Tukholman raitiotiet

Kyse on uudesta vaunutyypistä Tvärbananin laajennuksia ja muita pikaraitiotieprojekteja varten. Tyyppimerkintä A34 on mitä ilmeisimmin varattu Tukholman keskustaraitiotien ensimmäisille linjaliikennevaunuille.
 
Tuon vaunun museaalisuutta tietysti hiukan haittaa, että se on modernisoitu 1980-luvulla, vaikkakin vain osittain (eli ei täyttä A30-muutostyötä).
 
Tuon vaunun museaalisuutta tietysti hiukan haittaa, että se on modernisoitu 1980-luvulla, vaikkakin vain osittain (eli ei täyttä A30-muutostyötä).
Taitavatkin käyttäjät siellä tituleerata sitä veteraanivaunuksi.
 
Voi voi... Enpä tajunnut mainostaa pari viikkoa sitten. Nyt menneenä sunnuntaina olisi ollut viimeinen mahdollisuus ennen kesää matkustaa Tukholman ratikkalinja 7:n kyydissä. Eli jos tänne päin on tulemista, niin saa tyytyä kiskoihin, jotka ehtii todennäköisesti kerätä aika paljon moskaa ennen kuin liikenne näillä kiskoilla alkaa taas kulkemaan.

Syy tähän on siis tietenkin Spårväg City, jonka rakennustyöt on käynnissä parhaillaan Norrmalmstorgin kieppeillä Hamngatanilla. Liikenteen linjalla on suunniteltu aloitettavan Sergelin torille elokuussa 2010. Liikennestopin aikana saneerataan myös Djurgårdslinenin vaunuhalli.
 
Dagens Nyheter kertoo tänään Spårväg Citystä.

Jutussa kerrotaan, että aiemmin on päätetty ottaa linjalle vaunuja Haagista käytettynä, mutta nyt aikeissa onkin lainata vaunuja Norrköpingistä ja Frankfurtista siksi aikaa kunnes kuusi uuden uutta vaunua saapuu linjalle. Haagin vaunut sen sijoitetaankin sen sijaan Tvärbananille, sillä keskustan kurvit on osoittautuneet näille liian tiukoiksi.
 
Haagin vaunut tulevat RijnGouweLijn´ilta, joka on ensimmäinen "tram-train" -projekti Hollannissa. Vaunut ovat samoja A32-vaunuja kuin Tvärbanalla. Alun perin ne oli tarkoitettu Tukholmaan linjoille 12 ja 22. Näin tietää Wiki en minä.
 
Haagin vaunut tulevat RijnGouweLijn´ilta, joka on ensimmäinen "tram-train" -projekti Hollannissa.

Olipas hyvä, että löysit tuon linkin. Jätin itse mainitsematta nuo A32:t, vaikka jutun luettua asiasta vähän googlasinkin. Nuo vaunut olikin sitten täysin uusi tieto minulle ennen tätä päivää. Näyttäisi olevan keltaisten tarrojen poistoja vaille valmiita vaunuja linjoille.
 
Hollannin A32-vaunuja ei koskaan ollut rakennettu Tukholmaa varten. Mutta kun SL:llä oli vaunutyyppiä varten huomattavan laaja optio, oli sama vaunutyyppi helposti hankittavissa Hollantiin. Voi olla, että SL myi osan osto-optiostaan A32-sarjaan hollantilaisille.

Hollannissa vaunut ovat olleet Haagin liikennelaitoksen HTM:n omistuksessa, mutta niitä ei ole koskaan käytetty Haagissa, vaan Goudan ja Alphen aan den Rijnin välisellä rautatiellä valtionrautateiden NS:n liikenteessä. Tarkoitus oli kehittää tästä liikenteestä tram-train-periaatteen mukaisesti osa kaavailtua mutta toistaiseksi toteutumatta jäänyttä Leidenin raitiotietä. Vaunut kuitenkin korvattiin viime joulukuun puolivälissä NS:n normaalilla rautatiekalustolla, raitiovaunuja tulee radalle takaisin todennäköisimmin aikaisintaan duoraitiotieprojektin toteutuessa.

Ominaisuuksiltaan vaunut ovat tosiaan lähes identtisiä tukholmalaisten kanssa, mutta käsittääkseni käytetty sähköjärjestelmä on kuitenkin ollut Alankomaiden rataverkolle tyypillinen 1500 V tasavirta.

Goudan-Alphenin raitiovaunujen lisäksi myös Houtenin pendeliraitiolinjan (joka oli toiminnassa muutaman vuoden kuluneella vuosikymmenellä) vaunut olivat Haagin liikennelaitoksen omistuksessa. Tämäkään linja ei kuitenkaan koskaan ollut Haagin raitioteiden osa.
 
Lauma poliitikkoja kirjoittaa Dagens Nyheterissä Spårväg Sydin rahoittamisen puolesta:

http://www.dn.se/debatt/stockholmsd...vs-for-tillvaxten-i-sodra-stockholm-1.1061812

Ruotsinkielinen Wikipedia mainitsee eteläisen raitiotien kaavailluksi reitiksi Älvsjö - Fruängen - Skärholmen - Kungens kurva - Masmo - Flemingsberg. Vaihto olisi siis pendeltågiin molemmissa päissä ja tunnelbanan punaiselle linjalle Skärholmenissa. Jäin ihmettelemään, että onko tarkoitus yhdistää raitiotie Tvärbanaan, siis jollain matkustajia palvelevalla tavalla, ei ainoastaan huoltoraiteella.
 
Tässä vielä Spårväg Syd Tukholman kaupungin sivulla.

Muistelisin joskus paikallislehdestä lukeneeni Spårväg Syd -jutussa maininnan Älvsjö-Liljeholmen -välistä. Jos sellainen on tulevaisuudensuunnitelmissa, ei se ehkä ihan helposti hoituisi, sillä päätepysäkille ei Liljeholmenin alueelta oikein löydy tilaa ja välille saatetaan tarvita tunnelia tai kallista infraa. Alunperinhän Tvärbanan oli suunniteltu menevän Älvsjön kautta, mutta koska tämä jätettiin tekemättä, avattiin lähijunille uusi asema, josta vaihto ratikkan ja junan välillä onnistuu.

Olen lukenut ehdotuksia siitä, että Syd jatkettaisiin Itään tai kaakkoon, tuomalla ensin linjalle T19 yhteyden Älvsjöhön, ja sen jälkeen korvaamaan blåbusslinje 173 kokonaan. Nämä ovat siis harrastajain näkemyksiä mahdollisuuksista, ja itsekin pitäisin tätä tähänastisista parhaana ehdotuksena. Tässä tulisi myös aivan uusi mahdollisuus mm. Tyresön liikenteelle Skarpnäckistä itää. Nykyiseen, bussi+vaihto Gullmarsplanilla, ei kuulemma olla oikein tyytyväisiä.

Tuosta Älvsjö-Liljeholmen -välistä vielä sen verran, että vaikka muistan jonkun maininneen tuosta yhdysraiteesta toista, pääsee Tvärbanan-radalta edelleen valtion rataverkkoon Nybodan tunnelia pitkin. (Tämä tunneli ei siis tietenkään sovi matkustajien kuljetukseen.)
 
Tvärbananin Älvsjön haara kuopattiin samalla, kun päätettiin paikallisjunien aseman rakentamisesta Årstaan. Haaran idea olisi siis ollut vaihtoyhteys Pendeltågiin, jota ei muutoin olisi saatu, kun päätöksiä Årstan asemasta ei vielä ollut.

Tvärbananin olemassaolon aikana eteläistä pikaraitiotietä on suunniteltu nykyisistä linjoista erillisenä järjestelmänä, vaikka kalusto epäilemättä olisikin yhteensopivaa.
 
Takaisin
Ylös