Sivu 3 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/173

Viestiketju: Tukholman raitiotiet

  1. #31

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ei tässä kaupungissa. Tvärbana on synonyymi ratikalle ja Spårväg Citykin oli alunperin nimeltään Tvärbana City.
    Tällä periaatteella Helsingissä saattaa mennä parin vuoskymmenen kuluttua kasa Jokereita ympäriinsä, jos ratikoita aletaan Jokerin jälkeen nopeuttaa linja kerrallaan.

    No, mikä siinä. Joku nimihän asioilla pitää olla.

  2. #32

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Tällä periaatteella Helsingissä saattaa mennä parin vuoskymmenen kuluttua kasa Jokereita ympäriinsä, jos ratikoita aletaan Jokerin jälkeen nopeuttaa linja kerrallaan.
    Näin on. Ainakin nyt tuntuu, että iso osa pitää jo pikaraitiotie-sanaa jonkinlaisena hirviönä ja vastustaa sitä vain siksi, etta jotain ratikkasuunnitelmaa kutsutaan pikaratikaksi eikä metroksi tai joksikin muuksi, josta tulee mielikuva nopeasta ja häiriöttömästä joukkoliikenteestä. Tuolle sitten on vastapainoksi kaveri katuratikka, mutta sekään ei ole ihmisiä miellyttävä, koska se yhdistetään Helsingin mateleviin, koliseviin ja hajoileviin raitiovaunuihin, jonka radat pääsee kuka tahansa tukkimaan ilman mitään kummoista rangaistusta. Siksi Jokeri voisikin tulevaisuudessa toimia piilonimenä tulevaisuuden hankkeille, Laajasalolle, nopeille keskustalinjoille jne.

    Eli vaikka itse en tykkääkään Jokeri-nimestä, niin jos se vaan voidaan yhdistää laadukkaaseen raitioliikenteeseen tulevaisuudessa (muutenkin kuin Jokeri-valoilla), niin mikäpäs siinä, kaikki pikaratikat jokereiksi vain: Laajasalon Jokeri, keskustan Jokerit, Kehä-Jokeri (nykyinen jokeri), Östersundomin Jokeri...

  3. #33
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Jos muistetaan, että Jokeri nimi alunperin on lyhennys sanoista Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi, niin ei siinä noita muita linjoja varten ole väärin kuin tavu KE. Kun tehdään säteittäisiä linjoja, niin ne sitten varmaan olisivat Josäreitä

  4. #34

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Jos muistetaan, että Jokeri nimi alunperin on lyhennys sanoista Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi, niin ei siinä noita muita linjoja varten ole väärin kuin tavu KE.
    Tai vaihdetaan ke-tavu sanaan kehittävä ja ensimmäinen sana muotoon joukkoliikennettä.

    Ruotsissa tuota poikittaista tvär-sanaa ei noin helposti muutetakaan, joten ei ihme, että se poistui kokonaan ainakin keskustaratikan suunnitelmista. Vielähän se kummittelee pohjoislenkin nimessä ja Kistan ratikan nimessä, vaikka tuo Kista ei ainakaan ole poikittainen ja nykybaanan pohjoisjatke tekee Slussenin jatkeen kanssa linjan muodosta 360 astetta pyörähtävän spiraalin.

  5. #35

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Sikälimikäli Slusseniin tuleva raitiotie jonain päivänä yhdistetään edelleen Spårväg Cityyn, ja siinä vaiheessa City on jo yhdistetty Lidingöbanaan, on Tukholmalla aikamoiset mahdollisuudet kehitellä linjastoa.
    Ja siitähän oli jo vähän asiaa SVT:n uutisissa.

  6. #36
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Dagens Nyheter kertoo tänään Spårväg Citystä.

    Jutussa kerrotaan, että aiemmin on päätetty ottaa linjalle vaunuja Haagista käytettynä, mutta nyt aikeissa onkin lainata vaunuja Norrköpingistä ja Frankfurtista siksi aikaa kunnes kuusi uuden uutta vaunua saapuu linjalle. Haagin vaunut sen sijoitetaankin sen sijaan Tvärbananille, sillä keskustan kurvit on osoittautuneet näille liian tiukoiksi.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Haagin vaunut tulevat RijnGouweLijn´ilta, joka on ensimmäinen "tram-train" -projekti Hollannissa. Vaunut ovat samoja A32-vaunuja kuin Tvärbanalla. Alun perin ne oli tarkoitettu Tukholmaan linjoille 12 ja 22. Näin tietää Wiki en minä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Hollannin A32-vaunuja ei koskaan ollut rakennettu Tukholmaa varten. Mutta kun SL:llä oli vaunutyyppiä varten huomattavan laaja optio, oli sama vaunutyyppi helposti hankittavissa Hollantiin. Voi olla, että SL myi osan osto-optiostaan A32-sarjaan hollantilaisille.

    Hollannissa vaunut ovat olleet Haagin liikennelaitoksen HTM:n omistuksessa, mutta niitä ei ole koskaan käytetty Haagissa, vaan Goudan ja Alphen aan den Rijnin välisellä rautatiellä valtionrautateiden NS:n liikenteessä. Tarkoitus oli kehittää tästä liikenteestä tram-train-periaatteen mukaisesti osa kaavailtua mutta toistaiseksi toteutumatta jäänyttä Leidenin raitiotietä. Vaunut kuitenkin korvattiin viime joulukuun puolivälissä NS:n normaalilla rautatiekalustolla, raitiovaunuja tulee radalle takaisin todennäköisimmin aikaisintaan duoraitiotieprojektin toteutuessa.

    Ominaisuuksiltaan vaunut ovat tosiaan lähes identtisiä tukholmalaisten kanssa, mutta käsittääkseni käytetty sähköjärjestelmä on kuitenkin ollut Alankomaiden rataverkolle tyypillinen 1500 V tasavirta.

    Goudan-Alphenin raitiovaunujen lisäksi myös Houtenin pendeliraitiolinjan (joka oli toiminnassa muutaman vuoden kuluneella vuosikymmenellä) vaunut olivat Haagin liikennelaitoksen omistuksessa. Tämäkään linja ei kuitenkaan koskaan ollut Haagin raitioteiden osa.
    T&UT no. 870 tietää kertoa, että SL on hankkinut viisi näistä kuudesta "Hollannin A32" -vaunusta.

  7. #37
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    SS, AB Stockholms Spårvägar
    Yhtiön uusi sivusto

  8. #38
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    SS eli Stockholms Spårvägar AB on siis Ruotsin Raitiotieseuran (SSS) yhtiö joka on aikoinaan perustettu Djurgårdenin museolinjan liikennöintiä varten. Alkuvaiheessa (2010-2013) yhtiö vastaa myös Sergelin torin ja Djurgårdenin välisestä vakinaisesta raitioliikenteestä, jonka jälkeen vasta mainittu liikenne kilpailutetaan ja siirretään kaupallisten toimijoiden vastuulle.
    terveisin
    JE

  9. #39

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Eilen sattui Tvärbananin varikon yhdestä avonaisesta ovesta pistämään silmään RijnGouweLijnin siniharmaakeltainen vaunu. Vaunun numeroa en nähnyt enkä muita vaunuja.

  10. #40

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Raitioliikenteen uuteen alkuun Tukholman keskustassa ei ole enää kuin kymmenen päivää. Koe- ja testiajoja on suoritettu muutaman viikon ajan ja nyt jo tuntuu siltä, ettei liikennettä koskaan oltaisi lopetettukaan.

    Norrköpingiläinen ja frankfurtilainen:
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat   

  11. #41

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Norrköpingiläinen ja frankfurtilainen:
    Onko se frankfurtilainen U-Bahn käyttöä varten tarkoitettu kun se on näköjään 2-suuntavaunu ja ovet korkeammalla?

    t. Rainer

  12. #42

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko se frankfurtilainen U-Bahn käyttöä varten tarkoitettu kun se on näköjään 2-suuntavaunu ja ovet korkeammalla?

    t. Rainer
    On. Vaunu on Bombardierin Flexity Swift korkealla lattialla linjalta U5. Vaunuja on toimitettu Frankfurtiin vuodesta 2008 ja tullaan toimittamaan vielä vuoteen 2015 saakka. Syynä valtavalle tilaukselle on ymmärtääkseni linjan U3 (ja U4?) muuttaminen samalle standardille kuin U5. Sen vuoksi ylimääräisiä kai lainaan löytyy.

  13. #43
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    On. Vaunu on Bombardierin Flexity Swift korkealla lattialla linjalta U5. Vaunuja on toimitettu Frankfurtiin vuodesta 2008 ja tullaan toimittamaan vielä vuoteen 2015 saakka. Syynä valtavalle tilaukselle on ymmärtääkseni linjan U3 (ja U4?) muuttaminen samalle standardille kuin U5. Sen vuoksi ylimääräisiä kai lainaan löytyy.
    Oletko varma? Kuvassa näyttäisi olevan vaunu tyyppiä S, eli Flexity Classic Frankfurtin klassisille raitiovaunulinjoille. Ensimmäinen vaunu tuli ajoon 2003 ja yhteensä niitä on 65. Alkuperäisesti vaunuja piti tilata 60 mutta Frankfurtin ensimmäisen sarjan matalattiavaunut tyyppiä R eivät ole olleet järin luotettavia, joten päätettiin tilata 5 "varalle".

    Vaunut, joista sinä puhut näyttäisivät olevan U-Bahnille tarkoitetut tyypiltään U5-25 ja U5-50.

    http://de.wikipedia.org/wiki/U5-Triebwagen

  14. #44

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    Oletko varma? Kuvassa näyttäisi olevan vaunu tyyppiä S, eli Flexity Classic Frankfurtin klassisille raitiovaunulinjoille.
    Jaa, näinhän se taitaakin olla. Meni vaunut ja sen myötä koko homma sekaisin.
    Kiitos korjauksesta.

    Tuo Flexity Classichan on siis oikein. Eli ei ole U-bahn-vaunuja vaan ihan tavallisia. U5:n vaunut Frankfurtissa on paljon raskaampaa tekoa.

  15. #45
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Nyt menee pahasti ohi alkuperäisaiheesta, mutta kuitenkin:

    U5-vaunuilla korvataan Frankfurtin U-Bahnilta sekä U2-kalusto että Ptb-vaunut. Jälkimmäiset ovat alkuperäisiä katuraitiotien vaunuja, jotka on sittemmin muutettu tunnelikäyttöön. Myös katuraitioteiden kalusto on Frankfurtissa yksinomaan kaksisuuntavaunuista koostuva nykyisin.

    U-Bahnin tulevan standardin mukaisia ratoja Frankfurtissa ovat tällä hetkellä linjat U1 - U3 (ns. A-rata). Muiden U-linjojen laiturit muutetaan vähitellen vastaavalle standardille (870 mm). Linja U5 on kulkee pitkälti kadulla, joten siellä joudutaan tekemään huomattavat muutostyöt katupysäkkejä korotettaessa.
    Viimeisin muokkaaja JE; 13.08.2010 kello 23:25.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. Norrköpingin raitiotiet
    kirjoittanut Resiina foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 18.07.2011, 20:21
  2. Münchenin raitiotiet
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.04.2010, 22:43
  3. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  4. Washington DC:n raitiotiet
    kirjoittanut EmilB foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 23.03.2009, 23:33
  5. Dublinin raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 03.05.2008, 13:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •