Mannheimin ajokahva

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
23
Olinpa tänään kutosen kyydissä, jota tarjosi Mannheim -vaunu. Koska kuskin takana on läpinäkyvä pleksi, huomio kiinnittyi siihen isoon kampeen jolla vauhtia säädellään, ajokahvaksi olen joskus kuullut kutsuttavan (vai mikähän on virallinen nimitys?). Kovin vaivalloiselta näytti tuon kahvan käsittely, kun suurehkoa voimankäyttöä edellytti sen pyörittäminen. Epäergonomisesti oli myöskin sijoiteltu, niin että kuskin vasen käsi on koko ajan koholla ja jännityksessä. Kertokaapa tietäjät, että millaisia nuo ratikoiden hallintalaitteet oikein ovat, kun en ole niitä itse päässyt näkemään, paitsi tämän yhden. Tuskin näissä uudemmissa mitään vastaavanlaista isoa kampea on?
 
Ei ole kampea uusissa vaunuisa, ainoastaan ajokytkin. Valmet valmisti maailman ensimmäiset tehoelektroniikalla (tyristorein) varustetut raitiovaunut Helsingille samaan aikaan kun Düwag toimitti näitä "manneja" mekaanisella tehonsäädöllä. Saksa sai ensimmäiset tyristoriraitiovaunut vasta 1974 Hannoveriin.

Mannheimilaisten veivikahva käyttää mekaanista ajokytkintä. Se kytkee virroittimesta tulevan ajovirran vastusten kautta ajomoottoreille. Mekaanisen ajokytkimen läpi kulkee satojen amppeereiden virta, joten kytkin on kookas ja raskas käyttää.

Antero
 
Laitanpa tämän viestin nyt tähän topikkiin, kun aika lähelle mennään aiheessa.

Matkustin tänään Manne-151:llä. Kun vaunu oli lähdössä Stockmannin pysäkiltä Hietalahden suuntaan, alkoi kuulua kova tööttäys, joka jatkui ja jatkui. Kuljettaja veivaili ajokahvaa, tarkkaan en nähnyt mitä hän siellä teki, mutta kesti kunnon tovin, ennen kuin summeri lakkasi huutamasta. Jossain vaiheessa huomasin myös, että vaunu valui taakse. Tööttäys lakkasi lopulta ja vaunu pysähtyi. Matka jatkui...

Sama toistui vielä toiseen suuntaan ajettaessa Bulevardilla, joskaan tööttäys ei kestänyt yhtä kauaa. Taaksepäin kyllä liikuttiin hieman ennen tööttäyksen loppumista.

Mistäs summerivirityksestä on kyse? Kuuluuko ääni ihan "töötistä", vai onko se muuten vain tööttimäinen?

Mainittakoot nyt vielä sekin, että Bulevardilla kuului Mannen kaiuttimista hyvin hiljaa radiokeskustelua (mikä muuten sen HKL:n "linjaradion" oikea nimi on?), josta erotin vain "takana olleen matalan keulaan" ja "vahinkoilmoitus"... Enempää en kuullut, enkä tiedä asian mahdollista yhteyttä Manneen; vilkas mielikuvitukseni vain kuvitteli, että taaksepäin valunut Manne olisi kolhaissut Vauriota Stockmannin pysäkillä... ;)
 
juhanahi sanoi:
alkoi kuulua kova tööttäys, joka jatkui ja jatkui. Kuljettaja veivaili ajokahvaa, tarkkaan en nähnyt mitä hän siellä teki, mutta kesti kunnon tovin, ennen kuin summeri lakkasi huutamasta. Jossain vaiheessa huomasin myös, että vaunu valui taakse. Tööttäys lakkasi lopulta ja vaunu pysähtyi. Matka jatkui...
Kyseinen "töötti" on varoitusääni, jos lähdetään liikkeelle jokin muu kuin etuovi auki. Varoitusäänen saa sammutettua vasta silloin kun vaunu on pysäytetty niin, että seisontajarru on uudestaan päällä. Niin kauan kuin "töötti" soi, ei ole seisontajarru päällä, ja jos vaunu on mäessä, alkaa se valumaan. Näissä vaunuissa seisontajarru kytkeytyy kun ajokahvaa on pyöritetty vastapäivään (jarrutettu) aivan loppuun asti. Seisontajarru pysyy kytkettynä, kunnes ajokahvasta annetaan virtaa (0-kohdasta myötäpäivään).

rvk1249
 
Takaisin
Ylös