Tukholman raitiotiet

Ei tässä kaupungissa. Tvärbana on synonyymi ratikalle ja Spårväg Citykin oli alunperin nimeltään Tvärbana City. :D

Tällä periaatteella Helsingissä saattaa mennä parin vuoskymmenen kuluttua kasa Jokereita ympäriinsä, jos ratikoita aletaan Jokerin jälkeen nopeuttaa linja kerrallaan.

No, mikä siinä. Joku nimihän asioilla pitää olla.
 
Tällä periaatteella Helsingissä saattaa mennä parin vuoskymmenen kuluttua kasa Jokereita ympäriinsä, jos ratikoita aletaan Jokerin jälkeen nopeuttaa linja kerrallaan.

Näin on. Ainakin nyt tuntuu, että iso osa pitää jo pikaraitiotie-sanaa jonkinlaisena hirviönä ja vastustaa sitä vain siksi, etta jotain ratikkasuunnitelmaa kutsutaan pikaratikaksi eikä metroksi tai joksikin muuksi, josta tulee mielikuva nopeasta ja häiriöttömästä joukkoliikenteestä. Tuolle sitten on vastapainoksi kaveri katuratikka, mutta sekään ei ole ihmisiä miellyttävä, koska se yhdistetään Helsingin mateleviin, koliseviin ja hajoileviin raitiovaunuihin, jonka radat pääsee kuka tahansa tukkimaan ilman mitään kummoista rangaistusta. Siksi Jokeri voisikin tulevaisuudessa toimia piilonimenä tulevaisuuden hankkeille, Laajasalolle, nopeille keskustalinjoille jne.

Eli vaikka itse en tykkääkään Jokeri-nimestä, niin jos se vaan voidaan yhdistää laadukkaaseen raitioliikenteeseen tulevaisuudessa (muutenkin kuin Jokeri-valoilla), niin mikäpäs siinä, kaikki pikaratikat jokereiksi vain: Laajasalon Jokeri, keskustan Jokerit, Kehä-Jokeri (nykyinen jokeri), Östersundomin Jokeri...
 
Jos muistetaan, että Jokeri nimi alunperin on lyhennys sanoista Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi, niin ei siinä noita muita linjoja varten ole väärin kuin tavu KE. Kun tehdään säteittäisiä linjoja, niin ne sitten varmaan olisivat Josäreitä ;)
 
Jos muistetaan, että Jokeri nimi alunperin on lyhennys sanoista Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi, niin ei siinä noita muita linjoja varten ole väärin kuin tavu KE.

Tai vaihdetaan ke-tavu sanaan kehittävä ja ensimmäinen sana muotoon joukkoliikennettä.

Ruotsissa tuota poikittaista tvär-sanaa ei noin helposti muutetakaan, joten ei ihme, että se poistui kokonaan ainakin keskustaratikan suunnitelmista. Vielähän se kummittelee pohjoislenkin nimessä ja Kistan ratikan nimessä, vaikka tuo Kista ei ainakaan ole poikittainen ja nykybaanan pohjoisjatke tekee Slussenin jatkeen kanssa linjan muodosta 360 astetta pyörähtävän spiraalin.
 
Dagens Nyheter kertoo tänään Spårväg Citystä.

Jutussa kerrotaan, että aiemmin on päätetty ottaa linjalle vaunuja Haagista käytettynä, mutta nyt aikeissa onkin lainata vaunuja Norrköpingistä ja Frankfurtista siksi aikaa kunnes kuusi uuden uutta vaunua saapuu linjalle. Haagin vaunut sen sijoitetaankin sen sijaan Tvärbananille, sillä keskustan kurvit on osoittautuneet näille liian tiukoiksi.

Haagin vaunut tulevat RijnGouweLijn´ilta, joka on ensimmäinen "tram-train" -projekti Hollannissa. Vaunut ovat samoja A32-vaunuja kuin Tvärbanalla. Alun perin ne oli tarkoitettu Tukholmaan linjoille 12 ja 22. Näin tietää Wiki en minä.

Hollannin A32-vaunuja ei koskaan ollut rakennettu Tukholmaa varten. Mutta kun SL:llä oli vaunutyyppiä varten huomattavan laaja optio, oli sama vaunutyyppi helposti hankittavissa Hollantiin. Voi olla, että SL myi osan osto-optiostaan A32-sarjaan hollantilaisille.

Hollannissa vaunut ovat olleet Haagin liikennelaitoksen HTM:n omistuksessa, mutta niitä ei ole koskaan käytetty Haagissa, vaan Goudan ja Alphen aan den Rijnin välisellä rautatiellä valtionrautateiden NS:n liikenteessä. Tarkoitus oli kehittää tästä liikenteestä tram-train-periaatteen mukaisesti osa kaavailtua mutta toistaiseksi toteutumatta jäänyttä Leidenin raitiotietä. Vaunut kuitenkin korvattiin viime joulukuun puolivälissä NS:n normaalilla rautatiekalustolla, raitiovaunuja tulee radalle takaisin todennäköisimmin aikaisintaan duoraitiotieprojektin toteutuessa.

Ominaisuuksiltaan vaunut ovat tosiaan lähes identtisiä tukholmalaisten kanssa, mutta käsittääkseni käytetty sähköjärjestelmä on kuitenkin ollut Alankomaiden rataverkolle tyypillinen 1500 V tasavirta.

Goudan-Alphenin raitiovaunujen lisäksi myös Houtenin pendeliraitiolinjan (joka oli toiminnassa muutaman vuoden kuluneella vuosikymmenellä) vaunut olivat Haagin liikennelaitoksen omistuksessa. Tämäkään linja ei kuitenkaan koskaan ollut Haagin raitioteiden osa.

T&UT no. 870 tietää kertoa, että SL on hankkinut viisi näistä kuudesta "Hollannin A32" -vaunusta.
 
SS eli Stockholms Spårvägar AB on siis Ruotsin Raitiotieseuran (SSS) yhtiö joka on aikoinaan perustettu Djurgårdenin museolinjan liikennöintiä varten. Alkuvaiheessa (2010-2013) yhtiö vastaa myös Sergelin torin ja Djurgårdenin välisestä vakinaisesta raitioliikenteestä, jonka jälkeen vasta mainittu liikenne kilpailutetaan ja siirretään kaupallisten toimijoiden vastuulle.
 
Eilen sattui Tvärbananin varikon yhdestä avonaisesta ovesta pistämään silmään RijnGouweLijnin siniharmaakeltainen vaunu. Vaunun numeroa en nähnyt enkä muita vaunuja.
 
Raitioliikenteen uuteen alkuun Tukholman keskustassa ei ole enää kuin kymmenen päivää. Koe- ja testiajoja on suoritettu muutaman viikon ajan ja nyt jo tuntuu siltä, ettei liikennettä koskaan oltaisi lopetettukaan.

Norrköpingiläinen ja frankfurtilainen:
 

Liitetiedostot

  • P1050535_p.JPG
    P1050535_p.JPG
    88.8 KB · Lukukerrat: 179
  • P1050562_p.JPG
    P1050562_p.JPG
    95.2 KB · Lukukerrat: 186
Onko se frankfurtilainen U-Bahn käyttöä varten tarkoitettu kun se on näköjään 2-suuntavaunu ja ovet korkeammalla?

t. Rainer

On. Vaunu on Bombardierin Flexity Swift korkealla lattialla linjalta U5. Vaunuja on toimitettu Frankfurtiin vuodesta 2008 ja tullaan toimittamaan vielä vuoteen 2015 saakka. Syynä valtavalle tilaukselle on ymmärtääkseni linjan U3 (ja U4?) muuttaminen samalle standardille kuin U5. Sen vuoksi ylimääräisiä kai lainaan löytyy.
 
On. Vaunu on Bombardierin Flexity Swift korkealla lattialla linjalta U5. Vaunuja on toimitettu Frankfurtiin vuodesta 2008 ja tullaan toimittamaan vielä vuoteen 2015 saakka. Syynä valtavalle tilaukselle on ymmärtääkseni linjan U3 (ja U4?) muuttaminen samalle standardille kuin U5. Sen vuoksi ylimääräisiä kai lainaan löytyy.

Oletko varma? Kuvassa näyttäisi olevan vaunu tyyppiä S, eli Flexity Classic Frankfurtin klassisille raitiovaunulinjoille. Ensimmäinen vaunu tuli ajoon 2003 ja yhteensä niitä on 65. Alkuperäisesti vaunuja piti tilata 60 mutta Frankfurtin ensimmäisen sarjan matalattiavaunut tyyppiä R eivät ole olleet järin luotettavia, joten päätettiin tilata 5 "varalle".

Vaunut, joista sinä puhut näyttäisivät olevan U-Bahnille tarkoitetut tyypiltään U5-25 ja U5-50.

http://de.wikipedia.org/wiki/U5-Triebwagen
 
Oletko varma? Kuvassa näyttäisi olevan vaunu tyyppiä S, eli Flexity Classic Frankfurtin klassisille raitiovaunulinjoille.

Jaa, näinhän se taitaakin olla. Meni vaunut ja sen myötä koko homma sekaisin. :)
Kiitos korjauksesta.

Tuo Flexity Classichan on siis oikein. Eli ei ole U-bahn-vaunuja vaan ihan tavallisia. U5:n vaunut Frankfurtissa on paljon raskaampaa tekoa.
 
Nyt menee pahasti ohi alkuperäisaiheesta, mutta kuitenkin:

U5-vaunuilla korvataan Frankfurtin U-Bahnilta sekä U2-kalusto että Ptb-vaunut. Jälkimmäiset ovat alkuperäisiä katuraitiotien vaunuja, jotka on sittemmin muutettu tunnelikäyttöön. Myös katuraitioteiden kalusto on Frankfurtissa yksinomaan kaksisuuntavaunuista koostuva nykyisin.

U-Bahnin tulevan standardin mukaisia ratoja Frankfurtissa ovat tällä hetkellä linjat U1 - U3 (ns. A-rata). Muiden U-linjojen laiturit muutetaan vähitellen vastaavalle standardille (870 mm). Linja U5 on kulkee pitkälti kadulla, joten siellä joudutaan tekemään huomattavat muutostyöt katupysäkkejä korotettaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös