Koskelan reitti

jsami33

Suljettu tunnus
Liittynyt
5 Elokuu 2009
Viestit
1
Heippa

Tietääkö kukaan miksi HKL ei käytä Koskelan halleihin vievää reittiä tavallisessa matkustajaliikenteessä? Reitti ja pysäkit ovat periaatteessa valmiit ja Koskelan asukkaat pääsisivät suoraan ratikalla keskustaan. Luulisi, että tuollaisen reitin tuoteuttaminen olisi edullista ja säästäisi muutaman bussivuoron. Osaako kukaan valaista?
Onko kyseinen reitti muuten joskus ollut matkustajakäytössä?

sami
 
Luulisin että sen takia että Lahdentien suuntaan on niin valtavasti bussitarjontaa.
 
Luulisin että sen takia että Lahdentien suuntaan on niin valtavasti bussitarjontaa.

Tuo on kyllä ymmärrettävä tekosyy, mutta todellisuudessahan kymmenkunta eri bussilinjaa ei tarjoa laadukasta palvelua laajennetun kantakaupungin sisäisessä liikenteessä. Busseja tulee tyypillisesti 15 minuutin välein nipullinen, teoreettisen alle 5 minuutin vuorovälin sijaan. 10 minuutin välillä kulkeva ratikka varmasti ottaisi oman osuutensa Helsingin sisäisistä kulkijoista tuolla reitillä.
 
Kustaa Vaasan tielle harkittiin jollain tasolla linjan 8 jatkamista, mutta tehokkaan lobbauksen vuoksi linja päätyi Arabiaan ilman sen kummempia vertailuja Arabia/Koskela. Varmaan sinänsä ihan hyvä päätös, että näin kävi.

Itse näkisin, että bussi 55 olisi aika helppoa korvata ratikalla Kustaa Vaasan tien kautta. Mutta niin kauan kuin HKL-Suy ei kunnollista ratikka/bussikorvaussuunnitelmaa tee niin meillä ei ole tietoa esim. siitä, miten liikennöintikustannukset muuttuisivat, jos linjoja 1, 6 ja 55 voitaisiin järjestellä kokonaisuutena uudelleen ratikkapohjalta.

Toinen vähän vastaava suunta, jota olisi syytä tarkastella kokonaisuutena, on Topeliuksenkatu-Munkkivuori ja linjojen 3, 4, 7, 14, 14B ja 18 uudelleenjärjestely.

Kolmantena voisi nähdä Etelä-Haagan, Pohjois-Haagan, Raide-Jokerin ja linjat 10 sekä 40, 41 ja 63 (viimeinen lähinnä Haagan osalta).

Toivotaan, että KSV:ssa kääritään vuodenvaihteen jälkeen hihat ja ruvetaan tosissaan laskemaan, olisivatko tämäntyyppiset järjestelyt perusteltuja taloudellisesti ja liikenteellisesti/palvelutasollisesti. Tällä hetkellä HKL keskittyy vain uusien asuinalueiden ratikkalaajennuksiin ja ysiin.
 
Eikös hallin portilla ole ainakin ollut poistumispysäkki eli halliin menevien vaunujen kyydissä on voinut matkustaa Koskelan hallin portille saakka?
 
Eikös hallin portilla ole ainakin ollut poistumispysäkki eli halliin menevien vaunujen kyydissä on voinut matkustaa Koskelan hallin portille saakka?

Hallireitillä on kolme poistumispysäkkiä (Hämeentien, Intiankadun ja Valtimontien/hallipiha kohdalla). Suunnassa halliinpäin näitä voi käyttää. Hallista tullessa vaunut eivät kuitenkaan ota matkustajia. Intiankadun kohdalle on rakennettu pysäkkikorokekin, mutta siihen ei ole asennettu pysäkkikilpeä.
 
Hallireitillä on kolme poistumispysäkkiä (Hämeentien, Intiankadun ja Valtimontien/hallipiha kohdalla). Suunnassa halliinpäin näitä voi käyttää. Hallista tullessa vaunut eivät kuitenkaan ota matkustajia. Intiankadun kohdalle on rakennettu pysäkkikorokekin, mutta siihen ei ole asennettu pysäkkikilpeä.

Vuosina 2003-2008 asuessani varikon vieressä pääsin HKL/HELB-bussinkuljettajan työasussa myös hallista lähtevien vuorojen kyytiin silloin tällöin, siviilinä oli turha edes yrittää. Halliin tullessa Annalan kentän eli hallipihan kohdalla viimeistään tulee komento ulos (seuraavaksi huoltohenkilöstö tai vartijat/viranomaiset repii ulos).
 
Takaisin
Ylös