Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään 10.9. oli ainakin Marianne-Manne eli HKL 154 linjalla 7B. Havainto puoli viiden aikoihin Hakaniemen metroaseman pysäkillä.
Sama vaunu tuli vastaan klo 18:02 Kaivokadulla, siis oikoreitillä! Sattumalta kaveri ajeli nelosta ko. vaunun perässä Manskulla ja meno oli äärettömän hidasta; Oopperan pysäkilläkin seisoessa taisi mennä yli kolme minuuttia. :( Ei tainnut olla homma hanskassa. Vai noudatettiinko määräystä 10km/h ristikoissa myös muuallakin?
Jos toisaalla on keskustelua hurjastelevista busseista, niin onko matkustajien edun mukaista myöskään se, että ratikat kulkevat kuin täit tervassa? Kohta voisi raitioliikenteessä siirtyä takaisin hevosvetoon nopeuksien puolesta!
 
Sama vaunu tuli vastaan klo 18:02 Kaivokadulla, siis oikoreitillä! Sattumalta kaveri ajeli nelosta ko. vaunun perässä Manskulla ja meno oli äärettömän hidasta; Oopperan pysäkilläkin seisoessa taisi mennä yli kolme minuuttia. :( Ei tainnut olla homma hanskassa. Vai noudatettiinko määräystä 10km/h ristikoissa myös muuallakin?
Jos toisaalla on keskustelua hurjastelevista busseista, niin onko matkustajien edun mukaista myöskään se, että ratikat kulkevat kuin täit tervassa? Kohta voisi raitioliikenteessä siirtyä takaisin hevosvetoon nopeuksien puolesta!

Taisi vaan olla seiskassa kuski, jolla ei ole paljoa kokemusta Mannen ajamisesta. Jotkut ovat olleet puolikin vuotta ilman yhtään Manne-ajoa. Nyt on Mannejen sijoittelua uudistettu sikäli, että tavoitteena on pitää yllä kaikkien koulutettujen ajotuntumaa.

Suurin raitioliikenteen hidaste ei kuitenkaan ole ajonopeus, vaan liikennevaloaallon nopeus, matkustajien nousuajat, muun liikenteen aiheuttamat häiriöt, jne. Manne kärsii myös erityisesti tuosta matkustajien vitkastelusta, koska siinä ei saa seistessä ovinappeja pois käytöstä. Lisäksi seiskan aikataulut ovat iltaisin kireät, eilenkin ajoin seiskan viimeisen lähdön halliin 14 minuuttia myöhässä, vaikka matkustajista ei ollut tietoakaan.
 
Manne kärsii myös erityisesti tuosta matkustajien vitkastelusta, koska siinä ei saa seistessä ovinappeja pois käytöstä. .

Pakko todeta, että ainakin minä selviän pysäkkitoiminnoista kaikkein nopeimmin juuri mannella. Ja ovinapit saa kyllä pois.
 
Pakko todeta, että ainakin minä selviän pysäkkitoiminnoista kaikkein nopeimmin juuri mannella. Ja ovinapit saa kyllä pois.

No juu, ottamalla automatiikan kokonaan pois menevät myös ovinapit. Mutta sitten tuleekin haasteeksi se ettei mankeloi ketään. Ja juuri tuo rutiinin puute muuttaa tilannetta.
 
11.9.: Vaunu 55 palasi Saksan matkaltaan.
Mahtaa Vallila olla täynnään näitä Saksasta tuotuja (varustelussa), mlnrv-vaunuja, jotka eivät liiku ja kytkemättömiä väliosia.
Kaksi mlnrv:tä hokasin tänään linjaliikenteessä. Ja jarrut eivät muuten vongu!
Niin ja tuleva 166 on myös Vallilassa nostettuna.

---------- Viesti lisätty kello 19:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:01 ----------

11.9.: Päivän saksisanka.
Minkähänlaisesta vaunusta? Vallila tänään.
 
11.9.09

#45 linjalta 7B vaihdettiin pois linjalta Radanrakentajantien sivuraiteella. Takana tuleva vuoro pääsi samalla ohi. Tilalle tuotiin joku Koskelan lippavaunu (ellei niitä ole vain yksi). #45:ttä vaivasi eilen pysähdyksen venyminen, vaunu ei pysähtynyt alamäkeen ollenkaan ilman kiskojarrua tai täyttä seisontajarrua. Pysähdyttyään kyllä pysyi paikallaan puolijarrullakin. Tämänpäiväisestä viasta en varmaksi tiedä.

Vaununvaihdon yhteydessä tuli myös huomattua, että tuo sivuraiteen vastavaihde on tällä hetkellä kylmä, eli ei käänny sähköllä.
 
Vaununvaihdon yhteydessä tuli myös huomattua, että tuo sivuraiteen vastavaihde on tällä hetkellä kylmä, eli ei käänny sähköllä.

Tuo vaihde on ollut kylmänä kuukausikaupalla, taitaapi itse asiassa olla kohta vuoden päivät kun se on viimeksi kääntynyt sähköllä. Asiasta on kyllä kerrottu eteenpäin, mutta ilmeisesti korjaustyön vaiva suhteessa vaihteen tarpeellisuuteen on liian suuri. Sääli sinänsä, osa 7B:n kuljettajista tykkäsi ajella silloin tällöin sivuraiteen kautta.
 
Tuo vaihde on ollut kylmänä kuukausikaupalla, taitaapi itse asiassa olla kohta vuoden päivät kun se on viimeksi kääntynyt sähköllä. Asiasta on kyllä kerrottu eteenpäin, mutta ilmeisesti korjaustyön vaiva suhteessa vaihteen tarpeellisuuteen on liian suuri. Sääli sinänsä, osa 7B:n kuljettajista tykkäsi ajella silloin tällöin sivuraiteen kautta.

Eli koneisto on otettu parempaan käyttöön?
 
Tuo vaihde on ollut kylmänä kuukausikaupalla, taitaapi itse asiassa olla kohta vuoden päivät kun se on viimeksi kääntynyt sähköllä. Asiasta on kyllä kerrottu eteenpäin, mutta ilmeisesti korjaustyön vaiva suhteessa vaihteen tarpeellisuuteen on liian suuri. Sääli sinänsä, osa 7B:n kuljettajista tykkäsi ajella silloin tällöin sivuraiteen kautta.

Nyt kun asemalle on saatu uudet ohitusraiteet, ja Asemapäällikönkadun risteyksessäkin on mahdollista pakitella vaihteen taakse, niin noista Radanrakentajantien vaihteista olisi kyllä hyvä päästä eroon.
 
Nyt kun asemalle on saatu uudet ohitusraiteet, ja Asemapäällikönkadun risteyksessäkin on mahdollista pakitella vaihteen taakse, niin noista Radanrakentajantien vaihteista olisi kyllä hyvä päästä eroon.

Mä olen tulkinnut niin, että sivuraiteen sijoitus on tuossa siksi että siitä voisi helposti ajaa messujen aikaan lisävuoroja. Tosin ei sitä kyllä siihen käytetä.
 
12.9.09

#76 / 7B, #80 / 9, #57 / 6-8
#165 tilurissa Salmisaaressa, illalla #150 paxin kanssa Hämeentiellä ja Aleksilla tyhjänä
 
Maanantaina 14.9.2009 olivat vaunut 151, 152, 153, 154, 162, 163 ja 165 kaikki aamuruuhkassa yhtäaikaa linjalla.

163 oli vuorossa 106 ja 165 oli vuorossa 73.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös