Matalalattiavuorojen ilmoittaminen kesän 2009 aikataulukirjassa

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Katselin juuri kesän 2010 HKL:n aikataulukirjan PDF-muotoa, ja kiinnitin huomiota siihen uutuuteen, että matalalattiavaunuilla ajettavat raitioliikenteen vuorot ovat nyt merkityt aikatauluun sinisin kirjaisimin. Positiivista!

Miksi muuten seiskoista 7A:lla käytetään, mutta 7B:llä ei käytetä matalalattiavaunuja?
 
Miksi muuten seiskoista 7A:lla käytetään, mutta 7B:llä ei käytetä matalalattiavaunuja?

Jos 7A ajetaan Koskelasta ja 7B Töölöstä ja Töölön kaikki matalalattiavaunut menevät neloselle ja kympille?
 
Matalavaunut on tosiaan pääosin sijoitettuna Koskelan halliin oletettavasti sen takia että Bombardierilla on tiloja käytössään nimenomaan Koskelassa ja Vallilassa. Töölössä niitä ei ole näkynyt kuin kuriositeettina viimeaikoina. Ehkä Töölön hallin remontin valmistuttua madot matalat tekevät paluun myös Mannerheimintien linjoille.

Tuohon sijoitteluohjeeseen kannattanee muutenkin suhtautua varauksella. Esmes. mikäli Variotram hajoaa päivän aikana linjalla, sitä ei välttämättä voida korvata toisella samanlaisella vaan tilalle tulee Valmetin nivelvaunu. Sekin on mahdollista ettei Varioita ole edes aamun ulosajoihin riittävästi.
 
Tuohon sijoitteluohjeeseen kannattanee muutenkin suhtautua varauksella. – – Sekin on mahdollista ettei Varioita ole edes aamun ulosajoihin riittävästi.

Ehkäpä siitä syystä aikatauluihin on merkitty vain puolet siitä määrästä mitä varioita tulisi linjalla päivittäin olla. Siis 18/36.
 
Varioiden lisäksi HKL:llä on tällä hetkellä kymmenen muuta matalalattiaista vaunua, joista tällä hetkellä on linjakäytössä noin puolet. Kesän aikana on tulossa vielä lisää lisäosa-niveliä ja loput lisäosa-mannetkin saataneen linjalle jossain vaiheessa.
 
Varioiden lisäksi HKL:llä on tällä hetkellä kymmenen muuta matalalattiaista vaunua, joista tällä hetkellä on linjakäytössä noin puolet. Kesän aikana on tulossa vielä lisää lisäosa-niveliä ja loput lisäosa-mannetkin saataneen linjalle jossain vaiheessa.

Ja senpä tähden kai matalalattiavuorot on aikatauluun merkattu. Koska HKL uskaltaa nyt luvata että ilmoitettuun aikaan todellakin kulkee matalalattiainen vaunu, vario tai jokin muu. Selvä se on että tämän jälkeen esteettömäksi ilmoitetussa vuorossa hajonnutta variota ei voi korvata tavan nivelellä noin vain. Mitenkähän asia on käytännössä ratkaistu? Varataanko muutama välipala-Manne varavaunuiksi juuri noita vuoroja varten?
 
Eiköhän HKL ole tehnyt riittävän varauksen niin, että aikakin kaikki matalalattiaiskisi merkityt vuorot voidaan tosiaankin ajaa. Ja edelleen on syytä muistaa, että DüWageja ei ole tarkoitus käyttää kesällä kuin 1-2 vuorolla 7A:lla, joten 161-165:sta löytyy kyllä varavaunuja, eikä mataloiden määrä ainakaan vähene, kun Vallilasta alkaa putkahdella MLNRV:tä.
 
Katselin juuri kesän 2010 HKL:n aikataulukirjan PDF-muotoa, ja kiinnitin huomiota siihen uutuuteen, että matalalattiavaunuilla ajettavat raitioliikenteen vuorot ovat nyt merkityt aikatauluun sinisin kirjaisimin. Positiivista!
Positiivista, toden totta, sanoo myös tulevana kesänä lastenvaunujen kanssa matkustamaan totutteleva ratikoiden ystävä! :D

3B:n ja 3T:n viikonlopun ilta-/yölähtöjen merkinnöissä näyttäisi olevan jotain häikkää, kun matalalattiaisia vuoroja lähtee vain yhdeltä, mutta ei toiselta päättäriltä. Onkohan ratikoistakin kehitetty jokin "niiaava" malli, vai mitenköhän yksi ja sama vaunu muuttuu vuorotellen korkeaksi ja matalaksi sen mukaan missä kohtaa reittiä se kulkee? ;) Myös hallilähtöjä on jätetty merkitsemättä mataliksi ainakin nelosella.
 
Positiivista, toden totta, sanoo myös tulevana kesänä lastenvaunujen kanssa matkustamaan totutteleva ratikoiden ystävä! :D

3B:n ja 3T:n viikonlopun ilta-/yölähtöjen merkinnöissä näyttäisi olevan jotain häikkää, kun matalalattiaisia vuoroja lähtee vain yhdeltä, mutta ei toiselta päättäriltä. Onkohan ratikoistakin kehitetty jokin "niiaava" malli, vai mitenköhän yksi ja sama vaunu muuttuu vuorotellen korkeaksi ja matalaksi sen mukaan missä kohtaa reittiä se kulkee? ;)

Oletkohan nyt ihan sisäistänyt reittimuutoksen? Päättäreillähän ei ole kääntösilmukoita, vaan vaunut vaihtavat vain kilpiä. Joko välähtää...? ;)
 
Oletkohan nyt ihan sisäistänyt reittimuutoksen? Päättäreillähän ei ole kääntösilmukoita, vaan vaunut vaihtavat vain kilpiä. Joko välähtää...? ;)
Kiitos huomautuksesta. Nyt suorastaan hävettää. :redface:

Mielenkiintoista sinänsä on, että kolmosen linjalla yhteen ja samaan suuntaan (reitin ylempi lenkki myötäpäivään ja alempi vastapäivään) kierretään matalalattiakalustolla pitempään ja tiheämmin kuin toiseen suuntaan, sekä se, että vain sunnuntaisin matalaa vaunua käytetään myös yöliikenteessä. Linjalla 4 puolestaan vain sunnuntaisin matalaa vaunua EI ole yöliikenteessä.

Sunnuntaiaikatauluissa ei ole matalalattiavuoroja kummallakaan seiskalla, eli ajetaankohan sekä 7A että 7B sunnuntaisin Töölöstä?
 
Sunnuntaiaikatauluissa ei ole matalalattiavuoroja kummallakaan seiskalla, eli ajetaankohan sekä 7A että 7B sunnuntaisin Töölöstä?

Näin tehdään ainakin nyt.

Epäilen, että noissa aikatauluissa on enemmänkin virheitä kuin mitä täällä on huomattu. Eiköhän 7A:llekin allakoida matalia vaunuja edes jonkin verran.

Viime aikoina on muuten vario-tilanne ollut aika hyvä, ja jos tilanne jatkuu, niin kesäliikenteessä ei välttämättä Nr I -vaunuja kovin paljon näy. Manneja tietysti pitäisi olla linjalla sen verran että mainoskilometrit saadaan täyteen. Pitäisi yrittää saada jostain selville, millaisia nuo mannejen mainossopimukset oikein ovat, mutta olettaisin kuitenkin niiden perustuvan johonkin ajettuun km-määrään.
 
Pitäisi yrittää saada jostain selville, millaisia nuo mannejen mainossopimukset oikein ovat, mutta olettaisin kuitenkin niiden perustuvan johonkin ajettuun km-määrään.

Näin todennäköisesti. Minusta olisi parempi jos niitä kaikkein resuisemman näköisiä Nr-vaunuja laitettaisiin mainosvaunuiksi. Eivät ne ruosteisine kylkineen ole mitään edustavan näköisiä, mutta mainosvaunuina nämä olisivat liikenteessä varmemmin kuin Saksan tuliaiset.
 
Sunnuntaiaikatauluissa ei ole matalalattiavuoroja kummallakaan seiskalla, eli ajetaankohan sekä 7A että 7B sunnuntaisin Töölöstä?

Hallisijoitukset selviävät melko helposti tutkimalla h- ja k-kirjainten esiintymistä eri päivinä. Mutta kuten asia jo tuli todettua, niin 7A ajetaan sunnuntaina Töölöstä, muina päivinä Koskelasta. 7B taas kesällä joka päivä Töölöstä.
 
Takaisin
Ylös