Mustang+perävaunu

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Ensimmäinen kunnon Mustang-vuosi oli 1955. Mietitäänkö tässä ketjussa vaikka näiden ns. Ratti-Karioiden ja kaksiakselisten perävaunujen yhteiseloa: mitkä olivatkaan käytetyt linjat ja niiden liikennöintivuodet tms. ajanjaksot ? Oliko koskaan poikkeavaisuuksia, vai aina vain ne tietyt vakiolinjat?

http://vaunut.org/kuvasivu.php/16488.html?kuvaaja=515&
 
Ratti-Karia + ASEA (sarjasta 671 - 700) -yhdistelmiä näin eniten linjalla 8 asuessani vanhempieni kanssa Työmiehenkadulla hyvin lähellä Marian sairaalaa. Havaintoja lähinnä vuosilta 1966 - 73. Kolmosilla näki myös vastaavia yhdistelmiä.
Mustangeja sijoitettiin uutena mm. kympille. Käytettiinkö sielläkin perävaunuja?
 
Keikkuperävaunuja kolmosella

Omat kokemukseni rattikarioista ja 2-akselisita perävaunuista ovat enimmäkseen linjalta 3 vuodesta 1966 eteenpäin. Muistan kauhistelleeni perävaunun keikkumista liukkaasti liikkuvan mustangin perässä. Vaikutti siltä, etteivät kuljettajat juuri piitanneet perävaunusta, vaan ajoivat yhtä reippaasti kuin ilman perävaunua. Hyviä muistikuvia minulla ei ole näissä perävaunuissa matkustamisesta, lienee ollut aika kyytiä siellä sisällä. Enimmäkseen matkustin kouluun kuutosella, jossa valitsin yleensä mukavan hiljaisen teliperävaunun.

Kolmosen perävaunut olivat käytössä vain ruuhka-aikana. Usein ajoin koulun jälkeen Töölön hallille seuraamaan perävaunujen ottoa iltapäiväruuhkaan. Linjavaunut poikkesivat sivuraidepysäkille, ja hallivaunu työnsi perävaunun kytkettäväksi linjavaunuun. Olisipa ollut silloin varaa ja lupa käyttää isän kaitafilmikameraa.

Kuutosen teliperävaunuista vielä pikku kertomus. Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksen kaarteessa kytkin peitti sisemmän kiskon, kun kytkintä katseli perävaunun etuikkunasta. Pienenä poikana ihmettelin, puuttuuko tuosta kokonaan toinen kisko, kun sitä ei näy. Piti käydä tarkistamassa kävellen, että kisko oli paikallaan.

Antero
 
Rattivaunu sanoi:
Mustangeja sijoitettiin uutena mm. kympille. Käytettiinkö sielläkin perävaunuja?
Sellaisia kuvia olen kympiltä mahdollisesti linjan ihan ensimmäisiltä vuosilta nähnyt, missä on mustangi kaksiakselisen perävaunun kanssa. Moottorivaunussa linjanumerorullia ei missään tapauksessa vielä ollut, vaan linjanumerotaulu toimi muodostaan (suorakaide makuullaan) huolimatta "auringon" tavoin.
 
Itsekin muistan näitä yhdistelmiä olleen linjoilla 3 ja 8, muistikuvani ovat 60- ja 70-lukujen vaihteesta. Kahdeksikolla ne taisivat olla käytössä myös päivällä, kolmosella vain ruuhkassa.
Matkanteko perävaunussa oli omankin muistikuvani mukaan aikamoista keikuttelua, paljon tempoilevampaa kuin kaksiakselisen tai arkun vetäessä.
 
Turussa oli vuosina 1957-1961 tavallinen ykköslinjan ruuhkajuna VTS-aavevaunu ja pikkuruotsalaisesta tehty perävaunu. Esimerkiksi 55+134 (ex.1) eli viimeinen moottorivaunu vetämässä ensimmäisestä moottorivaunusta tehtyä perävaunua!
Kun kolmoslinjalla lopettiin perävaunujen käyttö 1961, vapautuivat normaalimittaiset 2-akseliset perävaunut ykköselle, ja vanhat pikkuruotsalaisista muutetut voitiin romuttaa.
Kun ykköslinja lopetettiin 1967, siirtyivät VTS-aavevaunut 2-akselisine ruuhkaperävaunuineen kakkoselle.
 
JE sanoi:
Rattivaunu sanoi:
Mustangeja sijoitettiin uutena mm. kympille. Käytettiinkö sielläkin perävaunuja?
Sellaisia kuvia olen kympiltä mahdollisesti linjan ihan ensimmäisiltä vuosilta nähnyt, missä on mustangi kaksiakselisen perävaunun kanssa.
Hyllystä löytyi vihkonen "Raitiovaunut kautta vuosien 1891-1991". Kuvan 45 teksti: Kaikkein suurimpia edistysaskelia kaluston kehityksessä tapahtui vuonna 1954. Silloin tulivat liikenteeseen ns. "Ratti-Karjaat". Sarjan 301-330 asetettiin Munkkiniemen linjalle, jonne perinteisesti sijoitettiin uusin kalusto". Kuvassa näkyy Mustangi + 2-aks. perävaunu linjalla 4 Ruotsalaisen teatterin edustalla sijaitsevalla pysäkillä.

Löysin myös kuvan Ruskeasuon päättäristä 50-luvun runkolinja-ajalta. Kuvassa on yksi linjan 10S-vuoro ja kaksi päälinjan vuoroa. 10S koostuu 2-aks. mv+pv:stä. Toisessa kympin vuorossa on Valmetin telivaunu ja toisessa mustangi+pv. Sekalaista kalustoa siis kymppi-linjoilla.

Ilmesesti mustangit perävaunuineen siirrettiin kolmosille ja kasille vuonna 1959, kun teliperävaunut valtasivat nelosen, kutosen ja kympin.

Ymmärtääkseni kolmosilla ajettiin poikkeuksellisesti Mustangi+perävaunu -yhdistelmillä Helsinki-päivinä, jotka osuivat viikonlopulle?

Piirka
 
Hape sanoi:
Itsekin muistan näitä yhdistelmiä olleen linjoilla 3 ja 8, muistikuvani ovat 60- ja 70-lukujen vaihteesta. Kahdeksikolla ne taisivat olla käytössä myös päivällä, kolmosella vain ruuhkassa.
Olenko oikeassa, jos väitän että kolmosen perävaunut liitettiin ja poistettiin Töölön hallilla? Entä kasi, oliko sen perävaunut Töölön vain Vallilan heiniä (tai pikemminkin stadissa kun ollaan, niin piharatamoja)?

Piirka
 
Linja 3 vaihtoi perävaunut Töölössä ja linja 8 Vallilassa. Myös teliperävaunuja käyttäneet linjat 4 ja 10 menivät "Töölööseen" [po. Töölöön] perävaunuvaihtoon ja linja 6 Vallilaan. Nämä tallit olivat sopivasti linjojen matkan varrella, paitsi tietysti kasi, jonka vaunut tekivät pienen ylimääräisen piston perävaunuhommia hoitaessaan.

Tässä Mustang+pv -utelussa on tullut siis tähän asti seuraavaa ilmi:
Linjat 4 ja 10 käyttivät v. 1955-59 Rattikarioita ja tungosaikoina ASEA:n perävaunuja. Vuodesta 1959 lähtien voidaan olettaa Mustangien siirtyneen linjoille 3 ja 8 ja ruuhkaperien käyttö siis jatkui niillä. Tuona vuonna nuo parasta-kalustoa-vaativat -linjat 4 & 10 saivat vaunut 1-30. Perävaunujen veto loppui toukokuun lopussa 1974 kesäaikatauluihin siirryttäessä. Erikoispoikkeus liikennöimismuodon "hautajaisten" jälkeen olivat linjan 3 kokopäiväperävaunut Helsinki-päivänä 12.6.1974, josta löytyy ensimmäisen viestin yhteydessä kuvalinkki. Liikennettä hoidettiin näin yöliikenteen loppuun saakka. Ja sikseen kolmosellahan oli yleisesti viikonloppuisin erikoisia yöperävaunuja, tietysti tällä hauskalla kombinaatiolla. Nivelvaunujen jälkeen noina vuosina nämä mainiot telivaunut tulivat ajoon monille "sekundäärisille" linjoille.

Muuten Mustangeja on käytetty eri aikoina oikeastaan kaikilla linjoilla eli 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 10 sekä niiden ruuhkaversioilla. En itse "muista" nähneeni koskaan linjalla 9 Rattikariaa, mutta onko kukaan muukaan?

Entä onko Mustangin perässä nähty jotain muuta kuin ASEA:n perävaunua? Ne olivat kyllä kaikkein vahvimpaa tekoa kestääksen modernin telivaunun railakasta vetoa. Pula-ajan vaunut 1940-luvulta olivat sen verran hötöjä, että niitä ei varmastikaan koskaan uskallettu kytkeä näihin, mutta onkohan NWF:n vaunuja 20-luvun puolivälistä ollut Mustangin perässä? Nehän ovat ASEA:n perävaunukopioiden esikuvia.
 
Compact sanoi:
Vuodesta 1959 lähtien voidaan olettaa Mustangien siirtyneen linjoille 3 ja 8 ja ruuhkaperien käyttö siis jatkui niillä. Tuona vuonna nuo parasta-kalustoa-vaativat -linjat 4 & 10 saivat vaunut 1-30.
Tähän voidaan lisätä, että poikkeuksena "säännöstä" myös työläislinja 6 sai vuonna 1959 uusinta kalustoa, vaunut 23 - 30, vuorot 53-60. Myöhemmin vielä vaunut 21 ja 22, vuorot 61 ja 62.

Compact sanoi:
Muuten Mustangeja on käytetty eri aikoina oikeastaan kaikilla linjoilla eli 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 10 sekä niiden ruuhkaversioilla. En itse "muista" nähneeni koskaan linjalla 9 Rattikariaa, mutta onko kukaan muukaan?
Itse olen nähnyt rattikarioita linjalla 9 keväällä 1974 ja syksyllä 1976.

Compact sanoi:
Entä onko Mustangin perässä nähty jotain muuta kuin ASEA:n perävaunua? Ne olivat kyllä kaikkein vahvimpaa tekoa kestääksen modernin telivaunun railakasta vetoa. Pula-ajan vaunut 1940-luvulta olivat sen verran hötöjä, että niitä ei varmastikaan koskaan uskallettu kytkeä näihin, mutta onkohan NWF:n vaunuja 20-luvun puolivälistä ollut Mustangin perässä? Nehän ovat ASEA:n perävaunukopioiden esikuvia.
Ainakin NWF 651 on keikkunut vaunun 311 perässä.
 
NWF 651

Rattivaunu sanoi:
NWF 651 taisi olla peruskorjattu yksilö?
Kyllä toki.
1970-luvun alkupuolella oli sarjasta 651-670 enää jäljellä vaunut 651 ja 654, molemmat peruskorjattuja.
 
Entäs mustangien linjatunnukset sitten? Ensi alkuun vaunuissa oli täälläkin mainittu aurinko, tosin erikoisen muotoinen. Jossain vaiheessa käytössä oli kai mustapohjainen peltikilpi, jossa valkoinen numero? Ja sitten lopuksi rullat.

Missä vaiheessa linjatunnusjärjestelmä muuttui?

Mitä sivuilla ja takana oli ennen rullakilpiä? Oliko mitään?
 
Rattikaria

339-DF sanoi:
Entäs mustangien linjatunnukset sitten? Ensi alkuun vaunuissa oli täälläkin mainittu aurinko, tosin erikoisen muotoinen. Jossain vaiheessa käytössä oli kai mustapohjainen peltikilpi, jossa valkoinen numero? Ja sitten lopuksi rullat.

Missä vaiheessa linjatunnusjärjestelmä muuttui?

Mitä sivuilla ja takana oli ennen rullakilpiä? Oliko mitään?
Tällä sivulla kuva vaunusta 301 uutena. Antaa jotain vinkkiä, muttei vastaa kysymyksiin.
 
Sivu- ja takakilpikotelo ovat saman kokoisia, otaksun. Niissä käytettiin bakeliittikilpiä, joissa linjantunnusmerkintä oli leikattu auki ja siihen liimattuna harsokangas. Sisältäpäin valaisevat hehkulamput valaisivat tunnuksen hyvin. 1950-60-lukujen vaihteen paikkeilla systeemi lopetettiin, koska olihan se hankalaa käyttää. Linjatunnuslevyjä piti olla hallissa kasapäin ja linjalta toiselle vaihto oli työlästä. Siis vanhat levyt pois ja uudet etsityt jostain tilalle. Sivukilven lasi mustattiin silloin ja taakse hankittiin rullakilpi. Samalla etumaitolasi ja irtonumerosysteemi muutettiin rullalle. Etupään tungosaikalinjoja ei edes oltu valmistettu Mustang-aurinkonumeroina, vaan erikoiskirjaimet pystyi kertomaan etupäässä vain peltikilpikotelossa. Esim. linja 3 oli vain linja kolme (mitä mieltä olen edelleenkin), ja jonninjoutavat beet ja teet olisi pitänyt hoitaa irtokilvellä, jos näitä vaunuja olisi silloin niillä käytetty. Vanhempien vaunujen pyöreitä aurinkoja varten oli olemassa 3B ja 3T -ympyräkilpiä, vaan ei Mustangeille sopivia suorakaiteita. Sellaiset ympyrä-auringot olivat negatiivimallisia, eli mustaan ympyrälevyyn oli leikattu numero+kirjain.

Siis edessä aurinkonumero ja sitten rulla, sivulla levy ja sitten mustaa ja takana levy ja sitten rulla ja muutosajankohta näille jossain 60-luvun alussa.
 
Takaisin
Ylös