Miten olisi sitten vaikkapa erillinen yölinja 3N, joka kulkisi nimenomaan entisen 3B:n reitin suuntaisesti? Kuitenkin siis Kampin ja Mikonkadun kautta.
Tätä minäkin ajattelin. Jos yöliikenne toimisi kuten kolmosten päiväliikenne ennen, mutta vain toiseen suuntaan olisi sekasoppa valmis, kun kuitenkin parhaan mukaan yritetään iskostaa helsinkiläisten päähän kolmosten uutta liikennöintitapaa. “Yksi linja, kaksi systeemiä" ei toimi.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.07.2009 kello 11:53. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
Joukkoliikenneharrastaja
Miten olisi sitten vaikkapa erillinen yölinja 3N, joka kulkisi nimenomaan entisen 3B:n reitin suuntaisesti? Kuitenkin siis Kampin ja Mikonkadun kautta.
"Juna toisi huumeet."
Ongelmaa ei tulisi, jos käytettäisiin suunnitteluyksikön aikoinaan ehdottamaa reittiä 3N:lle eli Kampin ja Mikonkadun sijasta Arkadiankadun ja Ylioppilastalon kautta. Kolmosen rundissa on kuitenkin liikaa tyhjäajoa, sillä tosiasiassa arkiöinä väkeä liikkuu lähes pelkästään akselilla Kallio-Rautatieasema-Punavuori. Esim. asemalta Kaivopuiston suuntaan menevässä 3B:ssä viimeiset yökulkijat jäävät pääsääntöisesti Eiran sairaalalle mennessä pois, minkä jälkeen vaunu kiertää lähes tyhjänä aina Urheilutalon tietämille asti. Näin kesäöinä saattaa joitakin örveltäjiä eksyä muualtakin kyytiin, mutta maksavia asiakkaita he eivät ainakaan ole.
Kolmen vaunun verran fiksua säästöä yöliikenteessä saisi korvaamalla kolmosten arkiyön liikenteen linjalla 9N, joka ajaisi etelässä Kolmikulman sijasta Bulevardia ja Fredaa pitkin Telakkakadun silmukkaan. Kolmella vaunulla saataisiin riittävä noin 20 minuutin vuoroväli. Vaihtoehtoisesti 9N voisi kiertää Eiran lenkin yhteen suuntaan, mutta tämä ei matkustajakuormien perusteella ole tarpeellista. Töölöön menijät taasen pääsevät mainiosti perille joko nelosen ratikalla tai bussilla 18. Viikonloppuisin ajettaisiin nykyisenlaista yöliikennettä.
9N:n heikko kohta on lenkki Itä-Pasilassa, joka on yhtä vähän tarpeellinen kuin kolmosten pyöriminen Eirassa ja Töölössä. Ehkäpä 9N voisikin ajaa Brahen kentältä Sturenkatua pitkin Paavalin kirkon lenkkiin kääntymään.
Kalle Id | kships.blogspot.com | www.ulkomatala.net
Tuli myös mieleen linjan 4 yökuormat. Munkkiniemen tai Katajanokan päässä ei juuri liene käyttäjiä. Näinollen linjaa voitaisiin lyhentää niin että se olisi 4N Kuusitie - Rautatieasema (Mikonkadun kautta). Toinen vaihtoehto voisi olla linja 10N Kuusitie - Kolmikulma.
"Juna toisi huumeet."
Mitä tuollaista tynkää sitten säilyttämään kun tuollaisen osuuden voisi hoitaa nykyisillä bussilinjoillakin?
Voisi olla myös myöhäisiltojen bussilinja 18N, joka kiertäisi Munkkiniemen puistotien ja Professorintien kautta edelleen Ulvilantielle.
Mutta tämä voisi olla juuri sitä, että kun annat pirulle pikkusormen, niin se vie lopulta koko käden. Olisiko vaikkapa raitioliikenteen yöliikenteen lopetus sellainen asia, että lopulta koko liikennemuoto olisi uhattuna? Vai voisiko yöliikenteestä säästetyt rahat käyttää paremmin vaikkapa päiväliikenteen laadun parantamiseen?
Joukkoliikenneharrastaja
Jos ratikoilla halutaan jatkossakin hoitaa yöliikennettä, on linjojen kuljettava juuri alueille, jonne ei ole muunlaista joukkoliikennetta (esim. juuri Katajanokka ja Munkkiniemi).
Mutta voisiko koko yöliikennekonseptin miettiä uudelleen, vaikka se mahdollisesti lopettaisikin ratikoilla hoidetun yöliikenteen?
Muutama vuosi sitten itä-Helsingin yölinjasto järjesteltiin uudelleen ja nythän se toimii niin, että linjasto on samanlainen kaikkina viikon päivinä, mutta viikonloppuisin ajetaan lisälähdöt. Näin voisi olla myös muualla kaupungissa, jolloin koko yöliikenne voisi toimia busseilla. Normaaliliikenne (myos normaaleilla bussilinjoilla) loppuisi puoleenyöhön mennessä ja siitä eteenpäin joukkoliikenne hoidettaisiin vain erityisellä yölinjastolla, jotka ajettaisiin busseilla.
Viimeisin muokkaaja vristo; 07.07.2009 kello 08:51. Syy: skandeja
Joukkoliikenneharrastaja
Kyllä tästä on nimenomaan kysymys. Nykyisin Helsingin raitioliikenteen liikennöinti on kokonaisuutena noin itsekannattavaa. Liikennettä kehittämällä siitä saataisiin helpostikin voitollista. Raitioliikenteen karsinnalla ja yöliikenteen lakkautusehdotuksilla luodaan mielikuvaa raitioteistä kalliina liikennöintimuotona, joka myös pönkittää sitä, että raitioteitä ei kehitetä tai laajenneta riittävästi.
Helsingissä pitäisi pyrkiä sillä tavoin tarkoituksenmukaiseen linjastoon, että metron syöttöliikenteen korvausta suorilla busseilla lukuunottamatta samoja päälinjoja voitaisiin liikennöidä sekä päivä- että yölinjoina, ehkä myöhäisimmän illan "juoppovuoroja" lukuunottamatta. Raitiotien tulisi kuulua tähän päälinjastoon.
Pidän kyllä sellaista ajattelua, jossa mietitään raitioliikenteen karsintaa menojen ja tulojen erotuksen pienentämiseksi, joukkoliikennevihamielisenä. Ennemmin pitää miettiä, miten raitioliikenteen kehittämisellä parannetaan menojen ja tulojen erotusta.
Joutuuhan koko joukkoliikenne karsimaan kulujaan ja bussiliikenteestäkin lähtee useita vuoroja. Metroliikenteessä on keskikesän harvennus ensikertaa ilman perinteisiä siltaremontteja.
Ei vaan ole niin paljoa rahaa tässä taloustilanteessa.
Joukkoliikenneharrastaja
Kyllä tässä taloustilanteessakin pitäisi mieluummin analysoida, miten saadaan tulojen ja menojen erotus paranemaan kuin katsoa vain kulupuolta. Ongelmana toki on, että HKL-liikenteessä ei niitä rahasampoja pahemmin ole ja ainoaa lähes itsekannattavaa liikennekokonaisuutta ei haluta kehittää.
Ajattelin vaan, kun tuossa edellä monet ratikkamiehetkin totesivat, että yöliikenteessä ei varsinkaan arkisin paljoa maksavia matkustajia ole. He ajavat niitä joka päivä ja näkevät oikean tilanteen ja heidän tyhjät ratikkansa. Olisiko siis ajateltava, että se on ennemminkin kaupunkilaisten peruspalvelua, eikä liiketoimintaa?
Joukkoliikenneharrastaja
Kyllähän tässä nyt karsitaan myös päiväsajan liikennettä, jonka vuorokohtaiset matkamäärät ovat eri luokkaa kuin hiljaisen ajan.
Toisekseen vuorokohtainen kannattavuuden laskenta on päätöntä, koska myös ruuhka-ajan matkamääriin vaikuttaa palvelun kattavuus. Vaikka hiljaisen ajan vuorossa on vähän väkeä, se voi ratkaista sen, matkustaako joku ruuhka-aikana joukkoliikenteellä vai autolla.
Helsingin joukkoliikenteen liikennöinti voitaisiin hoitaa päälinjoilla liiketaloudellisin periaattein, jos infra olisi kunnossa, henkilöautojen ei annettaisi hidastaa joukkoliikennettä ja liikennöintitukea ei verotettaisi VR Oy:n kautta valtion kassaan. Päälinjoilla kaupungin tueksi riittäisi väylien ylläpito.
Tällöin pitäisi myös sellaiset pussinperälähiöt kuin Pikku-Huopalahti ja Arabianranta saattaa yöliikenteen piiriin. Joskus muinoinhan on ollut linja 10N Ruskeasuo - Rautatieasema - Arabia. Ehkä tuon voisi herätellä henkiin.
Vastapainoksi arki- ja sunnuntai-iltojen yöliikenteen vähentämiselle olisin kyllä valmis jatkamaan sekä kolmosten että nelosten yöliikennettä pe- ja la-öinä ainakin kolmeen ellei jopa neljään asti. Matkustajia kyllä riittäisi. Maksavista sellaisista en tiedä.
"Juna toisi huumeet."