- Liittynyt
- 4 Maaliskuu 2008
- Viestit
- 21
Onko ketään muuta ihmetyttänyt kasilinjan omituinen linjaus? Se liikennöi suht suoraan pohjoisesta etelään, mutta tekee loppua kohden tiukan mutkan Ruoholahteen. Tiukka mutka ei tarjoa suoraa ratikkayhteyttä Ruoholahden ja keskustan välille (metro tosin kulkee, mutta se ei palvele välialueita).
Oma ideani olisi, että nykyinen 8 ei kääntyisikään enää Itämerenkadulle, vaan jatkaisi suoraan Jätkäsaareen. Itämerenkadun kiskot voitaisiin liittää osaksi uutta linjaa (numero 2 tai 5), joka kulkisi väliä Salmisaari - Ruoholahti (M) - Ruoholahdenkatu - Malminrinne - (Kampin keskus) - Simonkatu - Kaivokatu - Kaisaniemenkatu - Hakaniemenranta - Sörnäisten rt - Kalasatama (M). Tämä linja toisi ratikan myös Merihakaan ja Sörnäisiin/Kalasatamaan (suorempi yhteys esim. Teakkiin). Kampin aluetta se palvelisi aivan erityisesti ja tarjoaisi juuri suoran yhteyden Ruoholahdesta ympäri kantakaupunkia.
Toinen osittain 8:iin liittyvä asia on Hietalahden suunnan ratikkaliikenteen yksipuoleisuus. Kun katsoo ratikkakarttaa, huomaa, että Hietalahden suunnassa ei ole lainkaan pohjois-etelä-suuntaista linjaa. Sinne ainoastaan päättyy länsi-itä-suuntaisia linjoja (1A, 6). Minusta jo karttaesteettisistä D) syistä sinne tarvittaisiin linja, joka yhdistäisi nuo linjat. Jatkuisiko 8 sittenkin Hietalahden torin kautta Eiran päätepisteelle ja sieltä tulevaisuudessa vaikka Munkkisaareen asti? Jätkäsaaren-suuntaa voisi palvella 6.
Oma ideani olisi, että nykyinen 8 ei kääntyisikään enää Itämerenkadulle, vaan jatkaisi suoraan Jätkäsaareen. Itämerenkadun kiskot voitaisiin liittää osaksi uutta linjaa (numero 2 tai 5), joka kulkisi väliä Salmisaari - Ruoholahti (M) - Ruoholahdenkatu - Malminrinne - (Kampin keskus) - Simonkatu - Kaivokatu - Kaisaniemenkatu - Hakaniemenranta - Sörnäisten rt - Kalasatama (M). Tämä linja toisi ratikan myös Merihakaan ja Sörnäisiin/Kalasatamaan (suorempi yhteys esim. Teakkiin). Kampin aluetta se palvelisi aivan erityisesti ja tarjoaisi juuri suoran yhteyden Ruoholahdesta ympäri kantakaupunkia.
Toinen osittain 8:iin liittyvä asia on Hietalahden suunnan ratikkaliikenteen yksipuoleisuus. Kun katsoo ratikkakarttaa, huomaa, että Hietalahden suunnassa ei ole lainkaan pohjois-etelä-suuntaista linjaa. Sinne ainoastaan päättyy länsi-itä-suuntaisia linjoja (1A, 6). Minusta jo karttaesteettisistä D) syistä sinne tarvittaisiin linja, joka yhdistäisi nuo linjat. Jatkuisiko 8 sittenkin Hietalahden torin kautta Eiran päätepisteelle ja sieltä tulevaisuudessa vaikka Munkkisaareen asti? Jätkäsaaren-suuntaa voisi palvella 6.