Kauppatori: Helsinki

En vielä ihan ymmärrä Katariinankadun kiskosiirron perusteluita. Osaisiko joku selittää? Jos nimittäin kiskot ovat keskellä kujaa, jää molemmille puolille kapeahko kävelyalue. Nykyisin jäisi toiselle puolelle katua leveämpi ja viihtyisämpi kävelyalue, jonne mahtuisi kahvilapöytiäkin. Minusta nykyinen rataratkaisu olisi siis kävelijöiden kannalta edullisempi.

Kadun oikean reunan kapea jalkakäytävä on vähän vaarallinen Sederholmin talosta ulos käyville. Ihan hyvä juttu että tulee sille puolelle lisää pelivaraa.
 
Rakennustyöt Katariinankadulla ovat edenneet siten, että kiskot Kauppatorilta Senaatintorille on asennettu ja pohjalaatan betonivalu on käynnissä.
 
Ratapuoli koeajoi Katariinankadun perjantaina ja menee vielä sunnuntaina työvaunulla sieltä läpi uudelleen. Rata on siis ajokelpoinen ja sähköistetty. Kivimiehet kokivat kuitenkin häiriintyvänsä museoratikasta siinä määrin, ettei se voinut palata normaalireitille täksi viikonlopuksi, joten vielä mennään vielä peruutellen ja Eiran lenkkiä. Maanantaina sitten linjavaunut korkkaavat Katariinankadun ja lauantaina on museoliikenteen vuoro.
 
Kivimiehet kokivat kuitenkin häiriintyvänsä museoratikasta siinä määrin, ettei se voinut palata normaalireitille täksi viikonlopuksi, joten vielä mennään vielä peruutellen ja Eiran lenkkiä.
Kokivat häiriintyvänsä vaiko vain uskoivat häiriintyvänsä? Kokeiltiinko siis museoratikalla tänään ajaa normaalireittiä?
 
Ok, kunhan utelin. Valta on siis kivimiehillä. ;)

Valitettavasti näin. Ja tänään, kun kävin paikalla aamupäivällä, niin niitä kivimiehiä oli tasan nolla siellä töitä tekemässä. Häiritsiköhän Havis Amandalla seisova museoratikka niin, ettei Katariinankadulla pysytynytkään tekemään viikonlopputöitä, vaikka tarkoitus oli? ;)
 
Valitettavasti näin. Ja tänään, kun kävin paikalla aamupäivällä, niin niitä kivimiehiä oli tasan nolla siellä töitä tekemässä. Häiritsiköhän Havis Amandalla seisova museoratikka niin, ettei Katariinankadulla pysytynytkään tekemään viikonlopputöitä, vaikka tarkoitus oli? ;)
Kivimiehet ovat mamman kainalossa lahden eteläpuolella.
 
Kivimiehet ovat mamman kainalossa lahden eteläpuolella.

Mutta kun niiden nimenomaan piti olla poikkeuksellisesti tämä viikonloppu töissä. Sillä urakoitsija perusteli minulle sitä, ettei sieltä saisi ajaa. Kun heille oli luvattu, että maanantaina vasta alkaa liikenne, niin viikonlopun ajan kuulemma tekevät vimmatusti kivitöitä ja työturvallisuus vaarantuu, jos museoratikka menee siitä kahdesti tunnissa. Ehkä eman lihapatojen kutsu oli sittenkin liian houkutteleva.
 
Mutta kun niiden nimenomaan piti olla poikkeuksellisesti tämä viikonloppu töissä. Sillä urakoitsija perusteli minulle sitä, ettei sieltä saisi ajaa. Kun heille oli luvattu, että maanantaina vasta alkaa liikenne, niin viikonlopun ajan kuulemma tekevät vimmatusti kivitöitä ja työturvallisuus vaarantuu, jos museoratikka menee siitä kahdesti tunnissa. Ehkä eman lihapatojen kutsu oli sittenkin liian houkutteleva.

Tylsä tilanne. Sille ei voi kuitenkaan mitään, että kukaan ulkopuolinen ei voi kertoa työmaan porukalle, onko liikenteestä vaaraa vai ei. Kivimiesten täytyy saada päättää. Oikea ratkaisu kaiketi olisi, että urakoitsija saisi jonkinlaista bonusta jokaisesta ylimääräisestä päivästä, minkä rata on liikennöintikelpoinen. Silloin olisi motivaatiota miettiä asiaa muidenkin kannalta, mutta turvallisuusasiat pysyisivät silti omassa kontrollissa.
 
KSV on tilannut joltain poppoolta Kauppatoria koskevia ideoita. HS kertoo: http://www.hs.fi/kaupunki/a1475815365436

Tuosta näkee suoralta kädeltä, ettei se toteudu, mutta voihan sen silti noteerata. Hauska tuo on sikäli, että "historiaselvityksessä" raitiovaunut on siirretty pois tieltä paikkaan, jossa ne eivät historiallisesti ole koskaan kulkeneet*. Ajatus on, että Unioninkadun rata jatkuu yksiraiteisena Eteläiselle makasiinikadulle asti, Palacen pysäkki olisi Unioninkadun puolella (ja hauskasti väärälä puolella, kaksisuuntavaunuja kaksipuolisine ovineen siis tarvittaisiin). Toiseen suuntaan mentäisiin nykyistä reittiä ja Katariinankatua, eli tämä poppoo ei sitten pannut painoarvoa Pajusen idealle siirtää ratikat pois Katariinankadulta. Autoliikenne pysyisi nykyisellään.

No, "nää on näitä".

* Korjaanpa hiukan itseäni. Unioninkadulla on tosiaankin ollut ratikoita myös Kauppatorin eteläpuolella, nimittäin vuosina 1900–1908. Jopas ovat espoolaisarkkitehdit tempaisseet!
 
Viimeksi muokattu:
Onpa hassu ehdotus. Tuskin esimerkiksi Suomenlinnan lautan paviljonkia tultaisiin purkamaan, sillä sehän on äärimmäisen tyylikäs, ja voisihan sillä vanhalla kääntösillalla ja kopilla niilläkin ajatella olevan jonkinlaista arvoa.. Kauppatoria kehittäisin kyllä sen verran että vaihtaisi Keisarinluodonlaiturin länsiosassa olevat haisevat ja pursuavat roskikset johonkin parempiin ja siirtäisin linjat 4 ja 5 kulkemaan Kauppatorin pohjoislaitaa pitkin. Nykyinen Ritarihuoneen pysäkki on syrjässä verrattuna siihen, että se olisikin Presidentinlinnan edessä.
 
Onpa hassu ehdotus. Tuskin esimerkiksi Suomenlinnan lautan paviljonkia tultaisiin purkamaan, sillä sehän on äärimmäisen tyylikäs, ja voisihan sillä vanhalla kääntösillalla ja kopilla niilläkin ajatella olevan jonkinlaista arvoa.. Kauppatoria kehittäisin kyllä sen verran että vaihtaisi Keisarinluodonlaiturin länsiosassa olevat haisevat ja pursuavat roskikset johonkin parempiin ja siirtäisin linjat 4 ja 5 kulkemaan Kauppatorin pohjoislaitaa pitkin. Nykyinen Ritarihuoneen pysäkki on syrjässä verrattuna siihen, että se olisikin Presidentinlinnan edessä.

Paitsi, että Ritarihuoneen pysäkksi taitaa palvella paremmin nelosen käyttäjiä, kuin alueen Kauppatorin reunassa syrjässä oleva pysäkki. Entä miten kääntö Nokalle hoituisi. Pitäsi rakentaa silta uudestaan ja kiskoja kilometrin verran,?
 
Paitsi, että Ritarihuoneen pysäkksi taitaa palvella paremmin nelosen käyttäjiä, kuin alueen Kauppatorin reunassa syrjässä oleva pysäkki. Entä miten kääntö Nokalle hoituisi. Pitäsi rakentaa silta uudestaan ja kiskoja kilometrin verran,?

Nykyisin linjojen 1 ja 2 pysäkillä Kauppatori on paljon enemmän käyttäjiä kuin Ritarihuoneen pysäkillä. Sen lisäksi Presidentinlinnan pysäkki olisi Suomenlinnan lauttaterminaalin vieressä...
 
Takaisin
Ylös