Tukholman raitiotiet

Tämä on sitten varmaan ikävä esimerkki pienen järjestelmän haavoittuvaisuudesta. Varavaunuja pitäisi olla suhteessa linjavaunuihin hirvittävän paljon, jotta liikenne saadaan turvattua myös odottamattomissa tilanteissa.

Tämä on nyt tyhmä kysymys johon varmaan löytyisi vastaus tältä tai ruotsalaiselta foorumilta, mutta mikä estää paikkaamasta kalustopulaa Tvärbananin tai Nockebybananin vaunuilla? Omistussuhteet tietysti, kun operaattori on eri, mutta onko tuossa joku ratkaiseva tekninen ongelma? Tukholman järjestelmän ei tässä vaiheessa olisi mitenkään pakko olla "pieni ja haavoittuva", enemmän ja vähemmän yhteensopivien raitioteiden määrähän on jo melkoinen.
 
Tämä on nyt tyhmä kysymys johon varmaan löytyisi vastaus tältä tai ruotsalaiselta foorumilta, mutta mikä estää paikkaamasta kalustopulaa Tvärbananin tai Nockebybananin vaunuilla?

Näiden linjen vaunutyyppi A32 on liian leveä eikä taivu keskustalinjan pienimmistä kaarteista.

Leveysasia on siitä mielenkiintoinen, että linjalla 7 saatetaan tulevaisuudessa käyttää 2,65 metrin vaunuja eli yhtä leveitä kuin A32. Laiturit on kuitenkin ainakin toistaiseksi sovitettu 2,4 metrin vaunuille, koska nyt lainassa olevat ja niiden tilalle liisattavat uudet samanlaiset vaunu ovat sen levyisiä.
 
Näiden linjojen vaunutyyppi A32 on liian leveä eikä taivu keskustalinjan pienimmistä kaarteista.

Sinänsä aika harmillisen lähellä mutta liian kaukana tuo yhteensopivuus. Minimikaarresäteet ovat valmistajan mukaan Flexity Swiftille (A32) 25 m ja Fexity Classicille (A34) 18 m. Pituus ja nivelten määrä ovat noissa kahdessa samat, mutta kompastuskivenä taitaa olla (?) se, että A32:ssa on pidempiä osia (välipala on töpö). Pitäisikö tästä ottaa jotain oppia Raide-Jokerin yhteensopivuuden kannalta? Helsingissä tietty kaarresäteet ovat vielä haasteellisempia, mutta ainakin vaunun leveydestä sietäisi tehdä yhteensopivan.
 
Olin itse käymässä Djurgårdslinjenillä ti 28.9. Tällöin yksi matalalattiavaunu oli korvattuna SSLidJ:n A24B - vaunulla 17, ks: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?id=89

Tuolloin kaksi matalalattiavaunuista oli epäkunnossa. Keskustelujen perusteella vaikutti siltä, että ongelmana on keskeisesti se, että uudet vaunut ovat SL:n vuokraamia, ja vastuusuhteet SL:n ja SS Ab:n välillä ovat jossain määrin epäselvät joka hidastaa vaunujen saamista käyttökuntoon vaunujen vikaantuessa.
 
Tämä on sitten varmaan ikävä esimerkki pienen järjestelmän haavoittuvaisuudesta. Varavaunuja pitäisi olla suhteessa linjavaunuihin hirvittävän paljon, jotta liikenne saadaan turvattua myös odottamattomissa tilanteissa.

Toisaalta, jos ollaan päädytty pieneen järjestelmään, tilanne on yleensä sellainen, että liikenne voidaan kohtuullisen helposti korvata busseilla. Ongelman paikkaa taitaa olla lähinnä silloin kun suurempaa järjestelmää ollaan vasta rakentamassa ja alkuun operoidaan pienellä vaunumäärällä. Tosin mikään ei estä pitämästä suhteellisen suurta määrää varavaunuja, jos tiedetään että järjestelmää ollaan laajentamassa.
 
Kävin itse tarkkailemassa ja ajamassa Spårväg Cityllä viime lauantai-iltana (9. 10.). Ajossa olivat kaikki nörrköpingiläiset lainavaunut (33-35), frankfurtilaisista vain 263, sekä veteraaniavaunu SSLidJ 17 (jälkimmäisen kanssa ajoi päällekkäistä vuoroa yksi sininen bussi). Ainakin lauantai-iltapäiväisen tarkkailun mukaan Spårväg City on tullut tarpeeseen, vaunut olivat poikkeuksetta raskaassa kuormassa - itse ajoin Djurgårdenista poispäin 18.00 aikaan ja vaunu tuli Skansenin pysäkiltä niin täyteen, ettei rahastajalla ollut mitään mahdollisuutta tehdä työtään.

Varavaunujen suhteen ihmettelen, eikö varavaunuiksi oltaisi voitu ottaa enemmänkin Ängbyvaunuja, joko Nockebybanalta työttömiksi jääneitä (jos noita on vielä jäljellä) tai sitten lainata muutamaa yksilö Lindingöbanalta? Vaunut ovat toki yli 60-vuotiaita eivätkä sinällään ihan moderneinta kalustoa, mutta olisivat kuitenkin parempi kuin ei vaunuja ollenkaan.

Mitä linjan nopeuteen tulee, niin kieltämättä Sergels torg-Norrmalmstorg -välillä matka oli suhteellisen hidasta (toisaalta, tarvitseeko tuollaisella keskusta-alueella välttämättä tuhottoman nopeaa ollakaan?). Sen sijaan Strandvägenin erilliskaistalla ainakin vaunun 35 kuljettajat päästelivät reilua vauhtia ja kyyti ainakin tuntui nopeammalta kuin Helsingissä (tai Norrköpingissä, jossa olin käynyt edellispäivänä).

Vaunujen värityksen suhteen minulla paljastui, että yleensä mustalta näyttävä sävy vaihtaa väriä valon tulosuunnan mukaan. Matalalta tulevassa auringonvalossa mustat vaunut muuttuivatkin kirkkaan keltaisiksi. Efekti on todella hienon näköinen - tosin se toimii vain, jos vaunua katsoo valon tulosuunnasta.
 
SL julkaisi paperin Lidingöbanan kehittämisen esisuunnitelmasta ja kyselee kansalaisten mietteitä asiasta (suora linkki PDF-tiedostoon). Vaihtoehtoina näyttäisi olevan nykyisen linjauksen kohentaminen rakentamalla lisää kaksiraiteista rataa ja linjauksen muuttaminen kulkemaan Lidingön keskustan kautta. Joka tapauksessa tähtäimessä on siis tulevaisuudessa liittäminen Spårväg Cityyn Ropstenissa.
 
Jotain on jäänyt vielä jäljelle Tvärbananin nimeä edeltävästä ajasta. Globenin pysäkkikatos 1.10.2010.
 

Liitetiedostot

  • P1050676_p.JPG
    P1050676_p.JPG
    60.5 KB · Lukukerrat: 148
Tänään havaitsin SL'n sivulla uutisen että espanjalainen CAF toimittaa 121 raitiovaunua SL'lle. Vaunut ovat tarkoitetut keskustan ja esikaupunkialueen linjoille. Toimitus on suunniteltu alkamaan kevällä 2013.
 
Lisäksi Spårväg Cityä on päätetty jatkaa Ropstenista (sitten kun se on sinne saakka rakennettu) eteenpäin ja muuttaa reittiä Lidingön länsilaidalla kulkemaan hieman koilliseen, Lidingön keskustan kautta.
 
Tänään havaitsin SL'n sivulla uutisen että espanjalainen CAF toimittaa 121 raitiovaunua SL'lle. Vaunut ovat tarkoitetut keskustan ja esikaupunkialueen linjoille. Toimitus on suunniteltu alkamaan kevällä 2013.

Melkoinen määrä vaunuja yhdessä tilauksessa, vaikka tuossa optiot ovatkin mukana. Nuo siis kaiketi tulevat mm. korvaamaan Lidingöbananin ja Saltsjöbananin nykyisen kaluston. Onko Flexityihin oltu Tukholmassa tyytymättömiä, vai mahtoiko Bombardier hävitä tämän kierroksen hinnan perusteella? CAF:n sivuilla en vielä nähnyt mitään mainintaa Tukholmasta ainakaan englanninksi.
 
Takaisin
Ylös