Variot + linjat 7 ja 8

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Minkä vuoksi varioita ei käytetä linjoilla 7A, 7B ja 8 lukuunottamatta paria satunnaishavaintoa?
 
a__m sanoi:
Minkä vuoksi varioita ei käytetä linjoilla 7A, 7B ja 8 lukuunottamatta paria satunnaishavaintoa?
Seiskalla on rata Pasilassa liian huonossa kunnossa. Kasilla taas eivät matkustajamäärät vaadi Varioita. Näin ainakin viime syksynä... Itse kyllä laittaisin kaikille linjoille ainakin kaksi Variota, jolloin matalalattiakalustoa olisi saatavissa ainakin puolen tunnin vuorovälillä...
 
Kuinka paljon suurempi kapasiteetti variolla on todellisuudessa verrattuna niveleen? Istumapaikkoja on periaatteessa enemmän, tosin iso osa läppäistuimia. Seisomapaikkojakin taitaa olla ainakin teoriassa enemmän, mutta kovinkaan seisojaystävällisiksi varioita ei voi kehua. Eli meneekö varioon myös käytännössä enemmän matkustajia kuin niveleen?
 
Matalalattiavaunun pituus lienee nelisen metriä suurempi kuin Valmet-nivelen. Mikäli se kaikki 4 metriä ei ole hukkatilaa, niin luulisi kokonaismatkustajamäärän olevan hivenen suurempi. Jotenkin tosiaan tuntuu siltä, että hankalasti sijoitettujen otetankojen ja ihan niiden määrän takia seisomapaikkoja ei matalissa vaunuissa ole mahdollista hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. 2+2 -istuinsijoittelu tekee käytävästä myös melko ahtaan tuntuisen.
Seiskojen osalta olen kuullut Pasiloiden reitin kaarteisuuden olevan syy matalien vaunujen käyttämättömyyteen. Jos Pasilan linjojen kaarteet ovat huonossa kunnossa, niin Variotram-tyypin vaunu ei taida olla hyvä ratkaisu sinne. Kasilla taas eräs teoria kertoo syyn liittyvän Paavalin kirkon silmukkaan tai sen tulokaarteeseen. Viisaammat kertokoot enemmän, jos on kerrottavaa.
 
Variolle ilmoitettu matkustajamäärä on 45+10 istuma- ja 80 seisomapaikkaa, eli yhteens 135.

Nr-sarjalle ilmoitetaan 40 istuma- ja 100 seisomapaikkaa eli 140.

Varion lisäpituus tulee pyörien hukkaamasta sisätilasta, ei suuremmasta kapasiteetista - paitsi laskettuna istumapaikkoina.

Paavalinkirkon lähtömutka lienee rataverkkomme pahin kaarre, kun siinä on pysty- ja vaakakaarevuus jyrkkä samaan aikaan. En ihmettele, jos tästä ei haluta Variolla ajaa.

Antero
 
Ja tässä ollaan sitten samaan aikaan rakentamassa Kampin raitiotietä luultavammin Varioilla ajettavaksi... Oikeasti ei ymmärrä.
 
ilpo sanoi:
Ja tässä ollaan sitten samaan aikaan rakentamassa Kampin raitiotietä luultavammin Varioilla ajettavaksi... Oikeasti ei ymmärrä.
Saas nähdä ajetaanko siellä Varioilla... Meinaan jos siellä linja 7 ajaa, niin silloin olisi Pasilankin rataosuudet kunnostettava. Luonnollisesti Kampin rata pitää kuitenkin tehdä Vario-kelpoiseksi.
 
Simonkatu ja Variot

Simonkadun rata ei ole ihan sama asia kuin Paavalinkirkon lenkin tulo Hämeentielle. Paavalinkirkolla ei voi tehdä mitä vaan kadunpinnalle, koska Hämeentien pinnan määrää muu Hämeentie. Sen vuoksi siihen paikkaan tulee jyrkkä kuoppa Hämeentien reunan kohdalle. Ja siitä kuopasta alkaa sitten kaarre kulkusuuntaan oikealle eli ylöspäin takaisin.

Simonkadulla kadun pintaa voi muotoilla varsin vapaasi. Pinnan voi tehdä raiteen mukaan, ei päin vastoin kuten Paavalinkirkolla. Simonkadun ongelma eivät olekaan mutkat ja kaltevuudet niissä, vaan ylämäen jyrkkyys lehtiä tiputtavien puiden alla.

Antero
 
Löytyipäs tämä vanha topikki hetken selailulla...

Maanantaista 21.5. alkaen seiskalle tulee Varioita liikenteeseen. Kiskot on viime syksynä uusittu niiltä osin kuin se on ollut välttämätöntä. Viikonlopun aikana tasataan pensaita ym. Tarkoitus on, että seiskoilla olisi Varioita myös UITP:n jälkeen.

Kasilla ei enää ole esteitä Varioiden käytölle, kun Paavalin silmukkaan ei enää ajeta. Kuitenkin elektronisisten linjakilpien kanssa on ollut hankaluuksia, kun Varioiden kilvet eivät suostu vaihtumaan Arabian päässä. Ennen kuin tuo ongelma on ratkaistu niin Varioita ei välttämättä 6+8:lla näy.
 
Löytyipäs tämä vanha topikki hetken selailulla...

Maanantaista 21.5. alkaen seiskalle tulee Varioita liikenteeseen. Kiskot on viime syksynä uusittu niiltä osin kuin se on ollut välttämätöntä. Viikonlopun aikana tasataan pensaita ym. Tarkoitus on, että seiskoilla olisi Varioita myös UITP:n jälkeen.

Kasilla ei enää ole esteitä Varioiden käytölle, kun Paavalin silmukkaan ei enää ajeta. Kuitenkin elektronisisten linjakilpien kanssa on ollut hankaluuksia, kun Varioiden kilvet eivät suostu vaihtumaan Arabian päässä. Ennen kuin tuo ongelma on ratkaistu niin Varioita ei välttämättä 6+8:lla näy.
Kotvan kuluttua Pasilan mutkat ovat jälleen huonossa kunnossa, kun Vauriot ovat ne vaurioittaneet. Sekä voivoivoi kun pyörät kuluvat...
Mitähän hyötyä on yrittää ohjata kilpiä automaattisesti kun se on tuottanut harmia jo ennenkin? Eikö olisi yksinkertaisempaa vain vaihtaa kilvet erikseen näyttöpaneelista kuten busseissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös