Viira-linja

En tiedä saisiko ratikkaa kyseisellä välillä bussia nopeammaksi, mutta monilla tälläkin foorumilla mainituilla keinoilla matkaa voisi nopeuttaa hurjasti ratikoiden osalta.

Onko muuten bussi nopeampi kuin kutosen ratikka kurvista Rautatientorille? Oman kokemuksen mukaan kumpikin liikenneväline jumittaa yhtä lailla kyseisellä välillä.
Samat on kokemukset itsellänikin, mutta kumpaakin välinettä voidaan nopeuttaa yhtä lailla.
Eli pellot ovat siis suojeltuja tai muuten vain rakennuskiellossa? Mutta siitäkin huolimatta uskoisin että Viiran varrelta voisi löytyä mahdollista lisärakentamisen tynkää. Ilmailun ystävänä on tähän väliin pakko huomauttaa että Malmin lentokenttäähän ei sitten muuteta miksikään asuinalueeksi! :)
Pellot kuuluvat luonnonsuojelualueelle, enkä niitä sieltä pois veisi - sillä ne ovat mukavempaa maisemaa kävellessä, kuin talo siellä ja talo täällä.
Mikä tällaisen pikabussin hyöty olisi, kun ei siellä Lahdenväylän ja Kehä ykkösen varrella juuri ketään palveltavaa ole? Lähijuna keskustasta on se tarpeellinen pikayhteys Malmille.
Hakaniemi-Malmi
Sörnäinen-Malmi
Arabia/Kumpula-Malmi
Rautatientori-Viikin keskus
Hakaniemi-Viikin keskus
Sörnäinen-Viikin keskus
Arabia/Kumpula-Viikin keskus
Viikin keskus-Malmi
Siinä esimerkkejä usein tehdyistä matkoista, joita tuo nopeuttaisi.
Viiran ratikkahan palvelisi paitsi nykyisen 6 ratikan reittiä niin sen lisäksi (linjauksesta riippuen) Viikin, Pihlajamäen ja Malmin asukkaita, jolloin suuremman kapasiteetin omaavasta kulkuvälineestä olisi hyötyä.
Jos tuonne tehtäisiin pikaratikka, niin entäs vaikkapa linja 68? Sitä ei voi miltään osuudelta poistaa, sillä se ei olisi yhtenäinen kuin juuri tuon harvaan asutun alueen kohdalta, jonka läpi suhahtaa muutamassa minuutissa. Kuitenkin tämä pikaratikka pitäisi saada kannattavaksi.
Jos Viikintien varrelta ei löydy tosiaan tilaa ja mahdollisuutta tiivistää asutusta, niin silloinhan siihen muodostuu automaattisesti se toivottu pikaväylä ratikalle?
Kuka sitä toivoo? Onhan siinä kaksi pikaväylää busseille koko ajan.

Jos aluetta kunnolla ruvetaan muuttamaan moottoritien osalta, niin sitten mikäs siinä. Mutta nyt puhutaan lähivuosista. Mikä nykytilanteen julkisen liikenteen järjestelyissä Viikin alueen osalta ei toimi? Keskivertomatkan pituus ei liene päätä huimaava.

Voisiko kutosta jatkaakin pohjoiseen kaksi pysäkinväliä Hämeentien ja Koskelan/Viikintien risteykseen niin, että ratikka ja bussit pysähtyisivät aivan samalla pysäkillä? Vaihto tehtäisiin mahdollisimman helpoksi. Ja busseilta poistettaisiin pysäkit "Kokkosaarenkatu", "Kumpulan kampus" ja "Paavalin kirkko". Näin meillä olisi pikapikabussi ja "tavallinen" ratikka, riippuen matkasta. Bussit pysähtyisivät siis 1 km välein, ja ratikat nykyiseen tapaan 300m välein.
 
Bussien nopeuttaminen paremmalla infralla on siitä vähän kyseenalainen projekti ruuhkaisimmissakin kohdissa, että se ei tee itsensä maksavia säästöjä vaunujen määrään. Bussi voidaan toki periaatteessa nopeuttaa yhtä nopeaksi kuin ratikkakin, koska ratikka kulkee samaa katua pitkin kuin bussikin. Periaate tosin pätee vain, jos busseja on korkeintaan se määrä, joka ei ruuhkaannu itsensä ja pysäkkien kanssa: Vaunujen välissä tulisi olla minimissään 2min kaula, jotta liikennevalot järjestyvät ja pysäkkiaikojen heitot eivät tuo vaunuja heti peräkkäin. Mielellään tietysti isompi kaula, luokkaa 10min.

Ratikat ovat kuitenkin ratkaisevasti isompia vaunuja. Väylää ja liikennöintiä kannattaa parantaa niin, että vaunuja voidaan nipistää kourallinen pois hidas- ja hajavaihtoehtoon verrattuna. Runko-osuus eli se busseilla ruuhkaisin ja kallein osuus muuttuu ratikalla ruuhkattomaksi ja edulliseksi. Kasvu kanavoituu ennen kaikkea pidempiin juniin olemassaolevalla käytännöllä, jolloin kasvun myötä matkustajakohtainen kustannus vähenee. Vastaavasti bussejen määrää kasvattaessa matkustajakohtainen kustannus ei järjestelmällisesti laske, ja todennäköisesti nousee runko-osuuden valmiiksi ylikuormittuneiden kaistojen ruuhkautuessa ja vaunujen hidastuessa (bussi-Jokeri).

Siis: Joukkoliikennekaistoja tarvitaan ruuhkaisilla runko-osuuksilla. Ratikkaväylä ei maksa kokonaisuudelle juuri enempää bussikaistaan verrattuna, vaikka nykykäytännöllä bussikaistan maksaa joku muu kuin liikenteen tilaaja. Ratikkaväylä tarjoaa isoja ratikoita, jotka ovat ominaisuuksiltaan optimaalisia runko-osuuksilla ja tarjoavat suuremman maksimikapasiteetin.

Bussikaistoja kannattaa toki rakentaa ryhmittymisjonojen ohittamiseksi jonoutuvien risteysten lähestymissuunnassa. Kaistoja ei tarvitse kovin paljoa, eikä niitä tarvitse edes joka risteykseen. Jos tarvitsisi, ollaan jo runkolinjalla siis l. yllä.

Runko-osuuksia ovat käytännössä kaikki Helsingin sisääntuloväylät, vaikka linjasto ei ilmiselvästi tälläinen ole.
 
Voisiko kutosta jatkaakin pohjoiseen kaksi pysäkinväliä Hämeentien ja Koskelan/Viikintien risteykseen
Ei, sitä ei voi jatkaa!. Yhden pysäkinvälin voi tietenkin jatkaa johonkin Kaanaankadun tasalle. Mutta sitten tulee kovin ahdasta.
Kartalla Hämeentie siellä näyttää niin leveältä, että. Mutta kuin se ei ole.
Pikaratikalle, tai ratikalle pitäisi tehdä oma silta Vantaan putouksen ja kosken alajuoksujen yli Viikinmäkeen. Mutta taitaa olla niin herkkää aluetta...
Viikinmäkeenhän toki on muodostunut uusi kaupunginosa, joka tällä hetkelläkin laajenee Viikintieltä pohjoisen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen melko varma, ikävä kyllä, että Käpylän raitiovaunuliikenne loppuu siinä vaiheessa muutaman vuoden sisällä kun Mäkelänkadun ja Koskelantien risteystä muutetaan eritasoliittymäksi.
Täh? Kuka sitä on muuttamassa eritasoliittymäksi? Suunnitelmissa on kääntää Tuusulanväylä Pasilaan.

---------- Viesti lisätty kello 21:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:20 ----------

Ei, sitä ei voi jatkaa!. Yhden pysäkinvälin voi tietenkin jatkaa johonkin Kaanaankadun tasalle. Mutta sitten tulee kovin ahdasta.
Kartalla Hämeentie siellä näyttää niin leveältä, että. Mutta kuin se ei ole.
Pikaratikalle, tai ratikalle pitäisi tehdä oma silta Vantaan putouksen ja kosken alajuoksujen yli Viikinmäkeen. Mutta taitaa olla niin herkkää aluetta...
Jep. Vaatisi tunnelin käytännössä. Tosin viimeksi kun kävin siellä niin mittailin sitä kävelysiltaa yli mennessä. :)
 
Arabiasta Viikkiin päässee koukkaamalla nykyisen Lahdentien sillan kautta joko lohkaisemalla Lahdentietä tai rakentamalla rinnalle ratikkasillan. Haasteeksi jää ujuttaa raitiotie tienreunoja ja katuja pitkin Arabiaan: tässä Arabian ohittaminen ja Kustaa Vaasan tien linjaus on houkutteleva, mutta Arabiaankin voi päästä poikittaiskatuja pitkin jos nimbyt eivät syty. Joka tapauksessa ollaan niin lähellä Koskelan nykyisiä raiteita, että luultavasti Arabiasta kannattaa ajaa vain puolet vuoroista ja loput suoraan.

Lahdenväylän viertä kulkevan ratikkaradan jatko on tämän jälkeen lähinnä kallioiden siirtämistä kauemmas ja parhaiden katuyhteyksien ratkaisemista. Kaksi linjaa on luonteva tarjota jos osa vaunuista käy Arabiassa, joten Arabian kiepistä mennään luontevasti lähemmäs Viikinmäelle ja suora linja nopeampana pidemmälle Latokartanoon asti Lahdentien reunaa.

Katvetta on ja tulee olemaan varsinkin Vanhankaupunginlahdella, mutta ne ovat riittävän pieniä palveltavaksi muutamalla yhden-kahden vaunun liityntälinjalla tai niistä yhdistetyllä pitkällä syöttöbussilinjalla.
 
Täh? Kuka sitä on muuttamassa eritasoliittymäksi?

Seututie 100 = Pasilanväylä = Turun moottoritie yhdistetään Lahden väylään Hakamäentien kautta.
Suunnittelu aloitetaan lähiaikoina. Siihen kuuluu myös Tuusulantien kääntö.
 
Ei, sitä ei voi jatkaa!. Yhden pysäkinvälin voi tietenkin jatkaa johonkin Kaanaankadun tasalle. Mutta sitten tulee kovin ahdasta.
Kartalla Hämeentie siellä näyttää niin leveältä, että. Mutta kuin se ei ole.
Pikaratikalle, tai ratikalle pitäisi tehdä oma silta Vantaan putouksen ja kosken alajuoksujen yli Viikinmäkeen. Mutta taitaa olla niin herkkää aluetta...
Viikinmäkeenhän toki on muodostunut uusi kaupunginosa, joka tällä hetkelläkin laajenee Viikintieltä pohjoisen suuntaan.
Tarkistin asian ja voi jatkaa ehdottamaani kohtaan.
Katso kartta
Koskelantien sivussa on jyrkänne, mutta katsoin StreetViewin avulla, että juuri tuossa kohtaa sen korkeus on n. 1 metri. Ainakaan linjaus ei jyrää yhtään taloa alleen tai vaadi siltoja tai tunneleita.
 
Seututie 100 = Pasilanväylä = Turun moottoritie yhdistetään Lahden väylään Hakamäentien kautta.
Suunnittelu aloitetaan lähiaikoina. Siihen kuuluu myös Tuusulantien kääntö.

En kylläkään usko, että tuohon risteykseen tulee varsinaista eritasoliittymää, vaan Pasilanväylä menee tunneliin ennen sitä ja kulkee samassa tunnelissa Lahdenväylälle asti. Ei siis siltoja ja Mäkelänkadun repimistä auki. Mäkelänkadun linjausta ei välttämättä tarvitse siis muuttaa metriäkään eikä koskea ratikkakiskoihin. Kun tuskin niihin Mäkelänkadun puihinkaan saa koskea.

Saa myös nähdä, miten se sisääntuloväylien katumaistaminen etenee. Jos Lahdenväylä todella katumaistettaisiin, Pasilanväylä on turha.
 
En kylläkään usko, että tuohon risteykseen tulee varsinaista eritasoliittymää, vaan Pasilanväylä menee tunneliin ennen sitä ja kulkee samassa tunnelissa Lahdenväylälle asti. Ei siis siltoja ja Mäkelänkadun repimistä auki. Mäkelänkadun linjausta ei välttämättä tarvitse siis muuttaa metriäkään eikä koskea ratikkakiskoihin. Kun tuskin niihin Mäkelänkadun puihinkaan saa koskea.

Saa myös nähdä, miten se sisääntuloväylien katumaistaminen etenee. Jos Lahdenväylä todella katumaistettaisiin, Pasilanväylä on turha.
Autolla matkatessa Pasilanväylä on aika kätevä* - ja tämä mahdollistaa Koskelantien muuttamisen joukkoliikennekaduksi - keskellä pyörätie, kuten nykyään ja reunoilla bussikaistat. Pysäköinti olisi maanalaisissa halleissa, joihin erkaannuttaisiin maanalaisesta Pasilanväylän osuudesta. Hallin käyttö maksaisi Koskelantien asukkaalle saman verran kuukaudessa kuin tavallinen ulkopaikka yleensäkin ja satunnaiskäyttäjälle vaikka 0.50e/10 min. Alennuksina 2h tai enemmän -30%, vähintään 12h -40% ja vähintään 1 vrk -50%. Rahat menisi ensin hallin rakennuskuluihin ja sitten joukkoliikennekatu, -väylä ja -kaistahankkeisiin.
*) Vähentää merkittävästi Kehä I:n ruuhkia ja ainoa nopea kantakaupungin läpi kulkeva yhteys. Esim. automatka länsi-Helsingin ja Itä-Helsingin välillä ei vaadikaan enää matkaa Mannerheimintietä ja Hämeenlinnanväylää Kehä I:lle. Automatkailu on meillä perusteltua silloin, kun kyydissä on 5 henkilöä - bensakulut 2,17e (Pasilanväylän jälkeen 1,40e)
 
Pasilanväylä menee tunneliin ennen sitä ja kulkee samassa tunnelissa Lahdenväylälle asti.

Toivotaan niin, koska Koskelantiessä ei ole tarpeeksi kapasiteettia vähintään moottoriliikennekaduksi. Eivät pääsisi trollikatkaan Koskelan halliin.

Tunnen paremmin länsipään ja siellä ainakin Tarvontien jatke ohjataan tunnelissa Niemenmäen ali yhtyen ennen Manskua Hakamäentien tunneliin.
 
Tunnen paremmin länsipään ja siellä ainakin Tarvontien jatke ohjataan tunnelissa Niemenmäen ali yhtyen ennen Manskua Hakamäentien tunneliin.

On ollut myös epämääräistä huhua, että tunneli voitaisiin aloittaa aikaisemmin. Toivottavasti, koska se vapauttaisi paljon rakennusmaata Munkkiniemen ja Munkkivuoren välille ja maksaisi itsensä sillä takaisin. Jos joka tapauksessa tunneloidaan, kannattaa sitten tunneloida kunnolla. Voisin kuvitella, että kaupunkisuunnitteluvirasto kyllä hoksaa sen. Turunväylällä on aika jyrkkä ylämäki puoli kilometriä ennen päättymistään. Mahdollisesti täytyy kuitenkin moottorikatu siitä vetää Huopalahdentielle, mutta se ei estä rakentamista kuten nykyinen väylä.
 
Tarkistin asian ja voi jatkaa ehdottamaani kohtaan.
Katso kartta
Koskelantien sivussa on jyrkänne, mutta katsoin StreetViewin avulla, että juuri tuossa kohtaa sen korkeus on n. 1 metri. Ainakaan linjaus ei jyrää yhtään taloa alleen tai vaadi siltoja tai tunneleita.
Sekö sininen viiva olisi reitti vai olenko ymmärtänyt jotain muuta pahasti vikaan?
Eli onnea vaan yritykselle: Arkeologinen puisto / Kustaa Vaasan puisto / Helsinkipuisto olisivat pikku esteitä. Mitähän Museovirasto sanoisi raitioradan kaivuutöistä?
Alue on vanhinta asuttua Helsinkiä, jossa viime aikoihin asti on tehty arkeologisia kaivauksia. Arkeologisen puiston rakennustyöt oli ainakin aikanaan tarkoitus alkaa 2011.
 
Sekö sininen viiva olisi reitti vai olenko ymmärtänyt jotain muuta pahasti vikaan?
Eli onnea vaan yritykselle: Arkeologinen puisto / Kustaa Vaasan puisto / Helsinkipuisto olisivat pikku esteitä. Mitähän Museovirasto sanoisi raitioradan kaivuutöistä?
Alue on vanhinta asuttua Helsinkiä, jossa viime aikoihin asti on tehty arkeologisia kaivauksia. Arkeologisen puiston rakennustyöt oli ainakin aikanaan tarkoitus alkaa 2011.
Tiesin kyllä, että alue on ainutlaatuista, mutta mahtuu kai puiston läpi nurmiratikka, jos puistoa ei ole rakennettukaan.
 
Olisikin toivottavaa, että tunnelinporaajille siinä olisi jatkokohde heti kentältä ja lännestä vapatumisen jälkeen, ennenkuin pisara alkaa.

En tarkoittanut ajallisesti aikaisemmin, vaan että tunnelin suuaukko siirtyy lännemmäksi, eli että Pasilanväylä muuttuu tunneliksi aiemmin kuin vasta nykyisen Turunväylän pään kohdalla. Pahoittelut epäselvästä ilmaisusta.
 
Takaisin
Ylös