Bulevardin raitiotie

Jatketaanpa tästäkin aiheesta. Bulella on menossa varsinainen hölmöily. Ensiksi tehtiin Erottajan pysäkit valmiiksi, nyt sitten on kaivettu tuore asvaltti auki ja rakennettu katokset. Ei olisi voinut tehdä kerralla valmiiksi?
 
Jatketaanpa tästäkin aiheesta. Bulella on menossa varsinainen hölmöily. Ensiksi tehtiin Erottajan pysäkit valmiiksi, nyt sitten on kaivettu tuore asvaltti auki ja rakennettu katokset. Ei olisi voinut tehdä kerralla valmiiksi?

Eikö olisi voinut jättää rakentamatta, pysäkkiväli Ylioppilastalolle ja Kolmikulmaan on kuitenkin päätähuimaavaa 250 metrin luokkaa...
 
Tuskin toimisi Suomen erikoisolosuhteissa kun joku autoilija ihmettelisi turhan liikennevalon merkitystä ja päättäisi lähteä kaasu pohjassa kiihdyttäen tuosta.
 
Tuskin toimisi Suomen erikoisolosuhteissa kun joku autoilija ihmettelisi turhan liikennevalon merkitystä ja päättäisi lähteä kaasu pohjassa kiihdyttäen tuosta.

Tai tekee sen tyypillisen "vieläehtii, vieläehtii"-liikkeen oikealla jalallaan, kun valo näyttää jo väärää väriä. :mad:
Tuskin näissä olosuhteissa vaikuttaisi se, onko edessä jalankulkijoita vai ei, kun tuntuu, että aina on pakko ehtiä, olisihan se muuten taas itseltä pois, jos joku muu siitä hyötyisi.

Korotettuna tuo alkaisi olla toki jo ihan käyttökelpoinen.
 
Erilliset liikennevalot pysäyttävät autoliikenteen kun ratikka on pysäkillä, joka on kadun keskellä:
Pysäkillä olevan ratikan ohittaminen on meillä kielletty ilman valojakin. Autoilijoiden yleinen asenneongelma vaan on, että punainen valo tuntuu olevan ainoa liikennesääntö, jota noudatetaan jopa ilman välitöntä valvonta- ja sakkoriskiä. Oikeanpuoleista liikennettäkin noudatetaan vain silloin, kun uskotaan, että on välitön kolarin vaara jos ajaa vasemmalla kaistalla. Siitä syystä mm. Roihuvuoressa bussipysäkkien kohdalla on kadun keskellä aita.

Antero
 
Voisiko tälläinen ratkaisu olla omiaan Bulevardin pysäkkiongelmille?

Erilliset liikennevalot pysäyttävät autoliikenteen kun ratikka on pysäkillä, joka on kadun keskellä:

http://citytransport.info/PhotoCD/1144_69a.jpg

http://citytransport.info/Digi/3163a.jpg

http://citytransport.info/Digi/3184a.jpg

Eihän Bulella enää ole kadun keskellä olevia pysäkkejä, kun sinne on nuo korokkeet tehty. Ahdasta muuten on, kun sattuu bussi tai joku muu iso ajoneuvo tulemaan vastaan kun pitäisi pysäkille päästä.
 
Niin, pysäkillä olevan ratikan ohittaminen on kielletty oikealta puolelta, mutta vasemmalta sen saa ohittaa, jos sitä ei ole vaikkapa sulkuviivalla erikseen kielletty.

No nyt on pakko puuttua keskusteluun, etteivät virheelliset tiedot enempää leviä.

TLL 17§ 3. mom.: Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

TLL 31§ 2. mom.: Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

Siis raitiovaunun ohittaminen oikealta ja tai vasemmalta tilanteesta riippuen on laillista. Huomioon pitää ottaa toki myös TLL 18§ ohituskiellot.

Käytännössä laillisesti tehty raitiovaunun ohittaminen ja varsinkin tarve siihen on erittäin teoriittinen tilanne ja sen vuoksi autokouluissa opetetaan "keep it simply" periaatteella, ettei raitiovaunua saa milloinkaan ohittaa.
 
Käytännössä laillisesti tehty raitiovaunun ohittaminen ja varsinkin tarve siihen on erittäin teoriittinen tilanne ja sen vuoksi autokouluissa opetetaan "keep it simply" periaatteella, ettei raitiovaunua saa milloinkaan ohittaa.

Yksi paikka jossa joskus toivoisi autojen menevän ohi on Venäjän suurlähetystön edusta Olympialaiturilta Eiran sairaalan suuntaan. Nimittäin silloin kun liikenne sujuu ja etuajassa ajamista haluaisi välttää niin yritän hidastella korostetusti tuossa paikassa että autot menisivät ohi etteivät sitten tuki risteyksiä perässä. Vilkkuakin olen laittanut vasemmalle sen merkiksi että nyt voisi mennä oikealta ohi. Ikävä kyllä kukaan ei tuota tajua tehdä. Kerran meni yksi ohi - vasemmalta...

Tämä liittyy nyt myös tuohon kolmosen Eiran lenkin aikatauluongelmaan, kun Eirassa ei ole mitään järkevää paikkaa missä voisi tasata aikataulua, autojen eteen ei voi jäädä jurruttelemaan. Siksi joudutaan sitten tekemään aikataulu jossa ei ole kiinniajovaraa.
 
Olympialaiturin pysäkki.

Siinä kohtaa ollaan jo ohitettu 3B:nä koko Punavuori ja Eira, eli tasaaminen on siltä kannalta yhdentekevää. Toiseen suuntaan on matalavaunuilla aiemmin puhuttu liikennevalo-ongelma. Myöskin useamman minuutin tasaaminen yhdellä pysähdyksellä ilman vaihtoyhteyttä edelliseen vuoroon on matkustajille turhauttava käytäntö.
 
Kyllä Helsingin ratikoiden hitaudessa on hyvätkin puolensa. Kävelin tänään Fredaa etelään Bulevardille ja ajattelin jatkaa siitä kutosella Hietalahen päättärille. Bulevardin lähestyessä näin näyteikkunoista heijastuvan vaunun – ja se oli pahaksi onneksi Ekbergin pysäkillä seisova 6, joka oli jo sulkemassa ovia. No, ratikoiden perässähän ei juosta, joten jatkoin sitten kävelyä tavanomaiseen tahtiini ja nousin tuohon vaunuun Aleksanterin teatterin pysäkiltä. Ei juoksua, ei edes punaisia päin kävelyä.

Paluumatkalla Hietalahdesta Kauppatorille kävi tuuri – Ylioppilastalon pysäkillä seisoi 6:n edessä 1, joten päätinpä kokeilla matkustaa ykkösellä Aleksilla, kun se nyt kerrankin on mahdollista. Mutta pahaksi onneksi kuljettaja oli jo kytkenyt pysäkillä seisovan vaunun ulkonapit pois päältä, sillä nuolivalo Aleksille oli juuri vaihtumassa (soisin kuljettajien yleisemminkin toimivan noin – liian usein käy niin, että matkustajat painavat ovet auki viime hetkellä ennen valojen vaihtumista ja sitten kuluukin sen verran aikaa, että ne vaihtuvat taas ja sitten odotellaan uudestaan yksi valokierto – tuossa nimenomaisessa kohdassa ei taida toista kertaa edes saada valoja, kun tuo on tilausavalo). Nyt jouduin ottamaan muutaman juoksuaskeleenkin, mutta hyvin ehdin vaunuun Ylioopilastalon pysäkiltä Aleksilta. Siunatut vaihdenopeudet!

Kävellen olisit jo perillä?
 
Mutta pahaksi onneksi kuljettaja oli jo kytkenyt pysäkillä seisovan vaunun ulkonapit pois päältä, sillä nuolivalo Aleksille oli juuri vaihtumassa (soisin kuljettajien yleisemminkin toimivan noin – liian usein käy niin, että matkustajat painavat ovet auki viime hetkellä ennen valojen vaihtumista ja sitten kuluukin sen verran aikaa, että ne vaihtuvat taas ja sitten odotellaan uudestaan yksi valokierto – tuossa nimenomaisessa kohdassa ei taida toista kertaa edes saada valoja, kun tuo on tilausavalo).

Eikö se sitten olisi huonoa palvelua? Mainitsemasi syy eli tuo että valon saa vain kerran tilauksen jälkeen taitaakin olla se syy miksi kuljettaja näin toimi.
 
Eikö se sitten olisi huonoa palvelua?

Niin, Helsingissä ei kai ole tuohon yksiselitteistä vastausta. Vai onko? Miten teitä HKL:ssä ohjeistetaan? Meillä tietysti moni asia on kovin erilainen kuin muualla maailmassa.

Esimerkiksi Amsterdamissa tähän on yksiselitteinen vastaus. Siellä ko. toiminta ei ole huonoa palvelua. Siellä ajatellaan niin, että vaunussa on kyydissä sata ihmistä, jotka ovat asiakkaina jo maksaneet matkansa ja tahtovat perille ripeästi. Se yksi, joka ei ole tullut pysäkille ajoissa, ei ole arvokkaampi kuin nuo sata vaunussa jo olevaa matkustajaa eikä sen yhden vuoksi odotuteta niitä sataa. Niinpä vaunut pysähtyvät pysäkeillä kerran eivätkä jää odottelemaan juoksijoita tai uutta valokiertoa viime hetken matkustajien vuoksi. Näin ohjeistetaan kuljettajat ja rahastajat, ja se ohjeistus on tiukka.
 
Takaisin
Ylös