Oikeastaanhan "pikaratikka" jo sanana on pelkkää palloilua käsitteillä. Ei ole mitään maagista kikkaa, mikä tekisi toisesta ratikasta "tavallisen" ja toisesta pikaratikan. Tekniikkansa puolesta kaikki Helsingin raitiovaunut voisivat olla "pikaratikoita". Pikaraitiotiestä ei silti Helsingin tapauksessa voi puhua, koska
Ainakin oma pikaratikkamyönteisyyteni ei edes vähäisessä määrin ole oppositiota "tavalliselle" ratikalle, vaan yritän tuoda sitä esille, että nykyistä ratikkasysteemiä voisi kehittää niin, että nimi "pikaratikka" olisi ansaittu. Sellainen "pikaratikka", joka ei liittyisi Helsingin nykyiseen raitiotiehen, ei olisi hyvä ratkaisu. Uskoisin, että melko monet joukkoliikenteen käyttäjät pitävät enemmän nopeasta kuin hitaasta raitiovaunusta, jos täsmälleen sama jo olemassa oleva vaunu voi toimia molempina.
- Vaunut seisovat liikennevaloissa usein pitkiä aikoja.
- Keskinopeus on edelleen vain 16 km/h kun pysäkkiajat lasketaan mukaan.