Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Jokunen vuosi sitten olin tilaisuudessa, jossa esiteltiin PLJ:tä yleisölle. Esittelyä oli kuuntelemassa myös ainakin lievästi tuohtunut bussinkuljettaja joka ihmetteli, miksi ei todellisiin jokapäiväisiin ongelmiin suunnitella mitään parannuksia. Ja kun hän kertoi näitä ongelmia, olin sitä mieltä, että se oli koko tilaisuuden paras puheenvuoro. Siksi, että juuri oli esitelty miljardiluokan investointiohjelma ja todettu, ettei joukkoliikenne siitä parane, mutta toivotaan, että pysyisi edes ennallaan. Kuljettajan luettelemat asiat olisivat parantaneet heti ja paljon, mutta maksaneet enintään kymmeniä miljoonia.
Kerrotkos noin niinkuin lyhyesti, mitä asioita tuo kuljettaja luettelikaan. Kiinnostaa täällä toistakin kuljettajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotkos noin niinkuin lyhyesti, mitä asioita tuo kuljettaja luettelikaan. Kiinnostaa täällä toistakin kuljettajaa.
Löydän ehkä muistiinpanoni tuosta tilaisuudesta, mutta juuri nyt en ehdi etsiä niitä. Ulkoa en valitettavasti muista kuin sen kokonaisuuden, että hän esitti pieniä käytännön asioita, joilla on suuri vaikutus.

Yksi asia on jäänyt mieleeni, bussin käyttämällä kaistalla olevat kaivojen kannet. Miksi ne pitää sijoittaa nimenomaan sille kohdalle kaistaa, jossa pyörät vierivät. Hän mm. totesi, että kapasiteetiltaan telibusseja suurempia nivelbusseja ei meillä käytetä, kun ne eivät kestä, ja kaivonkannet ovat yksi syy siihen, etteivät ne kestä.

Mutta mitäpä jos sinäkin kuljettajana itse listaisit asioita, joita voisi muuttaa bussiliikenteen palvelutason parantamiseksi ja kustannusten alentamiseksi. Sanotaan nyt vaikka niin, että sinä aikana joka odotetaan Ison liitynnän toteuttamista, eli noin 30–50 vuoden aikana. Eli toimenpiteen pitäisi maksaa itsensä takaisin tuossa ajassa. Sikäli kun oikein muistan, arvelin tämän ajatuksia esittäneen kuljettajan listan takaisinmaksuajan olevan pikemminkin 3–5 vuotta.

Antero
 
Yksi asia on jäänyt mieleeni, bussin käyttämällä kaistalla olevat kaivojen kannet. Miksi ne pitää sijoittaa nimenomaan sille kohdalle kaistaa, jossa pyörät vierivät. Hän mm. totesi, että kapasiteetiltaan telibusseja suurempia nivelbusseja ei meillä käytetä, kun ne eivät kestä, ja kaivonkannet ovat yksi syy siihen, etteivät ne kestä.
Kaivonkannet on kyllä ärsyttäneet minuakin. Esimerkiksi Pitäjänmäentiellä ne on sijoitettu oikeanpuoliselle bussikaistalle niin, että kun sitä ajaa sääntöjenmukaisesti, tulee koluttua jokainen kaivonkansi heilahtaen läpi. Yleensä ne ovat kuitenkin säännönmukaisesti painuneet. Samaten pysäkkien kohdalla olevat kaivonkannet.

Mutta mitäpä jos sinäkin kuljettajana itse listaisit asioita, joita voisi muuttaa bussiliikenteen palvelutason parantamiseksi ja kustannusten alentamiseksi. Sanotaan nyt vaikka niin, että sinä aikana joka odotetaan Ison liitynnän toteuttamista, eli noin 30–50 vuoden aikana. Eli toimenpiteen pitäisi maksaa itsensä takaisin tuossa ajassa. Sikäli kun oikein muistan, arvelin tämän ajatuksia esittäneen kuljettajan listan takaisinmaksuajan olevan pikemminkin 3–5 vuotta.

  1. Bussikaistat ja niiden automaattinen valvonta (jota ylikomissaario Heikki Seppäkin esitti tänään Hesarissa; hienoa, että tulee joukkoliikennettä kehittäviäkin ideoita). Myös yhteiskaistoja raitioliikenteen kanssa siellä, missä se on järkevää ja mahdollista.
  2. Vahvat etuudet liikennevalotelematiikalla tai kaistajärjestelyin toteutettuna. Sujuvampi liikenne mahdollistaa tehokkaamman liikennöinnin vähemmällä vuoromäärallä, mikä puolestaan alentaa kustannuksia.
  3. Reaaliaikainen ja helppotajuinen informaatio.
  4. Hyvät pysäkkijärjestelyt, jotka mahdollistavat helpot vaihdot kulkuneuvosta ja linjalta toiselle. Tähän liittyy myös järjestetyt, aikataulunmukaiset vaihtomahdollisuudet (mallia vaikkapa Tukholman bussiliikenteestä).
  5. Välipisteaikapysäkit takaavat säännöllisemman vuorovälin
  6. Kustannustehokas kalusto eli sen koko kysynnän mukaan ja jos jokin linja on suosittu, niin lisätään kapasitettia. Esimerkin otan täältä Fuzhousta, jossa kaikki aiemmat minibussilinjat muutettiin ajettaviksi täysikokoisilla busseilla. Nyt nekin ovat todella suosittuja ja aina täynnä matkustajia.
  7. Ammattitaitoinen sekä ammatistaan ylpeä liikenteentilaajaorganisaatio sekä liikennehenkilöstö. Minusta Helsingin tapauksessa kaupungin vahva rooli liikenteenjärjestäjänä on tärkeä ja sen mieltäminen, että joukkoliikenne on tärkeä osa koko kaupungin imagoa.

Tuossa ainakin asioita, jotka tulivat heti mieleeni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aihealueen mukaista keskustelua välillä: HKL 76:a vaivaa ilmeisesti samat jarruongelmat kuin HKL 85:ä. Tänään HKL 76 ajeli h6/8:lla mutta vaihdettiin em. syystä HKL 80:een, jossa moista vikaa ei ole ilmennyt.
 
Ilmeisesti Rautatiekatujen ja Fredan risteyksessä ei ole mitään valoetuuksia.

Raitiovaunuille on kyseisessä risteyksessä lyhyt vihreän pidennys, joka on etuisuuksista se vähiten hyödyttävä, varsinkin kun vaunun tunnistus tapahtuu aivan liian lähellä risteystä. Useimmiten siis seistään vaihteleva aika punaisissa ja katsellaan vilkkuvaa lediä.
 
Aihealueen mukaista keskustelua välillä: HKL 76:a vaivaa ilmeisesti samat jarruongelmat kuin HKL 85:ä. Tänään HKL 76 ajeli h6/8:lla mutta vaihdettiin em. syystä HKL 80:een, jossa moista vikaa ei ole ilmennyt.

Heh, taisi olla 29. päivä, kun 76:n kyytiin pääsin Kiinnitin huomiota A4-kokoiseen tiedotteeseen, joka oli tuulilasin yläpuolella kuskin näkökentässä. Siinä varoitettiin C-vaunun jarruongelmista kissan kokoisin kirjaimin (ilmeisesti se välipala on C) ja mitä ei missään nimessä saa tehdä, jos infotaulu ilmoittaa jarruongelmista. Muun muassa ettei vaunua saanut silloin liikuttaa mihinkään ennenkuin jarrut oli vapautettu manuaalisesti. Oliskohan tyyppivian onnistuneet tekemään systeemiin?
 
Heh, taisi olla 29. päivä, kun 76:n kyytiin pääsin Kiinnitin huomiota A4-kokoiseen tiedotteeseen, joka oli tuulilasin yläpuolella kuskin näkökentässä. Siinä varoitettiin C-vaunun jarruongelmista... Oliskohan tyyppivian onnistuneet tekemään systeemiin?
Lienee sama jarruongelma, jota yritetään selvittää vaunun 85 avulla.
Asiasta tässkin ketjussa, tosin kaukana "kaivonkansien ja muiden bussiasioiden sekä metropäätösten" :mad: takana.
Myös SRS:n uutissivulla asiasta.
 
Aihealueen mukaista keskustelua välillä: HKL 76:a vaivaa ilmeisesti samat jarruongelmat kuin HKL 85:ä. Tänään HKL 76 ajeli h6/8:lla mutta vaihdettiin em. syystä HKL 80:een, jossa moista vikaa ei ole ilmennyt.

Lisää yksityiskohtia eilisestä: Vaunu vaihdettiin ilmeisesti vuoroon 62 vaunun 226 tilalle. Vuoroumerosta en ole 100% varma, mutta joka tapauksessa tuolle vuorolle kertyi kolme vaununvaihtoa samana päivänä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös