Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Odottaessa bussia Hämeentie 62 kohdalla bussimatkustajat värjöttelevät suhteessa matkustajamääriin täysiin riittämättömällä 1,7 metrin levyisellä kaistaleella, kyytiinastumistilalla, johon ei mahdu mitään suojaa, bussien ja pyörätien välissä.

Siis nykyään vai tuossa suunnitelmassa? Laitatko lainauksen, kuvakaappauksen tms., kun en löydä tuosta mainintaa (Löysin vain tämän lauseen: "Bussipysäkeistä saadaan riittävän leveät ja pyöräliikenne voidaan ohjata selkeästi eroteltuna niiden ohi")?
 
Siis nykyään vai tuossa suunnitelmassa? Laitatko lainauksen, kuvakaappauksen tms., kun en löydä tuosta mainintaa (Löysin vain tämän lauseen: "Bussipysäkeistä saadaan riittävän leveät ja pyöräliikenne voidaan ohjata selkeästi eroteltuna niiden ohi")?

Tässä suunnitelmakuvassa tuo selvästi näkyy, Hämeentie 62 kohdalta on poikkileikkaus A-A, yhdellä Helsingin vilkkaimmista bussipysäkeistä on vain 1,7 metrin kyytiinastumistila, jonne ja josta kuljetaan samassa tasossa olevan pyörätien yli, kyytiinastumistila(pysäkki) on tuo ruuduitettu ohut siivu kartassa.

https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/0c/0c12190892d51be8c06872ebd5de24353230df08.pdf
 
Siis nykyään vai tuossa suunnitelmassa? Laitatko lainauksen, kuvakaappauksen tms., kun en löydä tuosta mainintaa (Löysin vain tämän lauseen: "Bussipysäkeistä saadaan riittävän leveät ja pyöräliikenne voidaan ohjata selkeästi eroteltuna niiden ohi")?

Hämeentien bussiletkat ovat nytkin parhaimmillaan yli korttelin mittaiset. Minusta tuosta uudesta suunnitelmasta paistaa ainoastaan se, että siihen on väen väkisin mahdutettu pyöräkaistat. Kaikki muu onkin sitten vähän sinnepäin. Yhdet valot on saatu poistettua, kun Sakarinkadulta ei pääse Lintulahdenkadulle ja päinvastoin.
 
Minäkin olen ymmärtänyt, että bussilinjoja on tarkoitus ajaa Kalasatamaan keskustan sijaan. Ja toisaalta taas pitkällä tähtäimellä niitä voi päättää vaikka Käpylän juna-asemalle.

Kaiken kaikkiaanhan nuo suunnitelmat ovat loistavat. Tuossahan saadaan risteyksen alueelle mahdutettua selkeämmät ja vastakkaiset (!) bussipysäkit, eri suuntien raitiolinjat omine pysäkkialueineen sekä kevyt liikenne melko sujuvasti. Jotenkihan se pitää ratkaista, että niin pyöräliikenne kuin joukkoliikenne tulevat oletettavasti ja toivottavasti kasvattamaan suosioitaan. Lisäksi jalankulku saa mukavasti rauhallista tilaa. Nykyäänhän se ei ole mitenkään kovin houkutteleva kävely-ympäristö, ja pyöräilyyn se ei kelpaa oikein ollenkaan.

Olisi kiinnostava tietää, miten sen olisi voinut tehdä paremminkaan.
 
Olisi kiinnostava tietää, miten sen olisi voinut tehdä paremminkaan.

Jättämällä pyöräkaistat rakentamatta ja lisäämällä Kurviin kaistan pohjoiseen. Pyöräilijöitä on vain muutaman kuukauden vuodessa eikä sittenkään kovin paljon.

Nykyisin Kurvissa on selvästi parempi jalankulkuympäristö sekä bussipysäkit kuin tuon suunnitelman toteuttamisen jälkeen.
 
Jättämällä pyöräkaistat rakentamatta ja lisäämällä Kurviin kaistan pohjoiseen. Pyöräilijöitä on vain muutaman kuukauden vuodessa eikä sittenkään kovin paljon.

Jaa, mihinköhän ne pyöräkaistat olisi pitänyt rakentaa? Pyöräilijöitä on yhä enemmän, varsinkin noin 5 kk:n ajan vuodesta, mutta myös ympäri vuoden lisääntyvissä määrin. Sen näkee kätevästi vaikkapa Baanamittarista. Ja vielä vähemmänkin olisi ja tulisi, jos pyöräinfraan ei panostettaisi.
 
Sörnäisten Rantatien kautta kulkevaa pyöräilyreittiä voisi parantaa sekä sen lisäksi parantaa Sturenkatu- Wallininkatu reittiä.

Voisi, tai sitten voisi ohjata autoliikenteen Sörnäisten rantatielle, kuten nyt ollaan tekemässä, sekä bussiliikenteestä osa Kalasatamaan. Hämeentie on asuinkatu, sille sopii vähentynyt bussiliikenne ja lisääntynyt kevyt liikenne.
 
Eikö tarkoitus ole siirtää Lahdentien suunnan bussien päätepysäkkiä Kalasatamaan? Vie pois osan busseista.
Jäänee muutaman vuoden muutokseksi,koska metron kapasiteetin on laskettu loppuvan, joten linjat jouduttaneen siirtämään takaisin Rautatientorille. Eikä Kalasatamaan ole tarkoitus siirtää läheskään kaikkia Lahdenväylän linjoja, vaan Hämeentielle tulee korkeintaan viidenneksen vähennys. Joitakin Tuusulanväylän linjoja voisi kyllä päättää Käpylän asemalle.
 
Sörnäisten Rantatien kautta kulkevaa pyöräilyreittiä voisi parantaa sekä sen lisäksi parantaa Sturenkatu- Wallininkatu reittiä.



Eivät ne pyöräilijät kuitenkaan pyöräteitä käytä vaan viilettävät pitkin jalkakäytäviä. Hyvä esimerkki on Urheilukatu missä on rauhallinen pyörätie mutta sitä ei paljoa käytetä kun on ilmeisesti mukavampi ajaa Mannerheimintien jalkakäytävillä.
 
Eivät ne pyöräilijät kuitenkaan pyöräteitä käytä vaan viilettävät pitkin jalkakäytäviä. Hyvä esimerkki on Urheilukatu missä on rauhallinen pyörätie mutta sitä ei paljoa käytetä kun on ilmeisesti mukavampi ajaa Mannerheimintien jalkakäytävillä.

Näissä kommenteissa on usein taustalla sellainen ajattelu, että autoilu kuuluu kaikille kaduille, mutta fillareille tehdään armosta jonnekin joku väylä ja sitten oletetaan, että kaikki siirtyvät sinne jonnekin fillaroimaan.

Ei se niin mene. Fillaritkin ovat kaikilla kaduilla, ja kuuluvat kaikille kaduille, ihan niin kuin jalankulkijatkin. Ennemmin voisi miettiä, tarvitaanko läpiajavaa autoliikennettä kaikilla kaduilla. Samoin liikenneympäristö pitäisi sovittaa siihen, että fillarointi on mahdollista. Minäkään en lainkaan pidä jalkakäytäväpyöräilijöistä, mutta Manskulla bussit kyllä jyräävät uhkarohkeat aika nopeasti, joten onko se ihme, jos fillari siirtyy jalkakäytävälle? On siis hyvä, että Manskullekin tulee pyörille oma väylä. Ikävää on se, että toteutus, jota sentään ensimmäisistä suunnitelmista on parannettu, on liian ahdas.
 
Jäänee muutaman vuoden muutokseksi,koska metron kapasiteetin on laskettu loppuvan, joten linjat jouduttaneen siirtämään takaisin Rautatientorille. Eikä Kalasatamaan ole tarkoitus siirtää läheskään kaikkia Lahdenväylän linjoja, vaan Hämeentielle tulee korkeintaan viidenneksen vähennys. Joitakin Tuusulanväylän linjoja voisi kyllä päättää Käpylän asemalle.
Niinpä. Kalasatamasta on muun lisäksi melko rajallisesti vaihtomahdollisuuksia muualle kuin metroon - no joo, runkolinjalle 500/510 myös. Mutta esim. Töölön suuntaan matkustava joutuu vaihtamaan kasiin jo Toukolan kohdalla, jos bussi kääntyy siitä Hermannin rantatielle.
 
Näissä kommenteissa on usein taustalla sellainen ajattelu, että autoilu kuuluu kaikille kaduille, mutta fillareille tehdään armosta jonnekin joku väylä ja sitten oletetaan, että kaikki siirtyvät sinne jonnekin fillaroimaan.

Ei se niin mene. Fillaritkin ovat kaikilla kaduilla, ja kuuluvat kaikille kaduille, ihan niin kuin jalankulkijatkin. Ennemmin voisi miettiä, tarvitaanko läpiajavaa autoliikennettä kaikilla kaduilla. Samoin liikenneympäristö pitäisi sovittaa siihen, että fillarointi on mahdollista. Minäkään en lainkaan pidä jalkakäytäväpyöräilijöistä, mutta Manskulla bussit kyllä jyräävät uhkarohkeat aika nopeasti, joten onko se ihme, jos fillari siirtyy jalkakäytävälle? On siis hyvä, että Manskullekin tulee pyörille oma väylä. Ikävää on se, että toteutus, jota sentään ensimmäisistä suunnitelmista on parannettu, on liian ahdas.

Ja näin sen täytyy mennäkin. Autoliikenteen määrät ovat moninkertaiset fillaristeihin verrattuna. Kaikki liikenne Helsingin niemellä ei ole työmatkaliikennettä. Ja missä ne pyörät taas ovat, kun räntää tulee ja tiet ovat jäässä? Pyöräkellareissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:35 ----------

Niinpä. Kalasatamasta on muun lisäksi melko rajallisesti vaihtomahdollisuuksia muualle kuin metroon - no joo, runkolinjalle 500/510 myös. Mutta esim. Töölön suuntaan matkustava joutuu vaihtamaan kasiin jo Toukolan kohdalla, jos bussi kääntyy siitä Hermannin rantatielle.

Tuusulanväylän kääntö Pasilaan olisi helpottanut tässä huomattavasti. Pasila, varsinkin kun katsoo sen tulevaisuutta, voisi olla hyvinkin merkittävä joukkoliikennesolmu juuri näiden Helsingin ja Vantaan keskisten alueiden suhteen, jonne raideliikenteellä ei pääse (siis 60- ja 600-sarjojen linjojen alueet).
 
Takaisin
Ylös