Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
1.10.: Kuljettajakurssi näköjään harjoitteli nivelvaunun työntämistä variolla.
 
Variotrameihin #208, #211 ja #222 on vaihdettu jousien tilalle kumibufferit (mitä ikinä sitten lienevätkään). Nämä ovat ilmeisesti koekäytössä pari kuukautta. Kuljettajia varten ohjaamossa on palautevihko, mutta matkustajien mielipidettä ei taideta pahemmin kysellä. Joku innokas harrastaja voisi tehdä ekskursion ja kommentoida vaikka tänne kokemuksiaan. #211 on testaamatta allekirjoittaneella, mutta joka vaunussa nuo ovat tietääkseni eri jäykkyysasteilla. #208 tuntui selvästi löysemmältä kuin #222.
 
3.10. Linjat

Välipalamanne 165 kääntyi n. klo 14.45 Castréninkadulta Toiselle linjalle tilausajossa.
 
Tilausajovaunuja oli useita (3.10.), edellä havaitun 165:n lisäksi mm. Keppi-Karia HKL 12.
 
Variotrameihin #208, #211 ja #222 on vaihdettu jousien tilalle kumibufferit (mitä ikinä sitten lienevätkään). Nämä ovat ilmeisesti koekäytössä pari kuukautta. Kuljettajia varten ohjaamossa on palautevihko, mutta matkustajien mielipidettä ei taideta pahemmin kysellä. Joku innokas harrastaja voisi tehdä ekskursion ja kommentoida vaikka tänne kokemuksiaan.
Ahaa, tuo selittääkin paljon. Matkustin hiljattain vaunun 211 nelososassa, ja ihmettelin miten vaunu huojui ja hytkyi hetken aikaa jokaisen pysähdyksen jälkeen.
 
3.10.09

7A:n matalavaunu kävi 17.20 aikoihin kääntymässä Arenatalon silmukassa. Syy ilmeisesti kolari Snellulla noin tuntia aikaisemmin.

4.10.09

Töölön hallimies näköjään tykkää laittaa #76:tta vuoroon 76... ;)
 
Vielä yksi havainto muistiinpanoista 3.10.09: Vaunuun 227 on asennettu seinille jonkinlaisia levyjä, joiden tarkoitukseksi tulisi ensi arvaamalta mieleen vaikkapa näyttöpaneelien kiinnitys. Mikä mahtaa olla oikeasti homman nimi, pitänee kysellä joskus joltain.
 
5.10.09

#110 otettiin pois linjalta kesken päivän, lähetteessä olisi katkaisuhoitoa...
 
3.10.09

7A:n matalavaunu kävi 17.20 aikoihin kääntymässä Arenatalon silmukassa. Syy ilmeisesti kolari Snellulla noin tuntia aikaisemmin.

Tästäpä tuli mieleen: miten tuo vaihde muuten toimii? Siinähän ei ole kiskossa ollenkaan katkoa tuon vaihteen kohdalla.
 
Tästäpä tuli mieleen: miten tuo vaihde muuten toimii? Siinähän ei ole kiskossa ollenkaan katkoa tuon vaihteen kohdalla.

Vaihde toimii samalla lailla kuin muutkin, ainoastaan tarvitsee noudattaa äärimmäistä varovaisuutta (< 5km/h), jos kääntyy ko paikasta vasemmalle, sillä oikeanpuoleiset pyörät nousevat ristikossa kiskon päälle, ja ainoastaan vasemmat renkaat pitävät vaunun suunnassansa.
 
Vaihde toimii samalla lailla kuin muutkin, ainoastaan tarvitsee noudattaa äärimmäistä varovaisuutta (< 5km/h), jos kääntyy ko paikasta vasemmalle, sillä oikeanpuoleiset pyörät nousevat ristikossa kiskon päälle, ja ainoastaan vasemmat renkaat pitävät vaunun suunnassansa.

Risteävän laippauran yli hyppäävät laipat myös tekevät kiskonsyrjään aika julmat lovet, varsinkin jos ajaa turhan kovaa. Myös Kauppatorilta ja Sture-AKK-risteyksestä löytyvät tuollaiset pääsuunnalle syväuraiset ristikot, siellä pääsee tarkemmin näkemään millaista runtua kiskot ottavat tuosta poikkeavalle ajamisesta.
 
Vaihde toimii samalla lailla kuin muutkin, ainoastaan tarvitsee noudattaa äärimmäistä varovaisuutta (< 5km/h), jos kääntyy ko paikasta vasemmalle, sillä oikeanpuoleiset pyörät nousevat ristikossa kiskon päälle, ja ainoastaan vasemmat renkaat pitävät vaunun suunnassansa.

Kas vain, sehän toimii sitten ihan niinkuin sen epäilinkin toimivan. :smile: Ilmeisesti sopiva ainoastaan tuollaisiin vähän käytettyihin vaihteisiin, kuten tuo Arenatalon kurvi on.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös