Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Maanantaina 14.9.2009 olivat vaunut 151, 152, 153, 154, 162, 163 ja 165 kaikki aamuruuhkassa yhtäaikaa linjalla.
Kuljettajakurssi on jo varioissa!

---------- Viesti lisätty kello 18:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:24 ----------

Taitaa olla ex-MVV 510:n virroitin; tyypillinen saksalaistyypinen saksisanka. Uudessa elämässään se on toki HKL 166.
Kyllä, aivan oikein. Olisi mukava yllätys, jos tuo saksisanka vielä laitettaisiin vaunuun takaisin. Mutta tuskinpa.
 
Maanantaina 14.9.2009 olivat vaunut 151, 152, 153, 154, 162, 163 ja 165 kaikki aamuruuhkassa yhtäaikaa linjalla.

Oikein mukavaa, kun pitkästä aikaa oli paljon saksanvaunuja yhtäaikaa linjalla. Varsinkin 163 ja 165 olivat kerrassaan upea ilmestys komeissa väreissään. :p

H1 oli liikkeellä Vallilasta Koskelan suuntaan.
32 oli aamulla Vallilassa pihalla, 42 puolestaan iltapäivällä koeajossa Käpylässä.

59 /6/8 matalassa vuorossa (!)
64 /3B
76 /10
80 ja 85 /3B/T
86 /7B
 
Olenpa minäkin huomannut sen, ettei ole kerta eikä toinen, kun matalassa vuorosssa onkin korkea vaunu. Kannattiko mokoma, jos sitä ei kyetä toteuttamaan?

Keskimäärin matalavaunuja on ollut ajossa vähintään sen verran mitä aikataulut vaativat. Useammin on käynyt päin vastoin, eli korkeisiinkin vuoroihin on saatu sijoitettua matalia vaunuja. Myöskin usein kun matalassa vuorossa on väärä kalusto, se on vaihdettu sinne kesken päivän, eli vuoro on kuitenkin lähtenyt hallista matalavaunulla.

14.9.09

Havaitsin iltaruuhkassa ainoastaan yhden mannen, #151 linjalla 1A :(
 
42 puolestaan iltapäivällä koeajossa Käpylässä.
15.9.: Nelkytkakkosen näin tänään Salmisaaren suunnalla koeajossa. Lienee ensimmäinen uusilla linjakilvillä varustettu NR I, joka on ollut liikkeellä kaupungilla.
 
15.9.: Nelkytkakkosen näin tänään Salmisaaren suunnalla koeajossa. Lienee ensimmäinen uusilla linjakilvillä varustettu NR I, joka on ollut liikkeellä kaupungilla.

Eli tästä lähin NR I:tkin pilataan tuolla surkealla linjakilpityypillä?

Ai miten niin surkealla? Sellainen linjakilpi, joka ei näy kunnolla joka säällä, on minusta surkea. Aurinkoisella kelillä nuo nimittäin näkyvät erittäin huonosti. Ilmeisesti se oranssinvärinen led-taulu, joita on busseissa, ei sitten ollut syystä taikka toisesta hyvä ratkaisu raitiovaunuihn,
 
Huhut kertovat mitä mielenkiintoisimmista kähminnöistä linjakilpivalinnan suhteen, mutta joka tapauksessa, olen täysin samaa mieltä että nivelvaunuissa käytettävä LCD-kilpityyppi on surkea. Variotramin ratkaisu on kirjasimen koon ja ulkonäön kautta hieman helppolukuisempi, mutta sekin on pilattu surkealla loisteputkitaustavalaistuksella, joka on jatkuvasti rikki.

Tänään vielä #74 / 7A
 
Jossain nivelvaunussahan oli joskus koekäytössä oranssit LED-kilvet. Näihin ei sitten kuitenkaan päädytty.
 
Kyseinen vaunu oli HKL 87.
Aivan spontaani testi tuli kerran tehtyä Senaatintorin pysäkillä:
Vaunun 87 ja rullakilpivaunujen teksti/numerot näkyivät melkein jo Aleksanterinkadun pysäkiltä. Muiden suunnilleen vasta kohdalla. Aurinko paistoi pitkin katua.
Eli totta kai kannatti hylätä noin hyvin toimiva kilpilaitteisto.:mad:

17.9: Mlnrv 102 ja koeajolla VH-KH-VH.
 
17.8.

86 /7B, näyttää olevan melko säännöllisesti.

Ihmettelen myös, mikä vika oli led-kilpisessä 87:ssä. Miksei näitä oikeasti näkyvämpiä kilpiä voinut laittaa muihinkin vaunuihin? LCD-kilvet kun eivät näy yhtään mihinkään. Sisällä ne toimivat hyvin linjanunero-, tai pysäkkinäyttönä, mutta ulkona ne eivät yksinkertaisesti näy hyvin juuri koskaan. Oikeastaan ainoastaan hiukan hämärässä. Valosalla kun ei näy mihinkään, ja yöllä teksti taas hukkuu taustavaloon. Jos halutaan panostaa selkeyteen, tulisi välittömästi valita jotkin toiset kilvet, onhan nauhakilvetkin nykyisiä selkeämpiä. Onpahan jopa Pohjolan Liikennekin, joka pitkään suosi LCD-kilpiä vihdoin siirtynyt led-kilpiin.
 
Huhut kertovat mitä mielenkiintoisimmista kähminnöistä linjakilpivalinnan suhteen, mutta joka tapauksessa, olen täysin samaa mieltä että nivelvaunuissa käytettävä LCD-kilpityyppi on surkea. Variotramin ratkaisu on kirjasimen koon ja ulkonäön kautta hieman helppolukuisempi, mutta sekin on pilattu surkealla loisteputkitaustavalaistuksella, joka on jatkuvasti rikki.
No jos noissa huhuissa on perää! Kyllähän kasiseiskan kilvet olivat aivan omaa luokkaansa.
Mutta huhut ovat aina huhuja. Olisiko tässäkin vain syynä täydellinen tietämättömyys, joka lähentelee synnynnäistä tyhmyyttä?
 
Pidennetty vaunu 76 on ollut usein viime aikoina linjalla 10, kuten myös tänään. Kun sitä ilmeisesti säilytetään toistaiseksi Töölön hallissa, niin miksiköhän sitä ei käytetä myös linjalla 4? Vai onko kenties käytetty joskus tällä tai viime viikolla?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös