Raitiotiet, joilla olet matkustanut

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Avaan "olet matkustanut" ketjun raitioteistä metrojen ja johdinautojen tapaan.
Rajaukset ovat tässä hieman hankalia, koska useilla paikkakunnilla on useampia yhteensopimattomia tai erillisiä verkkoja (erityisesti Tukholma, Berliini, Rhein-Ruhrin alue)tai sama verkko ulottuu useampiin kaupunkeihin (erityisesti Karlsruhe). Rajaukset siis omalla vastuulla. Samasta syystä verkkojen laskeminen alkaa mennä hankalaksi.

Pohjoismaat:
Helsinki (1980-luvulla)
Tukholma (1996 Djurgårdslinjen, 2001 Tvärbanan/Nockebybanan/Lidingöbanan)
Norrköping (2001)
Göteborg (2006, 2008)
+ekstrana olen ollut Turussa raitiovaunun 19 kanssa samassa erikoiskuljetuksessa rekan kopissa 1997

Baltia:
Tallinna (1997+useita kertoja myöhemmin)
Riika (2003, 2006)

Saksa:
Düsseldorf (2003)
Köln (2003)
Bonn (2003)
Krefeld (2004)
Duisburg (2003)
Mülheim (2003)
Essen (2003)
BOGESTRA Bochum, Gelsenkirchen, Witten, Herne (2003)
Berliini (2004)
Strausberg (2004)
Woltersdorf (2004)
Schöneiche (2004)
Rostock (2004)
Potsdam (2004)
Stuttgart (2005)
Saarbrücken (2005)
Karlsruhe (2005, 2008)
Freiburg (2005, 2006, 2008)
Heilbronn (2005)
Bremen (2007)
Heidelberg (2008)
Heidelberg-Mannheim OEG (2008)
Frankfurt (2008)

Itävalta:
Wien (2000, 2004)
Wien-Baden Lokalbahn (2006)
Salzburg Lokalbahn (2006)
Linz (2004, 2006)

Ranska:
Strasbourg (2005, 2006, 2008)
(Mulhouse rakennustyömaa 2005)

Venäjä:
Pietari (2005)

Sveitsi:
Basel (2005)

Slovakia:
Bratislava (2004)

Italia:
Rooma (2005)

Espanja:
Barcelona (2007)

Yhdysvallat:
Boston (1999)

Lisäksi "olen nähnyt mutta en matkustanut" raitiotiet:
Kiel (lakkautuksen jälkeen 1992), Bryssel (2007), Malmön museoraitiotie (2007).

Puuttuvien listalta pahimmat ovat Praha ja Zürich.
 
Pikainen listaus, taas vain varmat mukana:
Helsinki, Turku, Tukholma (ml. Lidingö), Norrköping, Göteborg (ml. Mölndal), Oslo (ml. naapurikuntien puolelle ulottuvat paikallisradat), Tallinna, Karlsruhe (ml. laaja seutualue), Düsseldorf (ml. Neuss), Köln, Dortmund, Bochum (ml. Gelsenkirchen), Essen, Zürich ja Basel. Muistinkohan kaikki? Työlistalla ainakin Müchen ja Linz alle kuukauden sisällä, seuraavan vuoden puolella mahdollisesti sveitsiläisiä kohteita lisää. Toivelistalla ilman muuta ainakin Dresden ja Praha, samoin kuin Strasbourg.
 
Helsinki, Tallinna, Tukholma, Hannover, Bielefeld, Rhein Ruhrin alue, Freiburg, Karlsruhe, München, Nürnberg, Basel, Zürich, Strasbourg.

Hongkong ja Dalian Kiinasta.

Lisää sitten seuraavilla Euroopan matkoillani.
 
Viimeksi muokattu:
Matkustettu: Helsinki, Tukholma, Lidingö, Norrköping, Berliini, Schöneiche, Woltersdorf, Bremen, Stuttgart (sekä pikaraitiotie/kevytmetro että silloin vielä toiminnassa ollut 1000 mm raitiotie), Wien (kaupunkiraitiotie + U6), Tallinna, Geneve, Pariisi (T2), Milano, Rooma (kaupunkiraitiotie), Lissabon (kaupunkiraitiotie, Almadan 1435 mm verkko sen sijaan ajamatta), Manchester, Bryssel
Havainnoitu paikan päällä, muttei itse oltu kyydissä: Riika, Pietari, Gdansk, Nürnberg, Wien (Badenin rata), Zürich (sekä kaupunkiraitiotie että Forchbahn), Bern, Antwerpen, Lontoo (Croydon), Oslo, Rooma (950 mm raideleveyden esikaupunkilinja Pantanoon), Firenze (linja vasta koeajovaiheessa).

Matkustettu-lista täydentyy seuraavaksi todennäköisesti Oslolla.
 
Tässä oma varsin lyhyt listani:

  • Helsinki - vanhanaikainen raitiotie
  • Bryssel - vanhanaikainen tunneliraitiotie
  • Strasbourg - nykyaikainen raitiotie
  • Pariisi (T3) - nykyaikainen raitiotie

Rajatapauksena lisäksi Docklands Light Railway Lontoossa, vaikkei se varsinainen ratikka olekaan kun kulkee erotetulla väylällä ja on automaattiohjattu. Lisäksi Montpellierin ratikan olen nähnyt rautatieaseman ympäristössä, mutta en ehtinyt matkustaa pikaisen junanvaihdon yhteydessä (Catalàn Talgosta iDTGV:hen matkalla Barcelonasta Pariisiin junalla kolmisen vuotta sitten).

Siitä huolimatta, että metrolistani on paljon pidempi, lasken itseni mieluummin käytännöllisesti ratikkakannattajaksi kuin metrointoilijaksi. Pienellä perehtymisellä raitiotien edut tulevat intuitiivisesti selviksi, vaikkei kauheasti käytännön matkustuskokemuksia olisikaan. Omalla kohdallani vähäisetkin käytännön kokemukset ovat jälkikäteen vahvistaneet sen, mikä oli intuitiivisesti selvää jo ennakolta. Eli matkustajan näkökulmasta järjestelmillä ei ole radikaalia laatueroa. Erot liittyvät pääosin kapasiteettiin ja rakennuskustannuksiin. Kun raitiotie skaalautuu kapasiteetin suhteen ylöspäin paljon helpommin kuin metro skaalautuu alaspäin, looginen johtopäätös on että raitiotie on useimpiin tarkoituksiin järkevämpi valinta, varsinkin oloissa joissa liikennemäärät eivät ole astronomisen huimat (kuten kenties Kaakkois-Aasian metropoleissa). Metrot ovat toki järjestelminä mielenkiintoisempia ja useammin niiden palvelut ovat paremmin tuotteistettuja (mm. ajatellen linjakarttoja ja opasteita jne.). Siksi metroista kannattaa ottaa oppia siihen, miten raitiotie saadaan profiloitua yhtä helpoksi tavaksi matkustaa kuin metro.
 
Helsinki, Göteborg, Varsova, Krakova, Gdansk, Wroclaw, Pietari, Moskova, Samara, Kazan, Hannover, Rooma, Toronto, Praha, Amsterdam
 
Listani lyhyys yllätti minut:

Helsinki (ensi kerran 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa)
Tukholma (2006 Djurgårdslinjen ja Tvärbanan)

Münchenin ratikat näin 2003 kesällä, mutta en matkustanut, koska en ollut niin raideliikennefriikki ihan vielä silloin. :)
Hannoverin vihreässä pikaraitiovaunussa olin kaverini kanssa Hbf:n pysäkillä toukokuussa 2005, mutta hyppäsimme ennen vaunun lähtöä pois kyydistä, koska aloimme epäröidä: meillä ei ollut lippuja, eikä tietoa mistä sellaisia saa, eikä hyvänen aika edes käsitystä, minne vaunu oli menossa!
Tallinnan ratikat olen nähnyt keväällä 2006 kahdella eri reissulla, mutta kummallakaan kerralla ei tullut tilaisuutta matkustaa. :(
 
Helsinki, Tukholma, Pietari, Tallinna, Riika, Minsk, Poznan, Oslo, Kööpenhamina, Hampuri.. näistä kahdesta saako ylimääräisiä pisteitä. Köln, Frankfurt/M, Wien, Innsbruck,München, Zürich, Amsterdam sekä Malmköpingin ja Skjoldenäsholmenin leikkiraitsikat (eihän kukaan loukkaannu) ja Wuppertalin schwebebahn sekä Docklandin pikaraitio , jos nämä kaksi ovat raitsikan statuksella ja nähty liikkuvan lisäksi ainakin Malmö, Trondheim, Varsova, Berliini, Potsdam, Göteborg, Norrköping, Leipzig, Frankfurt/Oder, Zwickau, Rostock, Mainz, Dresden, Jena, Hannover, Bremen, Krakowa, Stettin, Rotterdam, Utrecht, Daugavpils, Liepaja, Milano, Brüssel, Kaliningrad, Basel
 
Viimeksi muokattu:
Eka kerran kävin alle kymmenvuotiaana Tukholmassa eli 50-luvulla ja pääsin siellä jo silloin niin raitiovaunun kuin trollikan kyytiin.
 
Aakkosjärjestyksessä ja muistin mukaan ainakin nämä:

Amsterdam, Antverpen, Augsburg, Basel, Berliini, Bern, Bielefeld, Blackpool, Bonn, Bratislava, Braunschweig, Bremen, Bremerhaven (tällaisesta kai saa lisäpisteitä), Brysseli, Budapest, Bydgoszcz, Charleroi, Czestochova, Darmstadt, Douglas (maailman ainoa vakkariheppasporalinja), Dublin, Düsseldorf, Frankfurt a. M., Gdansk, Geneve, Gent, Gorzow, Grudziadz, Göötepori, Elblag, Haag, Hampuri (tulisko tästäkin lisäpisteitä), Hannover, Heidelberg, Helsinki, Innsbruck, Kassel, Katowice, Kiel (saakohan tästäkin extrapisteitä), Köln, Lausanne, Liepaja, Lille, Lontoo Croydon, Lissabon, Ludwigshafen, Mainz, Manchester, Mannheim, Milano, Moskova, Most, München, Norrköping, Nürnberg, Oostende, Oslo, Olomouc, Ostrava, Pariisi, Pietari/Leningrad, Potsdam, Poznan, Praha, Riika, Rooma, Rostock, Rotterdam, Santa Cruz, Soller, Strausberg, Stuttgart, Tallinna, Torun, Trondheim, Tukholma (jo vuodesta 1964, lisäpisteitä -plop.plop), Tunis, Turku (tuttu jo 60-luvulla), Ulm, Wien, Wien Baden, Woltersdorf, Würzburg, Väinänlinna ja Zürich. Ja lisätään heti listaan vielä Venäjän Federaatioon kuuluvan "Preussin siirtomaan" pääkaupunki Königsberg eli Kaliningrad.

Erillisiä museoraitiotiepaikkakuntia:
Auckland, Barcelona, Bergen, Chamby, Christchurch, Christchurch Ferrymead, Kiiruna, Lima, Malmköping, Malmö, Manchester Heaton Park, Skjoldenæsholm, Sintra, Tukholma, Wellington ja Vinterbro.

Nämä lähellä olevat kokemattomat paikat kiinnostavat seuraavaksi helppoutensa puolesta:
Ruotsalainen raitiotiemuseo Mannaminnessä ja suoran yöjunamatkan päässä Helsingistä oleva Tver eli entinen Kalinin, eli päiväreissu ilman hotelliyöpymistä meiltäkäsin.
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki, Tukholma, Tallinna, Riika, Liepaja, Daugavpils, Kaliningrad, Minsk, Kiova, Lvov, Zaporozhe, Harkova, Varsova, Gdansk, Bratislava, Praha, Budapest, Wien, Zagreb, Zürich, Torino, München, Stuttgart, Köln, Duisburg, Düsseldorf, Grenoble, Lille, Valenciennes, Pariisi, Rotterdam, Amsterdam, Sheffield, Pietari, Moskova, Tver, Jaroslavl, Jekaterinburg, Omsk, Novosibirsk, Tomsk, Irkutsk, Angarsk, Hongkong.

Näköhavainto myös seuraavista:

Bukarest, Sofia, Brno, Lissabon, Barcelona, Milano, Oostende (rantarata), Bryssel, Freiburg, Dnepropetrovsk.
 
Viimeksi muokattu:
suoran yöjunamatkan päässä Helsingistä oleva Tver eli entinen Kalinin, eli päiväreissu ilman hotelliyöpymistä meiltäkäsin.
Kuka nyt noin lyhyen reissun Venäjälle haluaa tehdä? Yhdistä nyt tuohon vaikka Jaroslavl.
 
Kuka nyt noin lyhyen reissun Venäjälle haluaa tehdä? Yhdistä nyt tuohon vaikka Jaroslavl.

Onko sulla antaa Tverin Karjalasta hyviä yhteysvuoroaikatauluja Jaroslavliin ja takaisin. Onnistuuko siis samassa päivässä?
 
Takaisin
Ylös