Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/36

Viestiketju: Suomen raitiovaunukunnat

  1. #16
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ymmärtääkseni Tampere on Suomen kaupungeista ainoa, joka katsoo aiheelliseksi käyttää verorahojaan kuntalaisten tällaiseen palveluun, mitä Särkänniemi nyt edustaa. Sehän on TAKV, Tampereen Kaupungin Huvittelulaitos.
    Ymmärtääkseni Tampereen kaupunki ei käytä senttiäkään rahaa Särkänniemen ylläpitoon, vaan Särkänniemi Oy itsenäisenä kaupungin omistamana osakeyhtiönä tahkoo omistajalleen joka vuosi mojovat voitot.

    Tietysti Särkänniemen rannekkeiden taksat voi ymmärtää piiloveroina, jotka kuitenkin kohtelevat tasavertaisesti niin kaupunkilaisia kuin ulkopaikkakuntalaisiakin.
    Sakari Kestinen

  2. #17
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Listaa lie ajankohtaista päivittää vuoden 2013 tilanteeseen. Kajaanin Otanmäessä kun sijaitsee maamme ensimmäinen tehdasalueen koerata. Raitiovaunuja on Suomessa valmistettu monessakin paikassa, mutta koeajoihin tarkoitettua, sähköistettyä rataa, jolla voidaan ajaa raitiovaunua omin konein, ei ole vielä missään ollut.

    Viipurin koetin tarkistaa niin hyvin kuin mahdollista – Neitsytniemi ilmeisesti on kuulunut kaupungin alueeseen, vaikka siitä Viipurin esikaupunkina puhutaankin. Itäiset laajennukset Talikkalaan ja Kelkkalaan puolestaan toteutettiin vasta alueliitosten jälkeen. Viipurin maalaiskunnassa ei siis ole koskaan ollut raitioliikennettä. Maarian rohkenin jättää pois – minusta raitiotie ei ole ylikunnallinen, vaikka se kulkisikin kunnanrajana toimivan valtatien "väärässä" laidassa. Makuasia toki.

    Helsingin kaupunki
    Helsingin maalaiskunta
    Huopalahden kunta
    Haagan kauppala
    Kulosaaren kunta

    Turun kaupunki
    Kaarinan kunta

    Viipurin kaupunki

    Kajaanin kaupunki

    Lopuksi voidaan sitten ennustaa. Minä ennustan, että listan seuraavat tulokkaat, tässä järjestyksessä, ovat Tampereen kaupunki, Espoon kaupunki ja Ylöjärven kaupunki. Kaksi viimemainittua tosin eivät välttämättä ehdi itsenäisinä kuntina saada raitioteitä alueelleen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #18

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    "Rautatie" yhdyssana on sitä vastoin keksitty 1850-luvulla ja hätäinen käännös on tehty ruotsista/saksasta/englannista, miten haluatte, nopeasti kehityksen mukana silloin pysyäksemme.
    Melkein sata vuotta kestikin ahkeraa fennomaanista karttakepillä sormille lätsimistä, ennen kuin kansalaiset lakkasivat kutsumasta sitä "paanaksi", järnbahnin jälkeen.

    Käännöksen lähteeksi ehdotetaan saksaa tai ruotsia, sekä myös venäjää, onhan se sentään englanniksi raidetie.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 16.09.2013 kello 22:39.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Eiköhän rautatie ole kuitenkin ruotsista lainattu, järnväg. Railway ja railroad olisivat raideteitä, Eisenbahn taas rautarata.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #20

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Railway ja railroad olisivat raideteitä
    Tarkoititko: Kiskoteitä.

  6. #21

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Ykkönen suorittaessaan Pohjolan kääntösilmukkaa Satakunnantien Raunistulan puoleisella laidalla on ajanut Maarian kunnassa vuoteen 1944 saakka, jolloin Raunistula liitettiin Maariasta Turkuun (mikäli kunnanrajan katsottiin kulkevan Satakunnantien keskiviivaa pitkin).
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Maarian rohkenin jättää pois – minusta raitiotie ei ole ylikunnallinen, vaikka se kulkisikin kunnanrajana toimivan valtatien "väärässä" laidassa. Makuasia toki.
    Maaria on tietysti tulkinnanvarainen, jos katsotaan että raitiovaunukunnassa tulee olla pysäkkejä. Satakunnantiellä oli Maarian puolella yksi pysäkki, tosin vain matkustajien poistumista varten. Vastaava lähtöpysäkki oli Turun puolella Yrjänänkadulla, eli silloisella Yrjänänkujalla (yksi raitiotiekuja lisää?). Ykkösen päättäri oli Räntämäenkadulla.

  7. #22
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eiköhän rautatie ole kuitenkin ruotsista lainattu, järnväg.
    Ihan samoin rautatietä tarkoittaa venäjän железная дорога. Ottaen huomioon, että ensimmäisten rautateiden aikaan Suomikin oli osa keisarikuntaa on tuokin ihan varteenotettava tulosuunta.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ihan samoin rautatietä tarkoittaa venäjän железная дорога. Ottaen huomioon, että ensimmäisten rautateiden aikaan Suomikin oli osa keisarikuntaa on tuokin ihan varteenotettava tulosuunta.
    Vaikka Suomi olikin tuolloin rautateittemme alussa Aleksanteri II:n alainen Suuriruhtinaskunta, niin maamme hallinto, tavat ja kielenkäyttö tulivat ennemminkin samanaikaiselta ruotsalaiselta Kaarle XV:ltä, ja sitä vanhemmilta kuninkaan ajoilta. Venäjän kielellä ei mielestäni ole yhtään mitään merkitystä tässä teknisessä uudissana-asiassa. Samaan aikaan kotoinen Elias Lönnrot & K:nit sommittelivat suomenkieltä ajantasalle ja termit hiottiin kuntoon sitä mukaa kun uudistusedistystä tapahtui. Rautatie-sana on "muistaakseni" ensikertaa ollut printtimediassa suomeksi jo joskus 1840-luvulla, kun kerrottiin joistain ulkomaan tapahtumista. Erikoissanat, kuten lokomotiivit eli höyryhewot, ovat muotoutuneet nykyisiksi sitten vasta 1860-luvulla, ja jo junain kulkuunpanon jälkeen.

  9. #24

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eiköhän rautatie ole kuitenkin ruotsista lainattu, järnväg. Railway ja railroad olisivat raideteitä, Eisenbahn taas rautarata.
    Nyt on sellaista tietoa tullut, että rautatie olisi Suomen ruotsiksi ollut ennen "bahnväg", voiko joku kumota/vahvistaa?

  10. #25
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/K...nna%201857.jpg

    Tuossa muoto on jernväg. Tuplaweelläkin on tullut vastaan. Mielenkiintoisia paikannimiä tuossa muutenkin.
    "Juna toisi huumeet."

  11. #26

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Maaria on tietysti tulkinnanvarainen, jos katsotaan että raitiovaunukunnassa tulee olla pysäkkejä. Satakunnantiellä oli Maarian puolella yksi pysäkki, tosin vain matkustajien poistumista varten. Vastaava lähtöpysäkki oli Turun puolella Yrjänänkadulla, eli silloisella Yrjänänkujalla (yksi raitiotiekuja lisää?). Ykkösen päättäri oli Räntämäenkadulla.
    Korjaus ylläolevaan: Ykkösen Räntämäenkadun päätepysäkki oli sittenkin Maarian puolella, joten Maarian voi ihan virallisestikin laskea raitiovaunukunnaksi! Lisäksi kakkonen kulki pienen matkaa Ratapihankatua Maarian puolella, joten tuollakin pätkällä saattoi olla pysäkki. Maariassa oli siis jopa kaksi raitiolinjaa!

    www.lounaispaikka.fi > KARTTA > Taustakartat ja raja-aineistot (70) > Raja-aineistot (7) > Turun historialliset kunta- ja osakuntaliitokset > ja sitten vaan zoomaamaan!

  12. #27

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Martinsillan valmistuttua ja linjojen 2 ja 3 yhdistyttyä v. 1940 voitiin siis sanoa että kaikki Turun raitiotiet vievät Maariaan. Tosin jo v. 1944 alettiin Maarian alueita liittää Turkuun.

  13. #28

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Martinsillan valmistuttua ja linjojen 2 ja 3 yhdistyttyä v. 1940 voitiin siis sanoa että kaikki Turun raitiotiet vievät Maariaan. Tosin jo v. 1944 alettiin Maarian alueita liittää Turkuun.
    Oliko tilanne kuitenkin sellainen ettei Maarian kunta maksanut alueellaan olevaa infraa tai muuten osallistunut raitiotien kustannuksiin, eli sama tilanne kuin Tuusulan Mattilanpuistossa ja Maantiekylässä nykyisin?

  14. #29
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Jotenkin tuntuu siltä, että nuo Lounaispaikan vanhat rajat ovat melko ylimalkaisia. Miksi esimerkiksi koko Ruissalo olisi kuulunut Turkuun lukuun ottamatta kansanpuiston kapeaa rantakaistaletta? Turun ja Kaarinan vanha rajaviiva on kartalla viivasuora, mutta kuitenkin lähellä nykyistä hiukan mutkittelevaa rajaviivaa - eikä sillä suunnalla ole Wikipedian mukaan tehty aluemuutoksia. Aurajokea myötäilevä Maarian ja Kaarinan raja kulkee lähes jokea pitkin mutta jostain syystä haukkaa yhtenään pieniä rantakaistaleita.

    Ja lopultahan karttaan merkittyjen alueliitosten ulkorajan pitäisi kulkea Turun nykyisiä rajoja pitkin, vaan eipä ole niin. En siis noiden Lounaispaikkaan piirrettyjen vanhojen rajojen perusteella menisi päättelemään sitä, mihin kuntaan rajaseuduilla olevat kohteet ovat milloinkin kuuluneet.

  15. #30
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Suomen raitiovaunukunnat

    Entäs Lohjan sähkörata? Se oli kapeeraiteinen ja jossain lähteissä oli raitiotie nimellä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomen Raitiotieseura tiedottaa
    kirjoittanut Albert foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.01.2012, 09:50
  2. Suomen Turistiauto
    kirjoittanut Tuomas foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 00:09
  3. Suomen tuontibussit
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.05.2010, 23:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •