Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Variotrameihin #208, #211 ja #222 on vaihdettu jousien tilalle kumibufferit
Joku innokas harrastaja voisi tehdä ekskursion ja kommentoida vaikka tänne kokemuksiaan.
Kovin innokas liene, mutta 208 saattoi tuntua jotenkin pehmeämmältä ja äänettömämmältä ja 222 vähemmän. 211 kokematta.
Mutta olisinko huomannut mitään eroja ilman ennakkotietoa.

---------- Viesti lisätty kello 19:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:12 ----------

6.10.: Henkilöauton ja raitiovaunun kolari Marian sairaalan kohdalla heti puolen päivän jälkeen. Ainakin yksi kasi kävi Kolmikulmassa kääntymässä.
 
Päivän välipala (tai oikeammin iltapala):

6. 10. HKL 86 linjalla 3B/T (ex-B), havainnoitu Kaivokadulla 16:05 ja Simonkadulla 19:50.
 
7.10.2009

#70 on ollut tänään ja eilen koeajolla pitkiä pätkiä. Vaunuun oli asennettu LCD-kilvet. Liekö toinen hapotettu ykkössarjalainen?
 
7. 10.:

HKL 76:n seikkailut Töölön linjoilla jatkuvat, tänään(kin) linjalla 4.
 
Välipalalista:

76,80,85,86,91,98,99,101,102 ja tulossa 110 (6.10. ei oltu vielä katkaistu)
 
80,85,76,86,101,102,99,91,98 (Liittämisjärjestys)

Tänään palautui mieleeni taas se havainto, jonka olen jo aiemmin tehnyt: ihmiset eivät selvästikään vielä ole tottuneet näihin välipalalaitteisiin. Tänäänkin töihin mennessäni oli äiti lastenvaunujen kanssa korkeassa osassa. Samaten yksi vanha herra kiipesi ihan urakalla siihen korkeaan osaan, vaikka jalat olivat jo aika huonot. Ihan vastaavia huomioita olen tehnyt aiemminkin ja varsin usein. Kannattaisikohan lisätä sen välipalan huomiota esimerkiksi laittamalla korkeiden osien keskioviin nuolet välipalaa kohti sekä teksti "matalalattiainen välipala" tms.

Nuolilla tarkoitan sitten ihan kunnollisen kokoisia nuolia, ei mitään vähän sinnepäin olevaa pikku-tarraa, joita esimerkiksi Varioissa on jokainen opastin. Sielläkin on usein joku äiti vaunujen kanssa ihan väärässä välikössä.
 
8.10

7B / 162, havainto manskulta n. klo 12.50
9 / 50 ja 57, aikataulun mukaan ysillä pitäisi olla vain yksi korkea vuoro.
 
Viimeksi muokattu:
ihmiset eivät selvästikään vielä ole tottuneet näihin välipalalaitteisiin.

Pitäisköhän laittaa joku selvitys pysäkeille isojen kuvien kanssa eri ratikkamalleista ja niiden matalalattiaisista ovista. Sitä olisi ehkä enemmän aikaa katsella ja rauhassa tajuta, että toiset ratikat ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
 
8.10
7B / 162, havainto manskulta n. klo 12.50.
Ja klo 14.30 seisoi jo Koskelassa.
8.10.: HKL 164 koeajolla.
HKL 175 ja 339 tilausajossa.
HKL 99 koeajolla ja HKL 70 samoin, mutta se sai kyytiä Koskelassa.
Kolarivaunut ovat HKL 210 (vasen etukulma) ja 240 (vasen kylki 1-moduli).
 
Useaan vaunuun on ulos ovien painonappien lähelle ilmestynyt tarra, jossa oli jokin Helsingin Energian iskulause tyyliin "ekotehokasta sähköä kaupunkiliikenteeseen".
 
8.10

7B / 162, havainto manskulta n. klo 12.50
9 / 50 ja 57, aikataulun mukaan ysillä pitäisi olla vain yksi korkea vuoro.

Aikataulun mukaan ysillä on 6 vuoroa, joista tänään 5 oli matalaa ja 2 korkeaa. (5+2=7, eli siellä oli yksi ylimääräinen = kouluvaunu linjaharjoittelussa)

Kouluvaunuja oli muillakin linjoilla.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös