- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Katselin tässä yhtenä iltana Railstuffin dvd:ltä Melbournen raitioliikennettä. Melbournen raitiotieverkon kerrotaan olevan eteläisen pallonpuoliskon laajin. Takakannen esittelyteksti väittää sitä maailman 11. suurimmaksi. Ketjussa "Maailman suurimmat raitiotieverkot?" mainitaan paljon parempia sijoituksia. Takakansi kertoo reittikilometrejä olevan 250 ja vaunuja yli 400, mutta kotelon sisällä ollut lehtinen kertoo vaunuja olevan yli 500.
Helsinkiin verrattuna dvd:llä kiinnittää huomiota, että vaunuissa on ovet molemmilla sivuilla. Niinpä päätepysäkeillä ei ole kääntösilmukoita. Useimmat nähdyt päätepysäkit olivat keskellä katua ja vaunu pääsi siitä siis vain yhteen suuntaan. Kumpikohan on maailmalla tavallisempaa: ovet molemmilla sivuilla vai ainoastaan toisella?
Useamman kerran näkyi, että kuljettaja vaunun edessä käänsi vaihdetta kangen avulla. Sellaisen ei luulisi olevan tavallista. Miksihän niitä oli otettu mukaan useampikin?
Esittelyn mukaan Melbournessa on neljä raitiotien ja sähköradan tasoristeystä ja dvd:llä niistä näkyi ainakin kolme. Kun raitiovaunut käyttävät 600 V mutta junat 1500 V tasavirtaa, niin tasoristeyksen päällä on varmaan mielenkiintoinen viritelmä, mutta siitä ei näkynyt lähikuvaa.
Dvd:llä oli osio nimellä Light Rail, jossa vaunut kulkivat kadun sijasta radalla, mutta ne näyttivät kuitenkin aivan raitiovaunuilta.
Suurin osa nähdystä tapahtui esikaupunkialueella, joka vaikutti matalasti rakennetulta. Olin luullut, että raitioliikenne edellyttää suuria matkustajamääriä, joita ei kerry matalasti rakennetuilta alueilta. Kuinkahan on?
Dvd oli filmattu 2000 - 2004. Sitä voisi luonnehtia: "Raitiovaunuja melbournelaisessa maisemassa". Alussa oli still-kuvia esivideohistorialliselta ajalta ja kaikenkaikkiaan aikaa meni yli puolitoista tuntia.
Helsinkiin verrattuna dvd:llä kiinnittää huomiota, että vaunuissa on ovet molemmilla sivuilla. Niinpä päätepysäkeillä ei ole kääntösilmukoita. Useimmat nähdyt päätepysäkit olivat keskellä katua ja vaunu pääsi siitä siis vain yhteen suuntaan. Kumpikohan on maailmalla tavallisempaa: ovet molemmilla sivuilla vai ainoastaan toisella?
Useamman kerran näkyi, että kuljettaja vaunun edessä käänsi vaihdetta kangen avulla. Sellaisen ei luulisi olevan tavallista. Miksihän niitä oli otettu mukaan useampikin?
Esittelyn mukaan Melbournessa on neljä raitiotien ja sähköradan tasoristeystä ja dvd:llä niistä näkyi ainakin kolme. Kun raitiovaunut käyttävät 600 V mutta junat 1500 V tasavirtaa, niin tasoristeyksen päällä on varmaan mielenkiintoinen viritelmä, mutta siitä ei näkynyt lähikuvaa.
Dvd:llä oli osio nimellä Light Rail, jossa vaunut kulkivat kadun sijasta radalla, mutta ne näyttivät kuitenkin aivan raitiovaunuilta.
Suurin osa nähdystä tapahtui esikaupunkialueella, joka vaikutti matalasti rakennetulta. Olin luullut, että raitioliikenne edellyttää suuria matkustajamääriä, joita ei kerry matalasti rakennetuilta alueilta. Kuinkahan on?
Dvd oli filmattu 2000 - 2004. Sitä voisi luonnehtia: "Raitiovaunuja melbournelaisessa maisemassa". Alussa oli still-kuvia esivideohistorialliselta ajalta ja kaikenkaikkiaan aikaa meni yli puolitoista tuntia.
Viimeksi muokattu: