Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/28

Viestiketju: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Avoperävaunu SR 233 on tänään katsastettu ja hyväksytty liikenteeseen. Toki vaunussa on yhtä sun toista pientä laittoa vielä, mutta ei mitään sellaista, mikä estäisi museoliikenteen toteuttamisen nyt elokuussa.

    Näin ollen museoliikenne käynnistyy suunnitelmien mukaan la 1.8.2009 klo 10. Liikennettä on kaikkina elokuun viikonloppuina la-su siten, että ensimmäinen lähtö Kauppatorilta on klo 10 ja viimeinen klo 17. Vaunut lähtevät täytyttyään, tai jos tungosta ei ole, puolen tunnin välein.

    Lipun hinta on 5 euroa.

    Kulkupeleinä ovat siis ASEA:n vaunu 157 vuodelta 1930 sekä Hietalahden laivatelakan vaunu 233 vuodelta 1919 (entisöintityöt Terg OÜ sekä Olke DK OÜ). Lisätietoa sivulta http://www.stadinratikat.fi/museoliikenne.html (päivittynee noin klo 21 mennessä tänään).

    Tervetuloa!
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Onko museovaunuliikennettä tarkoitus mainostaa jatkossa laajemminkin esim. Metrolehden HKL-sivulla, satamien neuvontapisteissä tai turisti-infoissa? Tuleeko reitin pysäkeille tietoa kyseisestä linjasta, esim. aikataulua?

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Onko museovaunuliikennettä tarkoitus mainostaa jatkossa laajemminkin esim. Metrolehden HKL-sivulla, satamien neuvontapisteissä tai turisti-infoissa? Tuleeko reitin pysäkeille tietoa kyseisestä linjasta, esim. aikataulua?
    Asiasta on tänään lähtenyt medialle lehdistötiedote. Tiedotteen on lähettänyt HKL. Toivon, että asia saa sitä kautta paljon julkisuutta.

    Myös HKL-Linjalle tulee juttua, mutta koska lopullinen varmistus saatiin tänään ja deadlinet ovat monta päivää aiemmin, on juttu Linjalla-palstalla aikaisintaan ensi torstaina. Reitillä käytetään vain yhtä pysäkkiä, linjan 1 päättäriä Kauppatorilla. Siellä on jo pysäkkikilvessä Stadin Ratikat -logo ja sen alla teksti "Museoliikenne". Huomenna aikataulukehikkoon tulee myös infoa museoliikenteen kulkuajoista. Linjan kulkuaikoina pysäkillä on lisäksi ns. A-ständi, jossa on lisätietoa kolmella kielellä.

    Muuta mainontaa ei tässä vaiheessa tule. Elokuun kokemusten perusteella pohditaan sitten liikenteen järjestämistapaa ensi vuonna ja siihen liittyvää markkinointia.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Tämä on erittäin hieno juttu, ja hieno on perävaunukin. Vielä hienommaksi sen tekee kontrasti 157:aan, joka on melkein kuin romujonosta hätäisesti ajoon vedetty. Toivon hartaasti, että asiasta tulee palautetta ja ensi kesäksi kun on aikaa, on myös halua edes pestä alusta ja siistiä pahimmat puukorin vauriot. Sillä nythän 157:n ylläpidolle on selkeä syy, kun vaunulla on säännöllistä käyttöä.

    Mutta sitten yksi idea:

    Ensi kesäksi mukaan voisi laittaa nähtävyysselostuksen. Tämä tulee mieleeni Wienin museoliikenteestä. Muistaakseni se oli muutama vuosi sitten siellä järjestetty niin, että reittiselostusta hoiti rahastaja. Matkustajat saivat valita ”hiljaisen perävaunun” tai istua vetovaunussa, jossa rahastaja selosti.

    Minusta reittiselostus oli mukava juttu, jolla houkuteltiin muitakin kuin pelkästään ratikasta kiinnostuneita. Tosin reittikin oli pidempi kuin nyt suunniteltu, koska kaupungin nähtävyyksien esittely oli osa palvelua.

    Antero

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta sitten yksi idea
    Opastusidea on hyvä, olen itsekin sitä miettinyt. Mutta miten mahtaa olla talouspuoli hoidossa Wienissä? Meikäläisellä kulurakenteella tuo ei nimittäin ikipäivänä onnistu Wienin tapaan. Tarkoitushan ei toki ole, että museoliikenne tuottaisi valtavaa voittoa, mutta sen täytyy kattaa kulunsa, muutenhan liikennettä on pitkällä tähtäimellä mahdotonta ylläpitää yksityisin varoin.

    Nyt kierros kestää vartin, tunnin aikana ehdittäneen vajaa kolme kierrosta riippuen lipunmyyntiin kuluvasta ajasta. Ja moottorivaunussa ei ole rahastajaa ollenkaan, vaan henkilökuntaa on 2 hlöä. Lipun hinta on 5 euroa, eli ei ihan halpa, ja siltikin on kovasti epävarmaa, katetaanko sillä kaikki kulut. Jos kierroksen pitäisi kestää esim. tunti ja henkilökuntaa tarvittaisiin yksi enemmän, niin lippu on sitten yli 20 euroa. Ei sellaista kukaan maksa (3 hengen perhe 60 e!), en minä ainakaan maksaisi

    Ehkä jonkinlainen nähtävyysesite voisi ensi kesäksi olla hyvä idea, vähän 3B/3T-esitteen tapaan.

    Toivon, että muitakin ideoita ja yleensä palautetta tulee runsaasti, sillä niiden perusteella ja elokuussa saatavien kokemusten jälkeen suunnitellaan sitten ensi vuoden liikenne. Nythän on vasta kokeiluvaihe alkamassa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Kysymys, joka on askarruttanut minua pidemmän aikaa: tuleeko museolinja saamaan oman linjanumeron vai ajetaanko sitä numerotta?

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Kysymys, joka on askarruttanut minua pidemmän aikaa: tuleeko museolinja saamaan oman linjanumeron vai ajetaanko sitä numerotta?
    Ainakin nyt ajetaan numerotta. Kauppatorilla on jo pysäkkikilpi, jossa määränpäätekstinä on "Museoliikenne" ja numeron kohdalla on tyhjää.

    Mulla on ollut sellainen ajatus, että kun liikenne vakinaistuu, niin museolinjalla voisi olla oma linjaväri (kilvissä ym). Numerothan tulivat vasta vuonna 1926, eli siinä mielessä esim. kesävaunussa ei edes ole nyt koteloa linjanumerolle.

    Vaunun 157 kilpikotelossa on linjanumeron paikalla nyt Stadin Ratikat -kilpi (ks. kuva www.stadinratikat.fi) ja rahastajan kilpeen tulee teksti Kauppatori (kilpi on 40-luvun mallin mukaan tehty).
    Viimeisin muokkaaja 339-DF; 31.07.2009 kello 00:42.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Stadin Ratikat -logon salmiakki
    Luulin tähän asti, että se merkki on saksisankavirroitin, eikä jotain syötävää...

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Luulin tähän asti, että se merkki on saksisankavirroitin, eikä jotain syötävää...
    Niin se kyllä onkin, siitä se idea on tullut... Katsotaanpas, josko asian voisi vielä korjata muokkaamalla viestiä. Salmiakista vaan tulee puhuttua kun muoto muistuttaa sitäkin
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Opastusidea on hyvä, olen itsekin sitä miettinyt. Mutta miten mahtaa olla talouspuoli hoidossa Wienissä?
    Muistaakseni se oli Wienin liikennelaitoksen museon hoitamaa. Kuljettajan palkan maksoi liikennelaitos ja shaffnerin palkan museo. Itse kun olin kierroksella, kuljettaja oli museovaunukoulutuksessa ja mukana oli kouluttaja myös. Opetuksessa olevan kuljettajan näin samalla viikolla ajavan normaalivuoroakin.

    Jos junassa on henkilökuntaa 2 henkilöä, ajattelin, että rahastaja vain selostaa ajon aikana sen reitin, mitä ajetaan. Sehän ei maksa mitään lisää. Pidempää reittiä ei kannata ajaa, ellei menekki ole niin hyvä, että kulut tulee katetuksi. Tosin joku ylärajahan tulee junan kapasiteetista.

    Antero

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Muistaakseni se oli Wienin liikennelaitoksen museon hoitamaa. Kuljettajan palkan maksoi liikennelaitos ja shaffnerin palkan museo.
    Näin se varmaan täytyy olla. Ruotsissa taas on käytössä paljon vapaaehtoistyövoimaa, jolloin homma saadaan sitä kautta helpommin pelaamaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Liikenne alkoi tänään. Ensimmäinen vuoro lähti luvatusti klo 10 ja viimeinen klo 17. Lippuja myytiin 418 kpl, mikä ylitti odotukset! Sää suosi ennustuksista huolimatta meitä ja Ylen aikaisen tekemä suora radiolähetys paikan päältä houkutteli radionkuuntelijoita ajelulle.

    Ensimmäisenä päivänä lipunmyyntiä oli vaunun lisäksi myös pysäkillä koko päivän ajan, mikä varmasti houkutteli matkustajia. Huomisesta lähtien tuota palvelua ei ole, vaan lippuja myydään ainoastaan vaunussa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Liikenne alkoi tänään.
    Todella hieno asia, että Suomessa on tänään kääntynyt raitiotieliikenteen historiankirjoissa aivan uusi lehti! Ja matkustava yleisö otti heti uuden palvelun suosiollisesti vastaan.

    Ensimmäistä kertaa on Kauppatorilla/Helsingissä/Suomessa säännöllistä museoraitiovaunuliikennettä, ja kuinka paljon onkaan aikojen saatossa sellaista toivottu, ja pyyntöihin aina saatu kielteiset päätökset. Nyt sitä on tarjolla ja peräti paljasjalkakaupunkilaisten eniten toivomaa ja matkailijoidenkin mieleistä hyvin erikoista avoperävaunuliikennettä.

    Avoperävaunussa on paikkoja 30 hengelle ja klo 10-17 on ehkä ajettu noin puolen tunnin välein, linjan läpiajohan kestää n. 20 minuuttia, niin keskiarvona on vuoroa kohti peräti 28 matkustajaa.

    Toivotetaan StaRa:lle ja HKL:lle menestyksekästä jatkoa näissä museoliikenneprojekteissa! Savolaisittain sanottuna nyt on ollut "oekeita immeisiä oekeissa paekoissa oekeaan aekaan".

    J.K. Antaisin Stadin Kundin palkinnon sekä Helsingin Matkailun Edistämiskeskuksen vuoden innovatiivisimman tuotteen kunniakirjan aikaansaaville staralaisille.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  14. #14
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ensi kesäksi mukaan voisi laittaa nähtävyysselostuksen. Tämä tulee mieleeni Wienin museoliikenteestä. Muistaakseni se oli muutama vuosi sitten siellä järjestetty niin, että reittiselostusta hoiti rahastaja. Matkustajat saivat valita ”hiljaisen perävaunun” tai istua vetovaunussa, jossa rahastaja selosti.
    Ideaahan voisi siten kehittää, että jos vaikka hommattaisiin moottorivaunuun kuulutuslaite, josta nähtävyydet esiteltäisiin. Nauhoitus voisi toimia automaattisesti, tai kuljettaja laittaisi oikean nähtävyyden kohdalla selostuksen päälle. Ei muuta kuin nauhan ääneksi vaikkapa metrosta tuttu Carla Rindell.

  15. #15
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

    Missä tätä avoperävaunua on tarkoitus säilyttää? Ainakin Koskelassa vanhempi kalusto tuntuu pölyyntyvän varsin nopeasti. Voi olla että talven jälkeen vaunu on aika roisissa kunnossa.
    "Juna toisi huumeet."

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  2. HKL: Museoratikkaliikennettä avoimella kesävaunulla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.05.2011, 09:40
  3. Kalakierros Helsingissä
    kirjoittanut Camo Lissabone foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 24.04.2009, 20:14
  4. Turkulaisia Helsingissä...
    kirjoittanut Hujis foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.11.2006, 09:10
  5. DVD-Raitioliikenne Helsingissä
    kirjoittanut kjasikai foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 10.06.2006, 17:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •