Jotain tämäntapaista on ollut käytössä sosialistimaiden raitioteillä. Ensi kerran näin elementtirataa Bratislavassa ja sitten Budapestissa. Elementtirataa varten oli jopa oma kiskotyyppi. Se oli matala siten, että siitä puuttui uuma ja alalaippa.
Sosialismin sovellus ei toiminut tässäkään asiassa. Betoni ei ole ikuista, vaan rapautuu. Ja elementin suunittelija ei ole ymmärtänyt, miksi kiskossa on uuma ja alalaippa (siksi, että siten kiskosta tulee jäykkä pystysuunnassa).
Elementtiratkaisuja on jonkin verran käytössä lännessäkin. Tällöin lähtökohtana on ollut mm. kiskon ääni- ja tärinäeristys. Kisko asennetaan elementtiin muovipohjaisella kiinnityksellä ja elementti hoitaa ratapölkyn ja yhdysraudan virkaa. Ratkaisut ovat kuitenkin kalliita ja epäkäytännöllisiä, soveltuen huonosti tai ei ollenkaan kaarteisiin.
Bratislavan elementti muuten oli todellista standardointia. Se oli tehty 3-kiskoiseksi (1435 ja 1000), ylimääräinen kiskokin oli paikallaan. Vaihteissa ja muualla missä elementtejä ei käytetty, oli kuitenkin vain metrinen raide. Mutta päästiinhän tällä SEV-maiden yleiseen standardiin, jossa yhden kiskoelementtitehtaan yksi ainoa tuote riitti kaikkialle.
Antero