Radanrakennusta Bergenissä 2000-luvulla

Vs: Radanrakennusta 2000-luvulla

Ja Varioitakin vieläpä hankkivat...
 
Kaksi äärimmäisen valitettavaa asiaa tulee oitis mieleen, kun kuvia katsoo:

1. Helsingin raitiotiet on aika surkea räpellys
2. Metro Etelä-Espooseen on turha

Mikä ihme Helsingin olosuhteista tekee Bergeniä kummemmat?
 
Kaksi äärimmäisen valitettavaa asiaa tulee oitis mieleen, kun kuvia katsoo:

1. Helsingin raitiotiet on aika surkea räpellys
2. Metro Etelä-Espooseen on turha

Mikä ihme Helsingin olosuhteista tekee Bergeniä kummemmat?
Kerrankin olen samaa mieltä sun kanssasi ;). Bergenissä tehdään metroa ja raitiotietä yhtäaikaa; juuri niinkuin pitäisikin.
 
Kaksi äärimmäisen valitettavaa asiaa tulee oitis mieleen, kun kuvia katsoo:

1. Helsingin raitiotiet on aika surkea räpellys
2. Metro Etelä-Espooseen on turha

Mikä ihme Helsingin olosuhteista tekee Bergeniä kummemmat?

Norja on öljynsä ansiosta Suomea huomattavasti vauraampi maa.
 
Bergenin raitiotie maksaa suunnitelman mukaan 28 Me/kilometri, sillä saa rakennettua ihan asiallista pikaratikkarataa. Ei tarvitse tehdä katuratikkaa kuten jokerilla.
 
Bergenin raitiotie maksaa suunnitelman mukaan 28 Me/kilometri, sillä saa rakennettua ihan asiallista pikaratikkarataa. Ei tarvitse tehdä katuratikkaa kuten jokerilla.

Kerropa mikä on arvioitu Bergenin ratikan keskinopeudeksi tällä kallisradalla?

Ei kallis välttämättä ole sen kummempi kuin jokerille ennustettu. Omasta mielestäni jokerin aika-arvio on varsinkin pysäkkiaikojen suhteen suht reippaasti yläkanttiin (kokeilkaapa joskus kellottaa pysäkkiaikoja nykyratikoilla!), veikkaisin siis että se kulkee nyt arvioitua nopeamminkin.
 
Bergenin raitiotien hintatason syyt - vuoristoinen maasto ja Norjan hintataso - on käyty jo aikaisemmin läpi tällä foorumilla eri ketjussa. Ne eivät ole verrattavissa Jokeriin. Hankkeen hintahan nousi viime vaiheessa nimenomaan Norjan rakentamisen ylikuumenemisen vuoksi.

Linjaukseltaan ja linjanopeudeltaan Bergenin hanke vastaa Raide-Jokeria.
 
Takaisin
Ylös