Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789
Näytetään tulokset 121-124/124

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

  1. #121

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Olisi erittäin hyvä ratkaisu minustakin. Noinhan toimitaan mm. Bielefeldissä, Kölnissä, Hannoverissa, Baselissa ja Zurichissä. Tuollaiset yhdistelmät voisivat olla liikenteessä arkisin pitkien metrojunien tapaan ja iltaruuhkan jälkeen perävaunut poistettaisiin.
    Jos noita Manneja pitää ajossa pitää, niin kalusto taitaa olla jo nyt aika tiukalla. Toisaalta eihän tuollainen juna mahtuisi kaikille pysäkeille.

    Nelosen ja kympin ongelmat poistuvat muuta liikennetarjontaa lisäämällä. Pohjoinen metrolinjaus pitää toteuttaa. Nuo kaksi linjaa ovat niin ylikuormitettuja nykyisin.

  2. #122
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Nelosen ja kympin ongelmat poistuvat muuta liikennetarjontaa lisäämällä. Pohjoinen metrolinjaus pitää toteuttaa. Nuo kaksi linjaa ovat niin ylikuormitettuja nykyisin.
    Ei nelosen ja kympin ongelmat johdu mistään muusta kuin aivan liian pienestä kalustokoosta. Kansainvälisesti katsoen 20-metrinen ratikka on ihan minikokoinen.

    Tavoitteeksi tulisi asettaa suuremman kalustokoon lisäksi linjojen 3 ja 7 siivoaminen pois Manskulta, millä voidaan sujuvoittaa ja nopeuttaa linjoja 4 ja 10. Investoinnin hinta (Topeliuksenkadun rata) on karkeasti arvioituna viisi miljoonaa euroa, ja se voidaan saada takaisin 2-3 vuodessa (riippuen siitä, millainen yhteisvuoroväli linjoille 3 ja 7 halutaan välillä Eläintarha-Senaatintori).

    Vaikka viiden miljoonan sijaan olisi käytettävissä viisisataa miljoonaa, niin pidän silti epätodennäköisenä sitä, että Töölön metro oleellisesti vähentäisi linjojen 4 ja 10 kuormia. Metrollahan olisi näiden ratikoiden kanssa kilpaileva asema vain Oopperalla ja Tullinpuomissa. Metro voisi siis korvata vain hyvin lyhyitä, lähinnä Lasipalatsin ja Oopperan/Tullinpuomin välisiä matkoja, ja tuollaisella hyvin lyhyellä matkalla matka-aikaetu on ratikan puolella metron syväasemien huonon/hitaan saavutettavuuden vuoksi. Laskennallisessa vuorovälissäkään ei ole eroa 4&10 vs (automaatti)metro.

    Havainto eiliseltä: 1.10.09 linjalla 4 taas vaunu 76. Olispa niitä enemmänkin täälläpäin...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #123
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Toisaalta eihän tuollainen juna mahtuisi kaikille pysäkeille.
    Olet oikeassa, ei nykyään mahtuisikaan.

    Mutta siitäkin huolimatta olen sitä mieltä, että nelosen ja kympin vakiojuna voisi koostua aina (oli se sitten Manne tai Nr) välipalallisesta nivelvaunusta, jonka jäljessä olisi välipalaton nivelvaunu. Tällaisen yhdistelman pituus olisi vajaa 47 metriä, mikä ei ole mitenkaan tavaton pituus raitiotiejunalle Euroopassa. Sellainen juna voisi kulkea kummallakin linjalla tasatahtiaikataulun mukaan (esim. 10-7,5 min), jolloin yhteisellä osuudella olisi varsin tiheä vuoroväli.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #124

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

    Kunhan nyt ensin joutaisi 1A: lta välipalanivelet Manskun linjoille.

Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2010
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 29.09.2010, 18:55
  2. Havaintoja YTV-alueelta - syyskuu 2009
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 96
    Viimeisin viesti: 01.10.2009, 16:15
  3. Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - syyskuu 2009
    kirjoittanut Aaro R foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 93
    Viimeisin viesti: 30.09.2009, 15:57
  4. Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 85
    Viimeisin viesti: 01.05.2009, 12:04
  5. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2009
    kirjoittanut risukasa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 27.02.2009, 14:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •