Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Liittynyt
4 Maaliskuu 2008
Viestit
21
Onko ketään muuta ihmetyttänyt kasilinjan omituinen linjaus? Se liikennöi suht suoraan pohjoisesta etelään, mutta tekee loppua kohden tiukan mutkan Ruoholahteen. Tiukka mutka ei tarjoa suoraa ratikkayhteyttä Ruoholahden ja keskustan välille (metro tosin kulkee, mutta se ei palvele välialueita).

Oma ideani olisi, että nykyinen 8 ei kääntyisikään enää Itämerenkadulle, vaan jatkaisi suoraan Jätkäsaareen. Itämerenkadun kiskot voitaisiin liittää osaksi uutta linjaa (numero 2 tai 5), joka kulkisi väliä Salmisaari - Ruoholahti (M) - Ruoholahdenkatu - Malminrinne - (Kampin keskus) - Simonkatu - Kaivokatu - Kaisaniemenkatu - Hakaniemenranta - Sörnäisten rt - Kalasatama (M). Tämä linja toisi ratikan myös Merihakaan ja Sörnäisiin/Kalasatamaan (suorempi yhteys esim. Teakkiin). Kampin aluetta se palvelisi aivan erityisesti ja tarjoaisi juuri suoran yhteyden Ruoholahdesta ympäri kantakaupunkia.

Toinen osittain 8:iin liittyvä asia on Hietalahden suunnan ratikkaliikenteen yksipuoleisuus. Kun katsoo ratikkakarttaa, huomaa, että Hietalahden suunnassa ei ole lainkaan pohjois-etelä-suuntaista linjaa. Sinne ainoastaan päättyy länsi-itä-suuntaisia linjoja (1A, 6). Minusta jo karttaesteettisistä :)D) syistä sinne tarvittaisiin linja, joka yhdistäisi nuo linjat. Jatkuisiko 8 sittenkin Hietalahden torin kautta Eiran päätepisteelle ja sieltä tulevaisuudessa vaikka Munkkisaareen asti? Jätkäsaaren-suuntaa voisi palvella 6.
 
Länsimetron voi sanoa olevan jo varmasti tulossa, sillä sitä oikeasti aletaan aivan pian rakentamaan. Ruoholahden metroasemalta on mielestäni hyvä olla vaihtoyhteyksiä ratikalla. Nykymuotoinen 8 tarjoaa hyvän yhteyden Mechelinkadun suuntaan. Toivottavasti 8 tarjoaa hyvän yhteyden myöskin Länsiterminaalille. Itä-Helsingistä Länsiterminaalilille menijöidenkin kannattaa varmaan vaihtaa tulevaisuudessa metrosta ratikkaan Ruoholahdessa. Ruoholahdesta olisi mielestäni hyvä saada ratikkayhteys myöskin Bulevardille.

Ilmeisesti Jätkäsaaresta on tarkoitus saada kiskot tuota Ruoholahdenkatu-Malminrinne-Kampin keskus-Simonkatu-linjausta.

8 kääntyy itään Kallion suuntaan jo lyhyen matkan jälkeen Töölössä. Miksei raiteet voisi jatkua Mechelinkatua pidemmälle ohi Hesperian sairaalan ja Sibeliuksenpuiston ja siitä vielä Meilahden sairaalan ohi ja vaikkapa Munkkivuoren suuntaan.
 
Miksei raiteet voisi jatkua Mechelinkatua pidemmälle ohi Hesperian sairaalan ja Sibeliuksenpuiston ja siitä vielä Meilahden sairaalan ohi ja vaikkapa Munkkivuoren suuntaan.

Tai sitten 1:tä jatkettaisiin reittiä Eira - Hietalahti - Mechelininkatu - Topeliuksenkatu - Haartmaninkatu - (Meilahden sairaala) - Tukholmankatu - Paciuksenkatu - Huopalahdentie (Munkkivuori) - Huopalahden asema - Metsälä - Käpylän asema - nyk. linja. Näin syntyisi uusi kehälinja, joka yhdistäisi kantakaupungin laita-alueita ja aivan lähimpiä lähiöitä sekä "VR:n metroasemat" Huopalahden ja Käpylän. Toisaalta ringilinjat eivät välttämättä ole niin hyviä kuin pointtopoint-linjat, mutta ehdotus ehdotuksena.
 
Kyllä tehokas rinki peittoaa hyvänkin heilurin, kunhan matkoja tehdään tasaisesti ringin varrella. Kuorma voi ringissä olla erittäin tasainen päätepisteiden puuttuessa, eli kuollutta painoa on suhteellisesti vähiten. Eli yksi matka maksaa vähiten tuottaa.

Ongelma kuorman tasoittamisessa on tuloksena syntyvien erittäin pitkien linjojen pitäminen aikataulussa tai edes tasaisin väliajoin ajavana. Nykyään käytössä olevat keinot ovat aika heikot, mutta petrata aina voi. Hyvä aloitus olisi kehittää 3T/3B aikatauluttomaksi linjaksi, jonka vuoroväliä pidetään mahdollisimman tasaisena ilman ajantasausta. Kuljettajat vaihdetaan alle minuutissa, sumput kierretään ja korvataan kääntämällä vaunuja ja täyttämällä aukkoja varavaunujen avulla eri puolilla verkkoa, passiivista täsmällisyyttä kehitetään...

En vanno että ihan äkkiä noin tapahtuu, mutta aina on toivoa. Ympyrälinjat ovat silti teoriassa tehokkain tapa liikennöidä.

Tehokkuudessa seuraavaksi tulevat heilurilinjat eli linjat, jotka ajavat keskusten läpi kahden syrjäisemmän pääteaseman välillä. Heilurit palvelevat useita päällekkäisiä tarpeita, joten kuormaa on yleensä molempiin suuntiin ja suuressa osaa matkaa. Tarpeita ovat esimerkiksi matkat syrjästä keskuksiin, keskuksista keskuksiin, keskusten väliltä keskukseen... Tarve on myös liikenteen sujuvoittaminen keskuksissa niin, että suuria pääteasemarakennelmia (esim. Rautatientori, Elielinaukio ja Kamppi) ei tarvita kenties lainkaan. Hyvä esimerkki heilurilinjasta on ratikka 4: Katajanokalta matkataan yleensä korkeintaan Meilahteen, Munkkiniemestä yleensä korkeintaan Aleksille. Muistaakseni kuljettaa matkustajia samassa mittaluokassa kuin metrokin. Toinen hyvä on Jokeri eli bussilinja 550.

Suurin osa Helsingin alueen säteittäisestä bussilinjastosta on kolmatta päätyyppiä eli ruuhkalinjoja. Pääasiallinen kuorma on vuorokaudenajasta riippuen yhteen suuntaan: aamulla nukkumalähiöstä työpaikoille keskukseen, illalla toisin päin. Tuloksena on tyhjänä ajoa ruuhkaa vastaan, eli jokaista täyttä bussia tai junaa kohti ajetaan yksi tyhjä bussi tai juna: vaikka kapasiteetti on täysin käytössä, bussit ovat keskimäärin noin puolityhjiä. Bussejen osalta tilanne on vielä ikävämpi, koska bussit ovat pienikokoisia: pienestä puolet on aika vähän. Jokainen vaunu tarvitsee lisäksi kuljettajan, joka ei mikään pieni kustannus ole.
 
Onko ketään muuta ihmetyttänyt kasilinjan omituinen linjaus? Se liikennöi suht suoraan pohjoisesta etelään ... länsi-itä-suuntaisia linjoja (1A, 6).

Et yksinkertaisesti millään voi väittää, että kasin linja on pohjoisesta etelään ja kutosen lännestä itään. Se on kaiken logiikan vastaista. Lähtöpaikka on linjoilla sama ja kutosen päätepiste on etelämpänä siinä missä kasin lännempänä.

Asiasta sen verran, etten usko, että ruoholahtelaiset vaihtaisivat kovin innokkaasti kasin tarjoamaa Töölön yhteyttään toiseen yhteyteen Kamppiin. Sinne kun pääsee jo metrolla.
 
Et yksinkertaisesti millään voi väittää, että kasin linja on pohjoisesta etelään ja kutosen lännestä itään. Se on kaiken logiikan vastaista.

En ajatellutkaan linjoja kokonaisuuksina, vaan Hietalahden suunnassa linjat ovat kuitenkin Mechelininkatua ylös pohjoiseen ja Bulevardia itään. Ajattelin siis kaiken karkeiden pääilmansuuntien mukaisesti enkä esim. väli-ilmansuuntien enkä todellakaan koko linjojen mukaan. Hyvä kun korjasit! :D

Mutta onhan se toki niin, että on hyvä olla myös Ruoholahdesta Töölöön ajava linja. Ja onhan se niinkin, että Kamppiin pääsee myös metrolla. Mutta Ruoholahden ja Kampin metroasemien välille kuitenkin jää alueita, joita voitaisiin palvella pintaliikenteellä ja näin syöttää myös metrolle.
 
Mutta Ruoholahden ja Kampin metroasemien välille kuitenkin jää alueita, joita voitaisiin palvella pintaliikenteellä ja näin syöttää myös metrolle.

65A toki sopisi nostaa raiteille, mutta HKL:n mielestä se ei ole kannattavaa. 65A taas lakkaa joka tapauksessa olemasta, ja raitiotien rakentaminen Lauttasaareen Länsimetron jälkeen on vielä vaikeampaa. Ruoholahteen päättyvä linja taas ei ole yhtään niin kannattava, koska tarjontaa siellä jo on niin paljon, varsinkin kun takuuvarmasti tullaan rakentamaan raitioyhteys Jätkäsaaresta suoraan Kamppiin.
 
Viimeksi muokattu:
Linja kaupungin länsilaitaa ei olisi välttämättä ihan huono ajatus. Kiskoit Mechelininkatu - Topeliuksenkatu voisi toimia tavallaan pikareittinä, etuuksien järjestäminen Mechelininkadulle luulisi olevan verrattaen helppoa. Kun olisi vielä Arkadiankadulta Mechelininkadulle saakka kiskot niin tuo avaisi mielenkiintoisia reittimahdollisuuksia. Esim. 4T.
 
65A toki sopisi nostaa raiteille, mutta HKL:n mielestä se ei ole kannattavaa. 65A taas lakkaa joka tapauksessa olemasta, ja raitiotien rakentaminen Lauttasaareen Länsimetron jälkeen on vielä vaikeampaa. Ruoholahteen päättyvä linja taas ei ole yhtään niin kannattava, koska tarjontaa siellä jo on niin paljon, varsinkin kun takuuvarmasti tullaan rakentamaan raitioyhteys Jätkäsaaresta suoraan Kamppiin.

Ei Bulevardia pitkin jatkava ratikka varsinkin jos jatkaisi vielä Aleksanterinkatua pitkin tai Mechelininkatua Meilahden suuntaan kulkeva ratikka kilpaile metron kanssa. Ei metron tulon pitäisi estää Lauttasaaren ratikoita. Vattuniemestä voisi hyvinkin kulkea ratikka Meilahden suuntaan ja Katajaharjulta ratikka Bulevardille. Nuo linjat toimisivat lauttasaarelaisten syöttöyhteytenä metrolle, tarjoaisivat vaihtoehtoisia yhteyksiä lauttasaarelaisille ja tämän lisäksi tarjoaisivat Espoosta metrolla tulijoille hyviä vaihtoyhteyksiä.
 
Onko ketään muuta ihmetyttänyt kasilinjan omituinen linjaus? Se liikennöi suht suoraan pohjoisesta etelään, mutta tekee loppua kohden tiukan mutkan Ruoholahteen. Tiukka mutka ei tarjoa suoraa ratikkayhteyttä Ruoholahden ja keskustan välille (metro tosin kulkee, mutta se ei palvele välialueita).

Metrokammoisillehan aukenee uusi vaihtoehto, kun linjan 20 reitti siirretään 01.01.2010 kulkemaan Porkkalankadun sillan sijasta Ruoholahden kautta Itämerenkatua. Okei, palvelu pelaa sen jälkeen erityisesti vain Hietalahden ja Erottajan suuntaan, mutta toki myös joukkoliikenneyhteys Lauttasaareen on entistä lyhyemmän kävelymatkan päässä.

Miellyttävää olisi nähdä tuo linja 20 vielä joskus kiskoilla.
 
Ei Bulevardia pitkin jatkava ratikka varsinkin jos jatkaisi vielä Aleksanterinkatua pitkin tai Mechelininkatua Meilahden suuntaan kulkeva ratikka kilpaile metron kanssa. Ei metron tulon pitäisi estää Lauttasaaren ratikoita.

Ei periaatteessa, mutta entistä vaikeammaksi se tulee. Ja nyt puhuin nimenomaan Ruoholahden ja Kampin välisestä yhteydestä. Sellainen ratikka ei ole järin kannattava, jos se päättyisi Ruoholahteen ja samaan aikaan olisi Jätkäsaaren ja Kampin välinen ratikka. Ja sitä ei voisi jatkaa Lauttasaareen paremman kannattavuuden saamiseksi, koska Lauttasaaren ja Kampin väliset yhteydet hoidetaan metrolla, ainakin HKL:n doktriinin mukaan.
 
Et yksinkertaisesti millään voi väittää, että kasin linja on pohjoisesta etelään ja kutosen lännestä itään. Se on kaiken logiikan vastaista. Lähtöpaikka on linjoilla sama ja kutosen päätepiste on etelämpänä siinä missä kasin lännempänä.

Kasi nimenomaan on Helsingin ainoa poikittainen raitiolinja. Kutonen on selkeä keskustasta lähiön -linja. Vastinparina vaikkapa linja neljä. Suorat pohjoisesta etelään kulkevat linjat ovat 1 ja 10.
 
Takaisin
Ylös