Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/43

Viestiketju: Suomen raitiovaunukunnat

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    625

    oletus Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vai neljäs?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Jos suunnitelmat pitävät, niin 2015 olemme Suomen toinen raitiovaunukaupunki.
    Tai seitsemäs raitiovaunukunta?

    Jykke haaveilee nykyajasta ja 339-DF viittaa historiaan.

    Suomessahan on raitioliikennettä ollut aiemmin kaupungeista Viipurissa ja Turussa sekä vieläkin Helsingissä.

    Lisäksi raitioliikennettä oli vuoteen 1946 saakka Haagan kauppalassa sekä Huopalahden ja Kulosaaren kunnissa jolloin ne liitettiin Helsinkiin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.05.2009 kello 17:27. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lisäksi raitioliikennettä on ollut Kaarinan kunnassa Nummenmäellä 1934-39 kunnes ko. alue liitettiin Turkuun.

  3. #3
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Lisäksi raitioliikennettä oli vuoteen 1946 saakka Haagan kauppalassa sekä Huopalahden ja Kulosaaren kunnissa jolloin ne liitettiin Helsinkiin.
    Huopalahdessa raitioliikennettä oli niin Munkkiniemen taajaväkisessä yhdyskunnassa, kuin myös hevosraitiotienä Lauttasaaren taajaväkisssä yhdyskunnassa.

  4. #4
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus Suomen raitiovaunukunnat

    ...ja ennen Huopalahden kunnan perustamista 1920 ehti raitioliikennettä olla toki myös Helsingin maalaiskunnassa, olkoonkin että rata muodollisesti oli vielä tuolloin rautatie.
    terveisin
    JE

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2222

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    ...ja ennen Huopalahden kunnan perustamista 1920 ehti raitioliikennettä olla toki myös Helsingin maalaiskunnassa, olkoonkin että rata muodollisesti oli vielä tuolloin rautatie.
    Rautateiden virallisina niminä oli tosin "Munkkiniemen raitiotie" ja "Haagan raitiotie"...

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Huopalahdessa raitioliikennettä oli niin Munkkiniemen taajaväkisessä yhdyskunnassa, kuin myös hevosraitiotienä Lauttasaaren taajaväkisssä yhdyskunnassa.
    Tähän piti vielä lisätä, että itse asiassa Lauttasaaren hevosraitiotie oli toiminnassa aikana, jona Lauttasaari kuului Helsingin maalaiskuntaan (eli ennen vuotta 1920). Huopalahden kunnan alueella raitiotie on kulkenut vain Munkkiniemessä sekä lyhyen aikaa (1920-23, jolloin Huopalahden kunta käsitti myös myöhemmän Haagan kauppalan alueen) Haagan ja Ruskeasuon alueella.
    terveisin
    JE

  7. #7

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    449

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Ykkönen suorittaessaan Pohjolan kääntösilmukkaa Satakunnantien Raunistulan puoleisella laidalla on ajanut Maarian kunnassa vuoteen 1944 saakka, jolloin Raunistula liitettiin Maariasta Turkuun (mikäli kunnanrajan katsottiin kulkevan Satakunnantien keskiviivaa pitkin).

  8. #8
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1206

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lopputulema tästä näyttää siis olevan, että Suomessa on tällä hetkellä yksi kaupunki, jossa on raitioliikennettä:

    Helsinki

    Lisäksi on ollut kaksi kaupunkia, joissa on ollut raitioliikennettä:

    Turku
    Viipuri

    Ja joukko enimmäkseen lakkautettuja kuntia tai kauppaloita, joissa on ollut raitioliikennettä:
    Helsingin maalaiskunta
    Haaga
    Huopalahti
    Kulosaari
    Kaarina
    Maaria

    Viipurin raitiotie ei ilmeisesti koukkaillut naapurien puolelle?

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Tähän piti vielä lisätä, että itse asiassa Lauttasaaren hevosraitiotie oli toiminnassa aikana, jona Lauttasaari kuului Helsingin maalaiskuntaan (eli ennen vuotta 1920). Huopalahden kunnan alueella raitiotie on kulkenut vain Munkkiniemessä sekä lyhyen aikaa (1920-23, jolloin Huopalahden kunta käsitti myös myöhemmän Haagan kauppalan alueen) Haagan ja Ruskeasuon alueella.
    Ja eikö muuten Kulosaarikin kuulunut Helsingin Maalaiskuntaan ensimmäisinä vuosina kun raitiovaunu liikennöi siellä? Kulosaari toimi itsenäisenä kuntana vain 1922-46.

    Muuten, osako kukaan sanoa, oliko tehtaiden välillä tavaraa kuljettavilla kapearaiteisilla sähköradoilla, joita oli Tampereella ja Forssassa, ja joiden kiskoja oli myös kaduilla, juridisesti rautateitä vai raitioteitä vai jotain muuta? Olen jostain lukenut että Tampereen sähkörataa olisi kutsuttu "raitiotieksi", mutta oliko se sitä juridisesti?

    Sitten olen lukenut että Pietarista Siestarjokeen, Suomen rajalle, kulki paikallisrautatie jolla ajettiin raitiotiehöyryvetureilla, mutta siitä radasta ei vissiin metriäkään ollut Suomen Suurruhtinaskunnan puolella, vai onko jollain parempaa tietoa?

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    449

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Lopputulema tästä näyttää siis olevan, että Suomessa on tällä hetkellä yksi kaupunki, jossa on raitioliikennettä:

    Helsinki

    Lisäksi on ollut kaksi kaupunkia, joissa on ollut raitioliikennettä:

    Turku
    Viipuri

    Ja joukko enimmäkseen lakkautettuja kuntia tai kauppaloita, joissa on ollut raitioliikennettä:
    Helsingin maalaiskunta
    Haaga
    Huopalahti
    Kulosaari
    Kaarina
    Maaria

    Viipurin raitiotie ei ilmeisesti koukkaillut naapurien puolelle?
    Voidaan vielä todeta, että ainoilla nykyisen Suomen puolella olevilla nykyisillä kunnilla, Turku ja Kaarina (nyk. myös kaupunki), joissa on ennen ollut raitiovaunuliikennettä, on väestöpohjan ym. perusteella mahdollisuudet saada raitioliiikenne palautetuksi.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2222

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Muuten, osako kukaan sanoa, oliko tehtaiden välillä tavaraa kuljettavilla kapearaiteisilla sähköradoilla, joita oli Tampereella ja Forssassa, ja joiden kiskoja oli myös kaduilla, juridisesti rautateitä vai raitioteitä vai jotain muuta? Olen jostain lukenut että Tampereen sähkörataa olisi kutsuttu "raitiotieksi", mutta oliko se sitä juridisesti?
    "Raitiotie on kadulle rakennettu rautatie", sanoo vanha Tietosanakirja.

    Kaikki rautatiet, jotka on lähtökohtaisesti laskettu kadun, maantien tms. pintaan niin, että yhteinen liikennöinti on mahdollista, ovat raitioteitä, olkoot sitten vaikkapa nyt RHK:n omistamia.

    Eri yritykset tietenkin käyttävät ratalaitteistaan erilaisia nimityksiä, mutta rauta- ja raitiotien karkea ero on tuossa.

    Jo "Kalevala" tuntee sanan "raitio". Se on hankeen jäävät urat reen jalaksista - nykyajan urakisko. Lappalaisilla on myös pororaito-termi, ja sopii samaan henkiseen perintöön. Raitio on siis erittäin vanha alkusuomalainen sana ja on nerokkaasti edelleenkin järkevässä käytössä yhdyssanassa "raitiotie" (urakiskoinen rautatie) tai erään lehden nimenä sekä myös eräässä www. org-osoitteessa. Myös sana "tie" on ikiaikainen. "Rautatie" yhdyssana on sitä vastoin keksitty 1850-luvulla ja hätäinen käännös on tehty ruotsista/saksasta/englannista, miten haluatte, nopeasti kehityksen mukana silloin pysyäksemme.

    Suomessa on ollut noiden "Vorssan ja Tampereen" raitioteiden lisäksi vielä laskematon määrä pieniä sähkörautateitä, joita on kutsuttu spårväg/raidetie/raitiotie. Vanhimmat ovat hevosvetoisia raitioteitä, esimerkiksi HGP:n Riihimäen-Kesijärven hevosraitiotie (myöhemmin veturivetoisena Riihimäen-Lopen Rautatie Oy). Helsingin-Hämeenlinna valtionrautatie suunniteltiin aluksi hevosradaksi Helsingin-Turkhaudan (Janakkalassa) välille, Kokkolan-Ykspihlajan satamarata suunniteltiin hevosraitiotieksi (spårväg) ynnä muita monia vastaavia pidempiä tai lyhyempiä raitioteitä. Toista sataa vuotta sitten kaikki tehtaiden sisäiset ja "sisäiset" (= laitoksesta toiseen yleisten alueiden läpi kulkeneiden) kapearaiteiset radat olivat oikeastaan nimeltään raitiotie. Yleisesti voisi sanoa, että jos vetovoimana ei käytetty höyryveturia, rata oli raitiotie. Vetovoima siis ihminen tai hevonen. Vanhanajan raitiotiet muuttuivat jossain vaiheessa "kenttäradoiksi". Olisiko ollut jossain 1920-30-luvulla. Viisaat kommentoikaa! Haluttiinko tuona aikana vetää jokin lopullinen ero "oikeiden" raitioteiden ja kenttäratojen - rilliratojen - välille.

  12. #12
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    No eikös sitten Särkänniemen possujunakin ole raitiotie?

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2222

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    No eikös sitten Särkänniemen possujunakin ole raitiotie?
    Eikös se nimitysasia ole ihan Tampereen kaupungin sisäinen muodollisuus?

    Ymmärtääkseni Tampere on Suomen kaupungeista ainoa, joka katsoo aiheelliseksi käyttää verorahojaan kuntalaisten tällaiseen palveluun, mitä Särkänniemi nyt edustaa. Sehän on TAKV, Tampereen Kaupungin Huvittelulaitos.

    Jos sen possujunan vaikka siirtäisi TAKL:n alaisuuteen? Sitten sitä voisi laajentaa myöhemmin vaikka Mansen Metroksi...

  14. #14
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Eikös yksi määritelmä ole, että raideleveyden 381 mm rata on vielä kapearaiteinen rautatie, mutta siitä kapeammalla raideleveydellä rakennettu rata jo pienoisrautatie? Siinäkin tapauksessa, että tällainen pienoisrautatie kuljettaisi matkustajia.
    terveisin
    JE

  15. #15

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Taas alkaa keskustelusta yksi rönsy, joka ansainnee oman ketjunsa:

    Mielestäni rautatien ja raitiotien eron ydin on liikennöinnissä: Raitiotieliikennöinti lähtee siitä, että raitiovaunu on katuliikennekelpoinen siinä määrin, että sitä voidaan liikennöidä kuten bussia, kaikenlaisen katuliikenteen seassa. Raitioliikenne ei välttämättä tarvitse liikenteenohjauslaitteita yksiköiden suojaamiseen toisiltaan eikä niiden kulun varmistamiseksi muun liikenteen läpi. Näistä seikoista johtuen kuljettajalla on myös välitön kontrolli vaunun reittiin ja aikatauluun - hän voi jopa ajaa tilausajoa täysin ilman reittiä.

    Rautatieliikenteen lähtökohta on se, että junat kulkevat muusta liikenteestä erillään. Lisäksi junalle on asetettava aikataulu jonka mukaan se kulkee, eikä veturinkuljettaja siten määrää junan kulkemisesta. Poikkeuksia näihin sääntöihin on, mutta ne ovat melko harvinaisia. Junat myös pidetään erossa toisistaan liikenteenohjauksen ja turvalaitteiden avulla.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomen Raitiotieseura tiedottaa
    kirjoittanut Albert foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.01.2012, 08:50
  2. Suomen Turistiauto
    kirjoittanut Tuomas foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 23:09
  3. Suomen tuontibussit
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.05.2010, 22:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •