Sivu 5 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/173

Viestiketju: Tukholman raitiotiet

  1. #61

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Alkupuolen 80-luku oli nimenomaisesti se, jota vaunut minusta muistuttavat. Lisäisin Danielin listaan vielä Ritari Ässän ja KITT-auton; Spårväg Cityn vaunut voisivat hyvinkin olla KITT:in kiskoilla kulkevia serkkuja.
    Sanos muuta. Toinen mielleyhtymä jonka ne herättää ovat sen ajan Formula 1 -talli Lotuksen väritys. Tallin pääsponsori oli tupakkamerkki John Player's Special ja autot oli maalattu tupakka-askin värisiksi. Ne olivat mustia kultaisin reunuksin. Lotuksia pidettiin sihen aikaan tyylikkäimpinä kilpa-autona. Olin itse 1980-luvun alussa tyhmyyttäni ruvennut polttamaan ja todelliseksi maailmanmieheksi sitä tunsi itsensä jos sai joltain ulkomaanmatkalta tuliaisiksi hankittua kyseistä tupakkamerkkiä jossa nimenomaan rasia oli se tärkein.

    t. Rainer

  2. #62

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Musta-kultainen... Tai kyllä se tietääkseni ainakin ihan sysimustaksi on tarkoitettu.

    Mielestäni vaihtoehdoista paras väritys ja myös todella tyylikäs. Mutta olisin silti toivonut yksinkertaista SL:n vaaleansini-vaaleanharmaata.

  3. #63

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Alkupuolen 80-luku oli nimenomaisesti se, jota vaunut minusta muistuttavat. Lisäisin Danielin listaan vielä Ritari Ässän ja KITT-auton; Spårväg Cityn vaunut voisivat hyvinkin olla KITT:in kiskoilla kulkevia serkkuja.
    Ja tuo katselusuunnan mukaan muuttuva helmiäisväri on ERITTÄIN kasaria.

  4. #64

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ja tuo katselusuunnan mukaan muuttuva helmiäisväri on ERITTÄIN kasaria.
    Ilmeisesti olen jo sen verran ikääntynyt, että sana kasari on minulle vieras kirjoittajien sanonnassa ja wikipedia ilmoittaa sen näin:
    Kasari on kattilan tyyppinen syvä, yleensä pienehkö ja pitkäkahvainen keittoastia

    Mielestäni väritys on kyllä onnistunut valinta. Kerrankin jotain arvokasta.

    Helsingin vaunuissakin on käytetty montaa eri vihreää ja varioitten tummempi vihreä on kyllä arvokkaampi.
    Avoperävaunun tummempi väri taitaa olla myös alkuperäistä vihreää.
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 27.08.2010 kello 08:59. Syy: Lisäys

  5. #65

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Jusa, kasari tarkoittaa tässä tilanteessa kahdeksankymmenlukua (siis 1980-lukua)

    Kuvista päätellen pohjaväri on metallihohtoinen musta joka katselukulman vaihtuessa muistuttaa erittäin tummaa ruskeata, ja kullankeltaiset juovat lisänä tuovat mieleeni tummapaahtoisen kahvin (espresso?).

    Muistaakseni metallihohtomaalit olivat 80-luvun alkupuolella erittäin kova saan autojen maalauksessa.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  6. #66
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sanos muuta. Toinen mielleyhtymä jonka ne herättää ovat sen ajan Formula 1 -talli Lotuksen väritys. Tallin pääsponsori oli tupakkamerkki John Player's Special ja autot oli maalattu tupakka-askin värisiksi. Ne olivat mustia kultaisin reunuksin. Lotuksia pidettiin sihen aikaan tyylikkäimpinä kilpa-autona.
    Paljasta tässä itseni autourheilufaniksi vaikken muuten autoilusta perustakaan ja totean, että Lotusten musta-kultainen JPS-värityshän tuli tallin F1 autoihin jo 70-luvun alussa. Tästä huolimatta samankaltaisuus 70- ja 80-lukujen Lotusten ja Spårväg Cityn vaunujen välillä on hämmästyttävä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Helsingin vaunuissakin on käytetty montaa eri vihreää ja varioitten tummempi vihreä on kyllä arvokkaampi.
    Nyt menään jo aiheen ohi ja pahasti, mutta kuitenkin... onko varioiden vihreä tummempi kuin nivelien (ja muiden esivarioiden)? Koska minun silmääni varioiden sävy on itseasiassa vaaleampi (ja enemmän turkoosiin vivahtava) kuin nivelten. Tästä johtuen varioiden väritys näyttää minun silmääni vähemmän arvokkaalta kuin vanhempien helsinkiläisvaunujen. No, ehkä tässä tapauksessa vika on joko silmissäni tai niiden takana...

  7. #67

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    onko varioiden vihreä tummempi kuin nivelien (ja muiden esivarioiden)?
    Hitusen saattaa olla, mutta värisävy todella on selkeästi lyhyempien aallonpituuksien suuntaan eli Vario sinisempi ja Nr1/2 keltaisempi. Maalaus taitaa myös olla Varioissa paljon kiiltävämpi, mikä saattaa tehdä vaikutelmaa vaaleammaksi. Toisaalta ikkunoiden tumma maalaus tekee illuusion, että vihreäkin olisi tummempi, jollei värejä vertaa vierekkäin.

    Kotoa varmaan löytyisi parempiakin valokuvia, mutta pikaisella googletuksella löytyi tällaiset:

    http://funini.com/train/finland/tram201/08.html

    Ylläolevasta Nr1:stä ei kylkeä kannata katsoa, koska se jää varjoon, mutta nokasta värejä pystyy vertaamaan.

    Nämä kaksi on myös selkeästi otettu samassa paikassa samoissa valaistusolosuhteissa:

    http://funini.com/train/finland/tram201/00.html
    http://funini.com/train/finland/tram31/00.html

  8. #68

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Nyt menään jo aiheen ohi ja pahasti, mutta kuitenkin... onko varioiden vihreä tummempi kuin nivelien (ja muiden esivarioiden)?
    Tuosta

    http://raitio.org/news/uukuva10_2/hkl209_2804.jpg

    voinee yrittää vertailla. Molemmista väreistä tosin taitaa olla liikenteessä kaikenlaisia haalistumisen asteita. Puhtaasti värinä itseäkin ehkä miellyttää vanha vihreä enemmän, mutta ymmärrän kyllä, miksi muotoilija ei laittanut sitä Varion kylkeen. Uusi väri jotensakin sopii Varion muotojen kanssa paremmin. Olen muotoilijan kanssa samaa mieltä siitäkin, että keltaisen joutaisi poistaa kokonaan. Varioiden jälkikäteen lisätty raita on ruma ja turha.

    Mitä enemmän Spårväg Cityn vaunujen kuvia katselee, sitä rumemmilta ne minusta näyttävät. En vissiin osaa arvostaa kasariformulaestetiikkaa, kun kullanväriset raidat ja kiiltävä epämusta ovat minusta öklöjä. Helsingin mainos-mannejen eri teippauksista olisi voinut johtaa montakin paremmin toimivaa väriyhdistelmää.

  9. #69

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Vanha juttu, mutta en ole tätä täällä nähnyt ja törmäsin taannoin. Tukholmassa oli pari vuotta sitten jonkinlainen suunnittelukilpailu ratikasta, aika hurjan näköinen kaksikerroskonsepti: http://trendsupdates.com/stockholm%E...eam-transport/

    Loppuis ainakin se rutina ettei ole tarpeeksi istumapaikkoja .

  10. #70
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Vanha juttu, mutta en ole tätä täällä nähnyt ja törmäsin taannoin. Tukholmassa oli pari vuotta sitten jonkinlainen suunnittelukilpailu ratikasta, aika hurjan näköinen kaksikerroskonsepti: http://trendsupdates.com/stockholm%E...eam-transport/
    Eikä taaskaan mitään uutta auringon alla! 2-kerrosratikoita oli aikanaan runsaasti Lontoossa ja nykyään Hong Kongissa. Esteettömyyden ja liikenteen nopeuden arvostuksen aikana niin ulkoisten kuin sisäistenkin portaiden pois jättämien ja ovien määrän lisääminen ovat suosiossa. 2-kerrosratkaisut toimivat paikallisjunaliikenteessä, jossa pysäkkiajat eivät ole kriittisiä ja kokonaismatka-ajat sitä luokkaa, että on aikaa kivuta portaita junan sisällä. Mutta ratikoissa ja metroissa 1-kerroksisuus on optimaalinen ratkaisu ja kapasiteettilisä per pituusmetri haetaan seisomapaikoilla (viittaan Singaporen ennätyskapasiteettiin 72.000 hlö/h, 1-kerroksisessa junassa lähes pelkästään seisomapaikkoja).

    Ja onneksi en joudu vastaamaan tuon designin suunnittelusta täyttämään törmäyslujuusvaatimuksia. Kyllä siinä lasi helisee kun ritilärakenne kolisee.

    Antero

  11. #71

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikä taaskaan mitään uutta auringon alla! 2-kerrosratikoita oli aikanaan runsaasti Lontoossa ja nykyään Hong Kongissa. Esteettömyyden ja liikenteen nopeuden arvostuksen aikana niin ulkoisten kuin sisäistenkin portaiden pois jättämien ja ovien määrän lisääminen ovat suosiossa.
    Olisikohan tuo futuristinen kaksikerrosvaunu ollut tarkoitettu matkailijoiden sightseeing-ratikaksi tms?

    t. Rainer

  12. #72

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikä taaskaan mitään uutta auringon alla! 2-kerrosratikoita oli aikanaan runsaasti Lontoossa ja nykyään Hong Kongissa. Esteettömyyden ja liikenteen nopeuden arvostuksen aikana niin ulkoisten kuin sisäistenkin portaiden pois jättämien ja ovien määrän lisääminen ovat suosiossa. 2-kerrosratkaisut toimivat paikallisjunaliikenteessä, jossa pysäkkiajat eivät ole kriittisiä ja kokonaismatka-ajat sitä luokkaa, että on aikaa kivuta portaita junan sisällä.
    Tuossa on esteettömyyteen ilmeisesti sellainen ajatus että alaosassa ei juurikaan ole penkkejä, eli lastenvaunut ja lyhyemmän matkan seisten matkustavat on siellä. Mikä ei ole välttämättä edes ihan tyhmä idea sopivilla reiteillä, pidempään matkustavat voi sitten kavuta ylös istumaan.

    Mitä tulee pysäkkitoimintoihin, niin ihan kuin tuossa kuvassa olisi toisessa kerroksessa ovet, kaksikerrospysäkkejä?

  13. #73
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mitä tulee pysäkkitoimintoihin, niin ihan kuin tuossa kuvassa olisi toisessa kerroksessa ovet, kaksikerrospysäkkejä?
    Nimenomaan juuri niitä! Tuo kaksikerrossuunnitelma ja kaksi maltillisempaa suunnitelmaa kyseisestä kilpailusta olivat esillä Tukholman Spårvägsmuseetissa kun kävin siellä muutama vuosi sitten ja siellä oli myös esimerkkikuva kaksikerrosvaunun kanssa yhteensopivasta kaksikerrospysäkistä. Minulla saattaa olla jossain tallella muutama kuvakin jotka otin vaunujen pienoismalleista jos jotakuta kiinnostaa...

  14. #74

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    esimerkkikuva kaksikerrosvaunun kanssa yhteensopivasta kaksikerrospysäkistä.
    Tuolla linkatulla sivulla ensimmäisessä kuvassa taitaa vaunun takana olla kuvitelma kaksikerrospysäkistä. Se näkyy jollain lailla vaunun ikkunoiden läpi. Oletan siis, että tuon näköisiä portaita ei laitettaisi vaunuun sisälle. Aika hentoiselta häkkyrältä pysäkki näyttää ainakin mallikuvassa.

  15. #75

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Tukholman raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tuolla linkatulla sivulla ensimmäisessä kuvassa taitaa vaunun takana olla kuvitelma kaksikerrospysäkistä. Se näkyy jollain lailla vaunun ikkunoiden läpi. Oletan siis, että tuon näköisiä portaita ei laitettaisi vaunuun sisälle. Aika hentoiselta häkkyrältä pysäkki näyttää ainakin mallikuvassa.
    Katos vaan.

    Hei, tällähän saa tehtyä näppärän metroratikkaduon; kaivetaan kiskot kerroksen verran maan alle ja toisen kerroksen pysäkki on sitten pintatasossa. Päästään siitäkin ikuisuuskeskustelussa että tunneliin vai ei.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Norrköpingin raitiotiet
    kirjoittanut Resiina foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 18.07.2011, 20:21
  2. Münchenin raitiotiet
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.04.2010, 22:43
  3. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  4. Washington DC:n raitiotiet
    kirjoittanut EmilB foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 23.03.2009, 23:33
  5. Dublinin raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 03.05.2008, 13:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •