Tukholman raitiotiet

Tänään 4.4. oli linjalla 22 (tvärbanan) SS:n A12-tyypin vaunu numero 335.
Lähdöt Alvikista kello 11.02, 12.32, 14.02 ja 15.32.
Sickla Uddesta kello 11.46, 13.16, 14.44 ja 16.16.

Vaunuista ei ollut pulaa, vaan kyseessä oli pääsiäistapahtuma. :smile:
335 selvisi hyvin päivästä ja paljon riitti reitin varrella ihmisiä kameroiden kanssa. Jokainen lähtö oli aina kaksi minuuttia normaalin vuoron jälkeen eikä koko matkalla vaunu jäänyt oikeastaan yhtään jälkeen, vaikka väkeä riitti jatkuvasti matkustamassa. Viimeisellä lähdöllä Alvikista Sicklaan, oli vaunu jäänyt noin minuutin jälkeen edellisestä.

Toivottavasti nyt Spårväg Cityn aloittaessa tällaisia saadaan lisää, ja myös muillekin linjoille.

---------- Viesti lisätty 5.4.2010 kello 0:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 4.4.2010 kello 23:59 ----------

Jaa... Oli vaunu kuitenkin ensimmäisillä vuoroilla kuulemma jäänyt jälkeen vähän enemmänkin, kun väkeä pyrki sisään likaa. Ainakin kerran oli Årstassa päästetty normaali vuoro kulkemaan vastaantulevien raiteelta ohi.
 
En nyt muista, missä ketjussa aiheesta oli puhetta...

Ainakin yksi Nockebybananin kuudesta A30-vaunuista makasi palasina Västerbergan teollisuusalueella romumetalliaitauksessa. Näky ohikulkevasta junasta oli surullinen.
 
Sitten vähän iloisempaa uutista:

SVT tietää kertoa, että Tvärbanania aiotaan jatkaa Slusseniin Katarinavägenin ja Folkkungagatania pitkin. Tästä mielestäni hieman yllättävästä ehdotuksesta odotetaan päätöstä ensi tiistaina. Samalla on tarkoitus päättää Saltsjöbananin vuorovälin tihentämisestä 10 minuuttiin ja kapasiteetin nostosta 60 prosentilla.

Kaikenkaikkiaan suunnitelmissa on yhteensä viiden miljardin kruunun satsaus Nackan ja Värmdön suunnan joukkoliikenteeseen!
 
SVT tietää kertoa, että Tvärbanania aiotaan jatkaa Slusseniin Katarinavägenin ja Folkkungagatania pitkin.

Onko tuosta jotain suunnitelmia näkyvillä jossain? Itselleni jäi epäselväksi, että miten Tvärbanan on tuossa vaihtoehdossa tarkoitus viedä nykyisestä päätepisteestä Danvikin yli. Aiemmin näkemissäni suunnitelmissa Tvärbanan yhdistetään Saltsjöbanaan ja rataosuus Slusseniin on yhteinen. Vai onko tuossa valitussa vaihtoehdossa edelleen yhteinen osuus ja sitten Tvärbanan eroaa Södermalmilla udelleen ja jatkaa katuja pitkin?
 
Onko tuosta jotain suunnitelmia näkyvillä jossain? Itselleni jäi epäselväksi, että miten Tvärbanan on tuossa vaihtoehdossa tarkoitus viedä nykyisestä päätepisteestä Danvikin yli.

Täältä saa Danvikin ratkaisusta vähän lisätietoa. ;)

Tuo reitti oli tosiaan vähän yllätys minulle. Olen kuvitellut - aivan kuten sinäkin - että rataosuuden olisi tarkoitus olla yhteinen, mutta en löytänyt mistään ajankohtaisia piirustuksia tai sepustuksia. Uskoisin sen kuitenkin tulevan edelleen olemaan yhteinen, eli myös Saltsjöbanan tulee kulkemaan yläkautta ja alareitti poistunee kokonaan käytöstä. Eli aikamoinen määrä A35-vaunuja pitää tilata, ainakin Tvärbananin pohjoiselle jatkeelle ja myös Saltsjöbananille.

Harrastajien ajankohtaista keskustelua ruotsiksi on täällä.
 
Harrastajien ajankohtaista keskustelua ruotsiksi on täällä.

Tuntuu olevan hämmennys ylinnä tuollakin. Kieltämättä aika outoa, jos nykyisestä Saltsjöbanan linjauksesta luovutaan kokonaan ja vaihdetaan selvästi hitaampaan. Joku tietysti ehdotti edelleen Saltsjöbanan muuttamista tunnelbanan standardille ja nykyisen linjan pitämistä. No, Slussenhan ollaan mylläämässä kokonaan uusiksi, eli kaipa tuohon tehtyyn valintaan joku perustelu on, raha tietysti ensimmäisenä. Aikamoinen määrä isoja junia on tulossa kadulle, jos tuo Saltsjöbanan tihennetty liikenne todella laitetaan tuolle reitille.
 
Kieltämättä aika outoa, jos nykyisestä Saltsjöbanan linjauksesta luovutaan kokonaan ja vaihdetaan selvästi hitaampaan.

Katuosuus yhdellä tai kahdella pysäkillä tuo lisää ehkä pari kolme minuuttia, Henriksdalin tunnelin kiertäminen yhden pysäkin kanssa tuo pari minuuttia lisää. Eli nykyisestä 26 minuutista välillä Slussen-Saltsjöbaden ehkä 31 minuuttiin. Jos uusilla vaunuilla ja radalla saadaan keskinopeutta nostettua, voisi onnistua ehkä vähän nipistää pois. Nykyinen keskinopeus on niinkin suuri kuin 36 km/h.

Tunnelit ovat joka tapauksessa molemmat 117 vuotiaita, yksiraiteisia, ja turvallisuuskin kai vähän niin ja näin. Uudet tunnelit olivat suunnitelmissa vuosia, mutta rahahan sen taisi ratkaista. Samalla saadaan kuitenkin pari uutta pysäkkiä palvelua lisäämään.
 
Ruotsalaiselle foorumille oli ilmaantunut linkki SL:n päätökseen ja selvityksiin Tvärbanan ja Saltsjöbanan yhdistämisestä. Ks.

https://sl.se/Upload/styrelsen/Styr...0SB%20o%20f%F6rl%E4ngning%20TVB%20Slussen.pdf

Katulinjauksen eduksi mainitaan hinnan lisäksi ennakoitavuus, kun ei tarvitse ryhtyä tunnelirakentamiseen eikä samanlaisiin ympäristölupien hakemiseen kuin vaihtoehdossa. Saltsjöbanan vuoroväliksi ehdotetaan yhdeksän junaa tunnissa (linjojen yhteisellä osuudella Slusseniin). Käsittääkseni junassa olisi ruuhka-aikaan kolme ratikkayksikköä.

Muoks: Minusta varsin mielenkiintoisia olivat esitykset muodostuvan raitiotieverkon linjastoksi paperin viimeisillä sivuilla. Sikälimikäli Slusseniin tuleva raitiotie jonain päivänä yhdistetään edelleen Spårväg Cityyn, ja siinä vaiheessa City on jo yhdistetty Lidingöbanaan, on Tukholmalla aikamoiset mahdollisuudet kehitellä linjastoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaiselle foorumille oli ilmaantunut linkki SL:n päätökseen ja selvityksiin Tvärbanan ja Saltsjöbanan yhdistämisestä.

No, jopas siinä on kaksi typerää kohtaa:

Folkungagatanin pysäkki tulee monen sadan metrin päähän Viking Linen terminaalista, näyttäisi olevan ainakin 500 metriä, kaikkine mutkineen voi olla jopa 600 m, plus vielä ärsyttävän pitkään punaisena pysyvät valot! Nuo laivamatkustajat tuntien kävely Slussenille tulee jatkumaan ellei tuota pysäkkiä erikseen aleta mainostamaan.

Toinen iso miinus on helposti korjattavissa, jos sellainen moka oikeasti tehdään. Nimittäin pikaisesti selaamalla minulle jäi käsitys, että Tvärbanan tulisi olemaan se, joka Slusseniin jatkaa, ja siihen pitäisi näin ollen vaihtaa Saltsjöbananista. Onhan tämä tietenkin Hammarbystä Slusseniin kulkeville plussaa. Mutta entäs ne nykyiset Saltsjöbananin käyttäjät? :confused:
 
N
Nimittäin pikaisesti selaamalla minulle jäi käsitys, että Tvärbanan tulisi olemaan se, joka Slusseniin jatkaa, ja siihen pitäisi näin ollen vaihtaa Saltsjöbananista. Onhan tämä tietenkin Hammarbystä Slusseniin kulkeville plussaa. Mutta entäs ne nykyiset Saltsjöbananin käyttäjät? :confused:

Ks. nuo em. linjastokaaviot PDF:n lopussa. Kyllä kaikki Saltsjöbananin linjat menevät edelleen Slusseniin. Kaaviossa oli sitten lisäksi useampi linja nykyisellä Tvärbananilla, joista yksi päättyy Slusseniin ja yksi Saltsjö-Järlaan, eli siis ajatuksena on ajaa myös vaunuja nykyiseltä Tvärbananilta Saltsjöbadenia kohti.
 
Ks. nuo em. linjastokaaviot PDF:n lopussa. Kyllä kaikki Saltsjöbananin linjat menevät edelleen Slusseniin. Kaaviossa oli sitten lisäksi useampi linja nykyisellä Tvärbananilla, joista yksi päättyy Slusseniin ja yksi Saltsjö-Järlaan, eli siis ajatuksena on ajaa myös vaunuja nykyiseltä Tvärbananilta Saltsjöbadenia kohti.

Ah.. Näinhän se tietysti on! Kiitos korjaamisesta! Olihan toki jo puhetta siitä yhdeksästä vuorosta tunnissa, joten väkisinhän molemmat tulee menemään Slusseniin saakka.

Jatkosta keskustaan on jo ollut vähän juttua mediassakin, ja tyhmäähän se olisi olla jatkamatta, kun katukelpoisia vaunuja Saltsjöbananille saadaan. Nackassa vaihdoton yhteys myös siniselle tunnelbanalinjalle ja lähijuniin on varmaan ihan toivottu asia. Uskon, että asia nousee taas otsikoihin melko piankin nykyisen projektin edetessä. Ilmeisesti alareitti halutaan kuitenkin säilyttää Slussenin pääteasemana niille vaunuille, jotka eivät tule jatkamaan Slussenista eteenpäin. Tämä olisi ihan järkevää.
 
Jatkosta keskustaan on jo ollut vähän juttua mediassakin, ja tyhmäähän se olisi olla jatkamatta, kun katukelpoisia vaunuja Saltsjöbananille saadaan.

Ruotsalaisella forumilla oli tästä jotain kritiikkiä tyyliin, että Tvärbanan lakkaa olemasta Tvär, kun yhteys vedetään säteittäisen linjan tapaan keskustaan. Mielestäni tuo on aika keinotekoinen argumentti, kun poikittaisyhteydet eivät tästä ainakaan heikkene, ja uusia tarpeellisia raideyhteyksiä syntyy. Linjastonhan voi sitten rukata tarvittaessa siten, että poikittaisyhteys on eroteltu säteittäisestä, jos tuo nyt on jotenkin tarpeellista.

Nackassa vaihdoton yhteys myös siniselle tunnelbanalinjalle ja lähijuniin on varmaan ihan toivottu asia. Uskon, että asia nousee taas otsikoihin melko piankin nykyisen projektin edetessä. Ilmeisesti alareitti halutaan kuitenkin säilyttää Slussenin pääteasemana niille vaunuille, jotka eivät tule jatkamaan Slussenista eteenpäin. Tämä olisi ihan järkevää.

Kaikki ilmeisesti riippuu Slussenin uudelleen rakentamisesta ja sen rahoittamisesta tehtävästä lopullisesta päätöksestä. Itse olin ollut siinä käsityksessä, että asia on jo ratkaistu Sir Norman Fosterin konttorin tekemän suunnitelman hyväksi, mutta vissiin rahoitus ja aikataulu eivät olekaan selvillä. Saltsjöbananin suunnitelmassa pistää silmään se, ettö Värmdövägenin laittaminen tunneliin nykyisen rautatietunnelin paikalle on edellytyksenä raitiotieremontin/rakentamisen aloittamiselle. Eli aika isojen tietyömaiden toteutumisen takana on koko homma. Täytynee luottaa siihen, että kumipyöräliikenteeseen panostetaan.

Ihan raitioteistä riippumatta soisi Slussenin toteutuvan mahd. nopeasti. Minusta Fosterin suunnitelma näytti hyvältä, ja nykyinen Slussen on aivan hirviä. Muistan jopa katsoneeni sitä vaahtosammuttimen kokoisena ensimmäisellä ulkomaanmatkallani joskus kauan sitten ja ihmetelleeni, että miten kenenkään päähän on voinut tulla rakentaa moinen. Taisin olla aikalailla maalta. Epäilin voimakkaasti, että meitin turistibussi katoaa rakennelman syövereihin lopullisesti.
 
Ruotsalaisella forumilla oli tästä jotain kritiikkiä tyyliin, että Tvärbanan lakkaa olemasta Tvär, kun yhteys vedetään säteittäisen linjan tapaan keskustaan.

Ei tässä kaupungissa. Tvärbana on synonyymi ratikalle ja Spårväg Citykin oli alunperin nimeltään Tvärbana City. :D

Kaikki ilmeisesti riippuu Slussenin uudelleen rakentamisesta ja sen rahoittamisesta tehtävästä lopullisesta päätöksestä.

Slussenin suunnitelmaa päätettiin juuri hieman muuttaa, koska näkymän menetyksestä Gamla staniin tehtiin niin paljon valituksia. Alun perinkin voittajasuunnitelmaan tehtiin jo paljon muutoksia, joista ei pidetty. En ole vielä ehtinyt seurata tarkemmin, miten asian nyt tulee käymään. Joka tapauksessa jostain on pakko aloittaa, koska nyky-Slussen hajoaa täysin käsiin ja on muutenkin täysi fiasko.
 
Takaisin
Ylös