Kauppatori: Helsinki

Tuo Fabbari on kyllä ongelmallinen. Siitä pitäisi oikestaan tehdä kävelykatu yliopiston kohdalta, tai ainakaan autoliikennettä ei saisi lisätä. Kävelijämäärät ovat siinä yliopistokadun risteyksen tienoolla välillä todella suuria...


Fabianinkadullahan riittää kävelijöitä oikeastaan koko matkalla Aleksista pohjoiseen ja jo nykyinen autoliikenne on ainakin jonkun mielestä liiallista: parhaillaankin louhitaan, käsittääkseni Yliopiston kustannuksella, kävelytunnelia kadun ali Metsätalosta ja Topelia-korttelista Kaisa-talon uuteen kirjastoon...
 
Aleksanterinkadun raitioremontti

HS 25.2.2010 uutisoi Aleksanterinkadun raitioremontista:

  • remontti tehdään 2011
  • Aleksin lisäksi remontoidaan Havis Amandan aukio
  • etelästä tulevalle liikenteelle rakennetaan vara-raide
  • Aleksin raiteita järjestetään uudelleen, hieman pohjoisemmaksi
  • pohjoinen jalkakäytävä kavennetaan 3,5 metriseksi
  • Aleksin ja Unionin liittymä tehdään kaksiraiteiseksi
  • Aleksi rakennetaan kokonaan uudelleen katulämmitystä, ratikkapysäkkejä ja kivetystä mukaan lukien
  • remontti maksaa 15 miljoonaa euroa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Aleksanterinkadun raitioremontti

Ja tämähän koski vain yhtä korttelinmatkaa, ei koko Aleksia.
 
6.000.000€ pelkästään ratatöihin torikorttelien "elävöittämiseksi". Varmaan se summa on sitten pois joukkoliikenteen kehittämisestä.

Eihän tässä ole tarkoituskaan kehittää joukkoliikennettä vaan elävöittää kaupunkikuvaa.
 
Eihän tässä ole tarkoituskaan kehittää joukkoliikennettä vaan elävöittää kaupunkikuvaa.

Ironisesti voisi ajatella, että onhan ne katutyöt tietysti aika eläväisiä, joka kerta ohi mennessä on jotain vähän muuttunut. Ainakin Mikonkadun kiskojen valmistumista oli ilo seurailla. Niistä saa myös jutun juurta kanssa-kaupunkilaisten kanssa kun kiertelee kuoppia jotain kävelysiltaa pitkin.

Toki elävöittämisen tavoite on siis hyvä, mutta aika kalliiksi uhkaa nyt tulla. Samalla rahalla saattaisi saada jo parempaakin.
 
- Katariinankatu on kävely- ja kahvilakatuna fiasko koska se on lähes aina varjoinen
Katariinankadulla on ollut raitiotie 120 vuotta, eli raitioliikenteen alusta lähtien vuodesta 1890. Eli ei se varmaan ihan turhaan ole juuri siinä ollut, kun se on ollut radalle hyvä paikka jo 120 vuotta.

Eikä ole myöskään sattuma, ettei Katariinankatu ja sen kapeat rinnakkaiskadut Sofiankatu ja Helenankatu ole ”elävöityneet” eli houkutelleet vilkasta liike- ja ravintolaelämää koskaan. Syy on katuleveyden ja rakennuskorkeuden suhde, joka tekee kaduista tunnelmaltaan epämukaivia, takapihan oloisia. Ratikan raiteen poistaminen ei tilannetta muuta, rakennusten purkaminen yksikerroksisiksi auttaisi. Sen sijaan Unioninkadun liikenteen vilkastuttaminen tulee vähentämään Unioninkadun viihtyisyyttä.

Eli kokonaisuudessa tämä järjestely tulee toimimaan juuri päin vastoin kuin toivotaan.

Jos halutaan vilkastuttaa katuelämää, katutilan viihtyisyyttä on lisättävä. Se tapahtuu poistamalla autot. Mutta sehän ei Helsingissä tule kysymykseen.

Antero
 
Jos halutaan vilkastuttaa katuelämää, katutilan viihtyisyyttä on lisättävä. Se tapahtuu poistamalla autot. Mutta sehän ei Helsingissä tule kysymykseen.
Laskeskelin tuossa että Pohjois-Espan ja Etelärannan sulkeminen Kauppatorin kohdalla vaatisi 15 betoniporsasta, merkattu karttaan http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=117772242812241292903.0004807dfabe3ad25b0bc

Ja kiskoille ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Olettaen että nuo betoniporsaat maksaa alle miljoonan kappale, niin tämä tulee vielä halvemmaksi. Tuota voisi kokeilla, arvelen että vaikutus alueen autoliikenteen sujumiseen olisi selkeästi positiivinen. Näin siksi että niitä autoja olisi vähemmän.

Lisäys: Itseasiassa tuotahan testataan vähän laajemminkin joka vappuaatto. Ajautuuko autoliikenne kaaokseen?
 
Viimeksi muokattu:
Lisäys: Itseasiassa tuotahan testataan vähän laajemminkin joka vappuaatto. Ajautuuko autoliikenne kaaokseen?

Onhan tuota testattu muutamina vuosina 22.9. vietettävänä autottomana päivänä ilman suuria ongelmia. Esplanadin puisto ja varsinkin Pohjois-Esplanadi on silloin ollut todella viehättävä paikka kuljeskella, viettää aikaa ja olla, kun autot eivät ole rummuttamassa kivikatua. Sellaisen Helsingin minä haluaisin.
 
Poistuuko linjalta 1/1A Senaatintorin pysäkki? Ainakaan piirroksessa sitä ei näyttäisi olevan. Sehän on melko suosittu pysäkki ykkösellä, aika paljon porukkaa jää kyydistä tällä pysäkillä.
 
Raitiotie kulkee Senaatintorin etelälaidalla Aleksanterinkadun keskellä raitiovaunukaistalla, joten pysäkin jättäminen nykyiselle paikalleen ei paikan liikennejärjestelyiden vuoksi ole mahdollista.

Sinänsä pysäkkiväli Hallituskadulta Kauppatorille ei ole mitenkään kohtuuttoman pitkä, mutta kun ykkönen nyt jo on syrjässä ydinkeskustasta, niin on tietysti ikävää, että sen ainoa Aleksin pysäkki, joka on edes jotenkin siedettävässä paikassa nykyistä ydinkeskustaa ajatellen, jää pois.

Pilke silmäkulmassa ja kieli poskella voisi tietysti sanoa niinkin, että tämä hieno elävöittämisprojekti tuo uuden ydinkeskustan takaisin ikiaikaiselle paikalleen Unioninkadun tuntumaan, joten ykkönenkin saa sitten pilvin pimein uusia matkustajia elävöittämisen ansiosta, kulkeehan se vuonna 2012 uuden uljaan ydinkeskustan sydämeen... ;)

---------- Viesti lisätty kello 18:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:03 ----------

Esplanadin puisto ja varsinkin Pohjois-Esplanadi on silloin ollut todella viehättävä paikka kuljeskella, viettää aikaa ja olla, kun autot eivät ole rummuttamassa kivikatua. Sellaisen Helsingin minä haluaisin.

Jos mietitään elävöittämistä ja aidosti elävää kaupunkia katukahviloineen, niin kyllä Pohjois-Espa kävelukatuna olisi jotain ihan muuta kuin kapea, varjoinen Katariinankatu ja yhtä varjoinen katukahvilarivistö Aleksin talojen pohjoisseinustalla. :(

Pohjois-Espasta voisi aivan hyvin tehdä kävelykadun pyöräkaistoineen. Silloin Etelä-Espa olisi kaksisuuntainen. E-Espalta voisi ottaa parkkipaikat ja puistonpuoleisen pyörätien pois (parkkipaikkoja on maan alla riittämiin, pyörätie olisi P-Espalla), jolloin kaistoja mahtuisi ehkä peräti 4 eli 2+2. Riittäisi vallan hyvin.
 
Sinänsä pysäkkiväli Hallituskadulta Kauppatorille ei ole mitenkään kohtuuttoman pitkä, mutta kun ykkönen nyt jo on syrjässä ydinkeskustasta, niin on tietysti ikävää, että sen ainoa Aleksin pysäkki, joka on edes jotenkin siedettävässä paikassa nykyistä ydinkeskustaa ajatellen, jää pois.
Tulee mieleen sellainen reittimuutos että ykkönen jatkaisi Aleksia ja kutosen reittiä Bulevardille, kutonen taas Kampin kautta Jätkäsaareen.
 
Jos Helsingin täytyy 9 miljoonan säästön takia lopettaa monta koulua ja muutaman miljoonan takia lopettaa monta kirjastoa, niin miten voi olla varaa törsätä 15 miljoonaa Katariinankadun elävöittämiseen. Eihän siellä ole mitään turisteja tai kaupunkilaisia kiinnostavaa nytkään ja jos tulevaisuudessa olisi joku kuppila, niin koko projektin hyöty on siinä ettei kalja läiky niin helposti kun ohimenevä raitsikka ei tärisytä ympäristöä. Ja jos Unioninkadulta Aleksin ja P-espan välillä poistuu yksi ajokaista, niin melkoisia ruuhkia on luvassa.
 
Jos Helsingin täytyy 9 miljoonan säästön takia lopettaa monta koulua ja muutaman miljoonan takia lopettaa monta kirjastoa, niin miten voi olla varaa törsätä 15 miljoonaa Katariinankadun elävöittämiseen. Eihän siellä ole mitään turisteja tai kaupunkilaisia kiinnostavaa nytkään ja jos tulevaisuudessa olisi joku kuppila, niin koko projektin hyöty on siinä ettei kalja läiky niin helposti kun ohimenevä raitsikka ei tärisytä ympäristöä.

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Miten saisimme kaupunginhallituksen jäsenet vastaamaan tähän kysymykseen? Voisi olla mielenkiintoista kuunneltavaa.

Huomataan vielä lisäksi, että nämä ns. elävöittämisrahathan käytetään lähinnä turistien hyväksi, ei niinkään stadilaisten (toisin kuin koulu- ja kirjastomäärärahat).
 
Jos Helsingin täytyy 9 miljoonan säästön takia lopettaa monta koulua ja muutaman miljoonan takia lopettaa monta kirjastoa, niin miten voi olla varaa törsätä 15 miljoonaa Katariinankadun elävöittämiseen. Eihän siellä ole mitään turisteja tai kaupunkilaisia kiinnostavaa nytkään ja jos tulevaisuudessa olisi joku kuppila, niin koko projektin hyöty on siinä ettei kalja läiky niin helposti kun ohimenevä raitsikka ei tärisytä ympäristöä. Ja jos Unioninkadulta Aleksin ja P-espan välillä poistuu yksi ajokaista, niin melkoisia ruuhkia on luvassa.
Tämähän on sitä tyypillistä kokoomuslaista politiikkaa, kaikkeen joutavaan hienosteluun löytyy rahaa ja ihmisten peruspalvelut kuristetaan hengiltä, paitsi niiltä alueilta joilla itse ja äänestäjänsä asuvat. Vihreille kaikki käy, kunhan puita ei kaadeta ja kasvisruokaa on saatavilla.
Turhahan tässä on marmattaa, kansahan on valinnut tehtäviinsä ne huijarit, joita kiinnostaa vain oman ja vaalitukea antaneiden yritysten yms. etujen ajaminen.
 
Takaisin
Ylös