Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/72

Viestiketju: Bulevardin raitiotie

  1. #46

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Jatketaanpa tästäkin aiheesta. Bulella on menossa varsinainen hölmöily. Ensiksi tehtiin Erottajan pysäkit valmiiksi, nyt sitten on kaivettu tuore asvaltti auki ja rakennettu katokset. Ei olisi voinut tehdä kerralla valmiiksi?

  2. #47

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Jatketaanpa tästäkin aiheesta. Bulella on menossa varsinainen hölmöily. Ensiksi tehtiin Erottajan pysäkit valmiiksi, nyt sitten on kaivettu tuore asvaltti auki ja rakennettu katokset. Ei olisi voinut tehdä kerralla valmiiksi?
    Eikö olisi voinut jättää rakentamatta, pysäkkiväli Ylioppilastalolle ja Kolmikulmaan on kuitenkin päätähuimaavaa 250 metrin luokkaa...

  3. #48
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Voisiko tälläinen ratkaisu olla omiaan Bulevardin pysäkkiongelmille?

    Erilliset liikennevalot pysäyttävät autoliikenteen kun ratikka on pysäkillä, joka on kadun keskellä:

    http://citytransport.info/PhotoCD/1144_69a.jpg

    http://citytransport.info/Digi/3163a.jpg

    http://citytransport.info/Digi/3184a.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #49
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Tuskin toimisi Suomen erikoisolosuhteissa kun joku autoilija ihmettelisi turhan liikennevalon merkitystä ja päättäisi lähteä kaasu pohjassa kiihdyttäen tuosta.
    "Juna toisi huumeet."

  5. #50

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Tuskin toimisi Suomen erikoisolosuhteissa kun joku autoilija ihmettelisi turhan liikennevalon merkitystä ja päättäisi lähteä kaasu pohjassa kiihdyttäen tuosta.
    Tai tekee sen tyypillisen "vieläehtii, vieläehtii"-liikkeen oikealla jalallaan, kun valo näyttää jo väärää väriä.
    Tuskin näissä olosuhteissa vaikuttaisi se, onko edessä jalankulkijoita vai ei, kun tuntuu, että aina on pakko ehtiä, olisihan se muuten taas itseltä pois, jos joku muu siitä hyötyisi.

    Korotettuna tuo alkaisi olla toki jo ihan käyttökelpoinen.

  6. #51
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Erilliset liikennevalot pysäyttävät autoliikenteen kun ratikka on pysäkillä, joka on kadun keskellä:
    Pysäkillä olevan ratikan ohittaminen on meillä kielletty ilman valojakin. Autoilijoiden yleinen asenneongelma vaan on, että punainen valo tuntuu olevan ainoa liikennesääntö, jota noudatetaan jopa ilman välitöntä valvonta- ja sakkoriskiä. Oikeanpuoleista liikennettäkin noudatetaan vain silloin, kun uskotaan, että on välitön kolarin vaara jos ajaa vasemmalla kaistalla. Siitä syystä mm. Roihuvuoressa bussipysäkkien kohdalla on kadun keskellä aita.

    Antero

  7. #52

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Voisiko tälläinen ratkaisu olla omiaan Bulevardin pysäkkiongelmille?

    Erilliset liikennevalot pysäyttävät autoliikenteen kun ratikka on pysäkillä, joka on kadun keskellä:

    http://citytransport.info/PhotoCD/1144_69a.jpg

    http://citytransport.info/Digi/3163a.jpg

    http://citytransport.info/Digi/3184a.jpg
    Eihän Bulella enää ole kadun keskellä olevia pysäkkejä, kun sinne on nuo korokkeet tehty. Ahdasta muuten on, kun sattuu bussi tai joku muu iso ajoneuvo tulemaan vastaan kun pitäisi pysäkille päästä.

  8. #53
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Pysäkillä olevan ratikan ohittaminen on meillä kielletty ilman valojakin.
    Niin, pysäkillä olevan ratikan ohittaminen on kielletty oikealta puolelta, mutta vasemmalta sen saa ohittaa, jos sitä ei ole vaikkapa sulkuviivalla erikseen kielletty.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  9. #54
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Niin, pysäkillä olevan ratikan ohittaminen on kielletty oikealta puolelta, mutta vasemmalta sen saa ohittaa, jos sitä ei ole vaikkapa sulkuviivalla erikseen kielletty.
    No nyt on pakko puuttua keskusteluun, etteivät virheelliset tiedot enempää leviä.

    TLL 17§ 3. mom.: Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

    TLL 31§ 2. mom.: Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

    Siis raitiovaunun ohittaminen oikealta ja tai vasemmalta tilanteesta riippuen on laillista. Huomioon pitää ottaa toki myös TLL 18§ ohituskiellot.

    Käytännössä laillisesti tehty raitiovaunun ohittaminen ja varsinkin tarve siihen on erittäin teoriittinen tilanne ja sen vuoksi autokouluissa opetetaan "keep it simply" periaatteella, ettei raitiovaunua saa milloinkaan ohittaa.

  10. #55

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Käytännössä laillisesti tehty raitiovaunun ohittaminen ja varsinkin tarve siihen on erittäin teoriittinen tilanne ja sen vuoksi autokouluissa opetetaan "keep it simply" periaatteella, ettei raitiovaunua saa milloinkaan ohittaa.
    Yksi paikka jossa joskus toivoisi autojen menevän ohi on Venäjän suurlähetystön edusta Olympialaiturilta Eiran sairaalan suuntaan. Nimittäin silloin kun liikenne sujuu ja etuajassa ajamista haluaisi välttää niin yritän hidastella korostetusti tuossa paikassa että autot menisivät ohi etteivät sitten tuki risteyksiä perässä. Vilkkuakin olen laittanut vasemmalle sen merkiksi että nyt voisi mennä oikealta ohi. Ikävä kyllä kukaan ei tuota tajua tehdä. Kerran meni yksi ohi - vasemmalta...

    Tämä liittyy nyt myös tuohon kolmosen Eiran lenkin aikatauluongelmaan, kun Eirassa ei ole mitään järkevää paikkaa missä voisi tasata aikataulua, autojen eteen ei voi jäädä jurruttelemaan. Siksi joudutaan sitten tekemään aikataulu jossa ei ole kiinniajovaraa.

  11. #56
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tämä liittyy nyt myös tuohon kolmosen Eiran lenkin aikatauluongelmaan, kun Eirassa ei ole mitään järkevää paikkaa missä voisi tasata aikataulua, autojen eteen ei voi jäädä jurruttelemaan.
    Olympialaiturin pysäkki.
    "Juna toisi huumeet."

  12. #57

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Olympialaiturin pysäkki.
    Siinä kohtaa ollaan jo ohitettu 3B:nä koko Punavuori ja Eira, eli tasaaminen on siltä kannalta yhdentekevää. Toiseen suuntaan on matalavaunuilla aiemmin puhuttu liikennevalo-ongelma. Myöskin useamman minuutin tasaaminen yhdellä pysähdyksellä ilman vaihtoyhteyttä edelliseen vuoroon on matkustajille turhauttava käytäntö.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Kyllä Helsingin ratikoiden hitaudessa on hyvätkin puolensa. Kävelin tänään Fredaa etelään Bulevardille ja ajattelin jatkaa siitä kutosella Hietalahen päättärille. Bulevardin lähestyessä näin näyteikkunoista heijastuvan vaunun – ja se oli pahaksi onneksi Ekbergin pysäkillä seisova 6, joka oli jo sulkemassa ovia. No, ratikoiden perässähän ei juosta, joten jatkoin sitten kävelyä tavanomaiseen tahtiini ja nousin tuohon vaunuun Aleksanterin teatterin pysäkiltä. Ei juoksua, ei edes punaisia päin kävelyä.

    Paluumatkalla Hietalahdesta Kauppatorille kävi tuuri – Ylioppilastalon pysäkillä seisoi 6:n edessä 1, joten päätinpä kokeilla matkustaa ykkösellä Aleksilla, kun se nyt kerrankin on mahdollista. Mutta pahaksi onneksi kuljettaja oli jo kytkenyt pysäkillä seisovan vaunun ulkonapit pois päältä, sillä nuolivalo Aleksille oli juuri vaihtumassa (soisin kuljettajien yleisemminkin toimivan noin – liian usein käy niin, että matkustajat painavat ovet auki viime hetkellä ennen valojen vaihtumista ja sitten kuluukin sen verran aikaa, että ne vaihtuvat taas ja sitten odotellaan uudestaan yksi valokierto – tuossa nimenomaisessa kohdassa ei taida toista kertaa edes saada valoja, kun tuo on tilausavalo). Nyt jouduin ottamaan muutaman juoksuaskeleenkin, mutta hyvin ehdin vaunuun Ylioopilastalon pysäkiltä Aleksilta. Siunatut vaihdenopeudet!

    Kävellen olisit jo perillä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #59
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta pahaksi onneksi kuljettaja oli jo kytkenyt pysäkillä seisovan vaunun ulkonapit pois päältä, sillä nuolivalo Aleksille oli juuri vaihtumassa (soisin kuljettajien yleisemminkin toimivan noin – liian usein käy niin, että matkustajat painavat ovet auki viime hetkellä ennen valojen vaihtumista ja sitten kuluukin sen verran aikaa, että ne vaihtuvat taas ja sitten odotellaan uudestaan yksi valokierto – tuossa nimenomaisessa kohdassa ei taida toista kertaa edes saada valoja, kun tuo on tilausavalo).
    Eikö se sitten olisi huonoa palvelua? Mainitsemasi syy eli tuo että valon saa vain kerran tilauksen jälkeen taitaakin olla se syy miksi kuljettaja näin toimi.
    "Juna toisi huumeet."

  15. #60
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Bulevardin raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Eikö se sitten olisi huonoa palvelua?
    Niin, Helsingissä ei kai ole tuohon yksiselitteistä vastausta. Vai onko? Miten teitä HKL:ssä ohjeistetaan? Meillä tietysti moni asia on kovin erilainen kuin muualla maailmassa.

    Esimerkiksi Amsterdamissa tähän on yksiselitteinen vastaus. Siellä ko. toiminta ei ole huonoa palvelua. Siellä ajatellaan niin, että vaunussa on kyydissä sata ihmistä, jotka ovat asiakkaina jo maksaneet matkansa ja tahtovat perille ripeästi. Se yksi, joka ei ole tullut pysäkille ajoissa, ei ole arvokkaampi kuin nuo sata vaunussa jo olevaa matkustajaa eikä sen yhden vuoksi odotuteta niitä sataa. Niinpä vaunut pysähtyvät pysäkeillä kerran eivätkä jää odottelemaan juoksijoita tai uutta valokiertoa viime hetken matkustajien vuoksi. Näin ohjeistetaan kuljettajat ja rahastajat, ja se ohjeistus on tiukka.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hernesaaren raitiotie
    kirjoittanut olanik foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 18.02.2017, 16:27
  2. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  3. HKL: Bulevardin kiskotöistä merkittäviä liikennemuutoksia
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 21:08
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •