Keskinopeuden laskutapa

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Morjens!

Mietiskelin että millä perusteella ja periaatteella lasketaan järjestelmien keskinopeus yleisesti maailmalla:
1. Lasketaan päätepysäkiltä A päätepysäkille B eli matka/aika.
2. Lasketaan lähtö A:sta ja kello käy niin pitkään, että vaunu on lähtenyt seuraavalle sivulle paikasta B.
3. Lasketaan koko kierros A:sta B:n kautta takaisin A:han, mukana molempien päiden tauot tai vain B:n päättärin tauko.
Ja kun koko järjestelmän keskinopeutta lasketaan, niin onko se keskiarvo kaikista linjoista, vai kaikki linjat yhteenlaskettuna? Sitten matkustajan kannalta tietysti on olennaista, että vaunu ripeä päättäreiden välillä, ja se kertoo enemmän palvelusta, mutta taloudellisesti tietysti ehkä oikea luku saadaan kuin koko kierrosaika lasketaan mukaan.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikäli keskinopeutta halutaan käyttää eräänlaisena yleisenä vertailulukuna järjestelmän tehokkuudesta, mielestäni oikea laskutapa on laskea jokaisen linjasivun ajoaika ts. lähtöajasta saapumisaikaan sisältäen pysäkkipysähdykset, mutta ei päätepysäkkien elpymisaikoja ja jakaa linjasivun pituus ajoajalla. Laskettaessa tällä tavoin jokaisen lähdön ajoaika ja jaettaessa sillä jokaisen linjasivun yhteenlaskettu ajomatka, saadaan järjestelmän keskinopeus. Tarkastelun voi tehdä linjoittain, aikajaksoittain, päivätyypeittäin ja niin edelleen, mikäli halutaan tarkastella jotain tiettyä osa-aluetta.
 
mielestäni oikea laskutapa on laskea jokaisen linjasivun ajoaika ts. lähtöajasta saapumisaikaan sisältäen pysäkkipysähdykset, mutta ei päätepysäkkien elpymisaikoja ja jakaa linjasivun pituus ajoajalla.

Toisessa ketjussa mainittiin ratikoiden keskinopeuden olevan 12,3 km/h ennen nykyistä ristikkorajoitusta (eli käytännössä nykyinen aikataulunopeus.) Em. laskentaperusteella mä en päässyt 12,3 km/h-keskinopeuteen muilla kuin molemmilla kolmosilla. Muilla linjoilla oli 13 km/h-luokkaa. Mutta kaiketi HKL:lla lasketaan tämäkin eri lailla. Siis jos lasketaan keskinopeus kierrosajan mukaan niin lukema voi hyvinkin olla 12,3 ja ensi vuonna varmaan alle 12.
 
Matkustajapalvelun kannalta keskinopeus eli linjanopeus on päätepysäkkien välinen ajomatka jaettuna päätepysäkkien välisellä ajoajalla, kuten Lauri Räty edellä kirjoitti.

Kun selvitetään kalusto- ja kuljettajatarve, seisonta-aika päätepysäkillä tulee ottaa mukaan. Ja mahdollisesti erikseen kuljettajien ja vaunujen seisonta-aika. Vaunuthan eivät tarvitse lepoa, mutta kuljettajat tarvitsevat. Lepoaika voidaan järjesteää siten, että kuljettaja odottaa seuraavan vuoron kuin itse tuomansa vaunun lähtöajan. Tällöin tietenkin kuljettajia on 2 enemmän kuin vaunuja (yksi kummassakin päässä).

Sellaisessa autojen ja liikennevalojen haittaamassa liikenteessä kuin meillä joukkoliikenteen linjanopeus on tilastollinen arvo, joka vaihtelee koko ajan. Vaunu- ja kuljettajatarpeen keskinopeus on vakio, kunhan päätepysäkin tasausaika on niin pitkä, että hitainkin vuoro ehtii lähtemään paluusuuntaan aikataulunsa mukaisesti. Eli ajoajan satunnaisvaihtelu tasataan aina päätepysäkkiajan vaihtelulla.

Antero
 
Takaisin
Ylös