Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Variot + linjat 7 ja 8

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Variot + linjat 7 ja 8

    Minkä vuoksi varioita ei käytetä linjoilla 7A, 7B ja 8 lukuunottamatta paria satunnaishavaintoa?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Re: Variot + linjat 7 ja 8

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m
    Minkä vuoksi varioita ei käytetä linjoilla 7A, 7B ja 8 lukuunottamatta paria satunnaishavaintoa?
    Seiskalla on rata Pasilassa liian huonossa kunnossa. Kasilla taas eivät matkustajamäärät vaadi Varioita. Näin ainakin viime syksynä... Itse kyllä laittaisin kaikille linjoille ainakin kaksi Variota, jolloin matalalattiakalustoa olisi saatavissa ainakin puolen tunnin vuorovälillä...

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    Kuinka paljon suurempi kapasiteetti variolla on todellisuudessa verrattuna niveleen? Istumapaikkoja on periaatteessa enemmän, tosin iso osa läppäistuimia. Seisomapaikkojakin taitaa olla ainakin teoriassa enemmän, mutta kovinkaan seisojaystävällisiksi varioita ei voi kehua. Eli meneekö varioon myös käytännössä enemmän matkustajia kuin niveleen?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Matalalattiavaunun pituus lienee nelisen metriä suurempi kuin Valmet-nivelen. Mikäli se kaikki 4 metriä ei ole hukkatilaa, niin luulisi kokonaismatkustajamäärän olevan hivenen suurempi. Jotenkin tosiaan tuntuu siltä, että hankalasti sijoitettujen otetankojen ja ihan niiden määrän takia seisomapaikkoja ei matalissa vaunuissa ole mahdollista hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. 2+2 -istuinsijoittelu tekee käytävästä myös melko ahtaan tuntuisen.
    Seiskojen osalta olen kuullut Pasiloiden reitin kaarteisuuden olevan syy matalien vaunujen käyttämättömyyteen. Jos Pasilan linjojen kaarteet ovat huonossa kunnossa, niin Variotram-tyypin vaunu ei taida olla hyvä ratkaisu sinne. Kasilla taas eräs teoria kertoo syyn liittyvän Paavalin kirkon silmukkaan tai sen tulokaarteeseen. Viisaammat kertokoot enemmän, jos on kerrottavaa.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Variolle ilmoitettu matkustajamäärä on 45+10 istuma- ja 80 seisomapaikkaa, eli yhteens 135.

    Nr-sarjalle ilmoitetaan 40 istuma- ja 100 seisomapaikkaa eli 140.

    Varion lisäpituus tulee pyörien hukkaamasta sisätilasta, ei suuremmasta kapasiteetista - paitsi laskettuna istumapaikkoina.

    Paavalinkirkon lähtömutka lienee rataverkkomme pahin kaarre, kun siinä on pysty- ja vaakakaarevuus jyrkkä samaan aikaan. En ihmettele, jos tästä ei haluta Variolla ajaa.

    Antero

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    73

    oletus

    Ja tässä ollaan sitten samaan aikaan rakentamassa Kampin raitiotietä luultavammin Varioilla ajettavaksi... Oikeasti ei ymmärrä.

  7. #7
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ilpo
    Oikeasti ei ymmärrä.
    Et ole ainoa.
    terveisin
    JE

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ilpo
    Ja tässä ollaan sitten samaan aikaan rakentamassa Kampin raitiotietä luultavammin Varioilla ajettavaksi... Oikeasti ei ymmärrä.
    Saas nähdä ajetaanko siellä Varioilla... Meinaan jos siellä linja 7 ajaa, niin silloin olisi Pasilankin rataosuudet kunnostettava. Luonnollisesti Kampin rata pitää kuitenkin tehdä Vario-kelpoiseksi.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Simonkatu ja Variot

    Simonkadun rata ei ole ihan sama asia kuin Paavalinkirkon lenkin tulo Hämeentielle. Paavalinkirkolla ei voi tehdä mitä vaan kadunpinnalle, koska Hämeentien pinnan määrää muu Hämeentie. Sen vuoksi siihen paikkaan tulee jyrkkä kuoppa Hämeentien reunan kohdalle. Ja siitä kuopasta alkaa sitten kaarre kulkusuuntaan oikealle eli ylöspäin takaisin.

    Simonkadulla kadun pintaa voi muotoilla varsin vapaasi. Pinnan voi tehdä raiteen mukaan, ei päin vastoin kuten Paavalinkirkolla. Simonkadun ongelma eivät olekaan mutkat ja kaltevuudet niissä, vaan ylämäen jyrkkyys lehtiä tiputtavien puiden alla.

    Antero

  10. #10
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Variot + linjat 7 ja 8

    Löytyipäs tämä vanha topikki hetken selailulla...

    Maanantaista 21.5. alkaen seiskalle tulee Varioita liikenteeseen. Kiskot on viime syksynä uusittu niiltä osin kuin se on ollut välttämätöntä. Viikonlopun aikana tasataan pensaita ym. Tarkoitus on, että seiskoilla olisi Varioita myös UITP:n jälkeen.

    Kasilla ei enää ole esteitä Varioiden käytölle, kun Paavalin silmukkaan ei enää ajeta. Kuitenkin elektronisisten linjakilpien kanssa on ollut hankaluuksia, kun Varioiden kilvet eivät suostu vaihtumaan Arabian päässä. Ennen kuin tuo ongelma on ratkaistu niin Varioita ei välttämättä 6+8:lla näy.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    Cool Vs: Variot + linjat 7 ja 8

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Löytyipäs tämä vanha topikki hetken selailulla...

    Maanantaista 21.5. alkaen seiskalle tulee Varioita liikenteeseen. Kiskot on viime syksynä uusittu niiltä osin kuin se on ollut välttämätöntä. Viikonlopun aikana tasataan pensaita ym. Tarkoitus on, että seiskoilla olisi Varioita myös UITP:n jälkeen.

    Kasilla ei enää ole esteitä Varioiden käytölle, kun Paavalin silmukkaan ei enää ajeta. Kuitenkin elektronisisten linjakilpien kanssa on ollut hankaluuksia, kun Varioiden kilvet eivät suostu vaihtumaan Arabian päässä. Ennen kuin tuo ongelma on ratkaistu niin Varioita ei välttämättä 6+8:lla näy.
    Kotvan kuluttua Pasilan mutkat ovat jälleen huonossa kunnossa, kun Vauriot ovat ne vaurioittaneet. Sekä voivoivoi kun pyörät kuluvat...
    Mitähän hyötyä on yrittää ohjata kilpiä automaattisesti kun se on tuottanut harmia jo ennenkin? Eikö olisi yksinkertaisempaa vain vaihtaa kilvet erikseen näyttöpaneelista kuten busseissakin.
    Viimeisin muokkaaja Camo Lissabone; 19.05.2007 kello 09:31.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Variot + linjat 7 ja 8

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Sekä voivoivoi kun pyörät kuluvat...
    Mutta sehän on ihan Bomban henkilökohtainen voivoivoi että pyörät kuluvat. Kustannus HKL:lle 0e

  13. #13
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Variot + linjat 7 ja 8

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Eikö olisi yksinkertaisempaa vain vaihtaa kilvet erikseen näyttöpaneelista kuten busseissakin.
    Ei kai se nyt niin hirveän yksinkertaista ole kun niin moni bussi menee väärillä kilvillä...

Vastaavia viestiketjuja

  1. "Terästetyt" Variot
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 14:51
  2. Variot Saksaan korjattavaksi
    kirjoittanut killerpop foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 25.10.2008, 10:02
  3. Variot ja pikaraitiotiekäyttö
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 21.09.2007, 11:15
  4. Variot Saksaan kunnostettavaksi
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.10.2005, 17:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •