Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään n. klo 22 alkaen klo 22:15 asti vaunu 35 yski Ylioppilastalon pysäkillä. Ysiä, kutosta, kymppiä ja 3B:tä oli kutakin perässä odottamassa. Pääsi liikkeelle itsekseen.

Lisäksi n. 22:20 Rautatientorin pysäkillä 80 / 3B Kaivopuistoon
 
Viimeksi muokattu:
16.6.2009

#68 linjalla 4. Terminaaliin ilmeisesti ajettiin väärin kilvin.
 
17.6. päivällä:
HKL 76 ja 80 linjalla 6/8
HKL 86 koeajolla. Yhdessä välikössä näytti olevan taso, jossa mm. kannettava tietokone. Vaunulla tehtiin jarrutuksia pysähdyksiin ja tietysti liikkeelle lähtöjä.
HKL 52 NrI"S" oli myös koeajolla.
HKL 151 tuotiin Koskelasta Vallilaan.
 
19.6.2009

Linjalla 7B pyörii varmaan tälläkin hetkellä normaalissa linja-ajossa vaunu kilvityksellä "7 Senaatintori". Kyseistä kilvitystä käytetään normaalisti aamujen ulosajoissa, mutta nyt on jostain syystä jämähtänyt siihen pysyvästi...
 
Vaunu 76 taisi olla koko juhannuksen (pe-su) liikenteessä linjalla 3B/T. Välipalat 80 ja 85 sen sijaan viettivät jussia Koskelan hallipihalla.
 
22.06.

Vastakkaisiin suuntiin kulkeneet raitiovaunut kolaroivat Hämeentiellä kello 13 aikoihin. Ilmeisesti Variotram 214 suistui kiskoilta Sturenkadun risteyksessä ja törmäsi vastaantulevaan vaunuun. Liikenne oli poikki ja vaunu seisoi pysäkillä vielä kello 14 jälkeen, mistä johtuen linjat 6 ja 8 kulkivat poikkeusreittiä Sturenkadun kautta. Kutonen kulki Urheilutalon ja Hesarin kautta Kurvin ohitse, missä pysäkillä näytti riittävän tungosta...
 
22.6.
Mlnrv:t 80 ja 85 loikovat edelleen Koskelassa, 76 linjalla 6/8 ja 86 tuli vastaan Ruusulankadulla (koeajo).
Matkustinpa poikkeuskasilla Sturenkadun kautta Hämeentielle. Mukavasti pysäkkinäyttö jauhoi oikean reitin mukaan Sturenkadulla. Yksi pysäkki jäi kuitenkin "väliin". Kun tultiin oikealle reitille Hämeentielle, näytössä oli Paavalin kirkon pysäkillä Sturenkatu. Ei siis todellakaan mitenkään älykäs järjestelmä.
 
Ei siis todellakaan mitenkään älykäs järjestelmä.

Poikkeusreitille siirtymiseen ja siltä palaamiseen on olemassa varsin selkeä ja yksinkertainen ohjeistus. Jos ohjeita ei noudateta, ei pääosin matkamittariin pohjautuva järjestelmä pysty toimimaan oikein. Oikealle reitille palattaessa pysäkkiaskellus saattaa tosin korjautua satelliittipaikannuksen avulla jollain myöhemmällä pysäkillä. Raitiovaunuissa käytettävän laitteiston iäkäs GPS-vastaanotin ei ole kovin tarkka, joten sillä puolella korjauksia harvemmin tulee. Useamman vaunun (pitkillä) pysäkeillä korjausta ei myöskään tehdä, koska korjauksen yhteydessä on voitava nollata matkamittaus tarkasti tunnettuun sijaintiin.

Uusissa järjestelmissä alkaa jo olla sen tason GPS-vastaanottimia ja algoritmiparannuksia, että reitiltä poikkeaminen ja reitille palaaminen voidaan havaita kohtuullisen tarkasti.
 
22.6.09

Välipaloiteltu Nrv #86 koeajolla Helsinginkadulla noin klo 14.
 
Mukavasti pysäkkinäyttö jauhoi oikean reitin mukaan Sturenkadulla. Yksi pysäkki jäi kuitenkin "väliin". Kun tultiin oikealle reitille Hämeentielle, näytössä oli Paavalin kirkon pysäkillä Sturenkatu. Ei siis todellakaan mitenkään älykäs järjestelmä.
Kutosessa, jolla matkustin Hietalahden suuntaan, pysäkkinäytöllä luki kiertoajelun aikana Poikkeusreitti, Undantagsrutt, ja teksti vaihtui Kurvin kohdalla Käenkujaksi kuten pitikin.
 
23.6.: Klo 13 - 14 välillä ainakin yksi 7B oikaisi Rautatientorin kautta. Ja Karhupuistossa havaittiin kaksi linjan 1 vaunua melkein peräkkäin menossa Käpylään. H 055:kin tuli pois samoilta suunnilta (~Senaatintori). Puheista kuultiin, että jälleen väärinpysäköinti oli syynä.
HKL 151 linjalla 6/8. Kuljettajien puheista ja perstuntumasta päätelleen pehmea jarrutus on ongelmallista, kun rutiinia puuttuu.
 
HKL 151 linjalla 6/8. Kuljettajien puheista ja perstuntumasta päätelleen pehmea jarrutus on ongelmallista, kun rutiinia puuttuu.

Ongelmallisen siitä tekee lähinnä nykyinen ajokahvaratkaisu. Veivillä saisi kyllä pehmeätä kyytiä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös