Viira-linja

Turunväylällä on aika jyrkkä ylämäki puoli kilometriä ennen päättymistään.

Pasilanväylän jo vanhentuneessa yleissuunnitelmassa tunnelin suuaukko oli juurikin ylämäessä hiukan Professorintien sillasta länteen. Ylämäki johtuu kallion reunasta, joten tuota lännemmäksi tunnelin suuaukkoa olisi jo paljon kalliimpaa siirtää.

Yleissuunnitelmaan sisältyi rampit myös tunnelista idästä Huopalahdentielle ja kovin monta kaistaa nykyisen risteyksen alueelle. Täydennysrakentamista ajatellen näitä olisi hyvä voida karsia. Asiaa on ymmärtääkseni tarkoitus selvittää.
 
Muistatko miten yleissuunnitelmassa on Pasilanväylän itäpää, eli yhteys Hakamäentieltä Lahdenväylään ja Tuusulantiehen

En muistanut, mutta kävin katsomassa suunnitelmakarttoja toimiston seinältä :) Vanhassa yleissuunnitelmassa oli aika järeitä järjestelyjä Hakamäentien, Ratapihantien ja Koskelantien liittymäkohdissa. Tiealue ulottui pitkälle urheilupuiston puolelle.

Hakamäentien suunnittelun yhteydessä sen järjestelyjä kevennettiin. Varsinaisia uusia suunnitelmia ei tehty itä- ja länsipäistä, mutta jonkinlainen periaatekuva löytyy. Tulkitsen niin, että tunneli alkaisi jokseenkin heti Ratapihantien liittymästä itään. Mitään yhteyttä Mäkelänkadulle tunnelista ei ole, vaan siltä osin Koskelantie jää pinnalle. Tuusulanväylähän on ajateltu ohjattavan Veturitielle, joten Mäkelänkatu ei ole keskeinen yhteys. Tunneli koukkaa etelästä Kumpulan siirtolapuutarhan eteläreunan paikkeilta ja maan alla on liittymä, josta pääsee Hermannin rantatien suuntaan kulkevaan haaraan.

Tunnelin päästä on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Joko Koskelan varikon kohdalla tai sitten jatkotunnelilla Viikin puhdastamon itäpuolelle. Jatkotunneliin voisi liittyä myös Annalantunneli Hämeentien pohjoispäähän. Hermannin rantatien suunta on yksikertaisesti merkitty päättymään Hämeentien risteykseen. Liittymäjärjestelyjä uudemmassa kartassa ei näy eikä niitä tietääkseni ole suunniteltukaan.
 
Viimeisessä Helsinkiläisille jaetussa kaavoituskatsauksessa näkyy olevankin hyvä kartta Pasilanväylän suunnitelmista.
 
Viimeisessä Helsinkiläisille jaetussa kaavoituskatsauksessa näkyy olevankin hyvä kartta Pasilanväylän suunnitelmista.

Löytyy myös netistä.

Julkaisussa ei kyllä varsinaisesti ole muuta kuin vanhat katkoviivat yleiskartassa.

On varmaan myös totta, että Turunväylän tunneli on aina ollut tuossa, mutta olen mieltänyt aloituskohdan väärin. Ehkä paljolti sen Turunväylän pään kumpareen ja mutkitetun risteyksen takia, koska se muistuttaa tunnelin suuaukon varausta.

Mutta Viiraan palatakseni, onneksi Lahdenväylän pään alku on mahdollisesti lähempänä Viikkiä. Toivoa sopisi, että Vanhakaupunki käsiteltäisiin yhtenä pakettina, jossa Lahdenväylä laitetaan tunneliin, ja nykyinen "katuistetaan" siltä kohdalta, keskikaistaisella Viiralla. Kokonaispaketissa rahoitus tunneliin ja Viiraan löytyisi sitten siitä maankäytön lisäämisestä. Näyttää kuitenkin siltä, että pelkät liikennehankkeet etenevät kaupungissa kehnosti. Jos KSV saisi paketoitua sen Vanhankaupungin uudisrakentamiseksi, jotain edistystäkin voi tapahtua. Eikä Viiraa ole pakko rakentaa saman tien Viikkiin asti.
 
Takaisin
Ylös