Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

  1. #1

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Onkohan maailmalla käytössä missään päin sellaista järjestelmää raitiotieliikenteessä, että samalla vilkkaalla osuudella kulkevat eri linjan raitiovaunut pysähtyisivät lomittain eli jättäisivät väliin toisen linjan käyttämät pysäkit poislukien vilkkaimmat pysäkit, jotka toimisivat samalla vaihtopysäkkeinä toiselle linjalle? Näin maallikkona kuvittelisi että aikataulujen pitäessä kohtuullisesti paikkansa, tuolla keinoin saisi aikatavalla lyhennettyä linjan ajoaikoja.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Olen nähnyt vain kuvaamallasi tavalla toimivia hissejä.

    Zürichissä linja 11 sekä esikaupunkirata Forchbahn käyttävät samaa ulosmenoväylää kaupungista, ja 11 pysähtyy joka pysäkillä, mutta F skippaa useimmat. Mitään ohitusraiteita tai vastaavia ei ole, vaan homma toimii aikataulutuksella (jos toimii. Olen vain pari kertaa tuosta mennyt eli en osaa ottaa kantaa käytännön toimivuuteen).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Vaikkei ole raitiovanunu, niin vuosien 1989 ja 2005 välillä New Yorkin metron linja 9 toimi yhdessä ykköslinjan kanssa skip-stop-meiningillä pohjoisosassaan. Molempien linjojen pääteasemat siis olivat samat, mutta tietyllä pätkällä joka toista asemaa palveli 1, ja joka toista 9.

    http://en.wikipedia.org/wiki/9_(New_...p-stop_service

  4. #4

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Kiitoksia vastauksista. Nyt kun tuo olennainen termi selvisi minulle, niin löysin googlella lisätietoa tuosta metrosta osoitteesta http://greatergreaterwashington.org/post.cgi?id=1753
    Ratikassa voisi siinä mielessä kuvitella pysäkkivuorottelun toimivan paremmin, että kävelyä ja kiipeilyä on vähemmän. Toisaalta satunnaisille matkustajille tuollainen vuorottelu voisi olla hämmentävää ja saattaisi syntyä vaaratilanteita kun joku olettaa ratikan pysähtyvän ja juoksee junan eteen.

  5. #5
    vko
    vko ei ole kirjautuneena
    Ylläpito vko avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    480

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Vaikkei ole raitiovanunu, niin vuosien 1989 ja 2005 välillä New Yorkin metron linja 9 toimi yhdessä ykköslinjan kanssa skip-stop-meiningillä pohjoisosassaan. Molempien linjojen pääteasemat siis olivat samat, mutta tietyllä pätkällä joka toista asemaa palveli 1, ja joka toista 9.
    Ja saman kaupungin metrolinjat J ja Z käyttävät kyseistä systeemiä edelleen Myrtle Avenuen aseman itäpuolella Brooklynissa ja Queensissä. Molemmat linjat ohittavat ruuhka-aikoina ruuhkasuuntaan 7 asemaa. Skip-stoppia nämä linjat ja niiden edeltäjät ovat jo melko pitkään käyttäneetkin: 18.6.1959 - 29.8.1976 ja jälleen 11.12.1988 alkaen lukuunottamatta WTC:n romahdusten myötä 11.9. - 27.10.2001 voimassaolleiden muutosten takia.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Harri Turusen ehdottaman tyyppistä kahden linjan vuorottelua ei tietääkseni ole raitioteillä käytössä.

    Sen sijaan sellaisia pikavuoroja, jotka pysähtyvät vain osalla pysäkeistä samaan tapaan kuin Helsingin lähijunalliikenteen esim. R-junat, on joissakin laajoissa järjestelmissä. Esimerkiksi Karlsruhen duoraitiotiellä on "Eilzug" - merkittyjä junia. Muistaakseni myös Kölnin ja Bonnin välillä linjoilla 16 ja 18 on pikavuoroja, olisiko myös Düsseldorfista Krefeldiin ja Duisburgiin.

    Joissakin järjestelmissä on myös osan pysäkeistä ohittavia oikoratoja. Tällaisista meitä lähinnä lienee Göteborgin Angeredin / Bergsjön suunnan "pikarata" Göteborgin ratapihan viertä.

    Nopeustavoite on kovin suhteellinen asia. Tuollaisessa "vuorottelevassa" ratkaisussa sivuutettavien pysäkkien vuorotiheys on puolet linjan vuorotiheydestä. Vaikka matka nopeutuu päästä päähän, pysäkkien vuorotarjonta puolittuu ja odotusajat kaksinkertaistuvat. Järjestelmään, joka on käyttäjän kannalta sekava, voi tulla hidasteita esimerkiksi matkustajien eksyessä.

    Pikavuoroilla voi nopeuttaa matkaa vain rajallisesti varsinkin jos infra ei tue sitä lisäraitein tai ohitusraitein. New Yorkin metrosta suuri osa on esimerkiksi neli- tai kolmiraiteista pikavuorojen järjestämiseksi. Pikavuorojärjestelmä voi olla myös kovin häiriöherkkä.

    Nopeutta voi kehittää myös monilla muilla keinoilla, joista esimerkiksi Helsingin raitiotiellä on kovin pieni osa käytetty.

    Oma arvioni nopeutuksesta on se, että pitkän linjan nopeutus kannattaa ennemmin - infran salliessa - toteuttaa niin, että pitkämatkainen juna sivuuttaa useita pysäkkejä "expressinä" (R-junan tapaan) josta koituu hyöty niille, joiden matka on pisin. Sen sijaan paikalliset vuorot kulkevat pysähtyen kaikilla pysäkeillä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Esimerkiksi Karlsruhen duoraitiotiellä on "Eilzug" - merkittyjä junia. Muistaakseni myös Kölnin ja Bonnin välillä linjoilla 16 ja 18 on pikavuoroja, olisiko myös Düsseldorfista Krefeldiin ja Duisburgiin.
    Kyllä vain, Düsseldorfin ja Krefeldin välistä työmatkaliikennettä palvelee pikalinja U70 hitaamman U76:n rinnalla.
    Kölnin ja Bonnin välisessä Stadtbahn-liikenteessä on kyllä useanlaisia versioita linjoilla 16 ja 18, mutta ymmärtääkseni versioiden ero on reittien pituuksissa, ei pysähtymiskäyttäytymisessä. 16 ja 18 tietenkin ajavat noiden kaupunkien välillä kumpikin omaa rataansa, joista ainakin aikaisemmin jotkut osuudet luokiteltiin virallisesti rautatieksi.

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Menne ratikoista ohi, mutta jos metro laajennetaan Sipooseen, niin miten kauan kestää matka linjan päästä R-torille? Onko metroradalle tutkailtu ohituspaikkojen mahdollisuutta?

  9. #9

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Menne ratikoista ohi, mutta jos metro laajennetaan Sipooseen, niin miten kauan kestää matka linjan päästä R-torille? Onko metroradalle tutkailtu ohituspaikkojen mahdollisuutta?
    Jotain puolisen tuntia, joka on jotenkin vielä siedettävä jos ei ole menossa Espooseen saakka. Eikä tämä ole virallisissa tahoissa herättänyt minkäänlaista kiinnostusta. Kyynisempi voisi olla sitä mieltä että toisesta raideparista kustannuksineen ei haluta puhua, se vaan sitten todetaan välttämättömäksi jossain vaiheessa.

  10. #10

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Jotain puolisen tuntia, joka on jotenkin vielä siedettävä jos ei ole menossa Espooseen saakka. Eikä tämä ole virallisissa tahoissa herättänyt minkäänlaista kiinnostusta. Kyynisempi voisi olla sitä mieltä että toisesta raideparista kustannuksineen ei haluta puhua, se vaan sitten todetaan välttämättömäksi jossain vaiheessa.
    Puoli tuntia on sikälikin siedettävä, että millään muullakaan kulkuneuvolla matkaa ei taida nopeammin ruuhka-aikaan päästä. Hiljaisen liikenteen aikana henkilöauto lienee jonkin verran nopeampi. Tuskinpa Espoon kaakkoisosiinkaan (Tapiola, Otaniemi, Keilalahti) sen nopeammin autolla pääsee.

    Ohituspaikkoja tuskin ruvetaan rakentamaan niin kauan kuin metro on näillä matkoilla kilpailukykyinen muutenkin. Tällaisille pitemmille metropolialueen sisäisille matkoille Helsingin metro on kai kuitenkin tarkoitettu (onko se paras väline näille matkoille onkin jo ihan toinen juttu ).

  11. #11

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Ohituspaikkoja tuskin ruvetaan rakentamaan niin kauan kuin metro on näillä matkoilla kilpailukykyinen muutenkin. Tällaisille pitemmille metropolialueen sisäisille matkoille Helsingin metro on kai kuitenkin tarkoitettu (onko se paras väline näille matkoille onkin jo ihan toinen juttu ).
    Juu, ei tosiaan tule mieleen mitään järjellistä tapaa järjestää pikavuoroja, varsinkin jos suunnitelmat 2 min vuorovälistä toteutuvat, niin ohituspaikkojen käyttö lienee suht mahdotonta. Toisaalta pikavuoron tarve olisi suht pienellä joukolla radan itäpäässä, jolloin heitä varten ei varmaan kannata toista raideparia rakentaa.

    Mieleen tulee tulevaisuudenkuva ihmisestä, joka asuu Östersundomissa ja käy metrolla töissä Keilaniemessä. Matka-aika metrolla lienee niin hyvä kuin mihin julkisilla on käytännössä mahdollista päästä (olettaen, että automaattimetro toimii kunnolla), mutta tuleepahan metrojunan jarruttelu ja kiihdyttely tutuksi.

  12. #12

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pysäkkien vuorottelulla nopeutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Puoli tuntia on sikälikin siedettävä, että millään muullakaan kulkuneuvolla matkaa ei taida nopeammin ruuhka-aikaan päästä. Hiljaisen liikenteen aikana henkilöauto lienee jonkin verran nopeampi. Tuskinpa Espoon kaakkoisosiinkaan (Tapiola, Otaniemi, Keilalahti) sen nopeammin autolla pääsee.
    Korjaan edellistä sen verran alaspäin, että Ösundom - Rautatientori olisi varmaan noin 25 minuuttia laiturilta laiturille. Ilman pysähdyksiä puolet? Kokonaismatka-aika alkaen 35 minuuttia kun otetaaan huomioon asemalle ja sieltä pois siirtyminen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Ohituspaikkoja tuskin ruvetaan rakentamaan niin kauan kuin metro on näillä matkoilla kilpailukykyinen muutenkin. Tällaisille pitemmille metropolialueen sisäisille matkoille Helsingin metro on kai kuitenkin tarkoitettu (onko se paras väline näille matkoille onkin jo ihan toinen juttu ).
    Jos on miljardiluokan raskasraideputki, niin kyllä siltä voisi vaatia esim. 30 minuutin ajoaikaa välillä Kivenlahti - Ösundom. Tuo olisi nopea poikittaisyhteys.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pysäkkien odotusaikanäytöt
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 94
    Viimeisin viesti: 26.11.2013, 13:14
  2. Pysäkkien nimet
    kirjoittanut Safka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 19.06.2013, 22:41
  3. HSL: Pysäkkien siirto Kehä III:lla 20.12.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.12.2010, 16:00
  4. Pysäkkien välinen etäisyys
    kirjoittanut cseres foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 17.04.2008, 17:29
  5. Pysäkkien siirto Kauppiaskadulle
    kirjoittanut Eira foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 17.11.2005, 11:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •