Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Avoperävaunu SR 233 on tänään katsastettu ja hyväksytty liikenteeseen. Toki vaunussa on yhtä sun toista pientä laittoa vielä, mutta ei mitään sellaista, mikä estäisi museoliikenteen toteuttamisen nyt elokuussa.

Näin ollen museoliikenne käynnistyy suunnitelmien mukaan la 1.8.2009 klo 10. Liikennettä on kaikkina elokuun viikonloppuina la-su siten, että ensimmäinen lähtö Kauppatorilta on klo 10 ja viimeinen klo 17. Vaunut lähtevät täytyttyään, tai jos tungosta ei ole, puolen tunnin välein.

Lipun hinta on 5 euroa.

Kulkupeleinä ovat siis ASEA:n vaunu 157 vuodelta 1930 sekä Hietalahden laivatelakan vaunu 233 vuodelta 1919 (entisöintityöt Terg OÜ sekä Olke DK OÜ). Lisätietoa sivulta http://www.stadinratikat.fi/museoliikenne.html (päivittynee noin klo 21 mennessä tänään).

Tervetuloa!
 
Onko museovaunuliikennettä tarkoitus mainostaa jatkossa laajemminkin esim. Metrolehden HKL-sivulla, satamien neuvontapisteissä tai turisti-infoissa? Tuleeko reitin pysäkeille tietoa kyseisestä linjasta, esim. aikataulua?
 
Onko museovaunuliikennettä tarkoitus mainostaa jatkossa laajemminkin esim. Metrolehden HKL-sivulla, satamien neuvontapisteissä tai turisti-infoissa? Tuleeko reitin pysäkeille tietoa kyseisestä linjasta, esim. aikataulua?

Asiasta on tänään lähtenyt medialle lehdistötiedote. Tiedotteen on lähettänyt HKL. Toivon, että asia saa sitä kautta paljon julkisuutta.

Myös HKL-Linjalle tulee juttua, mutta koska lopullinen varmistus saatiin tänään ja deadlinet ovat monta päivää aiemmin, on juttu Linjalla-palstalla aikaisintaan ensi torstaina. Reitillä käytetään vain yhtä pysäkkiä, linjan 1 päättäriä Kauppatorilla. Siellä on jo pysäkkikilvessä Stadin Ratikat -logo ja sen alla teksti "Museoliikenne". Huomenna aikataulukehikkoon tulee myös infoa museoliikenteen kulkuajoista. Linjan kulkuaikoina pysäkillä on lisäksi ns. A-ständi, jossa on lisätietoa kolmella kielellä.

Muuta mainontaa ei tässä vaiheessa tule. Elokuun kokemusten perusteella pohditaan sitten liikenteen järjestämistapaa ensi vuonna ja siihen liittyvää markkinointia.
 
Tämä on erittäin hieno juttu, ja hieno on perävaunukin. Vielä hienommaksi sen tekee kontrasti 157:aan, joka on melkein kuin romujonosta hätäisesti ajoon vedetty. Toivon hartaasti, että asiasta tulee palautetta ja ensi kesäksi kun on aikaa, on myös halua edes pestä alusta ja siistiä pahimmat puukorin vauriot. Sillä nythän 157:n ylläpidolle on selkeä syy, kun vaunulla on säännöllistä käyttöä.

Mutta sitten yksi idea:

Ensi kesäksi mukaan voisi laittaa nähtävyysselostuksen. Tämä tulee mieleeni Wienin museoliikenteestä. Muistaakseni se oli muutama vuosi sitten siellä järjestetty niin, että reittiselostusta hoiti rahastaja. Matkustajat saivat valita ”hiljaisen perävaunun” tai istua vetovaunussa, jossa rahastaja selosti.

Minusta reittiselostus oli mukava juttu, jolla houkuteltiin muitakin kuin pelkästään ratikasta kiinnostuneita. Tosin reittikin oli pidempi kuin nyt suunniteltu, koska kaupungin nähtävyyksien esittely oli osa palvelua.

Antero
 
Mutta sitten yksi idea

Opastusidea on hyvä, olen itsekin sitä miettinyt. Mutta miten mahtaa olla talouspuoli hoidossa Wienissä? Meikäläisellä kulurakenteella tuo ei nimittäin ikipäivänä onnistu Wienin tapaan. Tarkoitushan ei toki ole, että museoliikenne tuottaisi valtavaa voittoa, mutta sen täytyy kattaa kulunsa, muutenhan liikennettä on pitkällä tähtäimellä mahdotonta ylläpitää yksityisin varoin.

Nyt kierros kestää vartin, tunnin aikana ehdittäneen vajaa kolme kierrosta riippuen lipunmyyntiin kuluvasta ajasta. Ja moottorivaunussa ei ole rahastajaa ollenkaan, vaan henkilökuntaa on 2 hlöä. Lipun hinta on 5 euroa, eli ei ihan halpa, ja siltikin on kovasti epävarmaa, katetaanko sillä kaikki kulut. Jos kierroksen pitäisi kestää esim. tunti ja henkilökuntaa tarvittaisiin yksi enemmän, niin lippu on sitten yli 20 euroa. Ei sellaista kukaan maksa (3 hengen perhe 60 e!), en minä ainakaan maksaisi :(

Ehkä jonkinlainen nähtävyysesite voisi ensi kesäksi olla hyvä idea, vähän 3B/3T-esitteen tapaan.

Toivon, että muitakin ideoita ja yleensä palautetta tulee runsaasti, sillä niiden perusteella ja elokuussa saatavien kokemusten jälkeen suunnitellaan sitten ensi vuoden liikenne. Nythän on vasta kokeiluvaihe alkamassa.
 
Kysymys, joka on askarruttanut minua pidemmän aikaa: tuleeko museolinja saamaan oman linjanumeron vai ajetaanko sitä numerotta?
 
Kysymys, joka on askarruttanut minua pidemmän aikaa: tuleeko museolinja saamaan oman linjanumeron vai ajetaanko sitä numerotta?

Ainakin nyt ajetaan numerotta. Kauppatorilla on jo pysäkkikilpi, jossa määränpäätekstinä on "Museoliikenne" ja numeron kohdalla on tyhjää.

Mulla on ollut sellainen ajatus, että kun liikenne vakinaistuu, niin museolinjalla voisi olla oma linjaväri (kilvissä ym). Numerothan tulivat vasta vuonna 1926, eli siinä mielessä esim. kesävaunussa ei edes ole nyt koteloa linjanumerolle.

Vaunun 157 kilpikotelossa on linjanumeron paikalla nyt Stadin Ratikat -kilpi (ks. kuva www.stadinratikat.fi) ja rahastajan kilpeen tulee teksti Kauppatori (kilpi on 40-luvun mallin mukaan tehty).
 
Viimeksi muokattu:
Luulin tähän asti, että se merkki on saksisankavirroitin, eikä jotain syötävää...

Niin se kyllä onkin, siitä se idea on tullut... Katsotaanpas, josko asian voisi vielä korjata muokkaamalla viestiä. Salmiakista vaan tulee puhuttua kun muoto muistuttaa sitäkin :)
 
Opastusidea on hyvä, olen itsekin sitä miettinyt. Mutta miten mahtaa olla talouspuoli hoidossa Wienissä?
Muistaakseni se oli Wienin liikennelaitoksen museon hoitamaa. Kuljettajan palkan maksoi liikennelaitos ja shaffnerin palkan museo. Itse kun olin kierroksella, kuljettaja oli museovaunukoulutuksessa ja mukana oli kouluttaja myös. Opetuksessa olevan kuljettajan näin samalla viikolla ajavan normaalivuoroakin.

Jos junassa on henkilökuntaa 2 henkilöä, ajattelin, että rahastaja vain selostaa ajon aikana sen reitin, mitä ajetaan. Sehän ei maksa mitään lisää. Pidempää reittiä ei kannata ajaa, ellei menekki ole niin hyvä, että kulut tulee katetuksi. Tosin joku ylärajahan tulee junan kapasiteetista.

Antero
 
Muistaakseni se oli Wienin liikennelaitoksen museon hoitamaa. Kuljettajan palkan maksoi liikennelaitos ja shaffnerin palkan museo.

Näin se varmaan täytyy olla. Ruotsissa taas on käytössä paljon vapaaehtoistyövoimaa, jolloin homma saadaan sitä kautta helpommin pelaamaan.
 
Liikenne alkoi tänään. Ensimmäinen vuoro lähti luvatusti klo 10 ja viimeinen klo 17. Lippuja myytiin 418 kpl, mikä ylitti odotukset! Sää suosi ennustuksista huolimatta meitä ja Ylen aikaisen tekemä suora radiolähetys paikan päältä houkutteli radionkuuntelijoita ajelulle.

Ensimmäisenä päivänä lipunmyyntiä oli vaunun lisäksi myös pysäkillä koko päivän ajan, mikä varmasti houkutteli matkustajia. Huomisesta lähtien tuota palvelua ei ole, vaan lippuja myydään ainoastaan vaunussa.
 
Liikenne alkoi tänään.

Todella hieno asia, että Suomessa on tänään kääntynyt raitiotieliikenteen historiankirjoissa aivan uusi lehti! Ja matkustava yleisö otti heti uuden palvelun suosiollisesti vastaan.

Ensimmäistä kertaa on Kauppatorilla/Helsingissä/Suomessa säännöllistä museoraitiovaunuliikennettä, ja kuinka paljon onkaan aikojen saatossa sellaista toivottu, ja pyyntöihin aina saatu kielteiset päätökset. Nyt sitä on tarjolla ja peräti paljasjalkakaupunkilaisten eniten toivomaa ja matkailijoidenkin mieleistä hyvin erikoista avoperävaunuliikennettä.

Avoperävaunussa on paikkoja 30 hengelle ja klo 10-17 on ehkä ajettu noin puolen tunnin välein, linjan läpiajohan kestää n. 20 minuuttia, niin keskiarvona on vuoroa kohti peräti 28 matkustajaa.

Toivotetaan StaRa:lle ja HKL:lle menestyksekästä jatkoa näissä museoliikenneprojekteissa! Savolaisittain sanottuna nyt on ollut "oekeita immeisiä oekeissa paekoissa oekeaan aekaan".

J.K. Antaisin Stadin Kundin palkinnon sekä Helsingin Matkailun Edistämiskeskuksen vuoden innovatiivisimman tuotteen kunniakirjan aikaansaaville staralaisille.
 

Liitetiedostot

  • apv.jpg
    apv.jpg
    141.5 KB · Lukukerrat: 209
Ensi kesäksi mukaan voisi laittaa nähtävyysselostuksen. Tämä tulee mieleeni Wienin museoliikenteestä. Muistaakseni se oli muutama vuosi sitten siellä järjestetty niin, että reittiselostusta hoiti rahastaja. Matkustajat saivat valita ”hiljaisen perävaunun” tai istua vetovaunussa, jossa rahastaja selosti.
Ideaahan voisi siten kehittää, että jos vaikka hommattaisiin moottorivaunuun kuulutuslaite, josta nähtävyydet esiteltäisiin. Nauhoitus voisi toimia automaattisesti, tai kuljettaja laittaisi oikean nähtävyyden kohdalla selostuksen päälle. Ei muuta kuin nauhan ääneksi vaikkapa metrosta tuttu Carla Rindell. :)
 
Missä tätä avoperävaunua on tarkoitus säilyttää? Ainakin Koskelassa vanhempi kalusto tuntuu pölyyntyvän varsin nopeasti. Voi olla että talven jälkeen vaunu on aika roisissa kunnossa.
 
Takaisin
Ylös