Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Koeajoin linjat 6X ja 8X. Heti konsertin jälkeiset vuorot olivat tupaten täynnä. Alussa Hietalahdessa monen vaununu letka yritti puskea läpi vastavirtaan ihmismassassa, seisomakuorman lastattuaan vaunut lähtivät Hietalahdesta. Kuitenkin jo ~40 min päästä ajettiin tyhjiä vaunuja, kun valtaosa ihmisistä oli kaikonnut.

6X oli vielä melko suuressa seisomakuormassa Varsapuistikossa, jossa koko vaunu tyhjeni, kun matkustajat kuulivat reitin jatkosta. Kaikki jäivät huuli pyöreänä ihmettelemään tuulilasikuormissa ohiajavia yöbusseja. Sama toistui 8X:n osalta Oopperalla (tosin jo lähtiessä kuljettaja tiedotti reitistä). Olisi ollut kyllä hyvää palvelua, että edes ensimmäisen tunnin ajan olisi ajettu normaalia 6/8:aa.

6X:llä ainakin vaunut 77, 94, 60, 85 ja 31.
8X:llä vaunut kulkujärjestyksessä: 100, 43, 38, 56, 33 ja 62.

Suuria vaunuja ei liiemmin näkynyt. :-|
 
6X oli vielä melko suuressa seisomakuormassa Varsapuistikossa, jossa koko vaunu tyhjeni, kun matkustajat kuulivat reitin jatkosta. Kaikki jäivät huuli pyöreänä ihmettelemään tuulilasikuormissa ohiajavia yöbusseja. Sama toistui 8X:n osalta Oopperalla (tosin jo lähtiessä kuljettaja tiedotti reitistä). Olisi ollut kyllä hyvää palvelua, että edes ensimmäisen tunnin ajan olisi ajettu normaalia 6/8:aa.

Tekis mieli sanoa että mitä minä sanoin. :)
 
Vahtiikohan mainosten maksaja vaunun käyttötuntimittaria / matkamittaria?

Sitä en tiedä, vahtiiko, mutta sopimus ymmärtääkseni perustuu ajettuihin tunteihin. Eiköhän kirjanpito sen suhteen ole aika kohdallaan. Itse en kyllä lähtisi mainostamaan kokomainosratikalla, sen verran vähän ne ovat liikenteessä vaikka hinta on hirvittävä.
 
Itse en kyllä lähtisi mainostamaan kokomainosratikalla, sen verran vähän ne ovat liikenteessä vaikka hinta on hirvittävä.
Kun ne ovat kerta niin vastenmielisiä, niin eikö kuljetusliike voisi rahdata ne muualle muiden kokomainosratikoiden seuraksi.
 
7.8.: Karkkivaunu HKL 154 Vallilasta Koskelaan.

Aika hirvee pellehermannimeininki tuossa. Suorastaan tekis ehkä mieli jäädä pysäkille odottamaan seuraavaa. Sinänsä tyylikkäimmät mainosmanneista ovat olleet väriskaalan puolesta sellaisia, että värityksen (siis ilman kaupallisia kuvioita ja viestiä) voisi ottaa vaikka koko kalustossa käyttöön.
 
Kuitenkin jo ~40 min päästä ajettiin tyhjiä vaunuja, kun valtaosa ihmisistä oli kaikonnut.

Eikö 6X:n liikennettä harvennettu, kun suunniteltu kolmen tunnin tiheätahtinen liikennöinti osoittautui ylimitoitetuksi tarpeeksi? Ainakin 8X:ltä otettiin ensimmäinen vuoro sisään jo pian klo 01 jälkeen ja kahden maissa liikennettä harvennettiin ajattamalla kaksi vaunua lisää Töölön halliin ja vaunu 33 kasin reittiä Koskelan halliin. Loppuyö ajettiin kai kahdella vaunulla.
 
Sunnuntai 9.8.2009

Aamun ulosajoissa pieni häiriö, seurauksena erikoisia kalustosijoituksia (ainakin viikonpäivään nähden): #37 linjalla 3B/T 30-suuntaan, #85 linjalla 9.
 
Lisäys: Nyt vielä #76 ja #80kin tulivat ysilinjalle. Kaikki linjakelpoiset välipalat siis YSILLÄ :D Kuvaajille vinkki: vaunut #76 ja #80 ovat ainakin nyt aamulla kohdanneet aikataulun mukaan Karhupuistossa ;)
 
Lisäys: Nyt vielä #76 ja #80kin tulivat ysilinjalle. Kaikki linjakelpoiset välipalat siis YSILLÄ :D

Kiitoksia vinkistä, olin kuvaamassa museovaunuja ja käytin samalla tilaisuutta hyväkseni. Lähetin SRS-uutisiin kuvat kaikista kolmesta.

Vaunun 80 määränpäätekstinä näkyi muuten olevan aina vaan Pasila riippumatta kulkusuunnasta.
 
9.8.

Tänään linjalla 9 ainoastaan matalia vaunuja! Kolmikulmasta ne lähtivät seuraavasti:

Koodi:
218 (16:22)
 85 (16:32)
240 (16:42)
 76 (16:52)
 80 (17:02)
233 (17:12)
Laskekaa kierrot itse! :)
 
10. 8. 2009:

HKL 150 liikehti keskipäivällä keskustassa (tilausajossa).
Ankkavaunu HKL 72 linjalla 4/4T kävi 11.20 tienoilla kääntymässä Kuusitien silmukassa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös