Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Pidennetty vaunu 76 on ollut usein viime aikoina linjalla 10, kuten myös tänään. Kun sitä ilmeisesti säilytetään toistaiseksi Töölön hallissa, niin miksiköhän sitä ei käytetä myös linjalla 4? Vai onko kenties käytetty joskus tällä tai viime viikolla?

76 ja 86 ovat matkustajalaskentavaunuja, ja ne sijoitetaan niihin vuoroihin, mistä halutaan matkustajatietoja. Vuorot ovat ennalta määrättyjä.
 
76 ja 86 ovat matkustajalaskentavaunuja, ja ne sijoitetaan niihin vuoroihin, mistä halutaan matkustajatietoja. Vuorot ovat ennalta määrättyjä.
Ok, kiitos tiedosta. Olenkin nähnyt 86:ssa jotain "laatikoita" ovien yläpuolella.
 
Jossain nivelvaunussahan oli joskus koekäytössä oranssit LED-kilvet. Näihin ei sitten kuitenkaan päädytty.
Katsopa kuva. On hyvät heijastukset tuulilasissa. Mutta kilpi on täysin luettavissa kauempaakin. Vertailukuvaa ei kerta kaikkiaan tarvita. Jokainen tietää, että lcd-kilvistä ei tuossa tilanteessa saisi mitään selvää. Siis lcd oli oiva valinta HKL:ta.

Vieläköhän vaunu 50 on matkustajalaskentavaunu?
 
Katsopa kuva. On hyvät heijastukset tuulilasissa. Mutta kilpi on täysin luettavissa kauempaakin. Vertailukuvaa ei kerta kaikkiaan tarvita.

Kannatan kyllä led-kilpiä, mutta sanottakoon silti, että valokuva ei ole oikea väline niiden luettavuuden arviointiin. Kameran dynaaminen alue on niin pieni verrattuna ihmissilmään, että se korostaa kontrastia aina reilusti. Ihmissilmä pystyy mukautumaan paljon paremmin ja erottelemaan kirkkaassakin valossa hämäriä kohtia helposti. Todennäköisesti nuokin heijastukset näyttivät luonnossa paljon vähäisemmiltä.

Toisaalta valokuva myös vähän auttaa led-kilpeä ja korostaa sen kirkkautta tuollaisessa pilvisessä säässä, koska vähäisempikin valo riittää tekemään kameran kennoihin hyvin kirkkaat kohdat, kun valotus säädetään ympäristön mukaan. Auringonpaisteessa otetussa kuvassa luultavasti led-kilpiäkään ei taas näkisi.
 
Kannatan kyllä led-kilpiä, mutta sanottakoon silti, että valokuva ei ole oikea väline niiden luettavuuden arviointiin.
No tuolla aiemmin kerroin omin silmin tehdyistä havainnoista. Eli ei tosiaan tarvita valokuvaa arviointiin. Ero on niin ilmiselvä. Totta kai on olosuhteita, joissa mikään ei näy. Lcd-kilvillä vain melkein kaikki olosuhteet ovat sellaisia.
 
Havainto 19.9.2009: Ilahtuneena panin merkille, että linjojen 3B/T ja 6 nykyiset poikkeusreitit ja niiden pysäkit oli kerrankin ohjelmoitu vaunujen näyttötauluja ohjaavaan järjestelmään. Kolmosten ulko- ja sisänäytöissä määränpäiksi ilmoitettiin normaalin Eläintarhan lisäksi tilapäiset päätepysäkit Eira (tarkoittaen Perämiehenkatua) ja Kirurgi. Kuutosella puolestaan kohti etelää kulkevien vaunujen näytöissä luki Kolmikulma. Siten kyltit olivat kerrankin ajan tasalla poikkeustilanteessa.

Oletan että poikkeusliikenteelle tehtiin erilliset aikataulut, jolloin näyttötaulujen uudelleen ohjelmoiminen sujui "samassa rysäyksessä". Homma ei kuitenkaan sujunut kommelluksitta, sillä usean vaunun ulkonäytöissä luki "Eldintarha Djurgerden", eli niissä oli kirjoitusvirhe molemmissa sanoissa. Lisäksi sisänäytöissä linjanumeroina oli joko "3TPM" tai "3BKI". Voihan nolo! :tongue:
 
Lisäksi sisänäytöissä linjanumeroina oli joko "3TPM" tai "3BKI". Voihan nolo! :tongue:

PM=Perämies, ja KI=Kirurgi. Ei tullut suunnitelijalle varmaan mieleen, että nuo ohjelmoidut poikkeusreitien lisätekstit, joilla ne erottaa normaaleista reiteistä, näkyisi sisänätöissä. Kuten jo aikaisemmin on tullut foorumilla esille, järjestelmän sisänäytön linja/määränpää tulee yhdestä ja samasta tiedostosta, kun taas ulkokilpiin tulee linjanumero eri tiedostosta.
 
Havainto 19.9.2009: Ilahtuneena panin merkille, että linjojen 3B/T ja 6 nykyiset poikkeusreitit ja niiden pysäkit oli kerrankin ohjelmoitu vaunujen näyttötauluja ohjaavaan järjestelmään.

Erinomaista, että määränpäät on saatu ohjelmoitua oikein. Toivottavasti tällä tavalla toimitaan jatkossakin, kun poikkeusliikenne on etukäteen tiedossa. Samaa periaatetta soisi käytettävän myös etukäteen tiedossa olevassa lisäliikenteessä, esim. jos ajetaan ylimääräistä 10X-linjaa Kuusitielle, lukekoon siinä sitten Kuusitie.

Homma ei kuitenkaan sujunut kommelluksitta, sillä usean vaunun ulkonäytöissä luki "Eldintarha Djurgerden", eli niissä oli kirjoitusvirhe molemmissa sanoissa. Lisäksi sisänäytöissä linjanumeroina oli joko "3TPM" tai "3BKI". Voihan nolo! :tongue:

No, annettakoon nyt nuo virheet anteeksi kun kuitenkin kokonaisuus on hoidettu hyvin. Eldintarha on kuitenkin ymmärrettävä, vaikka siinä kirjoitusvirhe onkin. Ja noissa 3TPM ja 3BKI -tunnuksissa on itse asiassa hyvääkin – matkustaja kiinnittää huomiota siihen, että linjatunnus on outo ja ehkä sitä kautta ymmärtää, että ajellaan poikkeusreittiä.
 
21.9.: Ja 76 oli linjalla 10 (siis ne matkustajalaskentavaunut). Vaunussa 50 näyttää edelleen olevan "ylimääräiset mötikät" (laskenta) ovilla. Oli linjalla 9.
Spårakoff oli tilausajossa. Taisi 80 olla myös liikkeellä.
Iltaruuhkaan ehdin nähdä lähteneen "karkkivaunun, pilsnerivaunun ja operaattorivaunun" (manneista), ennen kuin poistuin maisemista.
 
Iltaruuhkaan ehdin nähdä lähteneen "karkkivaunun, pilsnerivaunun ja operaattorivaunun" (manneista), ennen kuin poistuin maisemista.
Oikein näit. 1A:lla oli 152 "K-Snacks", 153 "Pilsner Urquell" sekä 154 "Marianne". Operaattorivaunu eli 162 oli linjoilla 6/8. Myös NrI -vaunu 57 näytti tänään viihtyvän linjoilla 6/8.
 
Oletan että poikkeusliikenteelle tehtiin erilliset aikataulut, jolloin näyttötaulujen uudelleen ohjelmoiminen sujui "samassa rysäyksessä". Homma ei kuitenkaan sujunut kommelluksitta, sillä usean vaunun ulkonäytöissä luki "Eldintarha Djurgerden", eli niissä oli kirjoitusvirhe molemmissa sanoissa. Lisäksi sisänäytöissä linjanumeroina oli joko "3TPM" tai "3BKI". Voihan nolo! :tongue:

Perjantai-iltana 18.9. näin useamman vaunun linjalla 3T kohti Eläintarhaa kilvin "3T Tilausajo" (och samma på svenska). Vähän tuokin sattui silmään, mutta kyytiin nousseita matkustajia se ei näyttänyt haittaavan. Sisällä luki sitten "3TPM Eläintarha".
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös