Viira-linja

Minkä takia ei ole ollenkaan tutksttu koillisen vievän pikaraitiotien (Viiran) viemistä keskustasta ulos Helsinginkatua pitkin? Hesarin raitiotiekiskot Töölönlahden pohjoispuolella ovat tällä hetkellä vajaakäytössä, vain linja 8 kulkee niitä pitkin. Rata on huippukunnossa ja kuin viritetty pikaratikkaa varten, on oikein nurmetettu rata ja pysäkkejäkään ei ole turhan tiheään.

Vaihtoehtojahan tuntuukin löytyvän lisää esim: Mannerheimintie - Helsinginkatu - Sturenkatu - Hämeentie - Kustaa Vaasan tie -Viikintie tai Mannerheimintie - Helsinginkatu - Sturenkatu - Mäkelänkatu - Koskelantie-Viikintie

Tai sitten Mannerheimintie - Helsinginkatu - Vauhtitie (- ratatasoon -) Pasilan asema - Koskelantie- Viikintie. Pasilan asemalle pitäisi tuossa ratkaisussa rakentaa yksi laituri lisää, mutta niitä lienee muutenkin tulossa. Tuo linjaus on nopea ja hyvä, mutta Vauhtitie - Koskelantie väli tulee kalliiksi. Tosin tuosta samasta linjasta saisi nopean pikaratikan myös Pohjois-Pasila - Maunula suuntaan.

Mannerheimintien linjauksessa minusta ongelmaksi voi muodostua Lasipalatsin pysäkin kuormitus. Kaksoispysäkkiä ei Lasipalatsille oikein mahdu. Vaikka voihan Lasipalatsin sumpun kiertää linjaamalla osan ratikoista Töölönlahdenkatua Elielinaukiolle tai Elielinaukion läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Radan päätepysäkki kesustassa voisi olla uuden Musiikkitalon edessä, ja rata voisi kulkea Töölönlahden länsirantaa pitkin Hesarille, ja siellä kääntyä itään, seurata kasin reittiä Kumpulaan josta Koskelan hallille vieviä raiteita pohjoiseen.

Ei yhtään paha ehdotus.

Oma ehdotukseni olisi kääntyminen Hesarilta Sturenkadulle ja suoraan Hämeentielle jne.

Viikistä haara Myllypuroon olisi asiallista. Orpaanporras on juuri tätä varten rakennettu ja yhteys oranssiin junaan tapahtuisi suoraan aseman ovelta. Aika olisi saada Myllypuroonkin oma metro, kun nykyinen palvelee enemmän Kehä ykköstä.
 
Vastaan tähän nyt täällä Petterin toivomuksen mukaan.

Osaatko kertoa enemmän tuosta Viikin-Malmin ratikasta, miksi se on pistetty hyllylle? Ovatko vihreät ainoat jotka "tietääksesi" vastustavat sitä vai mistä on kysmys?
HKL:n virallinen ajatus on käsittääkseni rakentaa Viikkiin metro. Se tarkoittaa, ettei silloin pohdita raitiotietä. Sen vuoksi HKL:n raitiovaujen hankintaohjelmassakaan ei oteta huomioon Viikin-Malmin raitioliikenteen kalustotarvetta. Yleiskaavan mukaan tosin asia on toisin. Viikin ja Malmin asemakaavoja on tehty yleiskaavan mukaan eli varautumalla raitiotiehen.

Olen kuulut, että vihreiden keskinäisessä keskustelussa suhtaudutaan kielteisesti puheisiin Viikin ratikasta. Bussit ovat parempi ratkaisu metroa odotellessa. En ole kuullut, että muissa puolueissa koko asiasta oltaisiin edes kiinnostuneita. Vihreiden ja muiden puolueiden edustajat voivat varmaankin kertoa itse puolueidensa ajatuksista.

Päätettiinkö se unohtaa siksi että uuden ison lähiön rakentamisesta Malmin lentokentälle ei ole vuosien jahkailujen jälkeen tullut mitään?
En usko tämän asian liittyvän mitenkään metroon. Pikemminkin luulisi päin vastoin, että 15.000 asukkaan alueen pois jääminen vaikuttaisi myös metrosuunnitelmiin. Mutta jos metroa suunnitellaan 30–50 vuoden päähän, niin Malmin kentän vuokra-aikahan on siihen mennessä loppunut. Joukkoliikennehän voidaan hoitaa bussein kuten on hoidettu Espoossakin. Ja siksi toiseksi, Malmillahan on jo metroyhteys Pasilaan ja keskustaan, vieläpä nopeampana kuin Viikin kautta kiertävä metrolinja.

En toisaalta ymmärrä miten metro sitten parantaisi Viikin tilannetta ratikkaan verrattuna, jos sitä ei saataisi rakennettua pariinkymmeneen vuoteen. Itse Viikkiinhän olisi, lähimmältä paikalta jonne raitiotie nyt menee, vaivaiset 3 km.
En minäkään.

Antero
 
Radan päätepysäkki kesustassa voisi olla uuden Musiikkitalon edessä, ja rata voisi kulkea Töölönlahden länsirantaa pitkin Hesarille, ja siellä kääntyä itään, seurata kasin reittiä Kumpulaan josta Koskelan hallille vieviä raiteita pohjoiseen.

Ehdottaisin paranneltua versiota tästä suunnitelmasta. Muuten kuin ylläoleva, mutta jatkaisi Sturenkatua Paavalin kirkolle ja siitä edelleen Koskelan halliraiteita ja edelleen Viikkiin. Lahdenväylän varteen taitaa kyllä olla aika vaikeaa tehdä raiteita. Toinen vaihtoehto olisi siis se, että ratikka kääntyisi Mäkelänkadulle Sturenkadulta ja siitä edelleen Koskelantielle ja Viikintielle. Viikintien varteen mahtaisi olla aika helppoa tehdä lisäraiteita, kun se on niin hiljainen katu ja ei ole tiheästi rakennettua.
 
Olipas aika yllättävä tuo yleiskaavan linjaus: moottoritien vartta Kivikon jäteasemalle, josta sitten tiukka kurvi vasempaan lentokenttäalueen läpi Malmin asemalle. Ja ennen KehäI:tä sivuhaara Viikin perimmäisille asuinalueille. Tilanhoitajankaaren ympäristö lukuisine asukkaineen jää ihan sivuun. Sinänsä tietysti positiivista, ettei mukana ole Helsingin raitioverkolle ominaista runsasta ja matkaa hidastavaa mutkittelua...
 
Bussilla pääsee nopeammin kuin raitiovaunulla, eikä omasta kaistasta hyötyisi bussi tai ratikka.
Oma kaista ainakin omasta mielestäni kannattaa aina ja varsinkin ratikoilla. Viikin kaduilla ei varmasti sellaista ruuhkaa ole, että se ratikoita (tai busseja) häiritsisi, mutta jos esim. Tilanhoitajankaarella olisi omat kaistat ei varsinkaan talvisin olisi erästä takuuvarmaa ongelmaa ratikoille.

Busseilla on toki mahdollisuus hyödyntää nopeaa Lahdenväylää, mutta väitän että ratikka oikein toteutettuna ei jäisi kovinkaan kalpeaksi nopeudessa omalla pikaradallaan Lahdenväylän vieressä. Arabiasta asti olisi jo omat kaistat käytössä ratikoilla ydinkeskustaan saakka. Ainoa mitä tarvittaisiin olisi oikeat nollaviive etuudet liikennevaloihin. Ja kannattaa muistaa, että Kustaa Vaasan tiellä olisi jo sitä pikaratikan kaistaakin valmiina Viikin suuntaan.

Toiseksi alueella ei tarvita lisäkapasiteettia - nytkin ajetaan kaksakselbussein.
Mutta Viirahan jatkaisi suunnitelmissa Malmille asti ja ei pidä unohtaa vaihtoyhteyttä Raide-Jokeriin. Olen myös siinä käsityksessä, että Viikin pelloille olisi mahdollisuus tehdä lisää asutusta, vai onko alue jotenkin kaavassa suojeltua? Joka tapauksessa ratikka mahdollistaisi tehokkaamman maankäytön linjansa varrella.

Kolmanneksi asukastiheys on 1 370/km², jota voi verrata vaikka Paloheinään (3451/km²). Miksi ei tehtäisi ratikkaa vaikka sinne ensin?
Sinänsä jonkun asuinalueen asukastiheys ei vielä kerro, että onko ratikka järkevä vai ei. Pitäisi laskea koko linjan pysäkkien vaikutusalueet Arabianrannasta Malmille asti, jotta oltaisiin viisaampia siinä asiassa. Lisäksi vaikutukset bussilinjastoon ja sen kustannuksiin tulisi ottaa huomioon.

Itselleni olisi se ja sama että tehdäänkö kantakaupungin ulkopuolelle ulottuva raitiolinja Laajasaloon, Viikkiin, Paloheinään, vai Munkkivuoreen ensiksi. Pääasia olisi saada vain joku kunnollinen pilottihanke nykyaikaisesta pikaratikasta tähänkin maahan.

Neljänneksi pellon arvon nousu ei paljoa auta ja viidenneksi - ei lisämatkustajatkaan, kun alkuperäisiäkin on niin vähän.
Mitä itse olen Viikkiä silmäillyt niin ei vaikuta paikka todellakaan miltään joukkoliikenteen paratiisilta, vaan tyypillisesltä autoiluun perustuvalta asuinalueelta. Poikkeuksen tekee tiedepuiston Jokeri-pysäkki. Mitä esim. 1,3-1,5 raidekerroin Viikissä saisi aikaiseksi? Tuskinpa ihan mitään mitätöntä sentäs?

Aikoinaan kun Viikki rakennettiin sinne pelloille, niin jo tuolloin olisi pitänyt raitiotie rakentaa ja suunnitella alue, siten että se tukeutuisi täysin joukkoliikenteeseen. Tällainen jälkikäteen parsiminen on aina hankalaa ja turhauttavan tuntuista, kun jo aikoinaan olisi voinut hoitaa homman kotiin.

Kuudenneksi alue on niin harvaa, että koko matkalle tarvitaan omat pylväät johdoille - kun tien varrella ei paljoa asuintaloja ole.
No sitten ne pylväät tehdään... ;)
 
Ei Viiraa kannata ainakaan suoralta kädeltä tyrmätä. Se olisi tietysti pitänyt rakentaa silloin, kun aluekin rakennettiin. Nyt suurin osa kaupungille tulevista hyödyistä jää saamatta, mutta asukkaat hyötyvät kyllä, ainakin jos eivät ole jo asioineet autokaupassa.

Mutta tähän ketjuun ja sen ensimmäiseen viestiin viitaten http://jlf.fi/f17/5025-kannattaako-helsingissa-korvata-bussiliikennetta-raitiolinjoja-pidentamalla/ rohkenen väittää, että linjan 6 tai joka toisen vuoron jatkaminen Viikkiin nykyistä huomattavasti isommalla kalustolla sekä linjan 68 lakkauttaminen saattavat hyvinkin johtaa sekä palvelutasollisesti että taloudellisesti parempaan lopputulokseen kuin esim. johdinautosuunnitelmissa esitetty linjan 6 säilyttäminen nykyisellään ja pitkän, päällekkäisen trollin rakentaminen Rautatientorilta Viikkiin.

Ennen kuin Helsingin kaupunki lausuu trolleista yhtään mitään, pitäisi KSV:ssä siis pikaisesti laskea karkeat kustannusarviot ratikkajatkeille. Vasta sen jälkeen voidaan perustellusti sanoa, onko Viikkiin tai muualle järkevää ajaa bussilla vai raitiovaunulla ja tuleeko bussin katolla olla sarvet.
 
Oma kaista ainakin omasta mielestäni kannattaa aina ja varsinkin ratikoilla. Viikin kaduilla ei varmasti sellaista ruuhkaa ole, että se ratikoita (tai busseja) häiritsisi, mutta jos esim. Tilanhoitajankaarella olisi omat kaistat ei varsinkaan talvisin olisi erästä takuuvarmaa ongelmaa ratikoille.
Busseilla ei tunnu tuota ongelmaa olevan, eli siis uudet kaistat, jotta saataisiin raitiovaunut?
Busseilla on toki mahdollisuus hyödyntää nopeaa Lahdenväylää, mutta väitän että ratikka oikein toteutettuna ei jäisi kovinkaan kalpeaksi nopeudessa omalla pikaradallaan Lahdenväylän vieressä. Arabiasta asti olisi jo omat kaistat käytössä ratikoilla ydinkeskustaan saakka. Ainoa mitä tarvittaisiin olisi oikeat nollaviive etuudet liikennevaloihin. Ja kannattaa muistaa, että Kustaa Vaasan tiellä olisi jo sitä pikaratikan kaistaakin valmiina Viikin suuntaan.
Bussit myöskin kulkevat koko matkan R-torille reilusti nopeammin. Lahdenväylän bussit eivät ole kuitenkaan menossa mihinkään, eikä Lahdenväyläkään, joten kannattaa siitä se hyöty ottaa mitä voi.
Mutta Viirahan jatkaisi suunnitelmissa Malmille asti ja ei pidä unohtaa vaihtoyhteyttä Raide-Jokeriin. Olen myös siinä käsityksessä, että Viikin pelloille olisi mahdollisuus tehdä lisää asutusta, vai onko alue jotenkin kaavassa suojeltua? Joka tapauksessa ratikka mahdollistaisi tehokkaamman maankäytön linjansa varrella.
Tietääkseni kaikki mitä voi rakentaa on rakennettu. Ainoat vapaat alueet olivat Viikintien pohjoispuoli, johon tehtiin Latokartano, ja nykyinen Prisman alue, johon rakennettiin Prisma ja asuintaloja.

Malmille saadaan pikabussikin ...Lahdenväylä-Kehä I... Matka-aika tasan 20 min Rautatientorilta Malmille. Siinä ajassa kuutosratikka ei ole ehtinyt r-torilta edes arabian kääntöpisteelle. Pikaratikkaa on vaikea tehdä, kun pysäkkejäkään ei voi vain karsia puoleen.
Sinänsä jonkun asuinalueen asukastiheys ei vielä kerro, että onko ratikka järkevä vai ei. Pitäisi laskea koko linjan pysäkkien vaikutusalueet Arabianrannasta Malmille asti, jotta oltaisiin viisaampia siinä asiassa. Lisäksi vaikutukset bussilinjastoon ja sen kustannuksiin tulisi ottaa huomioon.
No, tuo Viikin ja Arabian väli on aika harvaa nyt vaan. Ja Prisman jälkeen onkin jo mahdollisuus käyttää tuota jo rakennettua autoväylää.
Itselleni olisi se ja sama että tehdäänkö kantakaupungin ulkopuolelle ulottuva raitiolinja Laajasaloon, Viikkiin, Paloheinään, vai Munkkivuoreen ensiksi. Pääasia olisi saada vain joku kunnollinen pilottihanke nykyaikaisesta pikaratikasta tähänkin maahan.
Itse laittaisin sen Östersundomiin, ihan vain siksi ettei sinne tulisi sitä metroa. Myöskin v61+562+h90bk voisi olla jotakin.

Mitä itse olen Viikkiä silmäillyt niin ei vaikuta paikka todellakaan miltään joukkoliikenteen paratiisilta, vaan tyypillisesltä autoiluun perustuvalta asuinalueelta. Poikkeuksen tekee tiedepuiston Jokeri-pysäkki. Mitä esim. 1,3-1,5 raidekerroin Viikissä saisi aikaiseksi? Tuskinpa ihan mitään mitätöntä sentäs?
Viikissä tilanne on hyvä nytkin - nopeat vaihdottomat yhteydet keskustaan löytyy.

Aikoinaan kun Viikki rakennettiin sinne pelloille, niin jo tuolloin olisi pitänyt raitiotie rakentaa ja suunnitella alue, siten että se tukeutuisi täysin joukkoliikenteeseen. Tällainen jälkikäteen parsiminen on aina hankalaa ja turhauttavan tuntuista, kun jo aikoinaan olisi voinut hoitaa homman kotiin.
Jos Viikki olisi rakennettu niin, niin esim. pikaraitiovaunu Mikonkadulta Kruunnuhaan & Kalasataman kautta rantaviivaa pitkin olisi voinut olla mahdollinen.
 
Busseilla ei tunnu tuota ongelmaa olevan, eli siis uudet kaistat, jotta saataisiin raitiovaunut?
Miten luulet Lahdenväylän vetävn sen jälkeen kun sinne pakkaa esim. 40 000 Kaukoitäläistä lisää?

Bussit myöskin kulkevat koko matkan R-torille reilusti nopeammin.
No joo, mutta toisaalta ne myös kulkee ihan miten sattuu. Esim. 75 ajoaika Rautatientori - Viikki on mitä tahansa 12 ja 32 minuutin välillä ihan vuorokaudenajasta ja olosuhteista riippuen. Ja se pieni pysäkkien määräkin on kaksipiippuinen juttu, kyllä minua tökkii 7-sarjan busseissa se että ne pysäkit on usein kaukana siitä minne on menossa.

Lahdenväylän bussit eivät ole kuitenkaan menossa mihinkään, eikä Lahdenväyläkään, joten kannattaa siitä se hyöty ottaa mitä voi.
Tietääkseni kaikki mitä voi rakentaa on rakennettu. Ainoat vapaat alueet olivat Viikintien pohjoispuoli, johon tehtiin Latokartano, ja nykyinen Prisman alue, johon rakennettiin Prisma ja asuintaloja.
No ei ole rakennettu, ja se liittyy nimenomaan siihen Lahdenväylään joka vie rutosi tilaa. Jos ja kun siitä tehdään katu niin asutusta mahtuu rutkasti lisää. Se nyt esimerkiksi on aivan pöhköä että paikassa jossa olisi luontevasti Pihlajamäen, Pihlajisto ja Viikin yhteinen keskusta on moottoritieliittymä.

Malmille saadaan pikabussikin ...Lahdenväylä-Kehä I... Matka-aika tasan 20 min Rautatientorilta
Meillä on Malmilla semmoinen VR:n pikabussi jonka ajoaika on noin 15 minuuttia. :)


Must vaikka näin:
1) Ratikkalinja 1 Punavuori - Kamppi - Pasila - Käpylä - Oulunkylä - Pihlajisto - Viikin keskus - Kurvi - Rautatientori ja sitten vaikka Jätkäsaari
2) Jokeri, raiteille ajallaan
3) Bussi 71 Hakaniemi - Kalasatama - Pihlajisto - Viikki - Latokartano - Myllypuro
4) Bussi 790 Tikkurila - Herttoniemi. 73 reittiä Malmille ja siitä 79 reittiä Herttoniemeen.
5) Bussi 70 Siltamäki - Malmi - Viikki - Kamppi, tästä voisi ehkä tulla isona ratikka.
6) Bussi 69 Malmi - Pukinmäki - Oulunkylä - Käpylä - Kumpula - Sturenkatu - Kamppi

65, 68, 55, 57 ja 73 pakettin.
 
Meillä on Malmilla semmoinen VR:n pikabussi jonka ajoaika on noin 15 minuuttia. :)
Ehkä kuitenkin palveltaisiin välipysäkkejäkin? Tuo pikabussi jota ehdotin nimittäin pysähtyisi kaikilla välipysäkeillä. Olihan sitä ennenkin 73B.
Miten luulet Lahdenväylän vetävn sen jälkeen kun sinne pakkaa esim. 40 000 Kaukoitäläistä lisää?
Mistä siis tulee lisää ja ketä? Hyvinhän se nytkin vetää, kun bussit siellä jo on.

No joo, mutta toisaalta ne myös kulkee ihan miten sattuu. Esim. 75 ajoaika Rautatientori - Viikki on mitä tahansa 12 ja 32 minuutin välillä ihan vuorokaudenajasta ja olosuhteista riippuen. Ja se pieni pysäkkien määräkin on kaksipiippuinen juttu, kyllä minua tökkii 7-sarjan busseissa se että ne pysäkit on usein kaukana siitä minne on menossa.
Itse en ole koskaan joutunut liian kauas määränpäästä, mutta ainahan voi vaihtaa Arabian kauppakeskukselta koko ajan virtaavien 6/8-ratikoiden massaan. Silti nopeampi, vaikka käyttäisi kuinka monta minuuttia siihen vaihtoon.

No ei ole rakennettu, ja se liittyy nimenomaan siihen Lahdenväylään joka vie rutosi tilaa. Jos ja kun siitä tehdään katu niin asutusta mahtuu rutkasti lisää. Se nyt esimerkiksi on aivan pöhköä että paikassa jossa olisi luontevasti Pihlajamäen, Pihlajisto ja Viikin yhteinen keskusta on moottoritieliittymä.
Sille ei voi mitään. Mutta raitiovaunut eivät voi mitenkään hyödyntää näitä olemassaolevia pikaväyliä.
Must vaikka näin:
1) Ratikkalinja 1 Punavuori - Kamppi - Pasila - Käpylä - Oulunkylä - Pihlajisto - Viikin keskus - Kurvi - Rautatientori ja sitten vaikka Jätkäsaari
2) Jokeri, raiteille ajallaan
3) Bussi 71 Hakaniemi - Kalasatama - Pihlajisto - Viikki - Latokartano - Myllypuro
4) Bussi 790 Tikkurila - Herttoniemi. 73 reittiä Malmille ja siitä 79 reittiä Herttoniemeen.
5) Bussi 70 Siltamäki - Malmi - Viikki - Kamppi, tästä voisi ehkä tulla isona ratikka.
6) Bussi 69 Malmi - Pukinmäki - Oulunkylä - Käpylä - Kumpula - Sturenkatu - Kamppi

65, 68, 55, 57 ja 73 pakettin.
Ykköslinjassa ei ole sitä ykkösen reittiä paljoakaan jäljellä, mutta voihan kuusvitosen päättärin vaihtaa Kasarmintorille ja reitin ykköselle. Vanhaa reittiä halajavat voivat vaihtaa lukemattomiin R-tori-(65 reitti)-Koskelantien risteys... -reittiä kulkeviin dösiin. Ykköstä voisi lyhentää kyllä Pihlajistoon, 71 päättärille. Ei olisi mitään järkeä tehdä kahta ratikkalinjausta Viikkiin, toinen sitä kautta missä niitä asuntoja ei paljoa ole. Tuo Oulunkylä-Pihlajisto-linjaus on hyvä, sillä sieltä löytyy asuntojakin. Mutta se ei kuusvitosta korvaa, kun sen pitää jäädä korvaamaan sitä ykköstä. Ja ei muutenkaan, tuo linja ei kulkisi 65:n reittiä kuin joku 5 minuuttia, ei se mitään hakaniemeläistä auta, ellei tykkää vaihtaa. Ja tuskin ajattelit, että ratikka Veräjämäen kääntöpisteelle asti kuitenkaan ajaisi.
Tässä on nyt tuo ehdotuksesi, mutta niin, että linja 65 on jäljellä. Se voidaan poistaa, kun kuulen paremman ehdotuksen sen+1:n vanhan osuuden korvaamisesta.
En ymmärrä, miten 57 menee nyt pakettiin. Yksikään linja ei mene Kontulaan, Munkkivuoreen. En myöskään ymmärtänyt 55:sta, mutta paketoin sen 69:llä, ja kuusysinhän korvaa kätevästi tuo ykkönen. Voit ehdottaa muutoksia, oli mahdotonta kuvitella päässäkään kaikkia noita linjoja yhtäaikaa ja reititkään eivät olleet tarkkoja, siksi tein kartan.
 
Ehkä kuitenkin palveltaisiin välipysäkkejäkin? Tuo pikabussi jota ehdotin nimittäin pysähtyisi kaikilla välipysäkeillä. Olihan sitä ennenkin 73B.
Siinä tapauksessa tuskin tulee 20 minuutissa keskustaan, 73N ehkä mutta. Se Kehä I kautta ajaminen muuten tuskin juuri nopeuttaa, tekee mutkaa ja se kehä on hyvin ruuhkainen.

Mistä siis tulee lisää ja ketä? Hyvinhän se nytkin vetää, kun bussit siellä jo on.
Autoja lisää. Minusta se on ajan kysymys milloin Lahdenväylä on joka tapauksessa täystukossa suurin piirtein Porvoon väylältä etelään.

Itse en ole koskaan joutunut liian kauas määränpäästä, mutta ainahan voi vaihtaa Arabian kauppakeskukselta koko ajan virtaavien 6/8-ratikoiden massaan. Silti nopeampi, vaikka käyttäisi kuinka monta minuuttia siihen vaihtoon.
Niin mä teenkin, mutta tuo vie aikaa ja tuottaa vaivaa.

Sille ei voi mitään. Mutta raitiovaunut eivät voi mitenkään hyödyntää näitä olemassaolevia pikaväyliä.
Voi sille tehdä, sen kun rakentaa osittain uusiksi, kattaa, tms. Ei ne motarit mitään suojelukohteita ole. Mutta joka tapauksessa en minä näe mitään syytä miksei ratikka voi käyttää samaa maaväylää, mahtuu siihen Lahdenväylän keskellekin kiskot jos halutaan.

Ykköslinjassa ei ole sitä ykkösen reittiä paljoakaan jäljellä, mutta voihan kuusvitosen päättärin vaihtaa Kasarmintorille ja reitin ykköselle. Vanhaa reittiä halajavat voivat vaihtaa lukemattomiin R-tori-(65 reitti)-Koskelantien risteys... -reittiä kulkeviin dösiin.
Sovitaan että se on ratikka A ja ajaa Koskelantietä eikä Pohjolankatua.

Ykköstä voisi lyhentää kyllä Pihlajistoon, 71 päättärille. Ei olisi mitään järkeä tehdä kahta ratikkalinjausta Viikkiin, toinen sitä kautta missä niitä asuntoja ei paljoa ole. Tuo Oulunkylä-Pihlajisto-linjaus on hyvä, sillä sieltä löytyy asuntojakin. Mutta se ei kuusvitosta korvaa, kun sen pitää jäädä korvaamaan sitä ykköstä. Ja ei muutenkaan, tuo linja ei kulkisi 65:n reittiä kuin joku 5 minuuttia, ei se mitään hakaniemeläistä auta, ellei tykkää vaihtaa. Ja tuskin ajattelit, että ratikka Veräjämäen kääntöpisteelle asti kuitenkaan ajaisi.
Mä olen sitä mieltä että tuo runkolinjoittaminen nyt vaan tarkoittaa sitä että ihan joka pussinperässä ei käydä kääntymässä, välineestä riippumatta. Kävelymatkat jää Veräjänmäessä jonnekin 300 metriin.

Viikinmäkeen rakennetaan, ja toisaalta jos ei ole asukkaita niin sitten saa nopeaa rataa kun ei tarvitse pysähtyä.


En ymmärrä, miten 57 menee nyt pakettiin. Yksikään linja ei mene Kontulaan, Munkkivuoreen. En myöskään ymmärtänyt 55:sta, mutta paketoin sen 69:llä, ja kuusysinhän korvaa kätevästi tuo ykkönen. Voit ehdottaa muutoksia, oli mahdotonta kuvitella päässäkään kaikkia noita linjoja yhtäaikaa ja reititkään eivät olleet tarkkoja, siksi tein kartan.
Vähän samoin ajattelin 55 ja 69.

Mietin asiaa ylipäänsä, palataan myöhemmin ihan kartan kanssa.
 
Sille ei voi mitään. Mutta raitiovaunut eivät voi mitenkään hyödyntää näitä olemassaolevia pikaväyliä.

Kyllä voi. Moottoritien muuttaminen kaduksi on Helsingin mittakaavassa taloudellisesti järkevää. Nopeuksien alentuessa kapasiteetti kasvaa joukkoliikenteen eduksi ja ympäröivä maa muuttuu lähinnä teollisuusalueeksi kelpaavasta liikennemelualueesta epäironisesti hyvien liikenneyhteyksien arvokiinteistöiksi.

Tietysti samalla yksittäisen henkilöautoilijan saavutettavuus kaukaa Helsingin keskustaan heikkenee hieman huippunopeuksien laskiessa seitsemäänkymppiin, mutta jostain ne edulliset ratkaisut ovat pois. Lähempää tuleville autoilijoille se muutaman minuutin viive tuskin on ratkaiseva arvo, kun kadun läpäisykyky laskee hyvin vähän moottoritiehen verrattuna.

Tästä on aiemmin mainittu olevan virallista selvitystäkin tulossa kunnan puolelta.
 
Busseilla ei tunnu tuota ongelmaa olevan, eli siis uudet kaistat, jotta saataisiin raitiovaunut?

Ei sinne mitään jl-kaistoja siis tarvitse rakentaa nyt. Jos Viikkiin ratikka joskus tulee niin omat kaistat olisvat suositeltavia, joskaan eivät välttämättömiä (siis nimenomaan Viikin alueella).

Bussit myöskin kulkevat koko matkan R-torille reilusti nopeammin.
En tiedä saisiko ratikkaa kyseisellä välillä bussia nopeammaksi, mutta monilla tälläkin foorumilla mainituilla keinoilla matkaa voisi nopeuttaa hurjasti ratikoiden osalta.

Onko muuten bussi nopeampi kuin kutosen ratikka kurvista Rautatientorille? Oman kokemuksen mukaan kumpikin liikenneväline jumittaa yhtä lailla kyseisellä välillä.

Tietääkseni kaikki mitä voi rakentaa on rakennettu.
Eli pellot ovat siis suojeltuja tai muuten vain rakennuskiellossa? Mutta siitäkin huolimatta uskoisin että Viiran varrelta voisi löytyä mahdollista lisärakentamisen tynkää. Ilmailun ystävänä on tähän väliin pakko huomauttaa että Malmin lentokenttäähän ei sitten muuteta miksikään asuinalueeksi! :)

Malmille saadaan pikabussikin ...Lahdenväylä-Kehä I... Matka-aika tasan 20 min Rautatientorilta Malmille.
Ehkä kuitenkin palveltaisiin välipysäkkejäkin? Tuo pikabussi jota ehdotin nimittäin pysähtyisi kaikilla välipysäkeillä. Olihan sitä ennenkin 73B.
Mikä tällaisen pikabussin hyöty olisi, kun ei siellä Lahdenväylän ja Kehä ykkösen varrella juuri ketään palveltavaa ole? Lähijuna keskustasta on se tarpeellinen pikayhteys Malmille. Viiran ratikkahan palvelisi paitsi nykyisen 6 ratikan reittiä niin sen lisäksi (linjauksesta riippuen) Viikin, Pihlajamäen ja Malmin asukkaita, jolloin suuremman kapasiteetin omaavasta kulkuvälineestä olisi hyötyä.

No, tuo Viikin ja Arabian väli on aika harvaa nyt vaan.
Jos Viikintien varrelta ei löydy tosiaan tilaa ja mahdollisuutta tiivistää asutusta, niin silloinhan siihen muodostuu automaattisesti se toivottu pikaväylä ratikalle?
 
Tietysti samalla yksittäisen henkilöautoilijan saavutettavuus kaukaa Helsingin keskustaan heikkenee hieman huippunopeuksien laskiessa seitsemäänkymppiin, mutta jostain ne edulliset ratkaisut ovat pois. Lähempää tuleville autoilijoille se muutaman minuutin viive tuskin on ratkaiseva arvo, kun kadun läpäisykyky laskee hyvin vähän moottoritiehen verrattuna.
Joo ja kun se liikenne hyytyy joka tapauksessa saavuttaessaan kaupungin katuverkon. Jos Mäkelänkatu jatkuisi Käpylän asemalle saakka niin ei sillä olisi juuri mitään merkitystä, se ruuhka mikä on nyt Pohjolankadun risteyksessä olisi vaan kilometrin pohjoisempana ja toisaalta se Pohjolankadun risteys vetäisi tietenkin vastaavasti paremmin.

Tästä on aiemmin mainittu olevan virallista selvitystäkin tulossa kunnan puolelta.
Siitä oli Hesarissa koepallo ja erillaisia selvityksiä on tehty, keräsin taannoin vähän lähteitä ja mietteitäni http://tolkku.blogspot.com/2011/02/kaupunkibulevardit.html
 
Olen melko varma, ikävä kyllä, että Käpylän raitiovaunuliikenne loppuu siinä vaiheessa muutaman vuoden sisällä kun Mäkelänkadun ja Koskelantien risteystä muutetaan eritasoliittymäksi.
 
Takaisin
Ylös