Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Taloustilanteen vuoksi raitioliikenteeseen tulee ensi vuonna joka tapauksessa miljoonaluokan säästöt.

Mihin tämä tieto perustuu? Mä muistelisin, että erikseen jossain on todettu (valtuusto?) ettei tariffitukeen puututa säästöistä huolimatta. Muistanko väärin?

Ratikkaliikennettä nakerrettiin aika tehokkaasti jo muutama vuosi sitten. Säästöistä mitään ei ole palautettu lukuunottamatta 3T:n yöliikennettä (ja sekin vasta valtuuston pakottaessa).

Missähän siellä vielä mahtaa olla säästettävää? Taitaa taas olla tätä HKL-Suy:n juustohöyläperiaatetta, jossa metrolle ei tehdä mitään, ja busseista ja ratikoista pitää molemmista säästää tietyn verran sen sijaan että ajateltaisiin liikennettä kokonaisuutena.

Rv-yksikkö muuten on varautunut pikemminkin liikenteen kasvuun kuin vähenemiseen. Vallilan varikkoa käsittelevässä topikissa on lueteltu vuosittain liikenteessä oleva vuoromäärä, ja se kyllä kasvaa tasaiseen tahtiin.
 
Mihin tämä tieto perustuu? Mä muistelisin, että erikseen jossain on todettu (valtuusto?) ettei tariffitukeen puututa säästöistä huolimatta. Muistanko väärin?

Tieto perustuu HKL:n ensi vuoden budjettiin. Tariffitukea ei vähennetä, mutta kustannusten kasvua ei kompensoida lisätariffituella, joten sitten on nostettava lippujen hintoja ja säästettävä kuluja.

Missähän siellä vielä mahtaa olla säästettävää?

Suunnitellut säästöt kohdistuvat sunnuntailiikenteeseen ja keskikesän liikenteeseen (tähän mennessähän raitiovaunuilla ei ole ollut erillistä keskikesän harvennusta).
 
Suunnitellut säästöt kohdistuvat sunnuntailiikenteeseen ja keskikesän liikenteeseen (tähän mennessähän raitiovaunuilla ei ole ollut erillistä keskikesän harvennusta).

Tuo on sikäli huojentava tieto, että "peruspalveluihin" ei kosketa. Onko tarkoitus vain harventaa vaiko myös jonkun tai joidenkin linjojen osalta kokonaan lakkauttaa liikenne sunnuntaisin tai keskikesällä?

Onko myös metroliikennettä tarkoitus harventaa keskikesällä? Näinhän on tehty jo vuosikaudet erilaisten korjausten vuoksi.

Nämä lie pakko tuoda myös johtokuntaan, koska päätökset on tehtävä ennen ensi vuotta. Tulevaisuudessahan tällaisetkin menevät virkamiesten kannalta mutkattomammin, koska virkamiehistö voi HSL:ssä käytännössä itse tehdä päätökset.
 
Onko tarkoitus vain harventaa vaiko myös jonkun tai joidenkin linjojen osalta kokonaan lakkauttaa liikenne sunnuntaisin tai keskikesällä?

Harventaa vuorovälejä (sunnuntaisin kaikilla linjoilla, keskikesällä kaikilla muilla paitsi kolmosilla).

Onko myös metroliikennettä tarkoitus harventaa keskikesällä? Näinhän on tehty jo vuosikaudet erilaisten korjausten vuoksi.

Metroliikenteessähän on jo tänä kesänä keskikesän harvennus, vaikka siltatöitä ei ole.

Nämä lie pakko tuoda myös johtokuntaan, koska päätökset on tehtävä ennen ensi vuotta. Tulevaisuudessahan tällaisetkin menevät virkamiesten kannalta mutkattomammin, koska virkamiehistö voi HSL:ssä käytännössä itse tehdä päätökset.

Johtokuntahan siunaa talousarvion. Itse muutoksia johtokunnan ei sinänsä tarvitse hyväksyä, jos ne menevät voimassa olevien liikennöintiehtojen mukaan.

HSL:ssähän hallitus päättää tälläisistä asioista. Jos siellä mennään niin kuin YTV:ssä nyt, käsitellään tälläiset asiat osana vuotuista liikennöintisuunnitelmaa, johon pyydetään myös lausunnot rahoittajakaupungeilta.
 
Tieto perustuu HKL:n ensi vuoden budjettiin. Tariffitukea ei vähennetä, mutta kustannusten kasvua ei kompensoida lisätariffituella, joten sitten on nostettava lippujen hintoja ja säästettävä kuluja.

Suunnitellut säästöt kohdistuvat sunnuntailiikenteeseen ja keskikesän liikenteeseen (tähän mennessähän raitiovaunuilla ei ole ollut erillistä keskikesän harvennusta).

Meille budjetit (ydin-HKL ja tuleva HSL) tulevat johtokuntaan käsittelyyn toukokuun loppuun mennessä, joten en osaa vielä sisällöstä sen tarkemmin sanoa. Voisitko tarkentaa minkä yksikön tai kumpaan budjettiin tietosi perustuvat? Onkin varsin mielenkiintoista, jos lipun hintojen nosto kuuluisi ensi vuoden strategisiin linjauksiin, etenkin kun kaupungin talousraamissa on 2010 tariffitukea korotettu 10 milj. euroa, jonka pitäisi käsittääkseni riittää nykyisen toiminnan ylläpitoon.

Tietystikään en osaa sanoa, miten suunnittelu- ja tilaustoimintojen siirtyminen HSL:ään vaikuttaa mihinkin. Tariffituen alainen toiminta kun siirtyy pitkälti pois ydin HKL:stä ja päätökset silloin säästötoimenpiteistäkin muuttavat. Ydin-HKL:hän jää pitkälti operoijaksi.

Tiedän, että johtokunta on kehottanut virastoa valmistautumaan siihen, että jos pitää alkaa säästää, mistä säästetään. Eli jos taloustilanne muuttuu todella kurjaksi ja kaupunki repii budjetit auki jne. Mutta näistä ensi vuoden säästötoimenpiteistä en ole vielä kuullut, sillä oletettavasti ne pitäisi katsoa koko HSL:n tasolla eikä vain HKL:n osalta.. ei silti että yllättyisin jos näin ei ole tehty.
 
Voisitko tarkentaa minkä yksikön tai kumpaan budjettiin tietosi perustuvat? Onkin varsin mielenkiintoista, jos lipun hintojen nosto kuuluisi ensi vuoden strategisiin linjauksiin, etenkin kun kaupungin talousraamissa on 2010 tariffitukea korotettu 10 milj. euroa, jonka pitäisi käsittääkseni riittää nykyisen toiminnan ylläpitoon.

Tiedot ovat siltä ajalta (huhtikuun loppu), kun HKL:n budjettia on suunniteltu vielä kokonaisuutena. Silloin kaupunginhallituksen vuoden 2010 talousarvion valmistelua koskevat linjaukset olivat, että HKL:n käyttömenot vuoden 2009 talousarvioon vähenevät noin 1,3% ja tariffitukea lisätään 10 milj. euroa vuoteen 2009 verrattuna. Siitä sitten seuraa mm., että liikennettä supistetaan n. 2 milj. eurolla vuodessa ja tariffia korotetaan 2 - 3%.
 
Harventaa vuorovälejä (sunnuntaisin kaikilla linjoilla, keskikesällä kaikilla muilla paitsi kolmosilla).

Kuulostaa fiksulta, varsinkin sunnuntaiaamuisin klo 7-9 välillä kulkevien raitiolinjojen vuorovälin voisi aivan hyvin kasvattaa 20-25 minuuttiin. Nykyisellään sporat pörräävät autiossa kaupungissa ja niille harvoille pyhäaamun virkuille riittäisi kyllä pari vuoroa tunnissa. Heinäkuussa kaupungissa on myös sen verran vähän väkeä, että harvennettu keskikesän liikenne on perusteltua laajentaa raitioliikenteeseen, toivottavasti kuitenkin siten että päällekkäisiä osuuksia kulkevien linjojen aikataulut olisi edes jotenkin tahdistettu keskenään.
 
Syysliikenteen alkaessa sunnuntaista karsitaan 9 vuoroa eli ilmeisesti yksi vuoro jokaiselta linjalta, vai kuinka?
 
Tällä hetkellä etenkin linjan 1 keskipäivässä onkin aivan turhan tiheä vuoroväli!
 
Ensi talvikauden aikataulukirja näkyy olevan jo HKL:n sivuilla. Siellä niitä supistuksia nyt sitten on, eikä mitään tietenkään ole viety johtokunnan käsittelyyn. Sunnuntailiikenteessä näkyy olevan 12 min vuoroväli ratikoilla, lisäksi linjalla 4 on lauantaisin pääosin 7 min vuoroväli.

Onpa "ilahduttavaa" nähdä miten valtion joukkoliikennetukea käytetään "parantamaan" joukkoliikenteen palvelua.

HSL:n aikana tämä suuntaus tulee takuuvarmasti jatkumaan ja voimistumaan, silloinhan poliittinen kontrolli puuttuu käytännössä täysin, jos kohta on sanottava että nykyisen passiivijohtokunnan aikana sitä kontrollia ei juurikaan ole nytkään.
 
Mielestäni näiden supistusten sijaan olisi ehkä kannattanut lopettaa kolmosilta entisen T-puolen yöliikenne. Kuormaa kun tuolla ei juuri ole varsinkaan muina kuin perjantai- ja lauantaiöinä.
 
Mielestäni näiden supistusten sijaan olisi ehkä kannattanut lopettaa kolmosilta entisen T-puolen yöliikenne. Kuormaa kun tuolla ei juuri ole varsinkaan muina kuin perjantai- ja lauantaiöinä.
Mites se 3B:n yöliikenne sitten hoidettaisiin, kun samaa "kahdeksikkoa" joudutaan kuitenkin kiertämään? Missä siis käännyttäisiin? Vai mitä tarkoitat "entisen T-puolen" liikenteellä?

Yöliikenteessä ei muuten muutenkaan ole niin hirveästi kuormaa nimenomaan arkisin, koskee myös bussiliikennettä. Viikonloput ovat tosiaankin asia ihan erikseen.
 
Sunnuntailiikenteessä näkyy olevan 12 min vuoroväli ratikoilla

Ja näyttää olevan myös yritystä tahdistukseen. Mm. kolmoset ja ysi sekä osittain seiska ja kymppi on yritetty tahdistaa. Mutta mehän tiedämme, että meikäläisessä liikennekulttuurissa nähtäväksi jää!

lisäksi linjalla 4 on lauantaisin pääosin 7 min vuoroväli.

Niinhän siellä on nykyisinkin. Arki- ja lauantaiaikataulut eivät tällä kertaa muutu (joka lienee harvinaista: viime vuosina aikataulujen vaihtuessa joka ikinen lähtöaika on muuttunut.)

Mites se 3B:n yöliikenne sitten hoidettaisiin, kun samaa "kahdeksikkoa" joudutaan kuitenkin kiertämään? Missä siis käännyttäisiin? Vai mitä tarkoitat "entisen T-puolen" liikenteellä?

ess tarkoittanee entistä T-puolta, siis 30-puolta, siis 3TB-puolta, siis sitä joka kulkee I-suunnan T-kirjaimella ja II-suunnan B:llä. Ei siellä entisellä T:llä mitään kääntöjä tarvita. Mutta:

Mielestäni näiden supistusten sijaan olisi ehkä kannattanut lopettaa kolmosilta entisen T-puolen yöliikenne.

mitä järkeä on joka toinen vuosi ajaa yöliikennettä ja joka toinen vuosi ei?

Sunnuntailiikenteen harventaminen n. 10:stä 12:een minuuttiin on mun mielestä ihan siedettävä säästökohde. 5 vs. 6 vuoroa tunnissa ei ole merkittävä huononnus jos katsoo kuormituksia.
Täytyy vain toivoa, että viime aikoina muotiin tulleet erikoisaikataulut (mm. taiteiden yö) tulisivat käyttöön myös joulukuun sunnuntaisin ja vastaavina ruuhkapäivinä.
 
Niinhän siellä on nykyisinkin. Arki- ja lauantaiaikataulut eivät tällä kertaa muutu (joka lienee harvinaista: viime vuosina aikataulujen vaihtuessa joka ikinen lähtöaika on muuttunut.)

Nelosella oli vielä muutama vuosi sitten tasainen 6 min vuoroväli lauantaisin. Mutta olihan sillä arkenakin vähän reilu 4 min vuoroväli. :(

ess tarkoittanee entistä T-puolta, siis 30-puolta, siis 3TB-puolta, siis sitä joka kulkee I-suunnan T-kirjaimella ja II-suunnan B:llä. Ei siellä entisellä T:llä mitään kääntöjä tarvita.

Niin varmaan tarkoitti. Tuo nyt on kuitenkin lähes mahdoton toteuttaa. Selitä nyt siinä sitten yleisölle että kyllä molemmilla linjoilla on yöliikennettä, mutta vaan toiseen suuntaan siellä ja toiseen täällä ja asemalta pääsee melkein joka suuntaan muttei kuitenkaan jne. Taisi käydä niin, että samalla kun kolmosten tunnusjärjestelmä muuttui niin tuli mahdottomaksi tuo Suy:n älynväläys toisen suunnan yöliikenteen lopettamisesta.

Mutta eipä hätiä mitiä, kunhan HSL pääsee vauhtiin niin eiköhän se lopeta koko ratikkayöliikenteen.
 
Takaisin
Ylös