Kasin kaappaus

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
HS.fi sanoi:
"Juopunut mies yritti kaapata raitiovaunun Helsingissä"

6.5.2009 20:12
A A

Helsingin Sanomat

Päihtynyt mies yritti kaapata Itämerenkadun pysäkille seisahtuneen raitiovaunu 8:n kello 19 aikaan Helsingissä keskiviikkona. Mies hyppäsi ratikkaan ja sulki sen ovet kuljettajan oleskellessa raitiovaunun ulkopuolella.

Kaappari ei kuitenkaan onnistunut saamaan raitiovaunua liikkeelle. Epäonnisista yrityksistä hermostunut mies ei päästänyt kuljettajaa raitiovaunuun.

Raitiovaununkuljettaja kutsui poliisin paikalle.

Paikalle saapunut poliisi suostutteli kaapparin avaamaan raitiovaunun oven. Epäonninen mies toimitettiin poliisin huomaan. Alkoholilla oli osuutta tapahtumiin... http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...aapata+raitiovaunun+Helsingissä/1135245744859
Kasilla Kuubaan!
 
Kiljusen herrasväen muksut kaappasivat ratikan Helsingissä jo vuosikymmeniä sitten. Klassikko.
 
Taisi olla kaveri sen verran hönössä ettei ajokahvaa löytänyt... Joskus olen ihmetellyt miten bussit seisovat vaikka itäkeskuksessa, kuljettaja kahvilla jossain ja ovi auki+avain virtalukossa... Tästäkin voisi seurata jotain ikävää.
 
Joskus olen ihmetellyt miten bussit seisovat vaikka itäkeskuksessa, kuljettaja kahvilla jossain ja ovi auki+avain virtalukossa... Tästäkin voisi seurata jotain ikävää.

Ei pitäisi seurata. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajalla on eräänlainen pikasulake taskussa ja liikkeelle ei pääse ilman sitä.
 
Ei pitäisi seurata. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajalla on eräänlainen pikasulake taskussa ja liikkeelle ei pääse ilman sitä.

Havaintojeni perusteella rohkenen epäillä, ettei kovinkaan suurella osalla kuljettajista tuo "sulake" ole taskussa auton luota poistuessa.
 
Havaintojeni perusteella rohkenen epäillä, ettei kovinkaan suurella osalla kuljettajista tuo "sulake" ole taskussa auton luota poistuessa.

Havaintosi varmaan pitävät paikkansa. Tarkoitukseni oli viestittää, ettei bussin ominluvin käyttöönotto välttämättä onnistu tuosta vain.

Kaikki turvallisuusmääräykset ja -ohjeet menettävät tietysti merkityksensä, jos niitä ei noudateta.

Kuinkahan sen vastuun kanssa käy, jos kuljettajan ohjeiden vastaisen toiminnan vuoksi joku ulkopuolinen saa bussin käyttöönsä ja todennäköisesti vielä aiheuttaa vahinkoa?

Pitäisikö asiaa jotenkin korostaa kuljettajille?
 
Kaikki turvallisuusmääräykset ja -ohjeet menettävät tietysti merkityksensä, jos niitä ei noudateta.

Kuinkahan sen vastuun kanssa käy, jos kuljettajan ohjeiden vastaisen toiminnan vuoksi joku ulkopuolinen saa bussin käyttöönsä ja todennäköisesti vielä aiheuttaa vahinkoa?

Pitäisikö asiaa jotenkin korostaa kuljettajille?

Olet tietenkin oikeassa, tästä pitää jatkuvasti muistuttaa kuljettajille. Vastuukysymykset bussikaappauksen seurauksista päätynevät oikeusistuimeen, lieneekö edes ennakkotapausta olemassa?

Eilen Kuljetus&Logistiikka-messuilla käydessäni juttelin liikennepoliisin kanssa toisestakin ajankohtaisesta bussiliikenteen ongelmasta. Varsinkin viikonloppujen yöbussiliikenteessä näkee usein "ylikuormattuja" busseja. Monesti matkustajia on kyydissä niin paljon, että kuljettajan näkyvyys oikealle on estynyt (jopa oikeanpuoleinen taustapeili "piilossa"). Liikennepoliisi jatkuvasti katsoo tätä rikettä "sormien läpi" ja haastattelemani poliisin kanta oli sensuuntainen, että vasta sitten kun kolahtaa kunnolla niin aletaan valvomaan tarkemmin.
 
Vartti-lehden haastattelema silminnäkijä väittää, että virtajohdin olisi laskettu alas ajolangalta. Piraattikapteeni ei sitä osannut nostaa, joten tyytyi ränkkäämään tööttiä.

Jaa virrointintakohan on tarkoitettu... hyvin erikoista jos se on laskettu. Kappari ilmeisesti on painanut juuri sitä nappia, joka vähiten auttaa vaunun liikkumista :D Mutta sen tiedän että liikenteenohjaus oli poistanut ajolangasta jännitteen.
 
Ei pitäisi seurata. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajalla on eräänlainen pikasulake taskussa ja liikkeelle ei pääse ilman sitä.
Olen istunut Itäkeskuksessa bussissa, joka oli käynnissä (talvi), ja kuljettaja jossain muualla. Mitenkäs silloin?
 
Olen istunut Itäkeskuksessa bussissa, joka oli käynnissä (talvi), ja kuljettaja jossain muualla. Mitenkäs silloin?

Joissakin automalleissa ns. päätepysäkkitoiminto (etu- ja keskiovi avattavissa ohjaamon ulkopuolisista napeista) estää auton liikkumisen. Lopuissa tilanne taitaa olla se, että auton saa liikkeelle kohtuuhelpostikin.
 
Kuinkahan sen vastuun kanssa käy, jos kuljettajan ohjeiden vastaisen toiminnan vuoksi joku ulkopuolinen saa bussin käyttöönsä ja todennäköisesti vielä aiheuttaa vahinkoa?

Pitäisikö asiaa jotenkin korostaa kuljettajille?

Moottoriajoneuvon luvaton käyttöönotto; rangaistus rikoslain mukaan. Vahingoista sitten tahallisuus/tuottamus-arvion perusteella vahingonkorvauslain mukaan. Enpä nyt keksi mitään oikeusperustetta, jolla vastuu bussin kaapanneen aiheuttamasta välittömästä vahingosta saataisiin sälytettyä kaffelle poistuneelle kuljettajalle, ellei nyt sitten yhtiön sisäisille ohjeille annettaisi korostettua merkitystä, ja tuskin annettaisi.

Jottei tuollaista tarvitsisi puida, asiaa pitäisi korostaa kuljettajille.
 
Oikeussalin ulkopuolella - varmaan on potkut lähellä, jos jättää yhtiön omaisuutta lojumaan noin vain.
 
Takaisin
Ylös