittaa vain lähtökaarre. Nykyinen ykkösen päätesilmukkakin mahtuu paikalleen, kun sillä on oma raide Pohjois-Espalle. Kun rata pitää sovittaa kulkemaan Unioninkadulle eikä autojen ryhmittymiskaistoihin saa puuttua, menetetään tilaa ja kiemurrellaan lisää. Reitti Eteläranta–Snellmanninkatu on nyt suorin mahdollinen, kierto Unioninkadun kautta tuplaa tarvittavat kaarteet. Suunnassa Eteläranta–Mannerheimintie mutkien määrä on sama kuin nyt.

    Rataverkon jyrkimpiä mutkia pyritään poistamaan, mutta mitään todellista geometrian siivousta ei ole menossa eikä tiedossa. Vaikka kiskojen uusimisen yhteydessä olisi tilaisuus parantaa geometria, uudet kiskot ovat yhtä huonot kuin entiset, vain vähemmän kuluneet.

    Antero

  3. #33
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    HKL-Johtokunnan seuraavassa kokouksessa (esityslista 16.9) puidaan jälleen Kauppatorin torikortteleiden uusia liikennejärjestelysuunnitelmia:

    Lausunto torikortteleiden liikennesuunnitelmasta

    Aika hauskaa, että raitioliikenteestä ollaan luomassa kantakaupungin pääasiallista joukkoliikennejarjestemää ja jopa ainoaa suoraa joukkoliikenneyhteyttä mm. Laajasaloon ja tällaisia pullonkauloja tehtäisiin sitten ehdoin tahdoin.

    Kuten tuo lausuntokin sanoo:
    "Häiriöt torikortteleiden alueella raitioliikenteessä vaikuttavat suoraan tai välillisesti jokaiseen Helsingin raitiolinjaan."
    Siis nykyäänkin, mutta mitä sitten kun sen yksi osuus on kuristettu limittämällä kiskot?

    ---------- Viesti lisätty kello 10:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:58 ----------

    Huomionarvoista on mielestäni myös seuraava kohta em. lausunnossa:

    "Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
    miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
    lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
    600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
    lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille."
    Viimeisin muokkaaja vristo; 12.09.2009 kello 11:03.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #34
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6507

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Aika hauskaa, että raitioliikenteestä ollaan luomassa kantakaupungin pääasiallista joukkoliikennejarjestemää ja jopa ainoaa suoraa joukkoliikenneyhteyttä mm. Laajasaloon ja tällaisia pullonkauloja tehtäisiin sitten ehdoin tahdoin.
    Niin. Helsinki on liian suuri kaupunki, virastoihin mahtuu liian monenlaisia intressejä. Onhan se nähty monta kertaa. Nyt vaan valtuuston pitäisi muistaa omat strategiansa ja nopeuttamislinjauksensa ja vaatia virkamiehistöltä niiden mukaan toimimista. Taitaa vaan olla niin, että kaupunginjohtajistossa kaikki muu voidaan uhrata tämän "elävöittämisen" takia.

    Katariinankadusta kävelykatu? On varmaan tosi miellyttävä ja houkutteleva kävelykatu, kapea ja pimeä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    "Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
    miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
    lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
    600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
    lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille."
    Tämä on mielestäni jopa liian lempeästi sanottu. Nämä lisäpanostukset kun itse asiassa tuovat merkittäviä haittoja (hidastumisen muodossa) matkustajille.

    Ja 5,5 miljoonaa verrattuna Kampin uuteen rataan (5,0 M) tällaisena taantuma-aikana. Samalla rahalla voisi esim. laajentaa ratikoiden palvelualuetta Linjoille tai rakentaa Topeliuksenkadun-Nordenskiöldinkadun radan. Molemmista olisi selkeää hyötyä verkostolle, eivätkä liikennöintikustannukset lisääntyisi sitä 600 000 / vuosi.

    Vaan lienee turha toivoa, että valtuuston kumileimasin osaisi tällaiseen puuttua
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #35
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Katariinankadusta kävelykatu? On varmaan tosi miellyttävä ja houkutteleva kävelykatu, kapea ja pimeä.
    Ei, mutta sinnehän voisi laittaa punaiset lyhdyt valaistukseksi, niin ehkäpä olisi houkuttelevampi...
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #36
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Taitaa vaan olla niin, että kaupunginjohtajistossa kaikki muu voidaan uhrata tämän "elävöittämisen" takia.
    Tuo on valitettavasti aivan totta. Kyselin Pajuselta taannoin hänen mielipidettään raitioliikenteen hankaloittamisesta.
    Jopa vastasi. Ja viesti oli selvä. Itse asiassa projekti on aivan ilmeisesti hänen sydämenasiansa! Sen edessä saavat raitiokiskotkin taipua.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Taitaa vaan olla niin, että kaupunginjohtajistossa kaikki muu voidaan uhrata tämän "elävöittämisen" takia.

    Vaan lienee turha toivoa, että valtuuston kumileimasin osaisi tällaiseen puuttua
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Tuo on valitettavasti aivan totta. Kyselin Pajuselta taannoin hänen mielipidettään raitioliikenteen hankaloittamisesta.
    Jopa vastasi. Ja viesti oli selvä. Itse asiassa projekti on aivan ilmeisesti hänen sydämenasiansa! Sen edessä saavat raitiokiskotkin taipua.
    Eli Helsingissäkin jokin "juntta" päättää asioista? Luulin, että täällä Kiinassa vain.

    Muistaakseni Osmo Soininvaarakin totesi asiasta vain tyyliin, että "se nyt vaan tulee niin".

    Kun saisi Kauppatorille kääntöraiteen etelän suuntaan, niin voisi lopettaa raitioliikenteen Unioninkadun tulevalla riskialttiilla limitetyllä osuudella kokonaan. Linjan 3B päätepysäkki olisi siten Kauppatori ja linjan 3T vaikkapa Katajanokan termilaalilla tai jopa Laajasalossa.

    Ei vaan, mikäpä olisikaan ratkaisu tuohon kinkkiseen ongelmaan?
    Viimeisin muokkaaja vko; 13.09.2009 kello 20:39. Syy: lainaus korjattu
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #38
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ei vaan, mikäpä olisikaan ratkaisu tuohon kinkkiseen ongelmaan?
    Tehdään Pohjois-Esplanadista kävelykatu jossa raitiovaunuliikennettä. Se olisi unelmien täyttymys saada autot pois Espalta.

  9. #39
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6507

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Eli Helsingissäkin jokin "juntta" päättää asioista? Luulin, että täällä Kiinassa vain.
    Kuin tilauksesta HS kirjoittaa tänään kaupunkisivujen pääuutisena (vaikka ei se nyt sinänsä mikään uutinen olekaan), että "Helsingin kaupunginvaltuusto on pahainen kumileimasin. Todellista valtaa kaupungissa käyttää pieni joukkio, johon kuuluu muutama kokoomuksen, vihreiden ja Sdp:n joukoista noussut avainhahmo." Jutun otsikko on Kuka täällä oikein määrää? ja ykkösmääräilijäksi on nostettu Pajunen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #40
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Mieleeni tuli sellainen ajatus, että olisikohan jossain tulevaisuudessa mahdollista, että koko Aleksin osuus Senaatintorilta Kolmelle Sepälle olisi yhteinäistä jalankulkualuetta, ilman minkäänlaista muuta liikennettä? Ei siis autoja, eikä myöskään raitiovaunuja. Raitioliikenne olisi siirretty kokonaisuudessaan Pohjois-Espalle (kuten nimimerkki GM 5:kin totesi) ja sieltä puolestaan olisi siirretty pois autoliikenne.

    Millaisia järjestelyjä tuollainen vaatisi, jotta autoliikennekin jotenkin toimisi keskustan alueella. Toki jos joukkoliikenne olisi kyllin toimivaa, niin tarvittaisiinko autoliikennetta ko. alueella? Alueen huoltoliikennehan toimisi jokatapauksessa huoltotunnelin kautta. Hieman hankalaa toki, kun molemmat Espat ovat osa eurooppalaista E-tieverkostoa (E12 ja E75), johtuen suurista autolauttasatamista Olympiaterminaalissa seka Katajanokan Terminaalissa.

    Myös raitiotieyhteys Kaivokadulta Kauppatorille olisi hieman kinkkinen, jos pidettaisiin ajatuksena sitä, ettei edes yhtäkään sporaakaan Aleksin tai sen välittomien sivukatujen tuntumaan.

    Mutta tällainen ajatus yleisesti siis purtavaksi.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #41

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mieleeni tuli sellainen ajatus, että olisikohan jossain tulevaisuudessa mahdollista, että koko Aleksin osuus Senaatintorilta Kolmelle Sepälle olisi yhteinäistä jalankulkualuetta, ilman minkäänlaista muuta liikennettä? Ei siis autoja, eikä myöskään raitiovaunuja. Raitioliikenne olisi siirretty kokonaisuudessaan Pohjois-Espalle (kuten nimimerkki GM 5:kin totesi) ja sieltä puolestaan olisi siirretty pois autoliikenne.
    Täyskävelykaduksi sopii minusta paljon paremmin Pohjois-Espa: yhtenäinen puistoalue Etelä-Espalle saakka ja ei korkeita taloja varjostamassa.

  12. #42

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Täyskävelykaduksi sopii minusta paljon paremmin Pohjois-Espa: yhtenäinen puistoalue Etelä-Espalle saakka ja ei korkeita taloja varjostamassa.
    Samaa mieltä. Aleksi ei ole ajanviettokaduksi sopiva. Se on selkeästi kauppakatu, johon halutaan päästä helposti. Sitä pitkin on mukava päästä kävelemään helposti, mutta ei sinne jäädä viipyilemään. (Uusi motto: "Älä maleksi Aleksilla" ) Ei ole kovin hyödyttävää tehdä Aleksista kävelykatua, jos ne ratikat menevät sitten Pohjois-Espalle. Aleksin liikkeet hyötyvät paljon enemmän siitä, että niihin pääsee ovelle asti ratikalla.

  13. #43
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Kyllähän sen vähän noin on kuin edelläolevat kertovat: pidetään ratikat vain Aleksilla ja Espa sitten kävelyalueeksi. Kyllä minustakin se aurinkoinen puisto on avainsana, kun tarkemmin asia ajattelen. Pohdinpahan vain ääneen tuossa edellä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 13.09.2009 kello 16:43.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #44

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2083

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Menee aavistuksen ohi aiheesta, mutta noin ikään kuin esimerkkinä siitä, miten perin eläväisen kävely- ja ostosalueen läpi kulkee raideliikennettä ks. video kohdasta n. 5 min 30 s. Kelaus toimii lataamatta koko videota (koko juttukin on kyllä ihan katsomisen arvoinen).

    http://www.ted.com/talks/stewart_bra..._heresies.html

  15. #45

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kauppatori: Helsinki

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    "Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
    miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
    lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
    600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
    lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille."
    Luin vasta nyt tuon kohdan kunnolla. Anteeksi nyt, mutta mitä v.....a?! 5,5 megaeuroa + vähintään 0,6Me vuodessa vastaa käytännössä noin 20 miljoonan investointia! Tuolla hinnalla vaikka louhii Unioninkadun autoliikenteen maan alle!

    ---------- Viesti lisätty 14.9.2009 kello 0:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 13.9.2009 kello 22:27 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ei vaan, mikäpä olisikaan ratkaisu tuohon kinkkiseen ongelmaan?
    Autoliikenteen uudelleenjärjestely, muita vaihtoehtoja ei oikein ole. Suljetaan Pohjoisespa autoilta, mutta jos se ei ole mene läpi niin tehdään eräänlainen liikenneympyrä Espalle:
    1) Fabianinkadun kulkusuunta välille Etelä- Pohjoisespa vaihdetaan, pohjoisesta etelään.
    2) Unioninkatu suljetaan välillä Etelä-Pohjoisespa.

    Lyhyt kuvaus kierrosta Unioninkadulta alkaen:
    - Unionkatua pohjoisesta tultaessa yksi kaista joka kääntyy Pohjoisespalle.
    - Pohjoisespalta yksi kaista Fabianianinkatua pohjoiseen, toinen suoraan ja kolmas Fabianinkatua etelään.
    - Fabianinkadulta pakollinen kääntyminen Eteläespalle.
    - Eteläespalta Pohjoisespalle Etelärannan kautta, eli kääntyminen vasemmalle Kauppatorin kulmalla.

    Autojen katutilan tarve vähenee, ratikka saa omat tuplakiskot

Vastaavia viestiketjuja

  1. DVD: Helsinki 1973
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 22.03.2010, 20:26
  2. Helsinki tickets (very old)
    kirjoittanut STIB foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 23:50
  3. Helsinki City GP
    kirjoittanut Tuomas Kyheröinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.08.2006, 22:08
  4. Helsinki-otoksia
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.08.2005, 15:35
  5. Helsinki 2.8.
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2005, 01:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •