Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kuulemani mukaan perässä tulleen vaunun kuljettaja oli tehnyt emämunauksen ja kääntänyt vaihteen liian aikaisin! Vaihteenkääntömagneetin boksi lienee Kaarlenkadulla varsin etäällä vaihteesta.

Risteykseenhän asennettiin viime vuonna turvavaihde, minkä pitäisi estää mainituntapaiset onnettomuudet. Tosin järjestelmä on ollut nurin jo erittäin pitkään. Milloinkahan korjataan?
 
Risteykseenhän asennettiin viime vuonna turvavaihde, minkä pitäisi estää mainituntapaiset onnettomuudet. Tosin järjestelmä on ollut nurin jo erittäin pitkään. Milloinkahan korjataan?

Turvalaitteen synkkaaminen valokierron kanssa vaan on ollut ongelmallista.
 
Mitäköhän ongelmia siinä voi olla? Onko liikennevalojärjestelmä sekundaa eikä jaksa yleensä ilmoittaaa vaiheista turvalaitteelle? Onko turvalaite karmeaa laatua eikä tottele? Molempia?
 
Eilen 21.10. klo 21.40 aikoihin Urheilutalolta meni 3B Hesaria Oopperalle päin (kilvissä 3B Eläintarha) ja 7B Brahista Alppilaan päin (rullakilpi 7B). Mikä meininki?
 
Torstai 22.10

Linjan 3B raitiovaunu törmäsi taksin kanssa punavuoressa Fredrikinkadun ja Merimiehenkadun risteyksessä Torstaina päivällä, vartti-lehden kuvien perusteella vaunuun 90 ei näyttänyt tulleen vaurioita, taksista sen sijaan räjähti etukumi! Aika tiuhaan näyttää nyt tapahtuvan haavereita raitiovaunuille!
 
Taksien ajotyylistä

Aika tiuhaan näyttää nyt tapahtuvan haavereita raitiovaunuille!

Raitiovaunuilleko? En tiedä, mitä tässä on tarkalleen ottaen tapahtunut, mutta esim. taannoin Kaivokadulla, missä "Ratikka murskasi taksin", kuten HS ilmoitti, tuo tapahtuma johtui yksinkertaisesti siitä, että taksi ajoi raitiovaunukaistalle. Kesällä olin kyydissä, kun "Raitiovaunu ruhjoi taksia". No, ei kai voi olla ruhjomattakaan, kun taksi tulee Mikonkadun kävelykadulta Aleksille yllättäen ja pyytämättä, ja vielä sellaista vauhtia, että joutuu vastapuolen jalkakäytävälle. Ihme, ettei osunut jalankulkijoihin.

Kun verrataan helsinkiläisten taksinkuljettajien ja raitiovaununkuljettajien ajotapaa, niin yleisesti ottaen toiset ajavat aivan miten sattuu ja toiset hyvin (liian?) varovasti. Toiset ajavat ylinopeutta, toiset eivät. Toiset ajavat kävelykaduilla ja jalkakäytävillä, toiset vain kävelykaduilla ja vain silloin kun se on sallittua.

Ennemmin sanoisin, että sattuupa paljon haavereita takseille. Mutta sitä en kyllä yhtään ihmettele. Ennen taksikuskit olivat todellisia ammattilaisia, ja osa on ehkä vieläkin, mutta liian monet eivät. Ajetaan mistä ja ennen kaikkea miten sattuu. Perille löytämisen kanssa on vähän niin ja näin, eikä aina haluta asiakasta viedä sinne minne tämä haluaa. Kaikkea tätä olen joutunut seuraamaan ja kokemaan siitä huolimatta että vältän sikahinnoiteltuja taksejamme viimeiseen asti.
 
Mitäköhän ongelmia siinä voi olla? Onko liikennevalojärjestelmä sekundaa eikä jaksa yleensä ilmoittaaa vaiheista turvalaitteelle? Onko turvalaite karmeaa laatua eikä tottele? Molempia?

Syy on se, että Kaarlenkadulta tuleville ei haluta tarpeeksi pitkää valovaihetta. Ironista kyllä, tuo suistumisonnettomuus on ollut hyväksi liikenteen sujuvuudelle tuossa risteyksessä. Valot ovat pimeänä ja kaikki, varsinkin raitiovaunuissa matkustavat, pääsevät läpi sujuvasti.

Tänään 23.10.09 aamun ensimmäinen lähtijä uupui Kaupunginpuutarhalle. Hallista oli ehditty ajaa alle vartti, kun vaunun #86 (vuoro 64) A-moottoripuhallin lakkasi toimimasta. NrII-vaunuissa se tarkoittaa että vaunua ei voi omin konein ajaa, koska sama puhallin jäähdyttää tyristoreja. Tuo vaunu on kuulemma viimeaikoina aiemminkin sipannut linjalle samasta syystä.
 
OK, taitetaan jatkossa vaunut, mutta mihin se vauva laitetaan taittamisen ajaksi? Ei osaa vielä seistä omin jaloin.

Jos on yksinään liikkeellä, niin tuo voi kieltämättä olla ongelma. Tai jos ei saa muilta matkustajilta apua rattaiden taittamiseen.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös