Kiskovaurio Telakkakadulla

ess

Liittynyt
10 Marraskuu 2007
Viestit
739
"Lavettiauto rikkoi pahasti raitiovaunukiskon maanantaina Telakkakadulla. HKL ja poliisi kaipaavat silminnäkijähavaintoja vaurion aiheuttaneesta autosta.

Silminnäkijän mukaan kuljetuslavettiauto ajoi vauhdikkaasti kiskojen yli, jolloin kisko murtui ja noin 40 senttimetrin pala kiskoa irtosi."

http://www.vartti.fi/artikkeli/de2ad5bf-165e-4ff1-aef5-1d82f354af4e

Tämä kuulostaa jo aika uskomattomalta. Henkilöautoilla tuolla ajetaan toki todella kovaa ainakin iltaisin, mutta melkoiset voimat ovat olleet pelissä tässä tapauksessa.
 
Jos linja 1A on poikkeusreitillä 29.5. asti, mitenhän 3B:n poikkeusreitti iltaisin 28.5. asti Telakkakadulle meinataan toteuttaa, jos sinne ei voi ajaa???
 
Jos linja 1A on poikkeusreitillä 29.5. asti, mitenhän 3B:n poikkeusreitti iltaisin 28.5. asti Telakkakadulle meinataan toteuttaa, jos sinne ei voi ajaa???

Olettaisin että kolmiokääntönä Tehtaankadun ja Laivurinkadun risteyksessä.
 
Tuossa muutama kuva paikan päältä. Viimeiseen on päässyt kuvaajakin mukaan.
 

Liitetiedostot

  • 25052009141.jpg
    25052009141.jpg
    147.7 KB · Lukukerrat: 461
  • 25052009142.jpg
    25052009142.jpg
    137.6 KB · Lukukerrat: 474
  • 25052009143.jpg
    25052009143.jpg
    156.6 KB · Lukukerrat: 534
  • 25052009144.jpg
    25052009144.jpg
    151.6 KB · Lukukerrat: 429
Olettaisin että kolmiokääntönä Tehtaankadun ja Laivurinkadun risteyksessä.

Kolmosen poikkeusreitti tuolta puolelta on peruttu. Eli Fredalla ajetaan normaalisti ykkössuuntaan, mutta kakkossuunnan 3B kääntyy Hietalahdessa kuten on aiemmin tiedotettu.

3X-bussia ei myöskään tänään ajettu, jatkosta ei vielä ole tietoa.
 
Nojuu, näkyyhän noista kuvista että kaareva kisko on ollut aika alttiina - kaarteessa ulkokaari kiskosta ehkä hiukka korkeammalla kuin sisäkaari ja vanha kulunut, alaspainunut katupäällyste sitten ympärillä... jolloin kisko muodostaa parin sentin kynnyksen johon yliajavan liikenteen voimat kohdistuvat. Risteys on aika vilkas ja siitä läpi ajaa myös suhteellisen paljon raskasta liikennettä.

Olisi kuitenkin ymmärrettävämpää jos tällaista kiskovauriota tapahtuisi esim. talvisin lumitraktoreitten tai tiekarhujen maataviiltävien kauhojen murjomana, tai jotain vastaavaa.... minkäköhänlainen lavetti on oikein ollut kyseessä?


Olisikos kenelläkään muuten antaa arviota koska ko. kiskot on viimeksi uusittu?
 
Jos linja 1A on poikkeusreitillä 29.5. asti, mitenhän 3B:n poikkeusreitti iltaisin 28.5. asti Telakkakadulle meinataan toteuttaa, jos sinne ei voi ajaa???
Kylläpä kauan kestää korjata pieni pätkä kiskoa?!
No, ykköseltä voikin jättää pari vaunua varikolle, mikä tietysti helpottaa kuljettajapulaa raitioteillä...
 
Olisi kuitenkin ymmärrettävämpää jos tällaista kiskovauriota tapahtuisi esim. talvisin lumitraktoreitten tai tiekarhujen maataviiltävien kauhojen murjomana, tai jotain vastaavaa.... minkäköhänlainen lavetti on oikein ollut kyseessä?

Tänään töihin tullessa tuli matkan varrella nähtyä sopivasti pari lavettiautoa... Toisessa oli lavetin etureuna todella alhaalla (iso puinen "laatikko" kyydissä" ja toisessa etureunan tukijalat olivat yläasennossaankin melko alhaalla... Olisiko etoauton jouset pohjanneet tuossa kohdin liiallisen vauhdin aiheuttaman hyppäyksen johdosta ja lavetin joku osa osunut sopivasti kiskon reunaan? Tässä yksi versio tuollaisesta matalasta lavetista: http://www.mantyvaara.fi/Image/IMG_0115.JPG
 
Kylläpä kauan kestää korjata pieni pätkä kiskoa


Luulempa että samalla uusitaan koko kaarre. Valmista palaa tuskin on valmiina joten kiskot täytyy ensin vääntää kaarteen mukaiseksi, kasata raiteeksi.... ym työvaiheita. Entisen kiskon poisto, ja uuden asennuskin vaativat aikaa. = Ylitöitä voi mennä muutama päivä..
 
Luulempa että samalla uusitaan koko kaarre. Valmista palaa tuskin on valmiina joten kiskot täytyy ensin vääntää kaarteen mukaiseksi, kasata raiteeksi.... ym työvaiheita. Entisen kiskon poisto, ja uuden asennuskin vaativat aikaa. = Ylitöitä voi mennä muutama päivä..
Jos vastaava olisi sattunut vaikkapa jossain Lasipalatsin lähettyvillä, kyllä kisko olisi korjattu pikimmiten ylitöistä ja yökorvauksista piittaamatta. Nyt kyseessä on täysin toisarvoinen pätkä, jonka liikenne lopetettaisiin varmasti, jos joku sitä uskaltaisi ehdottaa! Nyt vain muutama konttorirotta jää ilman kyytiä, menkööt he vaikka bussi 16:lla...
 
Jos vastaava olisi sattunut vaikkapa jossain Lasipalatsin lähettyvillä, kyllä kisko olisi korjattu pikimmiten ylitöistä ja yökorvauksista piittaamatta. Nyt kyseessä on täysin toisarvoinen pätkä, jonka liikenne lopetettaisiin varmasti, jos joku sitä uskaltaisi ehdottaa! Nyt vain muutama konttorirotta jää ilman kyytiä, menkööt he vaikka bussi 16:lla...

Eiköhän sillekin pätkälle vielä löydy käyttöä kunhan Hernesaaren rakentaminen pääsee vauhtiin.
 
Luulempa että samalla uusitaan koko kaarre. Valmista palaa tuskin on valmiina joten kiskot täytyy ensin vääntää kaarteen mukaiseksi, kasata raiteeksi.... ym työvaiheita. Entisen kiskon poisto, ja uuden asennuskin vaativat aikaa. = Ylitöitä voi mennä muutama päivä..

Tänään keskiviikkona vielä aivan äsken eli illalla yhdentoista jälkeen uusien kiskojen kiinnihitsaus oli täydessä vauhdissa. Koko Telakkakatu/Tehtaankatu -mutkan kaarrekisko on todellakin uusittu.
 
Takaisin
Ylös