Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Muistelisin, että joskus todella kauan sitten (Loreal-teippausten aikaan) 3T:llä olisi kerran ollut jokin vaunuista 151-154. En kuitenkaan nyt löydä mistään tukea muistikuvilleni.

Mitä tulee tietoihin mm. MLNRV-muutoksista, ei kenenkään kannata vetää papua sieraimeen, jos toivotaan tarkkoja tietoja. Kaikki tieto on arvokasta, osan arvo tiedostetaan joskus valittettavasti vasta sitten, kun tieto on jo hukattu. Siten on tärkeää havainnoida, että on edes jotain mitä taltoida historiankirjoihin. Tarkin tieto on tietenkin tärkeintä, mutta sitähän ei aina ole saatavissa.

Kaikkein valitettavin tilanne on leveäraidepuolella. Mitään ajantasalla olevia tietoja ei lähes poikkeuksetta ole saatavilla. Kaikki kalustolistat, sijoitukset, muutostyöt, poistot ym. kun tuntuvat olevan valtionsalaisuuksiakin salaisempia. Ja jos tietojen saaminen on nyt vaikeaa, on se myöhemmin historiantutkijoille käytännössä mahdotonta. Salailuyhteikunnassa kun kädettömät poistavat "turhan" ja "ylimääräisen" tiedon tietokannoista keneltäkään kysymättä.
 
Päivän välipalat - dagens mellanmål - snacks of the day 30.9.2009:

ainakin vaunu 76 linjalla 4 ja linjalla 3 vaunut 80 ja 85 (ex-3T) ja 86 (ex-3B)

yllä mainittujen ohessa havaittu myös vaunu 102 linjalla 3 (ent. 3B) ja pitkistä manneista 164 linjalla 1A.

Vaunulla 102 matkustaessa erityisesti kiinnitti huomiota muistakin MLNRV:stä tuttu jarrujen vinkuna, sekä sisälämpötila: vaunun välipalassa ja etuosassa lämpötila oli normaali, mutta takaosassa ilmanvaihto pukkasi tulikuumaa ilmaa sisälle. Takaikkunan yläpuolinen lämpömittari vahvisti lämpötilaksi 37°, aika hyvin kun ulkona liikuttiin alle kympin lukemissa...
Eikös näihin vaunuihin pitänyt tulla jäähdytysilmastointi ;) ?
 
Niin tai papua sieraimeen, jos ei saa tarkkoja tietoja.
No harmi, kommenttini oli sitten kärkevämpi kuin kuvittelinkaan.
Sellainen ei ollut tarkoitus. En taida oikein hyvin hallita tätä nettikeskustelua.
Toki kaikki tieto on arvokasta!
Pahoittelen :oops:
 
takaosassa ilmanvaihto pukkasi tulikuumaa ilmaa sisälle. Takaikkunan yläpuolinen lämpömittari vahvisti lämpötilaksi 37°, aika hyvin kun ulkona liikuttiin alle kympin lukemissa...
Eikös näihin vaunuihin pitänyt tulla jäähdytysilmastointi ;) ?

En ole välipalaratikassa matkustanut, mutta ehkä nuo eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Kaksikerroksisessa IC-vaunussa matkustin kerran kauniina kesäpäivänä kolmen tunnin matkan siten, että lämmityslaite puhalsi kinttuihin tulikuumaa ja ilmastointi pään yläpuolella olevasta venttiilistä kylmää niin paljon kuin aparaatista lähti, koko matkan. Joka pysähdyksen jälkeen uudet matkustajat pyysivät konnaria tekemään asialle jotain, ja hän levitteli käsiään. Kuulemma seonneelle automaatille ei voinut mitään.
 
En ole välipalaratikassa matkustanut, mutta ehkä nuo eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Kaksikerroksisessa IC-vaunussa matkustin kerran kauniina kesäpäivänä kolmen tunnin matkan siten, että lämmityslaite puhalsi kinttuihin tulikuumaa ja ilmastointi pään yläpuolella olevasta venttiilistä kylmää niin paljon kuin aparaatista lähti, koko matkan. Joka pysähdyksen jälkeen uudet matkustajat pyysivät konnaria tekemään asialle jotain, ja hän levitteli käsiään. Kuulemma seonneelle automaatille ei voinut mitään.
Termostaatin mukaan keskimääräinen lämpötila oli tasan ihanteellinen, joten mitään säätöjen muutostarvetta ei ollut. "I am sorry, Dave. I cannot let you do that."
 
30.9.09

Vaunu #69 on viisas. Se osasi tänään rikkoutua Vallilan hallivaihteiden väliin. Kuljettajaoppilaat saivat harjoitella rauhassa bukseerin tekoa, kun kutoset ja kasit kiersivät häiriön Vallilan pihan kautta. Työntövaunuksi kytkettiin muistaakseni #231.
 
Ei taida olla riittävästi koulutettuja kuljettajia sellaiseen...

Milläs koulutuksella ne sitten nykyisin liikkuu nykysillä linjoillaan? Vai eikö muka ikinä vaihdella kuskeja Koskelan ja Töölön välillä? Eksyykö Koskelan kuski, jos hän joutuu neloselle? ;-)
 
Milläs koulutuksella ne sitten nykyisin liikkuu nykysillä linjoillaan? Vai eikö muka ikinä vaihdella kuskeja Koskelan ja Töölön välillä? Eksyykö Koskelan kuski, jos hän joutuu neloselle? ;-)

Nykyisillä linjoillaan ne liikkuvat nimenomaan sen mukaan miten on koulutettuja kuljettajia saatavilla. Mikäli koko sinä aikana kun vuoro on ulkona on vuorossa yksi sellainen kuljettaja jolla tarvittavaa koulutusta ei ole, ei tähän vuoroon voida mannea sijoittaa. Mitään kuljettajien pakkosijoittamisia ei harrasteta.
 
Ei taida olla riittävästi koulutettuja kuljettajia sellaiseen...

No jos ei manneja, niin remppaviikkojen aikana voisi sijoittaa kokeilumielessä kaikki ajokuntoiset välipalanivelet samanaikaisesti neloselle. Jos liikkeelle saataisiin jopa seitsemän mlnrv:a samanaikaisesti, olisi nelosella ruuhkatunteina matkustajapaikkoja noin 10% enemmän - ainakin teoriassa. Kun katselee nelosen kuormia ruuhka-aikaan, lisätilalle olisi ilman muuta tarvetta.
 
Riskinähän on sitten se, että asiakkaat tajuavat millainen on mahdollista ja vaativat hyvää palvelua muulloinkin... vaikkapa täyttämällä välipalatkin täpötäyteen.
 
Nelosen ja kympin kuormiin paras ratkaisu olisi mielestäni pariajo ruuhkavuoroissa. Mannejahan voisi käyttää perävaunuina ja vetovaununa sitten Valmet-nivel. Siitä tuskin olisi kuljettajalle juuri haittaa.
 
"I am sorry, Dave. I cannot let you do that."

Menee aiheen ohi, mutta tuossahan on ratkaisu VR:n tankeroenglanninkielisiin kuulutuksiin. Jostain syystä ne eivät ikinä lakkaa raastamasta aivoja. Junat suistuilevat raiteilta joka asemalla ("from track"), ikään kuin VR:n vastaavasta henkilökunnasta kukaan ei olisi koskaan matkustanut junalla englanninkielisessä maassa. Se ruotsinkielellä liekehtivä oven merkkivalo ("brinner") sentään korjattiin. Mutta nyt kun kuulutukset kerran jo tulevat automaatista, niin englanninkielisiin voisi lisensoida HAL 9000:n äänen ja sitten lisätä tuollaisia hieman pahaenteisiä kommentteja väliin, jos joku yrittää tempoa ovenkahvaa ennen aikojaan tms. Kieliasu pitäisi tietysti teettää jollain natiivilla puhujalla, muuten homma on pilalla. Väitän, että tästä saisi suorastaan matkailuvetonaulan. Mahtaakohan se ääninäyttelijä olla vielä hengissä?
 
Viimeksi muokattu:
Nelosen ja kympin kuormiin paras ratkaisu olisi mielestäni pariajo ruuhkavuoroissa. Mannejahan voisi käyttää perävaunuina ja vetovaununa sitten Valmet-nivel. Siitä tuskin olisi kuljettajalle juuri haittaa.
Olisi erittäin hyvä ratkaisu minustakin. Noinhan toimitaan mm. Bielefeldissä, Kölnissä, Hannoverissa, Baselissa ja Zurichissä. Tuollaiset yhdistelmät voisivat olla liikenteessä arkisin pitkien metrojunien tapaan ja iltaruuhkan jälkeen perävaunut poistettaisiin.

Ehdotahan HKL-Raitioliikenteen johdolle ;).
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös