Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-70/70

Viestiketju: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

  1. #61

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Se ratikan moottoroitu telikö on se tekniikan ihme, joka maksaa maltaita ? Niin ja tietysti taajuusmuuttaja? Oikosulkumoottorit eivät mitään hunajaa maksa.
    Otetaanpa tähän vertailuksi tietoa Pohjois-Amerikan veturimarkkinoilta. BNSF:n tilaamat GE:n veturit maksoivat 1,65 miljoonaa dollaria kappaleelta DC-moottorein ja 1,88 miljoonaa dollaria oikosulkumoottorein. Oikosulkumoottorit lisäsivät hintaa siis reilusti yli 10 prosenttia tai rahassa mitattuna reilut 200 000 dollaria. Tästä nähdään, että eivät ne moottorit ja taajuusmuuttajat aivan ilmaisia ole vaikka raitiovaunun moottorit ovatkin reilusti pienempiä kuin veturinmoottorit.

    Muistaakseni halvimmat raitiovaunut saa alle miljoonalla eurolla. Valitettavasti en kyllä muista, mitä tuolla rahalla saa. Saisikohan tuolla rahalla uuden neliakselisen matalalattiavaunun Tshekistä vai amerikkalaisen kaksiakselisen retrovaunun?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  2. #62
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Otetaanpa tähän vertailuksi tietoa Pohjois-Amerikan veturimarkkinoilta. BNSF:n tilaamat GE:n veturit maksoivat 1,65 miljoonaa dollaria kappaleelta DC-moottorein ja 1,88 miljoonaa dollaria oikosulkumoottorein. Oikosulkumoottorit lisäsivät hintaa siis reilusti yli 10 prosenttia tai rahassa mitattuna reilut 200 000 dollaria. Tästä nähdään, että eivät ne moottorit ja taajuusmuuttajat aivan ilmaisia ole vaikka raitiovaunun moottorit ovatkin reilusti pienempiä kuin veturinmoottorit.

    Muistaakseni halvimmat raitiovaunut saa alle miljoonalla eurolla. Valitettavasti en kyllä muista, mitä tuolla rahalla saa. Saisikohan tuolla rahalla uuden neliakselisen matalalattiavaunun Tshekistä vai amerikkalaisen kaksiakselisen retrovaunun?
    Eiköhän ne VR:n uusimmat dieselkiskobussit tulleet Tsekistä ? Hintaa ei taida kukaan tietää. Jos Suomeen ratikoita tilataan mihin tahansa kaupunkiin, niin tarjouskilpailu pitäisi ainakin järjestää.
    Minkähänlaisia kokemuksia noista kiskobusseista on ?

  3. #63
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eiköhän ne VR:n uusimmat dieselkiskobussit tulleet Tsekistä ? Hintaa ei taida kukaan tietää. Jos Suomeen ratikoita tilataan mihin tahansa kaupunkiin, niin tarjouskilpailu pitäisi ainakin järjestää.
    Minkähänlaisia kokemuksia noista kiskobusseista on ?
    Dm12:t tilattiin Tsekistä. Hinta on kerrottu julkisuudessa, otapa selvää ihan itse!

    Olet voinut lukea tästäkin keskusteluketjusta, että Helsingin raitiovaunuhankinnoista on parhaillaan käynnissä tarjouskilpailu. Maanantaina 4.5. oli Helsingin sanomissa varsin näyttävä juttu siitä, että Trantech Oy on osallistunut tähän tarjouskilpailuun, joten tavallisille sanomalehden lukijoillekin tämä asia on tullut tiedoksi. Tuntuu hieman kummalliselta, jos joukkoliikenneharrastaja ei tätä asiaa vielä tiedä.

    Suomessa on voimassa hankintalaki ja EU:ssa myös sitovat julkisia hankintoja koskevat säännöt. Sellaista asiaa kuin raitiovaunu ei voi hankkia ilman julkista ja avointa tarjouskilpailua. Kilpailua ei myöskään voi ratkaista mielivaltaisesti. Oikeuden päätöksellä kumotaan asiattomat tai syrjivät tarjouskilpailuratkaisut. Se että asia on näin säädetty, on kaikkien etu. Siis sekä ostajan, kuluttajan että tarjouksia tekevien valmistajien etu.

    Antero

  4. #64
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Dm12:t tilattiin Tsekistä. Hinta on kerrottu julkisuudessa, otapa selvää ihan itse!

    Olet voinut lukea tästäkin keskusteluketjusta, että Helsingin raitiovaunuhankinnoista on parhaillaan käynnissä tarjouskilpailu. Maanantaina 4.5. oli Helsingin sanomissa varsin näyttävä juttu siitä, että Trantech Oy on osallistunut tähän tarjouskilpailuun, joten tavallisille sanomalehden lukijoillekin tämä asia on tullut tiedoksi. Tuntuu hieman kummalliselta, jos joukkoliikenneharrastaja ei tätä asiaa vielä tiedä.
    Anteeksi nyt vain aiheuttamaani vaivaa, mutta minulle ei tule hesaria. Olen lopettanut kaiken muunkin jätepaperin vastaanottamisen.
    Viimeisin muokkaaja vko; 13.06.2009 kello 14:08. Syy: lainausta siivottu

  5. #65
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Muistaakseni halvimmat raitiovaunut saa alle miljoonalla eurolla. Valitettavasti en kyllä muista, mitä tuolla rahalla saa. Saisikohan tuolla rahalla uuden neliakselisen matalalattiavaunun Tshekistä vai amerikkalaisen kaksiakselisen retrovaunun?
    Oikeastaan ei voi ajatella, miten halvalla ratikan saa. Koska pitkä ratikka maksaa tietenkin enemmän kuin lyhyt, ja hankintahinnaltaan halvempien lyhyiden ratikoiden hankkiminen voi olla ja oikeastaan onkin kaikkein kallein ratkaisu.

    Raitiovaunun kuten muunkin raideliikennekaluston kustannuksista suuri osa on työtä. (Itse asiassa perimmältään kaikki, sillä raaka-aineetkin kaivetaan maasta, ja sekin on työtä.) Halvan työvoiman maista hankittuna suhteellinen vaunun hinta on hyvinkin puolet länsimaista hankituista vaunuista. Tosin esim. Venäjän tai Kiinan vaunutuotannosta on niukasti tietoja saatavilla.

    Hintojen vertailua hankaloittaa sekin, että vaatimustaso on alhainen niillä markkinoilla, joilla valmistetaan ja ostetaan halvan työvoiman kalustoa. Jos ei hankita kangasistuimia, ilmastointia, lämpölaseja, vaunun sisäistä diagnostiikkaa jne., vaunu on tietenkin paljon halvempi myös tehtynä lännessä. Tai jos vaunun tekniset ratkaisut tehdään halvalla siten, että vaunu vaatii paljon ylläpitoa, saadaan tietenkin halpa hankintahinta.

    Euroopan markkinoilla raitiovaunut ovat maksaneet noin 30.000 €/m2. Lyhimmät käytössä olevat vaunut Euroopassa taitavat olla Lissabonin 8,3 metrin mittaiset 2-akseliset. Niiden hinta tuolla neliöhinnalla on noin 0,5 M€. Jos sitten oletetaan, että tilataan tällaisia vaunuja vaikka Kiinasta puolta halvemmalla, hinta olisi 0,25 M€ eli 2-akselisen bussin hinta.

    Lissabonin vaunut on muuten valmistettu vuosina 1936–1947. Vanhimmat ovat nyt yli 70 vuoden ikäisiä. 1990-luvulla vaunut saivat uudet telit, moottorit ja tehonsäädön. Vaunut ovat jatkuvassa kaupallisessa liikenteessä ja erittäin kovalla kuormituksella. Syy vaunujen käyttöön edelleen on rataverkon rakenteessa, joka on sekä mäkinen että ahdas. Vaunuja ei voi korvata edes johdinautoilla, mutta ei myöskään telivaunuilla. Koko verkko ei ole yhtä hankala ja käytössä on myös 24-metrisiä osamatalia nivelvaunuja 1990-luvulta.

    Antero

  6. #66
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Anteeksi nyt vain aiheuttamaani vaivaa, mutta minulle ei tule hesaria. Olen lopettanut kaiken muunkin jätepaperin vastaanottamisen.
    Löytyy Verkkohesarista myös.

    Ei kestä pyydellä vaivasta anteeksi. Ajattelin vain, että itsellekin on iloa kun tutustuu tiedon hankkimiseen. Silloin ei aina tarvitse kysyä toisilta.

    Antero

  7. #67
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Euroopan markkinoilla raitiovaunut ovat maksaneet noin 30.000 €/m2. Lyhimmät käytössä olevat vaunut Euroopassa taitavat olla Lissabonin 8,3 metrin mittaiset 2-akseliset. Niiden hinta tuolla neliöhinnalla on noin 0,5 M€. Jos sitten oletetaan, että tilataan tällaisia vaunuja vaikka Kiinasta puolta halvemmalla, hinta olisi 0,25 M€ eli 2-akselisen bussin hinta.

    Lissabonin vaunut on muuten valmistettu vuosina 1936–1947. Vanhimmat ovat nyt yli 70 vuoden ikäisiä. 1990-luvulla vaunut saivat uudet telit, moottorit ja tehonsäädön. Vaunut ovat jatkuvassa kaupallisessa liikenteessä ja erittäin kovalla kuormituksella. Syy vaunujen käyttöön edelleen on rataverkon rakenteessa, joka on sekä mäkinen että ahdas. Vaunuja ei voi korvata edes johdinautoilla, mutta ei myöskään telivaunuilla. Koko verkko ei ole yhtä hankala ja käytössä on myös 24-metrisiä osamatalia nivelvaunuja 1990-luvulta.
    Lisäksi Lissabonin raitiovaunuilla on matkailuimagollista arvoa: Sen verran paljon Lissabonissa myydään matkamuistoja, joita koristaa kaksiakselinen, keltainen raitiovaunu. Ja omien kokemusteni mukaan varsin moni noiden vaunujen matkustajista on turisteja. Noilla nivelvaunuilla ei taasen pysty liikennöimään muuta linjaa kuin tasamaalla kulkevaa linjaa 15.
    Viimeisin muokkaaja vko; 13.06.2009 kello 14:10. Syy: lainausta siivottu
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  8. #68
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lissabonin raitiotiestä löytyy tällainen mielenkiintoinen video:

    http://www.youtube.com/watch?v=_YiHO5jZYY4

    Tuskin on tuokaan ratageometria kovin monen valmistajan mieleen.
    "Juna toisi huumeet."

  9. #69
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Tuskin on tuokaan ratageometria kovin monen valmistajan mieleen.
    Tuttuja paikkoja. Ei tuonne ole todellakaan mitään asiaa muilla kuin 2-akselisilla ratikoilla. Ja tietysti henkilöautoilla, joista yksi puupäinen jumitti ratikkaliikenteen puoleksi tunniksi pysäköityään kapean 1-raiteisen osuuden puoliväliin.

    Antero

  10. #70
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Suomessa on voimassa hankintalaki ja EU:ssa myös sitovat julkisia hankintoja koskevat säännöt. Sellaista asiaa kuin raitiovaunu ei voi hankkia ilman julkista ja avointa tarjouskilpailua. Kilpailua ei myöskään voi ratkaista mielivaltaisesti. Oikeuden päätöksellä kumotaan asiattomat tai syrjivät tarjouskilpailuratkaisut. Se että asia on näin säädetty, on kaikkien etu. Siis sekä ostajan, kuluttajan että tarjouksia tekevien valmistajien etu.
    helsingissä ainakin on onnistuttu kiertämään näitä julkisia hankintoja koskevia juridisia pikkuasioita, joko tarkoituksella tai tyhmyyspäissään. Epäilen jälkimmäistä.

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitiovaunun raideleveys
    kirjoittanut padoz foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 07.01.2015, 19:28
  2. HKL: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.11.2008, 12:20
  3. Raitiovaunun saasteettomuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 20:05
  4. Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.06.2007, 18:30

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •